Suomiškas tango su bananais

Helmutas Šabasevičius 2009-10-17 Menų faktūra
„Mental Finland”

aA

Suomių režisierius Kristianas Smedsas Lietuvos teatralams jau pažįstamas, o tie, kurie jo nebuvo spėję įsidėmėti, po šį rudenį Audronio Liugos sode parodyto „Vyšnių sodo" Smedso pavardę tikrai įsimins. Prie lietuviškų įspūdžių šliejasi ir susitikimas su jo „Trimis seserimis" Tamperės teatro festivalyje prieš keletą metų - tokio fono tikriausiai pakanka, norint suvokti naujausią jo darbą, kurį pristatė tarptautinis teatro festivalis „Sirenos".

Į Lietuvos nacionalinį dramos teatrą priplūdusią minią festivalio reklaminė kampanija buvo paruošusi ypatingam įvykiui su stipria juodo humoro doze. Tačiau šis suomiškos kavos receptas tiko ne visiems skrandžiams. Pustrečios valandos spektaklis „Mental Finland", vėlavęs daugiau nei pusvalandį ir vaidintas be pertraukos, užgriuvo minčių ir plastinių idėjų lavina. Ji garma žemyn iš futuristinių 2069 metų šiukšlių šalinimo vamzdžiu, pakeliu surenka visas tautines (suomiškos tapatybės fata morgana), tarptautines (Europos Sąjungos monstras), politines (žydų tema) ir socialines (homoseksualumas) fobijas bei pažeria jas ant žiūrovų galvų su agresyviai triukšminga kakofonija.

Pirmąją spektaklio valandą atrodė, kad jo ritmika šlubuoja - nors iš pat pradžių spektaklio erdvę režisierius atidavė septyniems šokėjams, žydrais kostiumais sklandančiais tokioje pačioje žydrynėje pagal raminančią savo klasikine harmonija Johanno Sebastiano Bacho muziką. Iš viršaus nusileidęs konteineris šią idilišką ateities viziją sugriovė groteskiškais personažais - rėkiančiais nešvankybes, besispjaudančiais ir bezdančiais mirtinomis dujomis. Apsivilkę utriruotais kostiumais, kartoninėmis kepurėmis ir ginklais, jie pasirodė kaip suomių kaubojai, vadovaujami dviračio su raguota briedžio galva ir žybsinčiomis šnervėmis. Šie įvaizdžiai spektakliui suteikė gyvybingos, šiurkščios faktūros, kuri atsispindėjo ir personažų elgsenoje - tarpusavio dialoguose ir bendravime su žiūrovais; kai kurie anglų kalba sakomi tekstai buvo visai šmaikštūs, juose nuskambėjo ir lietuviški akcentai: apie šiuolaikinio šokio choreografą buvo raginama paklausti Eglės Špokaitės, o improvizuotame salės užpuolime pareikalauta ne kokių nors „litų-latų", bet eurų.

Kituose Smedso spektakliuose išbandytas ir pasiteisinęs dviejų erdvių - scenos ir ekrano - ryšys, leidžiantis įvairiapusiškiau dalyvauti veiksme, matyti kelis jo rakursus, naudojamas ir čia. Žiūrovams buvo sudaryta galimybė tiesiogiai stebėti veiksmą suomiškoje saunoje-konteineryje, kur mezgasi ir atskiri multikultūriniai siužetai - vieni įkyrintys beprasmiška chaoso apologetika, kiti prikaustantys dėmesį žiauria siužetine medžiaga ir įtaigiu jos aktoriniu įprasminimu.

Viename iš tokių epizodų dalyvauja gerkliniu balsu giedantis arabas, braute besibraunantis į sauną, kurioje kartu su suomiais šildos ir Antonio Canovos „Itališkoji Venera". Saunoje vyksta ir bananų orgija, besibaigianti juodąsias humoro spalvas prarandančiais dialogais - tarp pirtyje išprievartauto septynmečio ir jo tėvo, atidavusio berniuką dėdžių ir kaimynų „žaidimams"; tarp nužudyto ir komposto krūvoje pakasto vaiko ir jo motinos. Degradavusi šeima netrukus sukasi priešmirtinio suomiško tango ritmu - šūvių ir lavonų, kurie vis prisikelia, spektaklyje ypatingai daug, šaudoma ir į žiūrovus, taip pat ir iš radijo bangomis valdomo tanko.

Baigiantis spektakliui saunoje-konteineryje apsilanko ir pats Kalėdų senelis - užuot dalinęs vaikams dovanas, jis pats susirenka jų „žaisliukus" - uostomus klijus, pornografinius žurnalus, pistoletą. Nepaisant Kalėdų Senelio, demaskuojančio raudonomis kepuraitėmis (tarp jų ir su svastika) išsipuošusius vaikus, griežtumo ir reiklumo, jo laukia liūdnas galas - jis nukryžiuojamas numautomis kelnėmis ir apdrabstomas pomidorų padažų - tai paskutinis vaizdas, kurį paslepia spektaklį užbaigianti uždanga.

Ne visi režisieriaus sprendimai pasirodė tolygiai produktyvūs, dirbtinokai atrodė šiuolaikinio šokio priemonėmis kuriamas spektaklio sluoksnis, nors šis unifikuotas Europos meno reiškinys ne kartą buvo minimas ir spektaklio tekstuose - judesiams, artistiniam jų įprasminimui pritrūko „kabučių", kurios būtų leidusios į šokį pažvelgti ne iš fasadinės pusės. Apskritai spektaklį pamatyti buvo įdomu (tarptautinėje „Mental Finland" kūrėjų komandoje - ir dailininkė Jūratė Paulėkaitė, pritarusi režisieriaus pasirinktiems ir aktorių įgyvendintiems sprendimams atitinkamos plastikos ir faktūros scenovaizdžio objektais ir kostiumais), nors besaikės manipuliacijos triukšmu, nešvankybėmis ir vulgarybėmis norom nenorom vertė naudoti apsauginį skydą, kuris apsaugojo sąmonę nuo gilesnio emocinio santykio su po rėksmingu paviršiumi besislepiančiomis svarbiomis ir rimtomis idėjomis.

 

Komentarai
  • Ką apie ego gali pasakyti „Piteris Penas“?

    Šio spektaklio stiprybė slypi ne žinomoje istorijoje. Tikroji galia atsiskleidžia preciziškai tiksliai įgyvendintoje teatrinėje formoje, kuri pasikliauja antiiliuziškumu.

  • Iš mūsų vaidybų (XXV)

    Mano laiškas vėluoja. Tačiau taip dažnai nutinka po premjerų – įspūdžiai dar nesugula į žodžius, o tam tikros idėjos tekstui pasiveja netikėtose vietose, kur po ranka neturi nei rašiklio, nei klaviatūros.

  • Plaukimo rankovės

    Ir vis dėlto, kažkas ne taip, kaip visada. <...> Kur kas dažniau šiųmečiame festivalyje „Materia Magica“ teko ne įsisukti į įvairiausių atgijimų, žaidimų, transformacijų sūkurį, o priešingai – sustoti.

  • Mūsų gyvenimas scenoje

    Galima tvirtai teigti, kad Kinija atėjo ir pas mus. Susikaupimo reikalaujančioje ar jau pagavusioje tave scenoje staiga kaip žaibas akis apakina išmaniojo ekranas. Priešais sėdinčiajam būtina tą sceną nufotografuoti!

  • Apie meilę ir muziką

    Kūrinius sieja performatyvaus ritualo momentas: „Broken Hearts Club“ jis buvo gyvas, vykstantis čia ir dabar, o „Vaivorykštės miuzikle“ – surežisuotas ar veikiau kūrybos procese vykusio ritualo rezultatas.

  • Iš bloknoto (54)

    Monodramą suvaidinti gali tik retas aktorius. Brandi asmenybė. Kiek aktoriai bando patys save režisuoti, jiems dažniausiai nepavyksta. <...> Beje, neaišku, kas čia kūrėjai, nejaučiu režisieriaus Koršunovo rankos.

  • Laudacijos „Teksto rakto“ ir „Meno rakto“ laureatams

    Pagerbti – tai Scenos meno kritikų asociacijos kertinis principas, įteikiant apdovanojimus. Pašlovinimą ir kolegų dėmesį šiemet patyrė Rūta Oginskaitė ir Paulius Markevičius.

  • Sezono pusiaukelė

    Kaip ir apie ką šį sezoną pasirinko kalbėti teatrai ir juose kuriantys menininkai? Kas yra svarbiau teatrų programose – veiklos krypties vienovė ar menininkų idėjos, o gal teatro ir publikos dialogas?