Antausiai – aktoriams ir publikai

Andrius Jevsejevas 2011-04-26 lrytas.lt, 2011 04 26
Antausiai Tam

aA

Lietuvos rusų dramos teatre savaitgalį įvykusi spektaklio „Tas, kuris gauna antausius“ premjera - vienas retų bandymų Lietuvoje į sceną perkelti šią rusų literatūros klasiko Leonido Andrejevo pjesę.

Dar tarpukariu L.Andrejevo pjesę „Tas, kuris gauna antausius“ Valstybės teatre statė Borisas Dauguvietis, o prieš penkerius metus rusų dramaturgo „Žmogaus gyvenimą“ Jaunimo teatre režisavo Ignas Jonynas.

Naujasis vilniečio režisieriaus ir Rusų dramos teatro vadovo Jono Vaitkaus spektaklis, viena vertus, intrigavo, kaip šiam aštrumu ir pilietiškumu garsėjančiam menininkui pavyks šiuolaikiškai perskaityti kone amžiaus senumo tekstą.

Kita vertus, žinant apie kartais uraganiškus 66 metų kūrėjo darbo tempus ir numanant apie daugybę pedagoginių ir administracinių pareigų, kilo abejonių, ar pakaks režisieriui energijos ir laiko susitvarkyti su šiuo nelengvu uždaviniu?

Nepakanka vien scenos

Įžanginės spektaklio scenos stulbina režisieriaus, scenografijos ir kostiumų autorių išmone, gebėjimu tiksliai jungti ir perteikti vaizdinius, erdvines ir tekstines spektaklio dalis.

Prieš žiūrovų akis žingsnis po žingsnio atsiranda groteskiškas miniatiūrinis cirko pasaulėlis su palapine, ovaliu amfiteatru ir visu būriu jame gyvenančių keistuolių.

Kūrėjams nepakanka vien scenos pakylos - spektaklio herojai veikia žiūrovų salėje, sėdi tarp jų ir virš jų (antrojo aukšto balkone). Be to, pasitelkus vaizdo projekcijas spektaklio erdvė dar išplečiama: įtraukiami teatro užkulisiai, koridoriai, net ir laukas.

Būtent iš ten, iš gatvės, į Rusų dramos teatro sceną ir joje įkurdintą groteskišką cirko pasaulį atkeliauja keistasis klounas, vaizdo projekcijoje lydimas teatro vadovo ir spektaklio režisieriaus J.Vaitkaus.

Matyt, tokiu būdu kūrėjas demonstruoja savo poziciją ir labai konkrečiai prisiima asmeninę atsakomybę už spektaklyje išsakytas mintis.

Blaškosi be reikalo

Pirmajam veiksmui įpusėjus forma pradeda atsilikti nuo aktorių lūpomis skambančių tekstų, kol galiausiai apskritai „išnyksta“.

Neskaitant mažyčių vizualinio pasakojimo užuomazgų, trumpam atsirandančių antrojo veiksmo pradžioje, lieka tiktai kostiumai, pozos ir statika. Ir begalė vienodai patetiška intonacija skaitomo teksto.

Cirko šėlsmas aprimsta, nematomo orkestro dirigento lazdelės mostai tampa vis nuobodesni jam pačiam, aktorių blaškymasis po žiūrovų salę be didelio reikalo pradeda erzinti, aktoriai staiga pameta groteskinę raišką, nesulaukia režisieriaus palaikymo ir kiekvienas kapanojasi, kaip moka.

L.Andrejevo alegorija įgauna keisto melodramatiško prieskonio, kiek primenančio infantilias Walto Disney animacijos studijos pasakų ekranizacijas.

Nelaimingos meilės tragedija

Spektaklio įžangoje publikai pažadėję įspūdingą totalinį reginį, kupiną intriguojamų sceninių vaizdinių ir simbolių, spektaklio kūrėjai netrukus atsitraukia ir užleidžia sceną originalumu netrykštančiai nelaimingos meilės tragedijai.

J.Vaitkus, kaip įprasta, mėgina interpretuoti rusų simbolisto ir ekspresionisto L.Andrejevo pjesę, XX a. pradžioje parašytus tekstus priartinti prie šiandienos.

Būtent dėl to svarbiausiu scenovaizdžio elementu tampa matrioškos įvaizdis, gana aiškiai, nors gal kiek tiesmukai, parodantis šio cirko artistų kultūros ir mentaliteto šaknis.

Bet tik tiek, nes ir šis simbolis, ir pasaulio, kaip cirko, įvaizdis, ir šabloniški personažų charakteriai lieka statiškos, baigtinės meninės kategorijos.

Melodramatiškas finalas. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos
Melodramatiškas finalas. Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

Paliko spektaklį savieigai

Iš esmės spektaklyje „Tas, kuris gauna antausius“ nutinka tai, kas įvyko bene visuose pastarojo meto režisieriaus J.Vaitkaus darbuose - pradedant prieš trejetą metų Vilniaus mažajame teatre režisuotu „Svajonių piligrimu“ ir baigiant pernykščiais spektakliais „Barbora ir Žygimantas“ (Jaunimo teatras) ir „Mergaitė, kurios bijojo Dievas“ (Klaipėdos dramos teatras).

Rinkdamasis itin nescenišką, literatūrišką medžiagą, visuose šiuose spektakliuose režisierius ryžtingai stato ant scenovaizdžio, kostiumų, muzikos ir videomedžiagos autorių kortos, stipriai startuoja ir staiga pranyksta kaip dūmas, palikdamas spektaklį savieigai.

Iš pradžių tiksliai, aiškiai veikę, konkrečius sceninius uždavinius turėję aktoriai lieka ant ledo, konceptuali, regis, neatsiejama sceninio vyksmo dalis buvusi scenografija tampa paprasčiausia dekoracija, o prieš žiūrovų akis prasideda bent pustrečios valandos trunkantis „poezijos pavasaris“. Deja, ne gerąja prasme.

Kad ir kaip keistai nuskambėtų, labiausiai dėl tokio abejingumo nukenčia ne žiūrovai, o aktoriai. Ypač jei tai talentinga Lietuvos rusų dramos teatro trupė, bene labiausiai iš visų pasiilgusi įdomių ir sudėtingų meninių iššūkių.

„Žinau tas jų knygas, pats esu skaitęs...“ - ciniškai sako L.Andrejevo pjesėje vaizduojamo cirko direktorius tėtušis Brikė.

Panašiai elgiasi ir režisierius J.Vaitkus, šiame spektaklyje, kaip ir keliuose pastaruosiuose, deklaravęs griežtą meninę ir pilietinę atsakomybę, kurią tuoj pat užgožia abejingumas spektaklio bendraautoriams ir žiūrovams. Galiausiai - sau ir savo kūriniui.

Tokio abejingumo rezultatas - dabar jau eilinis pusgaminis su tikro, šiuolaikiško, talentingo teatro glaistu.

Esu įsitikinęs, kad neverta pykti, kai scenoje matai kūrybinę bejėgystę.

Bet iš tiesų pikta darosi tada, kai dėl kažkokių, turbūt tik pačiam kūrėjui suprantamų priežasčių žiūrovui ir aktoriui numetamas kaulas, nors sandėlyje gėrybių, rodos, pakaktų ir visai puotai.


Svarbiausia - žvėriškas žmogaus ėdrumas

Jonas Vaitkus, režisierius

„Pjesės „Tas, kuris gauna antausius“ pagrindinis leitmotyvas susijęs su žvėrišku žmogaus ėdrumu ir nepasotinamu alkiu turėti ir naudotis viskuo, kas šalia ar toliau esančiuose žmonėse, ar gamtoje yra gražaus, nekalto, tyro, silpno, trapaus. Juk smulkūs žmogeliai, prislėgti baisių, sunkių aistrų, nesugeba jų nugalėti. Gal net nepajėgia susimąstyti apie tuos dalykus. Tas plėšrumas paplitęs įvairiuose lygiuose - ir tarp turtingų, ir neturtingų žmonių, ir tarp paprastų cirkininkų. Kaip galima - ar įmanoma išvis - kovoti prieš tą žvėrišką instinktą, turėjimo instinktą, nepaisant nieko? Pagrindinis veikėjas Tas iš socialaus literatų luomo, kuriame ėdrumo naikinimo ir turėjimo instinktai ypač ištobulinti, bėga į cirką, manydamas, kad ten galės pabėgti nuo to nepasotinamo ėdriųjų puolimo, bet ir cirke atranda tą patį ėdrų, nepasotinamą bendravimą.“

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Čia nėra vietos nuoboduliui

    „Kuris kurį“ paneigia mintį, kad teatras abejingas savo žiūrovams. Šis spektaklis atveria erdvę ne tik vaikų žaidimui ir vaizduotei, bet ir suaugusiųjų įsitraukimui, kviesdamas visus mąstyti, jausti ir dalyvauti.

  • Jaunystė – tai žmogaus tragedija

    Eglė Švedkauskaitė pasitelkia ne tiesmuką, o performatyvų, vizualiai ir emociškai paveikų pasakojimą: įtampa auga nuosekliai, lydima mistiškos muzikos, kuri neleidžia atsitraukti nė akimirkai.

  • Protestas? Ne, mes laimėjom!

    Regis, kad būtent pilnai protesto dvasiai perteikti NON+ULTRAS šio to pritrūksta. Galbūt energinio chaoso užtaiso, nes viskas atrodo labai sukuruota ir labai tvarkinga.

  • Jei galit, nereikia

    „Pažadink savo vidinę deivę“ viskas kuriama tarsi prabėgomis – tiek tekstas, tiek vaidyba, tiek režisūra yra tokie lengvi, kad nori nenori primena iš XIX a. atkeliavusį „gerai sukaltos pjesės“ konceptą.

  • Kai galimybės nesirinkti nėra

    „Lygiosios trunka akimirką“ – tai ne istorijos muziejus, o gyvas žiūrovo kvietimas ne tik suvokti, bet ir išjausti istorinę traumą. Tai spektaklis ne vien apie Holokaustą, bet ir apie pasirinkimą.

  • Būti kūrinio viduje

    Tai yra kūnų, balsų ir emocinių laukų sąveika, kurioje žiūrovams paskirta vieta kūrinio viduje. Akivaizdu, kad būtent pribloškianti garso choreografija sukuria „Unearth“ vertės esmę, įgalina kūnus veikti.

  • Besivejant gulbę iš padangos

    Spektaklis „Pažadink savo vidinę deivę“ ne pamokslauja, o kviečia kartu juoktis – iš savęs, iš absurdiškų, bet įspūdingai pateiktų praktikų, ir iš visko, kas galbūt pernelyg rimtai pateikiama mūsų kasdienybėje.

  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.