9-asis festivalis „TheATRIUM“: žirgas scenoje ir vaizduotės žvėrys

2025-05-07 menufaktura.lt
Nuo gegužės 13 d., Klaipėdoje visą mėnesį vyks 9-ojo tarptautinio teatro festivalio „TheATRIUM“ renginiai.
Nuo gegužės 13 d., Klaipėdoje visą mėnesį vyks 9-ojo tarptautinio teatro festivalio „TheATRIUM“ renginiai.

aA

Ribų neturintis teatras, apstulbinantis net lakiausios vaizduotės žiūrovus ir gebantis taikliai užčiuopti bei perteikti sunkiai įvardijamas visuomenę veikiančias emocijas – būtent tokių scenos kūrinių nuo pat „TheATRIUM“ pirmųjų metų Klaipėdos dramos teatre ieško šio tarptautinio festivalio kūrybinė komanda. Jau ateinantį antradienį, gegužės 13 d., prasidės šiemetė „TheATRIUM“ suruošta scenos meno šventė. Ji pasiruošusi stebinti ryškiais vardais bei spektakliais, kuriuos, pasak festivalio rengėjų, tiesiog būtina pamatyti, nes kai kurių apsilankymas Lietuvoje – daugiau neįvyks.

Festivalio naujienas ir programą jo kūrybinės komandos atstovai pristatė antradienį (gegužės 6 d.) vykusioje spaudos konferencijoje.

Meno šviesulys

„Jei prieš devynerius metus kas nors būtų sakęs, kad turėsime tokį repertuarą, kokį turime dabar Klaipėdoje – niekas būtų tuo nepatikėjęs. Turime ambicingą, nesibaigiantį procesą – tai labai svarbu. Mūsų festivalis taip pat neturi ribų ir apribojimų, esame vieni iš didžiųjų šalyje, išlaikome klasikines festivalio formas, o savo žiūrovams parodyti atvežame tai, ką galime geriausio. Festivaliu naudojamės ir kaip teatras – per jį mezgame vis naujas pažintis su kūrėjais, kaupiame žinias“, – sveikindamas su jau tuoj prasidėsiančia teatro švente kalbėjo Klaipėdos dramos teatro vadovas ir vienas iš „TheATRIUM“ sumanytojų Tomas Juočys.

Tarptautinis teatro festivalis prasidės gegužės 13 d., o baigsis birželio 12 d. Festivalis susideda iš dviejų dalių – Lietuvos teatro vitrinos ir tarptautinės programos. Taip pat vyks ir kiti festivalio renginiai bei jį lydės žiūrovų patirtį gilinantys atributai.

Vienas iš „TheATRIUM“ sumanytojų Tomas Juočys. Domo Rimeikos nuotrauka

Žvėries refleksija

Kiekvienais metais festivalis prisistato vis kitu savo simbolio, menų globėjo Apolono, įvaizdžiu ir jį lydinčiu šūkiu. Šiemetinis išsiskiria netikėta kompozicija ir beveik gotiška stilistika. Šūkį „Sutikti žvėrį“ atliepiantį simbolių kupiną vizualinį ženklą sukūrė švedų menininkė Karin Sunvisson. „Sutikti žvėrį“ atsirado kaip natūrali reakciją į vis labiau besipoliarizuojančią visuomenę, gilėjančius plyšius tarp skirtingas pažiūras turinčių grupių. Festivalio kūrėjai šiemečio šūkio pristatyme išskiria imperatyvą ne pasiduoti patogiems stereotipams, o patiems įsižiūrėti į aplinką ir reiškinius joje, nes tik gerai įsižiūrėjus galima įvertinti, kurios grėsmės yra tikros, o kurios neturi jokio pagrindo, bet sekina jėgas ir izoliuoja nuo aplinkos. „Sutikti žvėrį“ taip pat yra ir reflektyvus žvilgsnis į tikrą akistatą su blogiu bei galimas reakcijas fatališkoje situacijoje.

„Tas žvėris labai įvairus. Turime išorinius žvėris, pavojingus ir labai aktualius šiuo metu, esančius prie mūsų sienų, bet taip pat yra ir vidinis žvėris, slypintis pačiame žmoguje. Kartais supranti, kad civilizacijos luobas labai plonas ir pro jį gali išlįsti netikėti padarai. Tai – vienijanti festivalio tema“, – akcentavo teatro meno vadovas ir taip pat vienas pirmųjų festivalio kūrėjų Gintaras Grajauskas.

Žvėriškumo apmąstymu persmelktas ir šiais metais festivalyje dalyvaujančios menininkės Indrės Butku kūrinys – erdvinė instaliacija „Žvėriškas instinktas“, ji pasitiks visus atvykstančius į festivalio renginius teatro įėjimo arkoje. Iš antrinių medžiagų kuriamos didelio mastelio instaliacijos detalės pasiūlys savitas erdvės sąlygas, inspiruojančias sustoti ir apmąstyti įvairialypę festivalio temą.

Klaipėdos dramos teatro meno vadovas Gintaras Grajauskas. Domo Rimeikos nuotrauka

Lietuviško teatro estafetė

„TheATRIUM“ prasideda Lietuvos teatro vitrina – itin koncentruota, į savaitę telpančia Lietuvos teatruose sukurtų scenos meno kūrinių galerija. Tai puiki proga vietos teatro mylėtojams niekur neišvykstant Klaipėdos dramos teatre pamatyti kitų Lietuvos teatro kūrėjų darbus. Bet pagrindinis vitrinos tikslas – suteikti patogias sąlygas susipažinti su lietuviško teatro kūrėjais iš užsienio atvykstantiems teatro profesionalams. Šiais metais jų numatoma sulaukti apie trisdešimt. „Atranka į vitrinos programą buvo didžiulė, turėjome apie keturiasdešimt paraiškų, buvo sunku atsirinkti, bet turime tik penkias dienas kūriniams parodyti, tad galiausiai atrinkome devynis spektaklius“, – pasakojo Lietuvos teatro vitriną koordinuojanti Klaipėdos dramos teatro kultūros projektų vadybininkė Aistė Jokubauskienė.

Anot jos, net jei vitrina yra puiki galimybė vietos žiūrovui niekur neišvykstant susipažinti su kituose Lietuvos miestuose sukurtais scenos meno kūriniais, svarbiausias šios festivalio programos dalies taikinys – iš užsienio atvykstantys teatro profesionalai, „labai džiaugiamės, kad turėsime tikrai nemažai svečių iš užsienio šalių, geografinis jų ratas plečiasi, atvyks žmonės iš Japonijos, Švedijos, Italijos bei kitų Europos šalių. Po kiekvieno spektaklio jo atstovai turės galimybę aptarti savo spektaklius su svečiais iš užsienio. Naujiena, kad plečiame vitrinos apimtis ir vieną spektaklių svečius vešime žiūrėti į Nacionalį Kauno dramos teatrą – tai bus „Dviejų Korėjų susijungimas“. Tokia išvyka – puiki proga svečiams Lietuvą parodyti plačiau, su jais Kaune keliausime ir į M. K. Čiurlionio muziejų“. Dar festivaliui neprasidėjus į kai kuriuos Lietuvos teatro vitrinos spektaklius bilietai jau išpirkti.

Iš karto po Lietuvos teatro vitrinos programos vyks ir uždaras renginys profesionaliems aktoriams – teatro praktikė iš Vokietijos Kristina Werner jiems ves meistriškumo dirbtuves tema „Galia ir konfliktas: kūrybinis statuso ir transformacijos tyrinėjimas“.

Atviras pokalbis apie teatrą

Viena iš svarbiausių festivalio naujovių tiesiogiai susijusi su Klaipėdos dramos teatrui būdinga pastanga siekti aktyvaus ir konstruktyvaus dialogo su žiūrovais – ją atspindi reguliariai vykstantys įvairūs susitikimai su teatro mylėtojais, kuriuose kiekvienas besidomintis teatro menu gali išsakyti savo nuomonę ar kelti klausimus. Festivalyje tai nutarta įgyvendinti visuomenei atviros diskusijos su Lietuvos teatro vitrinoje viešinčiais įvairių sričių teatro profesionalais forma. Iš įvairių pasaulio šalių atrinkti diskusijos dalyviai, vedami Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto prodekano, filosofo ir sinologo doc. dr. Vyčio Siliaus, svarstys temą „Teatras: civilizacijos forpostas ar laisvalaikio pramoga?“. Diskusijos dalyviai bendraus angliškai, renginys bus verčiamas į lietuvių kalbą, o apsilankymas jame – nemokamas.

„Lyginu mūsų pirmąjį ir devintąjį festivalį, mūsų publika puiki, bet iš pirmojo pamenu lietuvišką tylumą, visi reflektavo tylomis, nenorėjo dalytis savo mintimis, bet per tuos devynerius metus mūsų publika pasidarė gerokai atviresnė, smalsesnė, linkusi klausinėti ir klausytis. Gal patys ją įpratinome per pokalbius su režisieriais, kitus atvirus renginius. Šiemet sumanėme surengti atvirą diskusiją, kurioje, tikime, mūsų festivalio lankytojai aktyviai dalyvaus užduodami klausimus. Diskusijos tema plati ir kiek provokuoja, o jos moderatorius labai įdomus ir protingas žmogus“, – gegužės 14 d., 15 val., vyksiantį renginį apibūdino jame taip pat dalyvausiantis G. Grajauskas.

Tarptautinės programos „sunkiasvoriai“

„TheATRIUM“ puošmena – jo tarptautinė programa. Šiais metais joje bus keturi spektakliai iš užsienio. „Visi užsienio programos spektakliai bus labai geri, bet tikriausiai pats garsiausias – iš Prancūzijos atvykstantis „Leviatanas“. Jis pernai dalyvavo garsiajame Avinjono festivalyje. Tai spektaklis apie tai, koks žvėris slypi mumyse ir kaip dalykai, skirti apsaugoti žmogų, pavyzdžiui, įstatymai, kartais laimi prieš žmogiškumo dvasią. Taip, įstatymo reikia laikytis, nors tą darant kartais pralaimi žmogiškumas“, – intrigavo G. Grajauskas. Lorraine de Sagazan kurtas ir režisuotas „Leviatanas“ – didžiulio masto kūrinys, jis Klaipėdos dramos teatro salėse netilpo, tad birželio 7 d. bus rodomas Klaipėdos miesto kultūros centre „Žvejų rūmai“. „Radome teisingą sprendimą, tai kasdienė žmonių buvimo vieta, jie gyvena šalia esančiuose penkiaaukščiuose ir devynaukščiuose, simboliška, kad spektaklis vyks ten“, – svarstė teatro meno vadovas. Jis minėjo ir įdomią detalę: kartu su aktoriais „Leviatane“ pasirodo žirgas Oasis, jis taip pat atkeliauja iš Prancūzijos.

Akimirka iš spektaklio „Leviatanas“, režisierė Lorraine de Sagazan (Prancūzija). Simon Gosselin nuotrauka

Tarptautinę programą gegužės 24 d. pradės ukrainiečiai teatro kūrėjai, atvežantys savitą Franzo Kafkos interpretaciją – Davido Petrosyano režisuotą „Procesą“. T. Juočio žodžiais, tai išskirtinio braižo, itin šviesios sielos režisierius, „jis vis dar jaunosios kartos ukrainiečių režisierius, taip pat ir vienas talentingiausių Ukrainoje kuriančių režisierių. „Procesui“ jis ieškojo labai nestandartinių sprendimų, pavyzdžiui, pagrindinį vaidmenį atlieka šokėja. Su D. Petrosyanu bendravome labai ilgai, buvome susitikę, jis man pasirodė šviesulys ir tai ryškiai matyti jo kūryboje. Jis ir pats atvyks į festivalį. Bendradarbiausime su juo ir toliau“, – entuziazmo dėl būsimo spektaklio neslėpė teatro vadovas.

Tuo metu G. Grajauskas kaip savo favoritą įvardijo svečius iš Ispanijos, gegužės 28 d. baskų teatro trupės „Kulunka“ atvežamą „Amžinai“, kurį režisavo nemažai svarbių apdovanojimų savo šalyje susižėręs Iñaki Rikarte. „Mano širdies favoritas – svečiai iš Ispanijos. Tai yra kaukių spektaklis be teksto ir jis yra apie gyvenimą. Paprastas žmogaus gyvenimas, kurį gyvename kiekvienas. Tai toks spektaklis, kuriame galima ir juoktis, ir verkti, ir juoktis bei verkti vienu metu“, – trumpai komentavo meno vadovas. Šis spektaklis yra ir plačiosios publikos favoritas – plačiai ir ekstensyviai gastroliuoja, sulaukia daugybės teigiamų atsiliepimų.

Tarptautinę programą pabaigs birželio 12 d. rodomas lenkų režisierės Małgorzatos Wdowik kurtas spektaklis „Vakaro nejauka“, „jis buvo pastatytas su Vroclavo mimų teatru, jame nedaug teksto. Tai kūrinys pagal šiuolaikinės Nyderlandų rašytojos Marieke Lucas Rijneveld romaną tuo pačiu pavadinimu“, – pristatė G. Grajauskas. Šiame siurrealistiniu scenos vaizdu išsiskiriančiame spektaklyje taip pat mažai teksto, tad žiūrovams bus lengva koncentruotis į jo vyksmą. „Vakaro nejaukos“ pristatymas Lietuvos publikai vyksta bendradarbiaujant su Adomo Mickevičiaus institutu.

Apžvelgdamas šiemetę festivalio tarptautinę programą, T. Juočys išskyrė jos fundamentalumą, „jei paprastai turime programą, kurios turinys šiek tiek praskiedžia mūsų galimybes, tai yra didelį pastatymą keičia mažesnis, šiais metais visi tarptautinės programos spektakliai yra su savo iššūkiais, visi jie yra didžiosios scenos spektakliai tiek apimtimi, tiek tema, tiek idėja“.

Akimirka iš spektaklio „Vakaro nejauka“, režisierė Małgorzata Wdowik (Lenkija). Natalios Kabanowos nuotrauka

Techninė įranga net iš Latvijos

Organizacinis festivalio procesas paprastai lieka nematomas: kuo mažiau žiūrovui matosi, su kiek daug iššūkių susiduriama kuriant tokio masto renginį – tuo sklandžiau pavyko jį surengti. Pasak scenos meno techninio padalinio vadovo Artūro Lepiochino, kurio komanda koordinuoja techninius kiekvieno festivalyje rodomo spektaklio pateikimo scenoje darbus, kiekvienas spektaklis turi savų iššūkių, „tik vitrinoje jų mažiau. Vietinės komandos dirba tuo pačiu principu kaip mes, bet jei kalbame apie užsienio programą – tai ji pasižymi įvairia geografija ir kiekvienas spektaklis turi vis kitus ypatumus. Su kai kuriais vis dar tebegryniname įvairius aspektus. Didžiausias iššūkis, be abejo, „Leviatanas“, be galo didelio masto spektaklis tiek trupės dydžiu, tiek scenografiniu aspektu. Smagiausias iššūkis – jame dalyvaujančio žirgo apgyvendinimas, ilgai ieškojome, kur jis galėtų apsistoti. Radome nuostabų žirgyną šalia seno dvaro, tad tikimės, kad viskas bus gerai. Dar reikės jį atsigabenti į sceną, turime A ir B planus, net ir C, bet gal trečiojo neprireiks. Šiais metais ruošdamiesi festivaliui taip pat turime tokį didelį įrangos poreikį, kad jos skolinsimės net iš kolegų Latvijoje“.

Žemėlapiai svečiams ir baisios istorijos

Viena iš šiemečių „TheATRIUM“ naujovių skirta festivalio svečiams, atvykstantiems iš kitų miestų. Jiems ruošiamos miesto pažinimo gairės pagal teatrą. Numatoma tokius gairių rinkinius rengti kartą per ketvirtį – tai pastanga būti kuo svetingesniems ir atvykstantiems iš kitų miestų suteikti tam tikrą atspirtį, per kurią apsilankymas Klaipėdoje įgytų papildomo gylio.

Šiomis gairėmis bus dalijamasi teatro socialiniuose tinkluose, taip pat bus atspausdinta medžiaga.

Dar vienas į ryšio su publiką gilinimą nukreiptas festivalio elementas – Lietuvos teatro vitriną vainikuosiantis kamerinis renginys teatro arkoje. Numatoma kviesti žmones susitikti šalia festivalio temą reflektuojančios instaliacijos, patogiai įsitaisyti ir kartu su renginyje dalyvaujančiais aktoriais nerti į baisių istorijų pasakojimo maratoną.

Festivalio programa ir bilietai www.theatrium.lt  

Festivalio organizatorių informacija

Naujienos