Atpažinimo malonumų triumfas

2008-02-29 Veidas, 2008 02 25

aA

Renata Baltrušaitytė

Liuba Šereikienė (A.Baukutė), Napoleonas Šereika (R.Kazlas) ir nesusipratusių lietuvių iš Europos atvykęs šviesti profesorius Henrikas Lebertzonas (A.Kazanavičius) kelia taures už tautos gerovę

Jono Vaitkaus „Patriotai“ Valstybiniame jaunimo teatre sutikti skirtingai.

Asta Baukutė ir Rolandas Kazlas vaidina spektaklyje „Patriotai“. Tokio sakinio visiškai pakanka, kad skaitytojas akimirksniu įsivaizduotų kažką panašaus į satyrinį „dviratininkų šou“.

Ir žinote ką? Taip įsivaizduodamas naujausią Jono Vaitkaus pastatymą skaitytojas yra teisus. O tai, kad spektaklis sukurtas pagal anos, pirmosios nepriklausomos Lietuvos laikus vaizduojančią Petro Vaičiūno pjesę, jos literatūrinių rėmų anaiptol nedarkant – graži, simboliškai įdomi, bet stilistiniu požiūriu vis dėlto mažiau reikšminga detalė.

Ekrano įvaizdžių parafrazės

Režisierius, visuomet griežtai pasisakydavęs prieš nuolatinį teatro aktorių mirgėjimą televizijų laidose, statydamas „Patriotus“ sąmoningai žongliruoja televizijos prilipdytais įvaizdžiais. Štai R.Kazlo Šereika – lankstus padlaižys, kurio užimamas postas gerokai pranoksta iš prigimties paprasto, geraširdžio žmogelio užmojus. Toks įspūdis, jog vienas senų R.Kazlo personažų, mėgusių ginčytis su televizoriumi, kažkokiu stebuklingu būdu ėmė ir pralindo į elitą. Rezultatas – alkoholizmas ir „erelio“ kompleksas, kai nevisavertiškumo jausmą bandoma kompensuoti aukščiau stovinčiųjų draugyste bei stambių kupiūrų paketais.

Štai A.Baukutės Šereikienė – seksuali, šiurkšti intrigantė, mokanti iš vyrų meilumu gauti tai, ko labiausiai reikia; o reikia jai, suprantama, pinigų ir turtingo gyvenimo garantijų. Štai Antano Šurnos vaidinamas tautos idealistas Labutis, kurį kartais iš inercijos taip ir norisi pavadinti Šepučiu. Ir pagaliau – iš kurio gi serialo lyriško meilužio bei naujo tautos mesijo pavidalu nužengia scenon Rimvydas – aktorius Andrius Bialobžeskis? Aišku tiek, jog tame seriale jis nebuvo teigiamas herojus.

Nenuolankioji Liucija (S.Janušauskaitė) su patriotu virtusiu tėvu Napoleonu (R.Kazlu) retkarčiais dar pasikalba nuoširdžiai. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Tuo tarpu žydruoju ekranu „nesusitepusio“ Arnoldo Jalianiausko, vaidinančio didžiausią pjesės blogį – korumpuotą departamento vadovą Veličką, veidas primena paties J.Vaitkaus statytus Fiodoro Dostojevskio „Demonus“, ypač tuomet, kai stambiu planu, kaip ir „Demonuose“, būna rodomas vaizdo ekrane. Ir ši aliuzija į Veličkos, kartais pasirodančio scenoje lokio kailiu, demoniškumą veikiausiai nėra atsitiktinė: juk demonas nesugaunamas, jis nepaklūsta įstatymams, todėl su visais turtais vienintelis laimingai emigruoja, pametęs ir žmoną, ir meilužę, ir atpirkimo ožio vietoje likusį kvailį Šereiką.

Pagaliau doroji, prieš namų aplinkos diktuojamas vertybes kartais klyksmu, o kartais tyliu įdėmiu žvilgsniu protestuojanti Liucija (aktorė Severija Janušauskaitė) neprimena nieko, tik smarkiai dažytą nūdienos gotę. O gotai, žinia, linkę adoruoti mirtį ir tuo yra panašūs į savižudišką lietuvių tautą. Kai Liucija nuo pat spektaklio pradžios rizikingai vartosi ant turėklų, galima įtarti, kad P.Vaičiūno numatytas laimingas „Patriotų“ finalas pastatyme gresia virsti tragedija. Ačiū režisieriaus intuicijai, nuojautos nepasitvirtina.

Sąmojumi neprilygsta W.Gombrowicziui

Vis dėlto lyginant „Patriotus“ su pernykšte J.Vaitkaus premjera Valstybiniame jaunimo teatre – „Ivona, Burgundo kunigaikštyte“, meniškumo svarstyklių lėkštelės kryptų „Ivonos“ naudai. Pirmiausia pats P.Vaičiūno tekstas sąmojumi bei intelektualumu neprilygsta Witoldo Gombrowicziaus dramai.

Nors abiejuose vaidinimuose narpliojama panaši tematika, „Ivonoje“ būta daugiau apibendrintų metaforų ir fantazijos žaismo, tuo tarpu „Patriotai“ manipuliuoja žiūrovų džiaugsmu atpažinti konkrečias šių dienų situacijas ir jų herojus. Ką čia slėpti: negaili publikai režisierius tokio džiaugsmo, tai R.Kazlą nugrimuodamas kaip Gedimino Kirkilo antrininką, tai raudonu rusišku Veličkos pasu scenoje mosuodamas.

Iš savosios, žurnalistų, varpinės liudijame, jog valdininkų požiūris į „gerus“ (t.y. gerai apie juos rašančius) ir „blogus“ (t.y. kritiškai atsiliepiančius) plunksnos brolius šiais užsakomųjų straipsnių laikais nė trupučio nepaseno ir tebėra aktualus. Vadinasi, nekas Lietuvoje tepasikeitė per aštuonias dešimtis metų...

VEIDAS

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.