Plastiko indai – kaip gyvenimo būdas

Alma Braškytė 2007-10-31 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2007 10 30

aA

Valentinas Masalskis vaidina tėvą, žiūrovams atsukęs tik „pakaušį“ – bet kokį iškalbingą! Mariaus Macevičiaus nuotrauka

Dar vieną spektaklį Nacionaliniame dramos teatre režisavo Valentinas Masalskis. Netikėta šalia scenografės Renatos Valčik ir aktoriaus Šarūno Puidoko pamatyti V.Masalskio komandoje Eglę Gabrėnaitę ir Jolantą Dapkūnaitę.

Tokią kompaniją subūrė noras dirbti kartu pagal kanadietės Marie France Marsot pjesę „Antroji linija“. Spektaklio, pavadinto „Laukim skambučio“, kompozitorius – Tomas Kutavičius. Į premjerą Mažojoje salėje spalio 20 ir 21 d. iš Kanados atvyko ir pati dramaturgė.

Ką apie šią savo pjesės sceninę interpretaciją mano pjesės autorė, galima tik spėlioti – susitikime su žiūrovais itin kukli M.F.Marsot savo įspūdžiais per daug nesidalijo.

Vis dėlto tapo aišku, kad autorei svarbus, anot jos žodžių, Kanadoje įsigalėjęs šeimos santykių modelis, kur valdingos motinos stelbia vyrus, linkusius nusileisti, ir engia vaikus.

V.Masalskis trumpino pjesę ir sceninėmis priemonėmis sudėliojo kiek kitokius nei autorė akcentus. Kaltės naštą jis padalijo visiems šeimos nariams, tiksliau – ydingam, beprasmiam jų gyvenimo būdui, kurio svarbiausi įvykiai – prekių išpardavimai ir vizitai pas gydytojus.

Šitaip pasiekta didesnio universalumo, psichologinės kolizijos įgavo egzistencinį matmenį, o komizmas – absurdo skambesį. Tačiau kiek susvyravo spektaklio dramaturgija.

Scenografė R.Valčik iš storo polietileno suformavo visą scenovaizdį – nuolat remontuojamo buto erdvę. Centre – valgomasis, polietilenu apdangstyti trys krėslai, plastikiniais indais bei maisto pakuotėmis apkrautas stalas su trimis didžiulėmis šiukšliadėžėmis.

Buto gyventojų diena prasideda nuo tų šiukšliadėžių ištuštinimo. Į celofanuotus krėslus sukritę motina (E.Gabrėnaitė), duktė (J.Dapkūnaitė) ir tėvas (V.Masalskis) stumia laiką tarsi ko nors lauktų. Ne Godo, kaip Samuelio Becketto herojai – šie laukia „Skambučio“, meistro iš telefono linijų (Šarūnas Puidokas).

Visa trijulė vilki chalatais, motina ir tėvas – bjauriai nuskalbtais ir nudėvėtais. Tokie pat nudėvėti ir jų veidai, jausmai ir santykiai. Nepasitenkinimo nualinta, nevalyva bei arši E.Gabrėnaitės motina, nepaliaujamai graužianti dukterį ir vyrą, – aktyviausia iš trijulės. Tokios negailestingos savo vaidinamam personažui (taip pat ir sau) E.Gabrėnaitės neprisimenu.

V.Masalskis vaidina tėvą, žiūrovams atsukęs tik „pakaušį“ (bet kokį iškalbingą!) ir teliūskuodamas sriubą plastikiniame kibirėlyje. Tėvas puikiai prisitaikęs amortizuoti motinos išpuolius – pritaria arba nutyli, o dažniausiai lyg teniso kamuoliuką permeta žmonos žodžius dukrai.

Juokingi, M.F.Marcot taikliai išrašyti dialogai aktorių lūpose virsta absurdo deimančiukais. Tačiau visą spektaklį juokdamasis sykiu šiurpsti nuo to, kokios piktos ir atpažįstamos tos nesibaigiančios pašaipos, apmaudo, puolimo ir gynimosi batalijos.

J.Dapkūnaitės vaidinama duktė pasirinko tylėjimą.

Kai ji retkarčiais prabyla – piktu, bespalviu balsu – matyti, kad ji nėra tik savo šeimos auka. Jau nebe. Ji – savo šeimos dalis, kurią, prisimenant dar vieną S.Becketto metaforą, lyg „Laimingų dienų“ smėlis baigia pasiglemžti šeimos santykių šaltis.

Vis dėlto vieną kartą ji pabando ištrūkti. Spėkit, kaip pavyks priekaištais, „Raniberl“ ir sriuba iš plastikinių kibirėlių augintam vaikui.

recenzijos
  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.

  • Nusikaltimas narcizų pievoje, stebint kiškiui

    Kol spektaklis plepa, tikrasis meno kūrinys įvyksta keliuose smulkučiuose momentuose, kurie iš tiesų turi potencialo pakeisti vidinę žiūrovo būseną, o ne tik užsiimti nesiliaujančiu jo informavimu.

  • Tarp scenos ir gyvenimo

    Pablo Larraíno filmas į Callas žvelgia kaip į prisiminimuose skendinčią, kiek sutrikusią figūrą. Pompastikos šiame pasakojime nėra daug, veikiau bandoma atskleisti žmogišką, pažeidžiamą Callas.

  • Tylos garsai

    Nuo Shakespeare’o laikų buvo sakoma, kad scenoje neturi būti kėdžių. Šiais laikais jokios nuostatos neegzistuoja, tačiau kėdėse įkalinti personažai turi būti maži dievai, kad sugebėtų prasmingai įkaitinti atmosferą.

  • Sodo spalvos

    Užuot tiriamai pažvelgę į savo pagrindinį herojų, jį nuteisė „žinoti“. Pasmerkė tariamam pasaulio suvokimui, žongliruodami abstrakčiomis sąvokomis. Spektaklio tekstai vos palietė pačių kūrėjų išsikeltas temas.

  • Vienišieji vakarai Vakaruose

    Artiomo Rybakovo spektaklis vadinasi „Vienišieji vakarai“ – ir sunku suprasti, ar Vakarų „V“ pamesta verčiant pjesę, ar jos sąmoningai atsisakyta statant spektaklį. Nes tai keičia pačią pjesės traktuotę.

  • Šokiai po skara

    Apie „Žemaitės N. 18(0)“ tikslinę auditoriją ir žanrą nelengva atsakyti, bet tolesnis šio kūrinio gyvavimas turėtų padėti ir pačiai choreografei toliau gryninti savo meninį braižą šiuolaikinės pasakojamosios choreografijos srityje.

  • Grožis ir praradimai

    Režisierius Adomas Juška nuosekliai seka László Krasznahorkai romanu, tačiau savo įžvalgų apie jo turinį nepateikia. Sąsajos su dabartimi tikrai neprivalomos, bet norisi ryškesnės režisieriaus interpretacijos, jo požiūrio.