Lopšinė kančiai

Greta Vilnelė 2022-10-14 7md.lt, 2022-10-07
Scena iš vokalinio performanso „Big Pharma“, autorius Arturas Bumšteinas (Juozo Miltinio dramos teatras, 2021). Arvydo Gudo nuotrauka
Scena iš vokalinio performanso „Big Pharma“, autorius Arturas Bumšteinas (Juozo Miltinio dramos teatras, 2021). Arvydo Gudo nuotrauka

aA

Kaip režisieriaus, kompozitoriaus Arturo Bumšteino kūrybos principams būdinga išskirti lakonišką kasdienį elementą, padėti jį po didinamuoju stiklu ir tyrinėti, taip net mažiausi dalykai Bumšteino pastatymuose, tarkim, garso instaliacijoje-performanse „Olympian Machine“ („Operomanija“, 2018), tampa visatos modeliu. Tai būdinga ir vokaliniam performansui „Big Pharma“ (Panevėžio Juozo Miltinio dramos teatras, 2021), kurio pagrindu tampa antidepresantų pakuotės informacinis lapelis. Kūrinyje akcentuojami begaliniai galimi antidepresantų šalutiniai poveikiai: gali sukelti pykinimą, viduriavimą, galvos skausmus, burnos džiūvimą, sumažinti libido ir t. t.

Atlikėjai lėtai juda po sceną, savo balsais kurdami melodiją, o antidepresantų informacinis lapelis tampa pasirodymo libretu. Sugulę ant žemės, veikėjai galynėjasi su vaistų poveikiu: nebegalėdami išlaikyti vientisos melodijos balsai ima skambėti kakofoniškai. Kai kurie jų ima šnopuoti, švokšti, grėsmingai šnabždėti apie išgyvenamus šalutinius poveikius. Ant pilko kvadratinio kilimo banaliai, tačiau didingai suskamba vyriško ir moteriško „chorų“ garsinė kompozicija. Paeiliui atliekamos partijos iš pradžių tarsi oponuoja viena kitai, kol galiausiai išsirutulioja į patrauklų sinergijos įprasmintą srautą.

Pasikartojančios, agonijos iškreiptos atlikėjų judėjimo trajektorijos ir aidintys medicininių komplikacijų terminai kelia klausimus apie antidepresantų vartojimą. Tarsi laike ir erdvėje įstrigę kūnai, apvilkti pilkais drabužiais, ant didžiulio pilko kilimo tapo skausmo žemėlapį. Pilka spalva šiame performanse įsimena tarsi kenčiančiųjų vienatvės, emocinės tuštumos ir gyvenimo beprasmybės simbolis.

„Big Pharma“ nėra tik vokalinio performanso pavadinimas - šiuo žodžių junginiu žinoma ir prieš farmacijos milžinus nukreipta konspiracijos teorija, teigianti, kad sveikatos apsaugos bendruomenė kartu su farmacininkais nuo visuomenės slepia efektyvius gydymo būdus, tyčia sukelia ar pasunkina tam tikras ligų formas, kad pasipelnytų ar įgyvendintų kitus prieš žmoniją nukreiptus tikslus. Viena vertus, „Big Pharma“ galima „perskaityti“ kaip didaktinį pasakojimą, tačiau kuo giliau lendama į triušo olą, tuo labiau meditatyvi kančios ir dejonių lopšinė ima rėžti ausį. Balsai ir kūnų choreografija atskleidžia skausmo ir kančios istoriją bei sergančiųjų gyvenimą, kuriame vyrauja nerimas ir monotonija. Nuolat garsiai skaitomas ir dainuojamas pakuotės lapelis pradeda priminti maldą, kelia daug retorinių klausimų ir parodo nematomą psichikos ligų pusę.

7md.lt

recenzijos
  • Be pauzių

    Spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.