Requiem teatro epochai

Ramunė Balevičiūtė 2024-07-03 7md.lt, 2024-06-21
Scena iš spektaklio „Ana Karenina“, režisierius Rimas Tuminas, teatras „Gesher“ (Klaipėdos tarptautinis teatro festivalis „TheATRIUM“, 2024). Domo Rimeikos nuotrauka
Scena iš spektaklio „Ana Karenina“, režisierius Rimas Tuminas, teatras „Gesher“ (Klaipėdos tarptautinis teatro festivalis „TheATRIUM“, 2024). Domo Rimeikos nuotrauka

aA

„Niekas iš manęs teatro negali atimti. Tik mirtis.“ Šią Rimo Tumino mintį pacitavo Tel Avivo „Gesher“ teatro kūrėjai, Klaipėdoje vykstančiame festivalyje „TheATRIUM“ parodę ne tik priešpaskutinį režisieriaus spektaklį „Ana Karenina“, bet ir dokumentinių kadrų iš trijų tame teatre kurtų spektaklių repeticijų. Ši citata, kaip ir pats „Anos Kareninos“ pastatymas, tapo prasminga ir jautria epitafija Tumino kurtam teatrui ir sykiu – ištisai teatro epochai. Ryškiausias pojūtis stebint spektaklį – tokio teatro daugiau nebebus, vyksta lyg koks išlydėjimo, atsisveikinimo ritualas. Beje, panašus jausmas buvo apėmęs ir žiūrint Eimunto Nekrošiaus „Tuoktuves“, praėjusių metų pabaigoje iš Varšuvos atvežtas į Valstybinį jaunimo teatrą. Žinoma, tai labai skirtingi spektakliai, įkūnijantys skirtingas teatro sampratas, tačiau ir vienas, ir kitas kūrinys, sutelkę savy ir išgryninę būdinguosius abiejų režisierių teatro kalbos bruožus, vainikavo pasibaigusį Lietuvos teatro amžių.

Spektaklis „Ana Karenina“, sukurtas pagal didelės apimties Levo Tolstojaus romaną, – ko gero, lakoniškiausias ir sutelkčiausias Tumino spektaklis. Dramaturgiškai susitelkiama į trijų šeimų santykius, atsisakant beveik visų kitų temų (spektaklio dramaturgė Katya Sassonsky). Vizualumo požiūriu – Adomo Jacovskio scenovaizdis itin lakoniškas ir net griežtas, parafrazuojantis renesansinio teatro erdvę. Scenos gilumoje – asketiškas gylio iliuziją sukuriantis pilkas portalas, o pagrindiniai scenografijos elementai – ilgi tokie pat pilki suolai. Vienintelis su šiuo asketiškumu kontrastuojantis elementas – puošnus paluby pakabintas sietynas, įsiveržiantis į žiūrovų salę ir taip tarsi sujungiantis vaidinimo ir publikos erdves. Scenovaizdyje ir Olgos Filatovos kostiumuose vyrauja pilka ir juoda spalvos, todėl tokioje aplinkoje ypač išryškėja detalės: ryškiai raudonos Anos lūpos, sniego baltumo Kiti suknelė, margas kilimas – Kiti ir Levino namų jaukumo, o sykiu ir „namų teatro“ simbolis. Lakoniška, juvelyriškai nušlifuota ir aktorių vaidyba – jokių nereikalingų frazių, jokių neapgalvotų gestų. Kasdieniškas judesys nepastebimai gali pereiti į teatrinę reprizą ar šokį ir vėl grįžti į tą patį tašką (choreografė Anželika Cholina). Net vaidybinės intermedijos – o kaipgi Tumino spektaklis be jų! – preciziškai atmatuotos lyg morfijaus lašai iš skausmo klejojančiai Anai. Pavyzdžiui, sceną paliekantis Stiva (aktorius Yuvalis Yanai) bando iš toli užpūsti elektrinį sietyną. Pavyksta, tačiau po akimirkos šviestuvas vėl įsižiebia. Užpučia dar kartą – po šiek tiek ilgesnės pauzės šviesa vėl sugrįžta. Aktorius neužsižaidžia šia akivaizdžiai publikai džiaugsmo teikiančia scena, jo judesiai tikslūs ir taupūs.

Toks polinkis į formos grynumą jau buvo išryškėjęs ir J. Vachtangovo teatre sukurtuose Tumino spektakliuose, tačiau galbūt dėl aktorinės mokyklos skirtumų „Gesher“ teatro aktoriai atrodo gerokai gyvesni ir žaismingesni, net ir įrėminti tokiuose griežtuose formos rėmuose. Galima pasakyti dar daugiau: atrodo, kad Tuminui pagaliau drauge su aktoriais bus pavykę išgauti tą ilgai ieškotą vaidybinę esenciją, materializuojančią kokį nors vaizdinį ir įkūnijančią išgrynintą būseną be jokių buities priemaišų. Nežinia, kaip užduotis Kiti vaidinančiai Roni Einav formulavo režisierius, tačiau, man regis, šiai aktorei pavyko sukurti tai, ko link Tuminas ėjo daugelyje savo spektaklių, siekdamas rasti bundančio nekantraus, tyro, bet kartu šiek tiek laukinio moteriškumo išraišką. Tokia vaidyba randasi anapus konkretaus žanro ribų, bet tuo pat metu apima daugelį žanrų, daugelį skirtingų teatro tradicijų klodų.

Savo šventąjį Gralį Tuminas atrado ir dar vienoje plotmėje. Ne kartą teko girdėti režisierių apgailestaujant, kad teatre jam trūksta stebuklo. Kad sceną iš tikrųjų užtvindytų jūros bangos, kad personažai iš tikrųjų pakiltų į orą, kad negyvi objektai atgytų. Kuriant „Aną Kareniną“ jam tai pavyko. Be jokių įmantrių technologijų, jokių sceninių efektų. Kone tuščia erdvė, jausminga Giedriaus Puskunigio muzika ir aktorius, ištrauktas iš tamsos Alexanderio Sikirino šviesų, – daugiau scenoje nieko nėra, o mūsų, žiūrovų, vaizduotėje kyla patys įvairiausi reginiai, prisiminimai ir asociacijos.

Tuminas dažnai mėgdavęs kartoti, kad užsidarymas vien psichologijoje nuskurdina vaidybą, atima netikėtumų proveržio galimybę. Tačiau kiekvieno vaidmens jo spektakliuose pamatą sudaro subtilios psichologinės įžvalgos. Todėl vaidmenys Tumino spektakliuose – netikėčiausios gyvenimiškos tiesos ir teatrališkumo jungtys. Nors spektaklis vadinasi „Ana Karenina“, o šią chrestomatinę heroję vaidina išties išraiškinga aktorė ir šokėja Efrat Ben-Tzur, šiame scenos kūrinyje vienodai svarbūs visi personažai. Kiekvienas gyvenimas vertas būti nugyventas scenoje ir kiekvienam žmogui, pranykusiam istorijos tėkmėje, turi būti suteikta galimybė atgyti scenoje ir išsprogdinti ją savo gyvybingumu – tai Tumino teatro moto. Todėl spektaklyje „Ana Karenina“ nėra antraeilių personažų. Kiekvienas iš jų – atskiras pasaulis, į kurį režisierius kaip visada žvelgia žavėdamasis, kai kuriuos švelniai pašiepdamas, bet visada su begaline atjauta. Neabejotina, kad žinojimas, jog Tuminas neseniai iškeliavo režisuoti dangiškųjų vaidinimų, veikia spektaklio percepciją. Ko gero, veikia ir aktorius, net jei režisierius ir būtų jiems palikęs testamentą iš paskutiniųjų stengtis teatru, švente, žaidimu pergalėti mirtį. Todėl juoko ir džiugesio čia gerokai mažiau (nors vis dėlto yra) nei kituose Tumino spektakliuose. Mirties alsavimas šiame spektaklyje įgavęs ir materialią išraišką – bevardžio personažo, nebylaus šešėlio, pavidalu. Suspaudžia širdį prisiminus valiūkišką tokio personažo versiją – Andriaus Žebrausko Kiemo žmogelį „Maskarade“...

Trys šeimos – daugybė santykių versijų, painių meilės, aistros, pavydo, keršto, susitaikymo ir atleidimo konsteliacijų. Tik tiek? Net tiek. Simboliška, kad vienu paskutinių savo kūrinių Tuminas uždėjo karūną prastos reputacijos žanrui – melodramai. Pakylėjo ją ant postamento sykiu su žmonėmis, kurie niekina mažyčius drungnus jausmus ir siekia svajonių. Svajoja kasdienybės akimirkose – kaip spektaklio pradžioje sako vėjavaikis Stiva. Ar romantizmas dar sugrįš į Lietuvos teatrą? Jei tik žinotume...

7md.lt

recenzijos
  • „Dalykai“, kurių nepamačiau

    „Dalykuose“, rodos, kūrybinės formos lieka „šalia“ liudijimų, subtiliai bandydamos jų neužgožti, daugiausia – tik iliustruoti. <...> Bet gilesnės metaforos troškimas kankina tarsi deguonies trūkumas.

  • Pasivaikščioti su medžiais

    Gražu stebėti: iš pradžių užverčiantis auditoriją istorijomis, pamažu ekskursijos gidas vis daugiau erdvės palieka gamtai. Brūzgynuose geriausiai girdisi eilėraščiai. Ir spektaklio, ir turbūt gyvenimo.

  • Prisilietimų ir bučinių parkas

    Muzikinė šokio spektaklio „Parkas“ struktūra gali būti vertinama kaip pavyzdys šiuolaikiniams kūrėjams, ieškantiems dialogo su muzikos istorija ir klasikais tapusių kompozitorių kūriniais.

  • Mažutė Varšuva Argentinos pampoje

    Režisieriaus, dramaturgo Mariano Pensotti spektaklis „La Obra“ privertė susimąstyti, kokiais pasakojimais tikime ir kas padaro teatrinį pasakojimą tokį įtikinamą, kad supainiotum jį su dokumentika.

  • Įstrigti jausminiame rūke

    Kiekvienas etiudas atrodo it gabalėlis dėlionės, kuri tampa vis niūresnė, vis tirštesnė. <...> Juos sieja nesusikalbėjimas ir noras išlieti savyje susipynusius beprasmybės ir meilės neįmanomybės jausmus.

  • Teatre gavau į galvą (ir tai buvo geriausia, kas man galėjo nutikti)

    „Requiem“ čia simbolizuoja ne tik gedulą dėl prarastų nekaltų gyvybių, bet ir gilesnį susimąstymą apie tai, kokią aplinką paliekame ateities kartoms.

  • Apie Romeo Castelluccio spektaklį „Bros“

    Castellucci kuria kūdikiško švelnumo smurto skulptūrą, kurią išrengia, sumuša vėzdais, sušaudo, nukankina nesibaigiančia vandens srove, perpjauna išilgai, vėl sujungia.

  • Kiekvieno mūsų Pilėnai

    Ar nuoširdus apsikabinimas, kurio kasdieniame gyvenime kartais išsigąsta „Pilėnų*“ atlikėjai ir daugybė pasaulio vyrų, yra herojiško pasipriešinimo alternatyva?