Įkarštis ataušo?

Rūta Oginskaitė 2008-12-22 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2008 12 22
Menų faktūros archyvo foto

aA

„Aš norėčiau, kad Lietuvoje būtų toks brandus, įvairus, pilietinio įkarščio apimtas teatras“, – tai režisieriaus Jono Jurašo mintis. Toji citata išniro iš atminties, kai penktadienį žiūrėjau spektaklį „Kaligula“, atvežtą iš Helsinkio. Šis spektaklis iš „Viirus“ teatro repertuaro – apie ciniškai valdžiusį imperatorių.

„Valdyti reiškia vogti“, – pareiškė Kaligula. Vagiama slaptai, o jis panūdo vogti atvirai, pagal savo sumanytus ir tam pritaikytus įstatymus. Šalies elitui Kaligula liepė atlikti vergų darbus, paskubindamas juos botagu. Ir paironizavo: „Darbininkas gali virsti senatoriumi per vieną dieną, o senatorius darbininku – per dvidešimt metų“. Pliaukšt!

Kaip tokiame spektaklyje neprisiminsi ilgesingos J.Jurašo minties – juk kone visas Albert´o Camus tekstas, vaidinamas Helsinkio artistų, skambėjo lyg Lietuvos šiandienai rašytas.

Kitas dalykas, kad pats spektaklis atrodė pernelyg skaitoviškas. Vaizdą atspindi ir daugina blizgios dekoracijos, aktoriai vilki griežtus kostiumus, mikrofonai skaido ir keičia balsus. Programiška, bet striuka. O gal toks spektaklis skirtas visuomenei, kuriai natūralu diskutuoti politinėmis temomis? Diskutuoti, pabrėžiu, o ne perpasakoti kompanijoje, kas ką girdėjo ar skaitė.

„Kaligula“ buvo visiškas kontrastas pora dienų anksčiau „Viirus“ teatro vaidintam spektakliui „No return“ pagal Franzo Kafkos kūrinius. „No return“ – jautrus ir įkvėptas teatras, „Kaligula“ – išprotautas. Šventė ir kasdienybė. Dvi vieno režisieriaus ilgo kelio atkarpos.

Tas režisierius – Cezaris Graužinis, vienas iš kelių talentingų lietuvių teatro menininkų, kurie dažnai kviečiami dirbti svetur. Pagaliau gavome galimybę pažinti, kaip tai atrodo, nes juk nenusipelnėme gyventi geriau, kad matytume lietuvių premjeras tuose pasaulio miestuose, kur jos vyksta.

Ir čia verta peradresuoti J.Jurašo citatą antram teatro proceso dalyviui: o, kad Lietuvoje būtų brandi, įvairi, pilietinio įkarščio apimta publika! Menkas į C.Graužinio spektaklius nupirktų bilietų skaičius verčia abejoti, ar Lietuvoje iš viso kam nors įdomus teatras.

Suinteresuotų žmonių yra, bet jų smalsumą ir teatro poreikį galėjo sustabdyti aibės priežasčių. Sumažėjęs uždarbis ir laukianti klaikuma, prasidėjusi sesija (studentams) ir ledas (visiems). Patys teatro menininkai kaip reta gausiai rinkosi žiūrėti, kas atvežta, vienas kitam perduodami, kad verta. Bet negi tik jiems įdomu?

Po mėnesio į Europos kultūros sostinę iš Paryžiaus atvažiuos vaidinti teatras „Comedie Française“. Kažin ar tada Vilnius bus jau perpildytas kultūros išbadėjusių turistų iš visos Europos.

Bijau, kad patiems lietuviams liks pakankamai bilietų į prancūzų teatrą. Ar išpirksime?

Komentarai
  • Ką apie ego gali pasakyti „Piteris Penas“?

    Šio spektaklio stiprybė slypi ne žinomoje istorijoje. Tikroji galia atsiskleidžia preciziškai tiksliai įgyvendintoje teatrinėje formoje, kuri pasikliauja antiiliuziškumu.

  • Iš mūsų vaidybų (XXV)

    Mano laiškas vėluoja. Tačiau taip dažnai nutinka po premjerų – įspūdžiai dar nesugula į žodžius, o tam tikros idėjos tekstui pasiveja netikėtose vietose, kur po ranka neturi nei rašiklio, nei klaviatūros.

  • Plaukimo rankovės

    Ir vis dėlto, kažkas ne taip, kaip visada. <...> Kur kas dažniau šiųmečiame festivalyje „Materia Magica“ teko ne įsisukti į įvairiausių atgijimų, žaidimų, transformacijų sūkurį, o priešingai – sustoti.

  • Mūsų gyvenimas scenoje

    Galima tvirtai teigti, kad Kinija atėjo ir pas mus. Susikaupimo reikalaujančioje ar jau pagavusioje tave scenoje staiga kaip žaibas akis apakina išmaniojo ekranas. Priešais sėdinčiajam būtina tą sceną nufotografuoti!

  • Apie meilę ir muziką

    Kūrinius sieja performatyvaus ritualo momentas: „Broken Hearts Club“ jis buvo gyvas, vykstantis čia ir dabar, o „Vaivorykštės miuzikle“ – surežisuotas ar veikiau kūrybos procese vykusio ritualo rezultatas.

  • Iš bloknoto (54)

    Monodramą suvaidinti gali tik retas aktorius. Brandi asmenybė. Kiek aktoriai bando patys save režisuoti, jiems dažniausiai nepavyksta. <...> Beje, neaišku, kas čia kūrėjai, nejaučiu režisieriaus Koršunovo rankos.

  • Laudacijos „Teksto rakto“ ir „Meno rakto“ laureatams

    Pagerbti – tai Scenos meno kritikų asociacijos kertinis principas, įteikiant apdovanojimus. Pašlovinimą ir kolegų dėmesį šiemet patyrė Rūta Oginskaitė ir Paulius Markevičius.

  • Sezono pusiaukelė

    Kaip ir apie ką šį sezoną pasirinko kalbėti teatrai ir juose kuriantys menininkai? Kas yra svarbiau teatrų programose – veiklos krypties vienovė ar menininkų idėjos, o gal teatro ir publikos dialogas?