(Iš)gyventi per šokį

Ramunė Balevičiūtė 2021-09-09 menufaktura.lt
Akimirka iš šokio spektaklio „Savoj krūvoj“, idėjos autorė ir choreografė Airida Gudaitė (šokio teatras „Low Air“, 2021). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Akimirka iš šokio spektaklio „Savoj krūvoj“, idėjos autorė ir choreografė Airida Gudaitė (šokio teatras „Low Air“, 2021). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Paskutinėmis vasaros dienomis Vilniaus miesto šokio teatras „Low Air“ pakvietė į išskirtinį įvykį - „šokio spektaklio (ne)paaugliams“ premjerą „Savoj krūvoj“. Įvykio išskirtinumą lemia daugelis veiksnių - pasirinkta erdvė, atlikėjai, scenos ir vizualaus meno junginys ir, žinoma, publikos taikinys.

Pradėti turbūt reikėtų nuo to, kad „Savoj krūvoj“ - „Low Air“ šokio mokyklos projektas, kuriame dalyvauja 12 mokyklos šokėjų. Jie čia yra ne tik atlikėjai, bet ir kūrinio bendraautoriai. „Savoj krūvoj“ nė iš tolo neprimena būrelio ar studijos pasirodymo, kuriame jos auklėtiniai pristatytų savo pasiekimus. „Savoj krūvoj“ - tai jautrus, asmeniškas ir originalus kūrinys, kviečiantis įžengti į daug kam mažai pažįstamą paauglių pasaulį. Šį pasaulį rūpestingai, švelniai, bet kartu ir profesiškai reikliai padėjo atverti skirtingų sričių profesionalai: idėjos autorė ir choreografė Airida Gudaitė, režisierius Jonas Tertelis, kompozitorė Agnė Matulevičiūtė, scenografai Renata Valčik ir Emilis Šeputis, šviesų dailininkas Julius Kuršis. Kiekvieno iš šių menininkų indėlis tarnauja bendrai idėjai - kaip atskleisti ir išryškinti jaunų atlikėjų individualumą ir jų norimą perduoti žinią.

Spektaklyje „Savoj krūvoj“ darniai sugyvena meninė ir edukacinė plotmės, ir nė viena iš jų nėra svarbesnė už kitą. Spektaklio kūrimo procesas buvo ilgas: apie tai pasakojo patys dalyviai, po pasirodymo įdomiai kalbinti menininko Deniso Kolomyckio, o proceso dokumentaciją galima rasti kūrinio interneto puslapyje. Beje, užfiksuoti kūrybinių ieškojimų etapai, vykdytos užduotys ir eksperimentai liudija spektaklio komandą ėjus meninio tyrimo keliu. Atrodo, kad svarbiausias tikslas buvęs ne tiek rasti tinkamiausią būdą kalbėti apie paauglių rūpesčius, kiek užmegzti dinamiškus ir žaismingus ryšius su publika.

Jau pati pasirinkta vieta - galerija „Atletika“, įsikūrusi kultūros komplekse SODAS2123, yra kaip vilionė ir provokacija. Spektaklio veiksmas dažnai vyksta simultaniškai keliose galerijos erdvėse, ir publika gali rinktis, ką ir kaip ilgai žiūrėti, kiek ir ar apskritai dalyvauti. Šis dalyvavimo teatro ypatumas puikiai atliepia spektaklio idėją, kad tik nuo mūsų pačių smalsumo, noro ir pastangų priklauso, koks bus mūsų ryšys su beveik, bet dar ne visiškai suaugusiais žmonėmis. Net jei jie rengiasi ir elgiasi, kaip mums atrodo, nederamai ar nepadoriai. Spektaklio režisūroje ir choreografijoje gausu momentų, kai šokėjai, retsykiais ekstremaliai priartėjantys prie žiūrovų, ieško kontakto su žiūrovais: kartais jų laikysena įžūliai provokuojanti, kartais - neslepianti sumišimo, o kartais - atvirai prašanti palaikymo. Akivaizdu, kad santykiai su KITAIS yra viena svarbiausių paauglių pasaulio temų, sumaniai atskleista per atlikėjų ir publikos santykių dramaturgiją. Labai įdomu būtų stebėti, kaip spektaklį priima šokėjų bendraamžiai, nes premjeros dieną publiką daugiausia sudarė suaugusieji (beje, ne vienas per diskusiją prisipažino nuoširdžiai apstulbęs ir sukrėstas atverčių intymumo). Nors dažniausiai ginu požiūrį, kad scenos kūrinys jaunajai auditorijai turėtų būti skirtas konkrečiai amžiaus grupei, šis atvejis kitoks: „Savoj krūvoj“ siūlo skirtingas patirtis paaugliams ir tiems, kurie su jais turi artimą ryšį arba jo neturi. Tad pavadinimo paantraštė - „šokio spektaklis (ne)paaugliams“ - itin tiksli.

Ne mažiau tikslus ir spektaklio pavadinimas. „Savoj krūvoj“ kalba apie tapatybę, savęs patyrimą pasaulyje ir priėmimą - pačiam savęs ir vieniems kitų. Ir šokis, ne tik kaip meninė, bet ir kaip egzistencinė išraiška, čia labai tinka. Šokis spektaklyje gelbsti tada, kai žodžiai priartėja prie savo išraiškingumo ribos, arba priešingai - jis sukuria erdvę žodžiams atsirasti. Nes prabilti išties nelengva. Jautrios ir asmeniškos spektaklio dalyvių išpažintys ir atvertys apie įvairias kasdieniškas ir traumines patirtis skamba iš įrašo ir kabo atspausdintos ant lapų, jos įkūnytos instaliacijose ir scenografijoje, o atlikėjai jas išreiškia judesiu, šūksniais, nedideliais tekstų intarpais ir, žinoma, įvairiomis choreografinėmis scenomis. Šokėjų energija, atsidavimas ir tarpusavio palaikymas sukuria intensyvų energijos lauką, kuris čia yra svarbesnis už tikslų choreografijos „išpildymą“.

Nors spektaklis „Savoj krūvoj“ trunka apie valandą, galima pajusti, kad ši valanda - tai laboratorinių atradimų kvintesencija. Kiekviena detalė, kiekvienas gestas, kostiumas, muzikos takelis yra kruopščiai atrinktas ir reikšmingas. Kaip įprasta šokio teatre, daug ką „Savoj krūvoj“ reikia tiesiog patirti, nebandant to įvardyti, tačiau čia nemaža ir ženklų, semantinių nuorodų, apie kurias įdomu galvoti, net ir pasibaigus spektakliui. Tad drąsiai tvirtinčiau, kad šis šokio spektaklis yra dosni, įvairialypė, o kai kam galbūt net transformuojanti patirtis, aukštai užkėlusi scenos meno jaunajai auditorijai kartelę.

Publikaciją finansuoja Lietuvos kultūros taryba

recenzijos
  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.