Moralės liekanos ir šiandienos „vabalėjimai”

2009-04-28 Literatūra ir menas, 2009 04 24
Kauno dramos teatro nuotraukoje – Daiva Rudokaitė ir Antanas Kurklietis spektaklio repeticijoje

aA

Rūta Jakutytė

Pavasaris - premjerų metas. Kauno valstybiniame dramos teatre režisierius Rolandas Atkočiūnas nusprendė teatro mėgėjams į rieškutes vėl padalyti moralės. Tragikomiškai, žinoma.

Ne, tai ne F. Kafkos „Metamorfozė“, mes neatsikėlėme vabalais su humanistine pasaulėžiūra, mes neišgyvename žmogaus-vabalo krizės. Dramaturgė Biljana Srbljanovič, už „Skėrius“ gavusi apdovanojimą „Naujoji teatro realybė“, pjesėje kalba apie tuos, kurie savanaudiškais poelgiais ir kapitalizmu sugriovė žmogaus portretą, nepalikdami vietos moralei ar nuoširdumui. Apie vabzdžius - mus.

Ilgosios salės fojė žiūrovus pasitinka akordeono garsai. Spektaklį pradeda muzikantas (Augustinas Rakauskas) bei žavi retrostiliaus dama su mikrofonu rankoje ir itališka daina lūpose (Neringa Nekrašiūtė).

Pirma dalis baigiasi, valytoja plauna grindis. Žiūriu į šlapius grindų šuorus, esu paprašyta kilstelėti kojas, ir ši realybė atrodo panaši į ką tik matytą. Jei manęs paklaustų, ką mačiau, atsakyčiau, kad gyvenimą: pasodinkite į gatvės vidurį, ir bus „Skėriai“. Daug veikėjų, daug vienatvės. „Visos ligos dėl mąstymo“, - teigia grimuotoja Nadiežda (Inesa Paliulytė), matydama niūrų gatvėje sutikto praeivio veidą. Lietingą naktį ji ir profesoriui (Petras Venslovas) tampa „nadiežda“ (viltis), tik desperatiškas jo bučinys atskleidžia šunišką vienišybę, tą kiekvieno iš mūsų asmenybės dalį, kurią nešiojamės užanty slėpdami, kad niekas nepamatytų. Gal tai ir yra vienas iš „skėrėjimo“ proceso priežasčių?

Anot Biblijos, Egiptui buvo pagrasinta skėriais, jei gyventojai nepaleis žydų iš vergijos, tačiau šioje dramoje nebėra kam grasinti, nebėra nuskriaustųjų ir piktadarių opozicijos. Tik žmonės, kuriems nebeužtenka pakantumo artimųjų senatvei, kuriuos užvaldo godumas: orų pranešėja Dada (Daiva Rudokaitė), pasinaudodama nėštumu, verčia vyrą Milaną (Sigitas Šidlauskas) reikalauti iš tėvo turto, o nuožmi gydytoja Žana (Vilija Grigaitytė) tik paspiria ją aplankiusios motinos lagaminą, aršiai gindama savąją erdvę.

Labiausiai žmogiškumo problema aktuali Dados ir Fredžio (Danius Svobonas) tėvui (Antanas Kurklietis), ypač sūnui pasinaudojus pasakos „Išvežė pamotė podukrą į mišką ir paliko“ idėja. Tačiau nevispročiu visų laikytas tėvas pirmosios spektaklio dalies pabaigoje prabyla kaip protingas, tačiau metų palaužtas žmogus. Atsigręžęs į jį plente palikusį sūnų, jis neklausia, kodėl, nemoralizuoja, tiesiog liūdnai prisimena, jog kadaise prie Adrijos jūros jis daužė skėrius ir gynė nuo jų savo vaikus...

Bet ne visi nori būti skėriais. Štai Fredis plauna kojas savo šiaip ne taip pargrįžusiam „tremtiniui“ tėvui, nepaisydamas ankstesnio pasiryžimo viską baigti ir gyventi savo gyvenimą. Tačiau užklumpa senatvė - lyg iš dangaus išlenda milžiniška žiauri ranka, kuri nusmaukia odą žemyn ir pusiau įkasa į žemę, o jos negalima mylėti. Ir taip sunku pakęsti.

Beveik viso veiksmo metu krapnojantis lietus tampa pagrindiniu fono elementu ir dar labiau sustiprina slogios atmosferos įspūdį, bet nuotaikinga akordeono muzika, lydinti barnius ir kivirčus, veikia lyg atsvara - paverčia situacijas tragikomiškomis.

Spektaklis baigiasi mirtimi, tačiau vėl naujai gimstama. Sukuriamas įspūdis, jog šiame uždarame rate skėrių niekada nemažėja.

LITERATŪRA IR MENAS

 

recenzijos
  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus, su kuriais bendradarbiavo.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.