Plastiko indai – kaip gyvenimo būdas

Alma Braškytė 2007-10-31 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2007 10 30

aA

Valentinas Masalskis vaidina tėvą, žiūrovams atsukęs tik „pakaušį“ – bet kokį iškalbingą! Mariaus Macevičiaus nuotrauka

Dar vieną spektaklį Nacionaliniame dramos teatre režisavo Valentinas Masalskis. Netikėta šalia scenografės Renatos Valčik ir aktoriaus Šarūno Puidoko pamatyti V.Masalskio komandoje Eglę Gabrėnaitę ir Jolantą Dapkūnaitę.

Tokią kompaniją subūrė noras dirbti kartu pagal kanadietės Marie France Marsot pjesę „Antroji linija“. Spektaklio, pavadinto „Laukim skambučio“, kompozitorius – Tomas Kutavičius. Į premjerą Mažojoje salėje spalio 20 ir 21 d. iš Kanados atvyko ir pati dramaturgė.

Ką apie šią savo pjesės sceninę interpretaciją mano pjesės autorė, galima tik spėlioti – susitikime su žiūrovais itin kukli M.F.Marsot savo įspūdžiais per daug nesidalijo.

Vis dėlto tapo aišku, kad autorei svarbus, anot jos žodžių, Kanadoje įsigalėjęs šeimos santykių modelis, kur valdingos motinos stelbia vyrus, linkusius nusileisti, ir engia vaikus.

V.Masalskis trumpino pjesę ir sceninėmis priemonėmis sudėliojo kiek kitokius nei autorė akcentus. Kaltės naštą jis padalijo visiems šeimos nariams, tiksliau – ydingam, beprasmiam jų gyvenimo būdui, kurio svarbiausi įvykiai – prekių išpardavimai ir vizitai pas gydytojus.

Šitaip pasiekta didesnio universalumo, psichologinės kolizijos įgavo egzistencinį matmenį, o komizmas – absurdo skambesį. Tačiau kiek susvyravo spektaklio dramaturgija.

Scenografė R.Valčik iš storo polietileno suformavo visą scenovaizdį – nuolat remontuojamo buto erdvę. Centre – valgomasis, polietilenu apdangstyti trys krėslai, plastikiniais indais bei maisto pakuotėmis apkrautas stalas su trimis didžiulėmis šiukšliadėžėmis.

Buto gyventojų diena prasideda nuo tų šiukšliadėžių ištuštinimo. Į celofanuotus krėslus sukritę motina (E.Gabrėnaitė), duktė (J.Dapkūnaitė) ir tėvas (V.Masalskis) stumia laiką tarsi ko nors lauktų. Ne Godo, kaip Samuelio Becketto herojai – šie laukia „Skambučio“, meistro iš telefono linijų (Šarūnas Puidokas).

Visa trijulė vilki chalatais, motina ir tėvas – bjauriai nuskalbtais ir nudėvėtais. Tokie pat nudėvėti ir jų veidai, jausmai ir santykiai. Nepasitenkinimo nualinta, nevalyva bei arši E.Gabrėnaitės motina, nepaliaujamai graužianti dukterį ir vyrą, – aktyviausia iš trijulės. Tokios negailestingos savo vaidinamam personažui (taip pat ir sau) E.Gabrėnaitės neprisimenu.

V.Masalskis vaidina tėvą, žiūrovams atsukęs tik „pakaušį“ (bet kokį iškalbingą!) ir teliūskuodamas sriubą plastikiniame kibirėlyje. Tėvas puikiai prisitaikęs amortizuoti motinos išpuolius – pritaria arba nutyli, o dažniausiai lyg teniso kamuoliuką permeta žmonos žodžius dukrai.

Juokingi, M.F.Marcot taikliai išrašyti dialogai aktorių lūpose virsta absurdo deimančiukais. Tačiau visą spektaklį juokdamasis sykiu šiurpsti nuo to, kokios piktos ir atpažįstamos tos nesibaigiančios pašaipos, apmaudo, puolimo ir gynimosi batalijos.

J.Dapkūnaitės vaidinama duktė pasirinko tylėjimą.

Kai ji retkarčiais prabyla – piktu, bespalviu balsu – matyti, kad ji nėra tik savo šeimos auka. Jau nebe. Ji – savo šeimos dalis, kurią, prisimenant dar vieną S.Becketto metaforą, lyg „Laimingų dienų“ smėlis baigia pasiglemžti šeimos santykių šaltis.

Vis dėlto vieną kartą ji pabando ištrūkti. Spėkit, kaip pavyks priekaištais, „Raniberl“ ir sriuba iš plastikinių kibirėlių augintam vaikui.

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.