Ar pražydės magnolijos?

Jūratė Visockaitė 2022-02-07 literaturairmenas.lt, 2022-02-04
Scena iš spektaklio „Sieros magnolijos“, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2022). Marta - Jolanta Dapkūnaitė, Ralfas - Dainius Gavenonis. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Sieros magnolijos“, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2022). Marta - Jolanta Dapkūnaitė, Ralfas - Dainius Gavenonis. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Renovuojamas LNDT prieš metus Vilniaus medicinos bibliotekoje parodė „Kas nužudė mano tėvą“ (rež. Antanas Obcarskas), o dabar fabrikinėje galerijoje Kauno g. 32 žiūriu spektaklį „Sieros magnolijos“ (sausio 14 d.), kuris tampa tarsi antru tos pačios temos „tėvai ir vaikai“ veiksmu. Įdomu, kad šios istorijos gerai prigyja ne teatrinėje įstaigoje, o intymesnėje miesto erdvėje. Grįžti tamsų žiemos vakarą namo iš Naujamiesčio ir už kiekvieno buto langų dar ryškiau šviečia ir siera, ir magnolija...

Spektaklio režisierė Eglė Švedkauskaitė („Žmogus iš žuvies“, 2020) kartoja jau girdėta: ak, esame sužeista visuomenė. Vargu ar dar po 30 metų viską taip pat lengvai galėsime nurašyti santvarkai (pjesės „Kas nužudė...“ autorius prancūzas dėl šeimos problemų tiesmukai kaltino Prancūzijos prezidentus!) - įsivaizduokime: kokių per tą skubiai ateinantį laiką dar bus prirašyta šeiminių pjesių su personažais iš mišrių, civilizuotai išsiskyrusių ir draugaujančių, daugiakampių, daugiatėvių ir daugiamotininių, tolerantiškų ir žudančių šeimų! Gyvasis teatras tikrai nemirs iš bado.

„Sieros magnolijas“ parašė estas scenaristas ir aktorius Martinas Algusas (g. 1973). Pjesė patraukia ir įkvepia ypač pirmoje pusėje, kai klausausi stilistiškai mūsų ausiai neįprastos, nutrumpintos, „estiškos“ kalbos: Marta ir Ralfas, girti išėję iš kažkokio vakarėlio, įlekia į sceną kaip tas vėliau vis mėtomas akmuo. Aktoriai Jolanta Dapkūnaitė ir Dainius Gavenonis vaidina pašėlusiai, demonst­ruoja savo profesinį piką - ir galbūt dėl to artėjant finalui aiškiau atsiveria dramos seklumas, nepagrįstumas. Žinia, laikas akmenis mėtyti, laikas ir rinkti. Net subtiliajai porcelianinei J. Dapkūnaitės Martai nepavyksta surinkti, nes pateiktai situacijai nėra laiko apsisukti, neužtenka juk vienas kitam ištarti: „Tu pasikeitei.“ Labai gelbsti gyva muzika (gitara ir trimitas - Deimantas Balys) - bet kokį veiksmą ji padarys pilnavidurį, išties pavers jį žydinčia magnolija, tačiau tik tai vienai minutei. Iš praeities kaip kalnas atslinkęs tėvas (akt. Ramutis Rimeikis) nebyliai vien kūnu užpildo sceną ir du pliurpiantys personažai jam ima nebeprilygti.

Žavioje apgirtusios meilės įžangoje galima praleisti dar pusę teksto, tačiau kaip dabar, finale, nemačiomis išstumti dukros prisiminimus apie tėvą, kuris mušė, kankino ir paliko? Sugrįžo, laba diena, ir yra apkabinamas, nors siera iš tavęs dar neišgaravo. Kaltės krūvis netgi perkeliamas ant kito, jaunesnio vyro... Rebuso nei režisierė, nei aktoriai neišsprendžia, neįvaizdina, nesufleruoja, nors gyvenimai už lango siūlo neįtikėtinų variantų. Egle ir Jolanta, vis dėlto kodėl karjeros moteris taip staiga imasi prausti svetimą senį?

Kita vertus, šios mažųjų teatrų (ir OKT Ašmenos g.) pastangos išsivaduoti iš režisūrinio teatro okupacijos, sugražinti banalų ir mylimą žmogiškąjį veidą, aktoriaus kalbą yra tokios išsiilgtos, kad galiu tuoj pat atsiimti priekaištus ir susirinkti tuos akmenis. Ir toliau taip varykit!

Iš 3740 / 2 žurnalo (2022-01-21)

recenzijos
  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.

  • Savižudybės anatomija kaip moters galios atskleidimas

    Bartoševičiūtės ir Švedkauskaitės spektaklių įspūdžiai susiliejo į viena ir išsikristalizavo mintis, kad į Lietuvos teatro sceną įsiveržė tikrasis feminizmas. Be skambių lozungų, kaltinimų ir supriešinimo.

  • Kaifo paieškos tuštumoje

    Jono Kuprevičiaus režisuota pjesės „Shopping and Fucking“ versija ne tik puikiai perteikia Marko Ravenhillo mintis, bet ir savais atributais pritaiko ją prie šiandienos.