Debiutinė „Medėja“: amžinojo keršto spąstuose

2014-11-25 Menų faktūra

aA

Gruodžio 8 d. 19 val. Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) Mažojoje salėje vyks spektaklio pagal Jeano Anouilh´o pjesę „Medėja" premjera. LNDT suteikia erdvę jaunųjų menininkų darbams ir tai bus jau trečiasis režisūrinis debiutas šį rudenį pristatytas LNDT Mažojoje salėje. Šįsyk kaip režisierė debiutuoja Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Vaidybos katedros magistrė, teatro studijos „Theaomai" aktorė Julija Šatkauskaitė.

Vargu ar yra žiauresnė istorija už Medėjos. Išdavystė, pavydas, kerštas, vaikžudystė, raganavimas ir daugelis kitų blogio dedamųjų - ar šis kruvinas mitas vertas permąstymo? Jaunos režisierės nuomone, šio personažo tragedija rėpia plačius ir reikšmės nepraradusius, greičiau atvirkščiai - nuolatinio budrumo reikalaujančius žmogiškosios prigimties slėpinius. Žmogaus savijauta svetimame krašte (tokia ir yra Medėja, iš Kolchidės atsidūrusi Korinto žemėje), jo vienišumas ir atskirtis, bendruomenės užribio patyrimas ir iš to kylančios baimės bei priešiškumas susišaukia su mūsų dienų emigracijos problematika. Religiniai, ideologiniai stereotipai veikia ir pjesės herojų, ir dabarties visuomenę, jos ksenofobiją, sudėtingus bandymus sugyventi skirtingoms tapatybėms.

Kita spektaklio plotmė - amžinas žmogaus likimo klausimas. Ar viskam, taip pat ir manipuliacijoms, nukariavimams, valdžios grobimams, žudymams mus įpareigoja dievai? Ar galime leisti sau bet kokį žiaurumą, jei mūsų pusėje Tiesa? Ar ne mes patys renkamės savo likimą, esame už jį atsakingi?

„Darbas  su pjese man padėjo suprasti, - sako režisierė, - kad į daugelį klausimų apie tiesą, gėrį, laisvę nėra ir negali būti aiškių, vienareikšmių atsakymų. Kitaip vėl paskęstama fanatizme, į areną ateina galia, smurtas, žudymas - neva gėrio ar tiesos labui. Tai didžiausias žmonijos paklydimas, visada atsisukantis pats prieš save - mitinė gyvatė, ryjanti savo uodegą."

Jeano Anouilh´o pjesės varomoji galia yra stiprūs, veriantys jausmai: meilė, kančia, neviltis, nuo laimės pilnatvės iki beribės neapykantos besirutuliojanti dviejų žmonių drama. Šiuolaikinis žmogus neretai vengia patirti tokius jausmus, save įkurdindamas iki koktumo „padorioje", patogioje, drungnoje sublimacijos būsenoje. Spektaklio kūrėjai siekia atverti ir iškelti į paviršių šias emocijas: tamsias ir šviesias, leisti joms būti pripažintomis ir priimtomis kaip neatsiejama žmogaus duotybė, pati žmogiškumo šerdis.

„Naudodamiesi dramaturgija norime pabrėžti, jog mitas ir mūsų laikai nėra nutolę. Todėl Jeano Anouilh´o tekstą papildėme Euripido, Sofoklio tragedijų ištraukomis, autentišką šiuolaikinio žmogaus patirtį atspindinčiais savais žodžiais", - sako Šatkauskaitė.

Gyvą muzikinę spektaklio erdvę kuria vienas garsiausių Azerbaidžano roko muzikantų bei kompozitorių Teymuras Nadiras. Kostiumų dailininkė - Sandra Mockutė, dirbanti su „Lu.el" dizaino studija. Kaip scenografas debiutuoja ir žymus skulptorius, monetų bei medalių autorius, renginių apipavidalintojas Rytas Jonas Belevičius. Šviesų dailininkas - Audrius Jankauskas. Spektaklį padeda kuruoti „Meno fortas".

Kreonto vaidmenį kuria Remigijus Vilkaitis, beje, vaidinęs berniuką prieš 40 metų Dalios Tamulevičiūtės Jaunimo teatre pastatytoje „Medėjoje". Auklės personažą įkūnija Margarita Žiemelytė, Medėjos - Julija Šatkauskaitė, Jasoną vaidina Justas Valinskas, berniuką - Pijus Ganusauskas.

Spektaklio projektą parėmė Lietuvos kultūros taryba.

Bilietus platina „Tiketa", bilieto kaina - 10 Lt.

LNDT inf.

 

Naujienos