Nepaliekantis žmogaus dykumoje

2009-10-27 Lietuvos žinios, 2009 10 26
J.Miltinio dramos teatro archyvo nuotrauka

aA

Natela Arveladzė

Neseniai lankydamasi Lietuvoje, Panevėžyje, Juozo Miltinio dramos teatre, mačiau Sauliaus Varno režisuotą spektaklį „Kreicerio sonata“.

Prieš spektaklį svarsčiau - ką gi mes išvysime scenoje iš dviejų genijų - Levo Tolstojaus ir Liudviko van Bethoveno - sąjungos. Šie genijai pateikė aiškią koncepciją ir gerokai platesnį požiūrį į pasaulį ir į pačią žmoniją. Teatrui beliko įminti mįsles, paslėptas žodinėje L.Tolstojaus teksto struktūroje ir L. van Bethoveno garsų pasaulyje. Malonu, kad mano matytame spektaklyje „Kreicerio sonata“ dauguma mįslių buvo įmintos ir savaip interpretuotos. Režisierius su kūrybine grupe perteikė plačią gyvenimo apmąstymų panoramą, atskleidė archetipinę žmogaus būties prigimtį. Spektaklyje skamba klastos, pavydo, išdavystės, meilės bei keršto temos. Režisierius virtuoziškai analizuoja pačią aistros prigimtį. Keturios gamtos stichijos - vanduo, ugnis, oras, žemė - spektaklyje tarsi susipina su keturiomis žmogaus stichijomis - su jo širdimi, protu, kūnu, dvasia. Jos tarsi susijungia ir sukuria ypatingą spektaklio audinį - virpantį, pulsuojantį scenos įtampos lauką. Salėje pulsuoja ši įtampa, oras tarsi pripildytas meilės, svajonės, išdavystės, keršto.

Išskyrus neapykantą

Spektaklyje galima rasti visą jausmų paletę, išskyrus neapykantą. Ir tai tikrai paperka, juk šį pasaulį galima išgelbėti tik meile. Žmogžudystė scenoje pateikiama kaip iliuzija: ji įvykdoma ne natūralistinėmis, o sąlygiškomis išraiškos priemonėmis. Tai tarsi teatro noras išgyvendinti tai, kas nepriimtina žmogiškajai prigimčiai. Spektaklio pagrindinis veikėjas aktorius Albinas Kėleris išdegina, sunaikina neapykantą tiek pačiame savyje, tiek ir kituose.

Spektaklis nepalieka žmogaus dykumoje, nepalieka jo vienišo. Kaip įtaigiai veikia L. van Bethovenas aistringais garsais, o L.Tolstojus - žodžio galybe, taip ir teatras veikia savąja teatro kalba. Jis provokuoja žiūrovą rimtiems apmąstymams.

Ir proza, ir poezija

Spektaklyje - gyvenimo proza ir dvasios poezija. Girgžda atidaromos ir uždaromos durys, ir čia pat plazda drugelių sparnai; virpa gyva ugnis, tarsi plakanti žmogaus širdis, o laivelyje rūko apgaubtos figūros sukuria nerealią vizijų pasaulio nuotaiką. Aktorės, puikiai vaidinančios herojaus žmoną (Ligita Kondrotaitė ir sužadėtinė Toma Razmislavičiūtė) - tarsi du antipodai. Tačiau ir perekšlė žmona, ir baltoji gulbė kiekviena savaip naikina gyvenimą, nes abi turi grobuoniškų instinktų. Viena skęsta gyvenimo prozoje, o kita skrajoja žemės paviršiumi, gaudydama drugelius, bet sugavusi juos įkalina puošniame tinklelyje. Ši sceninė metafora labai tiksliai atskleidžia dvasinį žmonių pasaulį, išryškina spektaklio ir herojų minties eigą.

Pagrindinė spektaklio, kalbančio apie žmogaus likimą, apie jo dvasios pakilimą ir nuopuolį, mintis tiksliausiai atskleista pagrindinio veikėjo (akt. A.Kėleris) vaidmens partitūroje. Teatras pranašiškai mums parodo ateities perspektyvas, o trimito (akt. Gintautas Žiogas) garsai mus vėl sugrąžina į spektaklio garsų plastiką.

Režisieriui svarbus ne pats nužudymo faktas, o požiūris į tą faktą. Aktorius atlieka nužudymo veiksmą artistiškai, lengvai ir grakščiai, bet suakmenėjusiame, kaulėtame, iškalbingame jo veide matome pačią esmę, patį baisumą įvykusio nužudymo fakto...

Genijų akimis

Šiuolaikiniame teatre svarbu, kad scenoje būtų ryški, iškili aktoriaus asmenybė. Iki postmodernizmo žmogus stovėjo ant pjedestalo: jis buvo svarbiausias gamtos kūrinys. Postmodernizmas nuvertė žmogų nuo pjedestalo, pateikdamas jo atskiras kūno dalis tarsi visumą. Postmodernizmas žiūri į žmogų su ironija, o šiame spektaklyje - priešingai: polemizuojama su tokiu požiūriu, bandoma tą ironiją šiek tiek stumtelėti į šoną. Pagarba L.Tolstojaus ir L. van Bethoveno asmenybėms bei talentui neleidžia į žmogų žiūrėti kaip į išskaidytą visumą. Kadangi teatras pasirinko šiuos genialius autorius, jis privalo į pasaulį ir į žmogų žiūrėti šių genijų akimis, vadovautis jų vertybių skale bei jų pasaulėžiūra. Tačiau ir šiandieninėje visuomenėje vis dar egzistuoja ironiškas požiūris į pasaulį. Spektaklyje šį požiūrį atskleidžia dirigentas, kurį vaidina aktorius Enrikas Kačinskas. Jis lengvai ir subtiliai perteikia šį minties aspektą. Tai ypač išryškėja finale, kai pagrindinis veikėjas (akt. A.Kėleris), pereidamas į embriono pozą, prašo atleidimo. Tada ir pasirodo amžinasis “arlekinas“ (akt. E.Kačinskas), kuris vienu mostu užbaigia spektaklį, tarsi sakydamas: „Toks yra gyvenimas“.

Spektaklio partitūroje - režisieriaus S.Varno požiūrio koncepcija, bet režisierius palieka mums teisę susidaryti ir savo nuomonę. Šiame dramos teatre visada vyravo minties galia. Susidarė įspūdis, kad salėje sėdėjo pats J.Miltinis, o aktoriai scenoje, polemizuodami su savimi ir žiūrėdami į salę, kažką taip pat įrodinėjo ir jam... Juk net trys šio spektaklio kūrėjai išskrido iš J.Miltinio lizdo, tai aktoriai A.Kėleris, E.Kačinskas ir spektaklio režisierius S.Varnas. Sėdėdama salėje stebėjau, kaip įtikinamai aktorius A.Kėleris veda tą spektaklio „laivą“ per jausmo ir minties laviną. Atmintyje iškilo ir kitas, J.Miltinio „laivas“.

Man atrodo, kad šiame teatre tebesitęsia polemika su žiūrovais, kurią visada provokuodavo J.Miltinio spektakliai. Tas teatras nebuvo imperatyvinis, šiandieninis teatras taip pat nėra toks - išsaugota šio teatro tradicija, nors daug kas laiko tėkmėje kinta: stilius, braižas, išraiškos formos, tačiau išlieka ginčo, dialogo, pasirinkimo galimybė. Režisierius ir aktoriai perėmė tai iš J.Miltinio ir tai jaučiame spektaklyje. Tokia yra teatro gyvenimo logika.

LZINIOS.LT

recenzijos
  • Oskaro fanų klubas

    Spektaklis „Mane vadina Kalendorium“ nėra subtilus, tačiau jautrus. O tai iš esmės atitinka Oskaro pasaulį. Todėl spektaklio estetikoje gausu kičo, sentimentalumo ir šiurkštaus šaržo, bet visa tai veikia.

  • baigiasi, bet nepasibaigia

    László Krasznahorkai romano „Priešinimosi melancholija“ siaubas braunasi ir į Panevėžio teatro sceną. Bet čia personažų negaila, nes priešingai nei romane, negauname iš arčiau pažinti jų vidinio pasaulio.

  • Lengvai, bet ne prastai

    Aktorius Raimondas Klezys tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos.

  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.