Ar pražydės magnolijos?

Jūratė Visockaitė 2022-02-07 literaturairmenas.lt, 2022-02-04
Scena iš spektaklio „Sieros magnolijos“, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2022). Marta - Jolanta Dapkūnaitė, Ralfas - Dainius Gavenonis. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Sieros magnolijos“, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2022). Marta - Jolanta Dapkūnaitė, Ralfas - Dainius Gavenonis. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Renovuojamas LNDT prieš metus Vilniaus medicinos bibliotekoje parodė „Kas nužudė mano tėvą“ (rež. Antanas Obcarskas), o dabar fabrikinėje galerijoje Kauno g. 32 žiūriu spektaklį „Sieros magnolijos“ (sausio 14 d.), kuris tampa tarsi antru tos pačios temos „tėvai ir vaikai“ veiksmu. Įdomu, kad šios istorijos gerai prigyja ne teatrinėje įstaigoje, o intymesnėje miesto erdvėje. Grįžti tamsų žiemos vakarą namo iš Naujamiesčio ir už kiekvieno buto langų dar ryškiau šviečia ir siera, ir magnolija...

Spektaklio režisierė Eglė Švedkauskaitė („Žmogus iš žuvies“, 2020) kartoja jau girdėta: ak, esame sužeista visuomenė. Vargu ar dar po 30 metų viską taip pat lengvai galėsime nurašyti santvarkai (pjesės „Kas nužudė...“ autorius prancūzas dėl šeimos problemų tiesmukai kaltino Prancūzijos prezidentus!) - įsivaizduokime: kokių per tą skubiai ateinantį laiką dar bus prirašyta šeiminių pjesių su personažais iš mišrių, civilizuotai išsiskyrusių ir draugaujančių, daugiakampių, daugiatėvių ir daugiamotininių, tolerantiškų ir žudančių šeimų! Gyvasis teatras tikrai nemirs iš bado.

„Sieros magnolijas“ parašė estas scenaristas ir aktorius Martinas Algusas (g. 1973). Pjesė patraukia ir įkvepia ypač pirmoje pusėje, kai klausausi stilistiškai mūsų ausiai neįprastos, nutrumpintos, „estiškos“ kalbos: Marta ir Ralfas, girti išėję iš kažkokio vakarėlio, įlekia į sceną kaip tas vėliau vis mėtomas akmuo. Aktoriai Jolanta Dapkūnaitė ir Dainius Gavenonis vaidina pašėlusiai, demonst­ruoja savo profesinį piką - ir galbūt dėl to artėjant finalui aiškiau atsiveria dramos seklumas, nepagrįstumas. Žinia, laikas akmenis mėtyti, laikas ir rinkti. Net subtiliajai porcelianinei J. Dapkūnaitės Martai nepavyksta surinkti, nes pateiktai situacijai nėra laiko apsisukti, neužtenka juk vienas kitam ištarti: „Tu pasikeitei.“ Labai gelbsti gyva muzika (gitara ir trimitas - Deimantas Balys) - bet kokį veiksmą ji padarys pilnavidurį, išties pavers jį žydinčia magnolija, tačiau tik tai vienai minutei. Iš praeities kaip kalnas atslinkęs tėvas (akt. Ramutis Rimeikis) nebyliai vien kūnu užpildo sceną ir du pliurpiantys personažai jam ima nebeprilygti.

Žavioje apgirtusios meilės įžangoje galima praleisti dar pusę teksto, tačiau kaip dabar, finale, nemačiomis išstumti dukros prisiminimus apie tėvą, kuris mušė, kankino ir paliko? Sugrįžo, laba diena, ir yra apkabinamas, nors siera iš tavęs dar neišgaravo. Kaltės krūvis netgi perkeliamas ant kito, jaunesnio vyro... Rebuso nei režisierė, nei aktoriai neišsprendžia, neįvaizdina, nesufleruoja, nors gyvenimai už lango siūlo neįtikėtinų variantų. Egle ir Jolanta, vis dėlto kodėl karjeros moteris taip staiga imasi prausti svetimą senį?

Kita vertus, šios mažųjų teatrų (ir OKT Ašmenos g.) pastangos išsivaduoti iš režisūrinio teatro okupacijos, sugražinti banalų ir mylimą žmogiškąjį veidą, aktoriaus kalbą yra tokios išsiilgtos, kad galiu tuoj pat atsiimti priekaištus ir susirinkti tuos akmenis. Ir toliau taip varykit!

Iš 3740 / 2 žurnalo (2022-01-21)

recenzijos
  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus, su kuriais bendradarbiavo.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.