Apie teatrą kaip politiką, apie politiką kaip žaidimą

2007-04-19 Kamane.lt, 2007 04 17

aA

Margarita Pilkaitė

Aktoriai Paulius Čižinauskas, Vilma Raubaitė, Julius Žalakevičius ir Brigita Arsobaitė

Teatras visuomeniškiausias iš visų menų yra todėl, kad tik jo gyvybei publika yra būtina sąlyga. Jo neužrašysi nei žodžiais, nei natomis, neužfiksuosi drobėje, foto ar video juostoje. Jis kvėpuoja tik betarpišku dialogu su žiūrovais.

Politinis teatras kaip reiškinys yra dar visuomeniškesnis, nes atsisakęs grynai estetinių, meninių ieškojimų atsigręžia į kasdienio gyvenimo prozą – socialines, politines, ekonomines problemas.

XX a. pradžioje, pirmieji politinio teatro kūrėjai, tokie kaip Erwinas Piscatoras ar Bertoldas Brechtas atsisakė teatrinės iliuzijos, personažų kūrimo, amžinųjų vertybių temų eksploatavimo, tradiciškai suvokiamos dramaturgijos ir scenografijos. Jų teatras rėmėsi tuomečio gyvenimo realijomis su daugybe statistinių duomenų, nesiekė veikti žiūrovo emocijų ir jausmų, tik skatino intelektinę veiklą. Tokio teatro tikslas – informuoti žiūrovą apie jo šalies situaciją, priversti susimąstyti ir sukelti norą keisti dabartį.

XXI a. pradžioje Cezario grupė sukūrė dviejų dalių „Lietuvos dieną“ – naują politinio teatro versiją. Spektaklis balansuoja tarp politinio ir žaidybinio teatro estetikos principų.

Pirmojoje dalyje aktoriai, kaip tikri politikai sprendžia Lietuvos tapatybės ir šalies įvaizdžio formavimo reikalus, antrojoje – vaidina jau anapus susitikusius savižudžius, kurie gauna paskutinę galimybę sugrįžti ir praleisti dieną žemėje.

Rimta? Sudėtinga? Anaiptol! Spektaklis kuriamas itin žaismingai improvizuojant, sudarant tarsi atsitiktinumo iliuziją. Taip nutolstama nuo tradicinio politinio teatro, rimtai atliekančio savo misiją – šviesti visuomenę, informuoti apie esamą padėtį, skatinti aanalizuoti aktualijas ir sukelti norą keisti situaciją.

Scena iš spektaklio. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Jei tradicinį politinį teatrą galima prilyginti gyvenimo veidrodžiui, tai tas veidrodis, kurį pateikia Cezario grupė, yra neabejotinai kreivas. Smagiai kreivas.

Keturi „politikieriai“, karštai besiginčijantys dėl Lietuvos įvaizdžio Europoje ir būdų pritraukti ES fondų lėšas, nėra aklas politinės arenos perkėlimas į sceną, o itin teatrališkas, ironiškas ir tragikomiškas veiksmas.

Tie, kas nors kiek domisi politika, galėtų atrasti ketvertuko prototipus realybėje – vadovauti nusiteikusį, egocentrišką ir savimylą valdininką (Paulius Čižinauskas), griežtą, rimtą, kone vyrišką moteriškę (Brigita Arsobaitė), ne itin intelektualų, bet pakankamai agresyvų tipelį (Julius Žalakevičius) ir tylią, lyriškai lietuvišką būtybę, dar tikinčią žmonių gerumu ir šviesia šalies ateitimi (Vilma Raubaitė).

Antrojoje spektaklio dalyje, politinio teatro elementų sumažėja – išlieka tik aktuali problematika, nevengiama tiesioginio kontakto su publika, aktoriai atsiriboja nuo savo kuriamų personažų. Jei pirmojoje dalyje netrūko ironijos, kartais net peraugančios į sarkazmą, tai antrasis veiksmas pasižymi šviesumu, gerumu ir tyru vaikišku žvilgsniu į pasaulį.

Aktoriai pasakoja savo patirtis, kalba apie realias ir įsivaizduojamas akimirkas, kurios gali teikti džiaugsmo, čia pat įtaigiai suvaidina situacijas, nenaudodami jokio papildomo inventoriaus, tik – savo kūną ir balsą.

Nors pirmoje spektaklio dalyje atrodytų dominuoja tekstas, šaržuojantis nūdienos politines demagogijas, abiejose dalyse fizinė aktorių raiška yra itin svarbi. Atsisakydami tikroviško, neva gyvenimiško elgesio scenoje, aktoriai sau leidžia viską – patoso kupiną gestikuliaciją, laisvą, nesuvaržytą judėjimą scenoje, hipertrofuotus, keistus veiksmus (pvz. gimtosios žemės valgymą ar panirimą į kolektyvinę pasąmonę, važinėjimą įsivaizduojamu triratuku ar peršokimu iš mirusiųjų pasaulio į gyvųjų).

Jei dar prie viso to pridėsim asmenines aktorių (ne personažų!) pastabas, ribos, skiriančios sceną ir žiūrovų salę panaikinimą (pinigų dalybas liūdnoms salėje sėdinčioms mergaitėms ir mojavimą vėzdu vyrams virš galvų, idant būtų atstatyta harmonija), veiksmo scenoje nutraukimą ir išėjimą atsigerti, teksto ir veiksmų kartojimus, gausime ypač retą reiškinį Lietuvos scenoje – politinį žaidybinį teatrą.

Politinį, nes remiamasi Lietuvos aktualijomis, betarpiškai bendraujama su žiūrovais, ne kuriama nauja iliuzinė tikrovė, o egzistuojama čia ir dabar. Žaidybinį – dėl savo improvizacinės dvasios, dėl to, kad spektaklis gimė režisieriaus ir aktorių galvose, be dramaturgijos pagrindo, dėl to, kad aktoriai žaidžia nuotaikomis, emocijomis, tai tapdami vienu ar kitu personažu, tipažu, tai vėl būdami savimi.

Cezario grupės darbas nėra pirmasis bandymas sukurti politinį teatrą. Čia reikia prisiminti panašiais principais Kauno dramos teatro scenoje sukurtą Gintaro Varno ir jo studentų spektaklį „Žvaigždžių kruša“, kuris taip pat nesirėmė jokia dramaturgija, o tyrinėjo aktualų visuomeninį reiškinį – realybės šou.

Tiesa, abu spektakliai ryškiai skiriasi ne tik problematika, bet ir aktorine raiška, scenos apipavidalinimu. Tikslas jų toks pat – gvildenti aktualias problemas, parodyti savo santykį su jomis ir tiesiogiai veikti publiką, įtraukiant ją į veiksmą ne per emocijas, o per mąstymą ir diskusiją.

Taigi teatras nulipa nuo savitikslių meninių aukštumų pjedestalo ir ateina pas žiūrovus. Parodo, kad jam rūpi žiūrovai ir ta šalis, kurioje gyvena kartu, kad jam įdomi žiūrovų nuomonė ir reakcija. Teatras tampa politika plačiąja prasme. Ne bet kaip, o taip, kaip moka tik jis – žaismingai.

www.kamane.lt

recenzijos
  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.

  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.