Ar pražydės magnolijos?

Jūratė Visockaitė 2022-02-07 literaturairmenas.lt, 2022-02-04
Scena iš spektaklio „Sieros magnolijos“, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2022). Marta - Jolanta Dapkūnaitė, Ralfas - Dainius Gavenonis. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Sieros magnolijos“, režisierė Eglė Švedkauskaitė (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, 2022). Marta - Jolanta Dapkūnaitė, Ralfas - Dainius Gavenonis. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Renovuojamas LNDT prieš metus Vilniaus medicinos bibliotekoje parodė „Kas nužudė mano tėvą“ (rež. Antanas Obcarskas), o dabar fabrikinėje galerijoje Kauno g. 32 žiūriu spektaklį „Sieros magnolijos“ (sausio 14 d.), kuris tampa tarsi antru tos pačios temos „tėvai ir vaikai“ veiksmu. Įdomu, kad šios istorijos gerai prigyja ne teatrinėje įstaigoje, o intymesnėje miesto erdvėje. Grįžti tamsų žiemos vakarą namo iš Naujamiesčio ir už kiekvieno buto langų dar ryškiau šviečia ir siera, ir magnolija...

Spektaklio režisierė Eglė Švedkauskaitė („Žmogus iš žuvies“, 2020) kartoja jau girdėta: ak, esame sužeista visuomenė. Vargu ar dar po 30 metų viską taip pat lengvai galėsime nurašyti santvarkai (pjesės „Kas nužudė...“ autorius prancūzas dėl šeimos problemų tiesmukai kaltino Prancūzijos prezidentus!) - įsivaizduokime: kokių per tą skubiai ateinantį laiką dar bus prirašyta šeiminių pjesių su personažais iš mišrių, civilizuotai išsiskyrusių ir draugaujančių, daugiakampių, daugiatėvių ir daugiamotininių, tolerantiškų ir žudančių šeimų! Gyvasis teatras tikrai nemirs iš bado.

„Sieros magnolijas“ parašė estas scenaristas ir aktorius Martinas Algusas (g. 1973). Pjesė patraukia ir įkvepia ypač pirmoje pusėje, kai klausausi stilistiškai mūsų ausiai neįprastos, nutrumpintos, „estiškos“ kalbos: Marta ir Ralfas, girti išėję iš kažkokio vakarėlio, įlekia į sceną kaip tas vėliau vis mėtomas akmuo. Aktoriai Jolanta Dapkūnaitė ir Dainius Gavenonis vaidina pašėlusiai, demonst­ruoja savo profesinį piką - ir galbūt dėl to artėjant finalui aiškiau atsiveria dramos seklumas, nepagrįstumas. Žinia, laikas akmenis mėtyti, laikas ir rinkti. Net subtiliajai porcelianinei J. Dapkūnaitės Martai nepavyksta surinkti, nes pateiktai situacijai nėra laiko apsisukti, neužtenka juk vienas kitam ištarti: „Tu pasikeitei.“ Labai gelbsti gyva muzika (gitara ir trimitas - Deimantas Balys) - bet kokį veiksmą ji padarys pilnavidurį, išties pavers jį žydinčia magnolija, tačiau tik tai vienai minutei. Iš praeities kaip kalnas atslinkęs tėvas (akt. Ramutis Rimeikis) nebyliai vien kūnu užpildo sceną ir du pliurpiantys personažai jam ima nebeprilygti.

Žavioje apgirtusios meilės įžangoje galima praleisti dar pusę teksto, tačiau kaip dabar, finale, nemačiomis išstumti dukros prisiminimus apie tėvą, kuris mušė, kankino ir paliko? Sugrįžo, laba diena, ir yra apkabinamas, nors siera iš tavęs dar neišgaravo. Kaltės krūvis netgi perkeliamas ant kito, jaunesnio vyro... Rebuso nei režisierė, nei aktoriai neišsprendžia, neįvaizdina, nesufleruoja, nors gyvenimai už lango siūlo neįtikėtinų variantų. Egle ir Jolanta, vis dėlto kodėl karjeros moteris taip staiga imasi prausti svetimą senį?

Kita vertus, šios mažųjų teatrų (ir OKT Ašmenos g.) pastangos išsivaduoti iš režisūrinio teatro okupacijos, sugražinti banalų ir mylimą žmogiškąjį veidą, aktoriaus kalbą yra tokios išsiilgtos, kad galiu tuoj pat atsiimti priekaištus ir susirinkti tuos akmenis. Ir toliau taip varykit!

Iš 3740 / 2 žurnalo (2022-01-21)

recenzijos
  • Tarp atminties ir užmaršties

    Teatras apgaubė paslaptinga atmosfera, tačiau paties pastato istorija šioje kelionėje perteikta pernelyg asociatyviai, beveik abstrakčiomis baltosiomis eilėmis.

  • Dieviškosios meilės formulė

    Spektaklis – tai Oskaro kelionė, į kurią jis kviečia visus, kurie pasirengę priimti kitus tokius, kokie jie iš tikrųjų yra. Kurie pasirengę mylėti ne abstrakčiai visus, o labai konkrečiai – kiekvieną.

  • Gėlių ir žmonių stebuklai

    Aktoriams nusilenkus ir išėjus iš scenos, mus numeruojančius žetonėlius tebeturintys žiūrovai, pamatę, kaip tai ką tik darė aktoriai, leidosi į sceną ir ėmė savuosius kabinti ant baltos negyvos šakos.

  • Čia nėra vietos nuoboduliui

    „Kuris kurį“ paneigia mintį, kad teatras abejingas savo žiūrovams. Šis spektaklis atveria erdvę ne tik vaikų žaidimui ir vaizduotei, bet ir suaugusiųjų įsitraukimui, kviesdamas mąstyti, jausti ir dalyvauti.

  • Jaunystė – tai žmogaus tragedija

    Eglė Švedkauskaitė pasitelkia ne tiesmuką, o performatyvų, vizualiai ir emociškai paveikų pasakojimą: įtampa auga nuosekliai, lydima mistiškos muzikos, kuri neleidžia atsitraukti nė akimirkai.

  • Protestas? Ne, mes laimėjom!

    Regis, kad būtent pilnai protesto dvasiai perteikti NON+ULTRAS šio to pritrūksta. Galbūt energinio chaoso užtaiso, nes viskas atrodo labai sukuruota ir labai tvarkinga.

  • Jei galit, nereikia

    „Pažadink savo vidinę deivę“ viskas kuriama tarsi prabėgomis – tiek tekstas, tiek vaidyba, tiek režisūra yra tokie lengvi, kad nori nenori primena iš XIX a. atkeliavusį „gerai sukaltos pjesės“ konceptą.

  • Kai galimybės nesirinkti nėra

    „Lygiosios trunka akimirką“ – tai ne istorijos muziejus, o gyvas žiūrovo kvietimas ne tik suvokti, bet ir išjausti istorinę traumą. Tai spektaklis ne vien apie Holokaustą, bet ir apie pasirinkimą.