Kodėl jie mums nepasiūlo šlepečių?

Dovilė Jadzevičiūtė 2022-12-19 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „80 pasaulių per vieną dieną“, režisierius Gildas Aleksa („Teatronas“, 2022). Donato Ališausko nuotrauka
Scena iš spektaklio „80 pasaulių per vieną dieną“, režisierius Gildas Aleksa („Teatronas“, 2022). Donato Ališausko nuotrauka

aA

Pasaulio istorijos kontekstai nurodo, kad noras kolonizuoti yra įsišaknijęs žmogaus sąmonėje. Šiandienos geopolitiniai įvykiai tik dar kartą paliudija šios tendencijos neveiksnumą kisti. Asmenys, kurie yra neįgalūs suvokti „kito“ kultūros autentiškumo išsaugojimo ir laisvės reikiamybės, atvedė pasaulį iki šiandienos, kur kolonializmas ir kultūrinė apropriacija drąsiai ir įžūliai tęsia savo egzistenciją. Kaip to padarinys, akademinė disciplina postkolonializmas, tyrinėjanti postkolonijines visuomenes, itin išpopuliarėjo 2010-aisiais, bet, regis, šiandien į bandymo kolonizuoti temą galima ir verta pažvelgti iš naujo. Teatro trupė „Teatronas“ pasiryžo šiomis temomis padiskutuoti su paaugliais, tiksliau, su 5-8 klasių moksleiviais.

Gruodžio 17 dieną, „Menų spaustuvėje“ buvo pristatytas naujausias Gildo Aleksos spektaklis „80 pasaulių per vieną dieną“. Inspiracijų darbui semtasi iš Julesʼio Verneʼo nuotykių romano „Aplink pasaulį per 80 dienų“, Adelberto von Chamisso filosofinio romano „Nepaprasta Peterio Šlemilio istorija“, pramoginių kelionių į kosmosą ir postkolonijinių valstybių ypatumų. Negana to, spektaklyje jaunieji žiūrovai turi progą susipažinti su šiuolaikinio cirko forma. Ir visa tai įvyksta per nepilną valandą!

Spektaklis prasideda akį traukiančiu vaizdiniu: tamsoje pradedama sukti lempučių girlianda, kuri ilgainiui virsta šviečiančiu apskritimu, lyg NSO kosminiu laivu. Priešais šį šviesos šaltinį judanti Mildos Jonaitytės kuriama Patricija Paspartutė primena trūkčiojančią būtybę, - gal ateivį? Šviesa įsijungia, veiksmas prasideda: Juliaus Žalakevičiaus milijonierius F susilažina, kad per vieną Žemės dieną jam pavyks apkeliauti 80 planetų. Į kelionę jis išvyksta kartu su naujai įdarbinta asistente Paspartute.

Režisierius Gildas Aleksa, kompozitorius Jokūbas Tulaba ir scenografijos bei kostiumų dailininkas Olesis Makukhinas muzika, kostiumais ir šviesomis juodą tuščią sceną pavertė kosmine erdve. Scenoje nematyti jokių nereikalingų atributų; kosminiai laivai tesikuria paauglių vaizduotėje, kai F, apšviestas ryškaus šviesos srauto, sušunka „Kylam!“ ir pasigirsta aukštų dažnių, kurtinantis, lyg masyvios mašinos skleidžiamas ūžesys. Šviesa keičiasi, sceną užlieja melsvai žalsvi atspalviai, erdvėje pasklinda dūmai.

F su Paspartute nusileidžia pirmojoje planetoje. Spektaklyje jiedu įkūnija kiek nestandartinio įvaizdžio Žemės gyventojus. Vyras apsivilkęs vientisą, juodą kostiumą ir trumpą, platų apsiaustą / striukę, o mergina - baltus, masyvius batus, tokios pat spalvos suknelę bei permatomą plastikinį paltuką. Paspartutės galvą dengia balta kaukė, iš kurios linksmai styro dvi aukštai surištos uodegytės. Jųdviejų duetas susitinka su ateiviais, kurių žemiškų spalvų kostiumai, sudaryti iš berankovių marškinėlių ir platėjančių kelnių, sukuria ryškų kontrastą bei laužo stereotipizavimo pagrindus, - vieną iš kultūrinės apropriacijos apraiškų. Žemiečiai, svečiuodamiesi kitose planetose, primena ateivius: paradoksalu tai, kad žmonija vis laukia neatpažintų būtybių įsiveržimo, tačiau dabar patys braunasi į svetimus namus. Taip jaunoji publika supažindinama su spektaklyje iškeliama problematika, nagrinėjančia kolonializmo veiksmą ir padarinius.

F išlipa iš kosminio laivo, paskui jį - Paspartutė; F drąsiai žengia ant kitų žemės, nors žino, kad šiai nepritaikyti batai pražudys milijonus gyvybių. Asistentė iškart rėžia moralą, kad neteisinga šitaip savanaudiškai elgtis, bet milijonierius randa pasiteisinimų: „juk šeimininkai šlepečių neatnešė“, „aš noriu čia pasilikti, kokia kultūra!“ Spektaklyje aktorių tariamas dramaturgės Kristinos Marijos Kulinič tekstas - kupinas trumpų dialogų, šmaikščių pastabų ir komentarų bei angliško slengo - yra sąmoningai orientuotas į paauglių amžiaus grupę. Veiksmais ir žodžiais gana aiškiai ir komiškai transliuojamas pagarbos kito erdvei ir kultūrai stygius, taip skleidžiasi kritiškas požiūris į tiesioginio kolonizavimo veiksmus.

Po spektaklio „80 pasaulių per vieną dieną“, tėvams / mokytojams būtų pats metas savo atžaloms / mokiniams paaiškinti, kad „indėnus“ (terminas suteiktas Šiaurės Amerikos kolonizatorių) vertėtų vadinti autochtonais. O per heloviną persirenginėti kitataučių drabužiais, sociokultūrinių mažumų simboliniais bei religiniais atributais (pavyzdžiui, autochtono plunksna, kuri reiškia nuopelną ar pasiekimą) yra neetiška ir nepriimtina - tai prilygsta diskriminacijai ir kultūrinei apropriacijai. Gildo Aleksos spektaklis skatina tokius pokalbius scenoje demonstruodamas būtinybę gerbti kitą - jo pasaulį, aplinką, tapatybę.

Taip pat svarbi šio spektaklio dalis - pažintis su šiuolaikinio cirko pasauliu. Choreografas Džiugas Kunsmanas sukūrė judesio kompoziciją, kuri atsargiai, žingsnis po žingsnio jaunajai meno vartotojų kartai atskleidė šiuolaikinio cirko specifiką, būdą pasakoti istoriją. Tiksliau, choreografas paaugliams scenoje atskleidė porinės šokio akrobatikos disciplinos raišką. Šokėja Ema Senkuvienė bei aktorius Kasparas Varanavičius įkūnijo kituose pasauliuose sutiktus gyventojus. Ir patys juos priminė, triukus ir šokio judesius atlikdami skendėdami dūmuose. Tokie lengvi ir minkšti judesiai viliojo žvilgsnį, ypač, kai du kūnai sukurdavo vieną figūrą. Atlikėjai tylomis, be žodžių, išnirdavo iš užkulisių ir žavėdavo atvykėlius / įsibrovėlius sava kultūra. Ši žavi prieiga, supažindinanti su šiuolaikiniu cirku kaip scenos meno rūšimi, taip pat prisidėjo atskleidžiant spektaklio idėją; „svetimkūniai“ kėlė klausimus: kas tu esi, o kas - aš? kuo mes panašūs ir kuo skiriamės? kuris iš mūsų yra geresnis, protingesnis, vertingesnis?

Ilgos kelionės metu, kuri Žemėje tetrunka dieną, tačiau Visatoje - 5 metus, transformuojasi pagrindinių veikėjų vertybės ir požiūris į aplinką. Vaidmenys tarsi apsikeičia vietomis. Paspartutė, pirma klaususi, ar būtina trypti kiekvieną svetimą žemę, pasiūlo išsilaipinti paskutinėje planetoje, o milijonierius, paaukojęs savo šešėlį, kad išlaisvintų asistentę, atsisako grįžti namo. Šiame kolonializmo kontekste šešėlio (aliuzija į „Peterį Šlemilį“) alegorija intriguoja. Simboliškai šešėlis gali atspindėti tamsiąją žmogaus sielos pusę (tautosakoje esama mitų, pasakojančių, kaip šis užvaldo asmenį), o kolonializmą čia galime įvardyti kaip tamsiojo šešėlio dominavimą. Spektaklyje personažas F, atidavęs savąjį šešėlį svetimai, nepažintai kito pasaulio gyventojai, persvarsto savo moralinių ir etinių vertybių pagrindus - nusivelka juodąjį kostiumą, po kuriuo slepiasi kitas, baltas. Kyla klausimas: ar to pakanka?

„80 pasaulių per vieną dieną“ paliečia itin jautrius ir aktualius kolonizavimo, tautų savinimosi, kultūrinių skirtumų, pagarbos kitam klausimus, apie kuriuos svarbu pradėti diskutuoti su kuo jaunesnio amžiaus asmenimis. Tačiau šiame spektaklyje pateikiamas itin sutirštintas veiksmas ir opi problematika - per trumpą laiką gaunama daug informacijos, kurią nėra taip paprasta apdoroti.

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.