Ar pražydės magnolijos?

Jūratė Visockaitė 2022-02-07 literaturairmenas.lt, 2022-02-04
Scena iš spektaklio „Sieros magnolijos“, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2022). Marta - Jolanta Dapkūnaitė, Ralfas - Dainius Gavenonis. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Sieros magnolijos“, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2022). Marta - Jolanta Dapkūnaitė, Ralfas - Dainius Gavenonis. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Renovuojamas LNDT prieš metus Vilniaus medicinos bibliotekoje parodė „Kas nužudė mano tėvą“ (rež. Antanas Obcarskas), o dabar fabrikinėje galerijoje Kauno g. 32 žiūriu spektaklį „Sieros magnolijos“ (sausio 14 d.), kuris tampa tarsi antru tos pačios temos „tėvai ir vaikai“ veiksmu. Įdomu, kad šios istorijos gerai prigyja ne teatrinėje įstaigoje, o intymesnėje miesto erdvėje. Grįžti tamsų žiemos vakarą namo iš Naujamiesčio ir už kiekvieno buto langų dar ryškiau šviečia ir siera, ir magnolija...

Spektaklio režisierė Eglė Švedkauskaitė („Žmogus iš žuvies“, 2020) kartoja jau girdėta: ak, esame sužeista visuomenė. Vargu ar dar po 30 metų viską taip pat lengvai galėsime nurašyti santvarkai (pjesės „Kas nužudė...“ autorius prancūzas dėl šeimos problemų tiesmukai kaltino Prancūzijos prezidentus!) - įsivaizduokime: kokių per tą skubiai ateinantį laiką dar bus prirašyta šeiminių pjesių su personažais iš mišrių, civilizuotai išsiskyrusių ir draugaujančių, daugiakampių, daugiatėvių ir daugiamotininių, tolerantiškų ir žudančių šeimų! Gyvasis teatras tikrai nemirs iš bado.

„Sieros magnolijas“ parašė estas scenaristas ir aktorius Martinas Algusas (g. 1973). Pjesė patraukia ir įkvepia ypač pirmoje pusėje, kai klausausi stilistiškai mūsų ausiai neįprastos, nutrumpintos, „estiškos“ kalbos: Marta ir Ralfas, girti išėję iš kažkokio vakarėlio, įlekia į sceną kaip tas vėliau vis mėtomas akmuo. Aktoriai Jolanta Dapkūnaitė ir Dainius Gavenonis vaidina pašėlusiai, demonst­ruoja savo profesinį piką - ir galbūt dėl to artėjant finalui aiškiau atsiveria dramos seklumas, nepagrįstumas. Žinia, laikas akmenis mėtyti, laikas ir rinkti. Net subtiliajai porcelianinei J. Dapkūnaitės Martai nepavyksta surinkti, nes pateiktai situacijai nėra laiko apsisukti, neužtenka juk vienas kitam ištarti: „Tu pasikeitei.“ Labai gelbsti gyva muzika (gitara ir trimitas - Deimantas Balys) - bet kokį veiksmą ji padarys pilnavidurį, išties pavers jį žydinčia magnolija, tačiau tik tai vienai minutei. Iš praeities kaip kalnas atslinkęs tėvas (akt. Ramutis Rimeikis) nebyliai vien kūnu užpildo sceną ir du pliurpiantys personažai jam ima nebeprilygti.

Žavioje apgirtusios meilės įžangoje galima praleisti dar pusę teksto, tačiau kaip dabar, finale, nemačiomis išstumti dukros prisiminimus apie tėvą, kuris mušė, kankino ir paliko? Sugrįžo, laba diena, ir yra apkabinamas, nors siera iš tavęs dar neišgaravo. Kaltės krūvis netgi perkeliamas ant kito, jaunesnio vyro... Rebuso nei režisierė, nei aktoriai neišsprendžia, neįvaizdina, nesufleruoja, nors gyvenimai už lango siūlo neįtikėtinų variantų. Egle ir Jolanta, vis dėlto kodėl karjeros moteris taip staiga imasi prausti svetimą senį?

Kita vertus, šios mažųjų teatrų (ir OKT Ašmenos g.) pastangos išsivaduoti iš režisūrinio teatro okupacijos, sugražinti banalų ir mylimą žmogiškąjį veidą, aktoriaus kalbą yra tokios išsiilgtos, kad galiu tuoj pat atsiimti priekaištus ir susirinkti tuos akmenis. Ir toliau taip varykit!

Iš 3740 / 2 žurnalo (2022-01-21)

recenzijos
  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.