Atpažinimo malonumų triumfas

2008-02-29 Veidas, 2008 02 25

aA

Renata Baltrušaitytė

Liuba Šereikienė (A.Baukutė), Napoleonas Šereika (R.Kazlas) ir nesusipratusių lietuvių iš Europos atvykęs šviesti profesorius Henrikas Lebertzonas (A.Kazanavičius) kelia taures už tautos gerovę

Jono Vaitkaus „Patriotai“ Valstybiniame jaunimo teatre sutikti skirtingai.

Asta Baukutė ir Rolandas Kazlas vaidina spektaklyje „Patriotai“. Tokio sakinio visiškai pakanka, kad skaitytojas akimirksniu įsivaizduotų kažką panašaus į satyrinį „dviratininkų šou“.

Ir žinote ką? Taip įsivaizduodamas naujausią Jono Vaitkaus pastatymą skaitytojas yra teisus. O tai, kad spektaklis sukurtas pagal anos, pirmosios nepriklausomos Lietuvos laikus vaizduojančią Petro Vaičiūno pjesę, jos literatūrinių rėmų anaiptol nedarkant – graži, simboliškai įdomi, bet stilistiniu požiūriu vis dėlto mažiau reikšminga detalė.

Ekrano įvaizdžių parafrazės

Režisierius, visuomet griežtai pasisakydavęs prieš nuolatinį teatro aktorių mirgėjimą televizijų laidose, statydamas „Patriotus“ sąmoningai žongliruoja televizijos prilipdytais įvaizdžiais. Štai R.Kazlo Šereika – lankstus padlaižys, kurio užimamas postas gerokai pranoksta iš prigimties paprasto, geraširdžio žmogelio užmojus. Toks įspūdis, jog vienas senų R.Kazlo personažų, mėgusių ginčytis su televizoriumi, kažkokiu stebuklingu būdu ėmė ir pralindo į elitą. Rezultatas – alkoholizmas ir „erelio“ kompleksas, kai nevisavertiškumo jausmą bandoma kompensuoti aukščiau stovinčiųjų draugyste bei stambių kupiūrų paketais.

Štai A.Baukutės Šereikienė – seksuali, šiurkšti intrigantė, mokanti iš vyrų meilumu gauti tai, ko labiausiai reikia; o reikia jai, suprantama, pinigų ir turtingo gyvenimo garantijų. Štai Antano Šurnos vaidinamas tautos idealistas Labutis, kurį kartais iš inercijos taip ir norisi pavadinti Šepučiu. Ir pagaliau – iš kurio gi serialo lyriško meilužio bei naujo tautos mesijo pavidalu nužengia scenon Rimvydas – aktorius Andrius Bialobžeskis? Aišku tiek, jog tame seriale jis nebuvo teigiamas herojus.

Nenuolankioji Liucija (S.Janušauskaitė) su patriotu virtusiu tėvu Napoleonu (R.Kazlu) retkarčiais dar pasikalba nuoširdžiai. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Tuo tarpu žydruoju ekranu „nesusitepusio“ Arnoldo Jalianiausko, vaidinančio didžiausią pjesės blogį – korumpuotą departamento vadovą Veličką, veidas primena paties J.Vaitkaus statytus Fiodoro Dostojevskio „Demonus“, ypač tuomet, kai stambiu planu, kaip ir „Demonuose“, būna rodomas vaizdo ekrane. Ir ši aliuzija į Veličkos, kartais pasirodančio scenoje lokio kailiu, demoniškumą veikiausiai nėra atsitiktinė: juk demonas nesugaunamas, jis nepaklūsta įstatymams, todėl su visais turtais vienintelis laimingai emigruoja, pametęs ir žmoną, ir meilužę, ir atpirkimo ožio vietoje likusį kvailį Šereiką.

Pagaliau doroji, prieš namų aplinkos diktuojamas vertybes kartais klyksmu, o kartais tyliu įdėmiu žvilgsniu protestuojanti Liucija (aktorė Severija Janušauskaitė) neprimena nieko, tik smarkiai dažytą nūdienos gotę. O gotai, žinia, linkę adoruoti mirtį ir tuo yra panašūs į savižudišką lietuvių tautą. Kai Liucija nuo pat spektaklio pradžios rizikingai vartosi ant turėklų, galima įtarti, kad P.Vaičiūno numatytas laimingas „Patriotų“ finalas pastatyme gresia virsti tragedija. Ačiū režisieriaus intuicijai, nuojautos nepasitvirtina.

Sąmojumi neprilygsta W.Gombrowicziui

Vis dėlto lyginant „Patriotus“ su pernykšte J.Vaitkaus premjera Valstybiniame jaunimo teatre – „Ivona, Burgundo kunigaikštyte“, meniškumo svarstyklių lėkštelės kryptų „Ivonos“ naudai. Pirmiausia pats P.Vaičiūno tekstas sąmojumi bei intelektualumu neprilygsta Witoldo Gombrowicziaus dramai.

Nors abiejuose vaidinimuose narpliojama panaši tematika, „Ivonoje“ būta daugiau apibendrintų metaforų ir fantazijos žaismo, tuo tarpu „Patriotai“ manipuliuoja žiūrovų džiaugsmu atpažinti konkrečias šių dienų situacijas ir jų herojus. Ką čia slėpti: negaili publikai režisierius tokio džiaugsmo, tai R.Kazlą nugrimuodamas kaip Gedimino Kirkilo antrininką, tai raudonu rusišku Veličkos pasu scenoje mosuodamas.

Iš savosios, žurnalistų, varpinės liudijame, jog valdininkų požiūris į „gerus“ (t.y. gerai apie juos rašančius) ir „blogus“ (t.y. kritiškai atsiliepiančius) plunksnos brolius šiais užsakomųjų straipsnių laikais nė trupučio nepaseno ir tebėra aktualus. Vadinasi, nekas Lietuvoje tepasikeitė per aštuonias dešimtis metų...

VEIDAS

recenzijos
  • Kai galimybės nesirinkti nėra

    „Lygiosios trunka akimirką“ – tai ne istorijos muziejus, o gyvas žiūrovo kvietimas ne tik suvokti, bet ir išjausti istorinę traumą. Tai spektaklis ne vien apie Holokaustą, bet ir apie pasirinkimą.

  • Būti kūrinio viduje

    Tai yra kūnų, balsų ir emocinių laukų sąveika, kurioje žiūrovams paskirta vieta kūrinio viduje. Akivaizdu, kad būtent pribloškianti garso choreografija sukuria „Unearth“ vertės esmę, įgalina kūnus veikti.

  • Besivejant gulbę iš padangos

    Spektaklis „Pažadink savo vidinę deivę“ ne pamokslauja, o kviečia kartu juoktis – iš savęs, iš absurdiškų, bet įspūdingai pateiktų praktikų, ir iš visko, kas galbūt pernelyg rimtai pateikiama mūsų kasdienybėje.

  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.