Erdvė, kurioje gimsta teatras – žiūrovo vaizduotė. Fizinė scena – tai tik pradžia, atspirties taškas, vedantis į neapčiuopiamą ir begalinę atminties, patirčių ir įpročių teritoriją. Šių metų Vilniaus tarptautinis teatro festivalis „Sirenos“ siūlo atsigręžti į tai, ką šiuolaikiniame teatre reiškia erdvė, kokią ją kuria gyvai spektaklyje dalyvaujantys žmonės, kiekvienas atsinešdamas savo mintis ir kontekstus. VšĮ „Teatro informacijos centras“ ir VšĮ „Vilniaus festivaliai“ rengiamas didžiausias šalyje teatro festivalis vyks jau dvidešimt pirmą kartą – nuo rugsėjo 25 iki spalio 13 dienos.
„Nors kurdami programą galvojome apie erdvę kaip apie sceną ir mus supančią aplinką, atrinkti spektakliai padiktavo, kad natūraliausia teatro būties erdvė – tai mūsų sąmonės ir pasąmonės labirintai. Jais ir kviesime paklaidžioti žiūrovus, ieškant atsakymų į mus kasdien varginančius klausimus, susijusius su planeta, kurioje gyvename, miestu, kuris mums suteikia saugų prieglobstį, ir vidinėmis mūsų erdvėmis“, – sakė festivalio meno vadovė Kristina Savickienė.
Festivalio tarptautinę programą atidarys jaunas, bet jau pripažinimą pelnęs dokumentinio teatro kūrėjų duetas iš Belgijos. Silke Huysmans ir Hannes Dereere gyvena tvarumo idėjomis ir skatina į aplinkosaugines temas žiūrėti rimtai. Savo kasdienybėje jie taip pat daro pokyčius dėl tvaresnio pasaulio – atsisako kelionių lėktuvu ir renkasi žemės ar vandens transportą. Taip jie ketina atvykti ir į Lietuvą. Šiemet „Sirenose“ pristatomi du dokumentiniai spektakliai iš Belgijos menininkų sukurtos aplinkosauginės trilogijos, skirtos kasybos keliamoms problemoms.
Spektaklis „Pleasant Island“ sutelks dėmesį į Ramiajame vandenyne esančią Nauru salą. Dėl savo grožio ir vietinių gyventojų svetingumo „Maloniąja sala“ praminta Nauru dabar yra kolonizacijos, kapitalizmo, priverstinės migracijos ir ekologinių nelaimių veidas. Spektaklyje fiksuodami negailestingą salos realybę, kūrėjai kalba apie visos mūsų planetos išsekimą. Antrasis darbas „Out of the Blue“ skirtas povandeniniam pasauliui. Didėjant žemės resursų eikvojimo mastams ir ieškant naujų išteklių, atsigręžiama į vandenyno dugną – mažai tirtą ir kartografuotą, tačiau turtingą savo resursais. Per daugybę interviu ir pokalbių spektaklyje sukuriamas intymus giliavandenės kasybos pramonės šakos portretas. Kūrėjai klausia, kiek giliau dar gali kasti kasybos bendrovės ir ko mes, žmonija, iš tikrųjų siekiame? Spektakliai bus rodomi spalio 2 ir 3 d., „Menų spaustuvės“ Juodojoje salėje.
Svarbiausias tarptautinės programos akcentas – Barselonoje įsikūrusio dueto „El Conde de Torrefiel“ spektaklis „Vidinis paveikslas“. Šis dramaturgų Tanyos Beyeler ir Pablo Gisberto darbas yra tarsi žiūrovo vaizduotės šauklys, apnuoginantis fikcijos kūrimą scenoje ir teigiantis, kad tikrovė nėra tokia tvirta, stabili ir nekintama, kaip mes tikimės. Savo kūryboje „El Conde de Torrefiel“ ieško vizualinės ir tekstinės estetikos, kurioje koegzistuoja teatras, choreografija, literatūra ir vizualieji menai. Šis kūrybinis kolektyvas pastaruoju metu itin išgarsėjo Europos scenose, nes kuria unikalų vizualinį teatrą, kuris remiasi įspūdingo grožio tekstais. Tik „El Conde de Torrefiel“ spektakliai sukonstruoti taip, kad tekstas tampa pagrindiniu aktoriumi, personažu, jis kalba ir už veikiančius scenoje, ir įgarsina žiūrovų mintis. Žiūrovai spektaklį išvys spalio 8 ir 9 d. Naujojoje Lietuvos nacionalinio dramos teatro salėje.
Kaip įprasta festivalyje, kasmet vienas kūrėjas ar kolektyvas atsiduria dėmesio centre. Šiais metais festivalio lankytojai bus kviečiami geriau susipažinti su dueto „El Conde de Torrefiel“ pasaulėžiūra, filosofija ir kūrybos metodais ne tik apsilankę spektaklyje, bet ir susitikdami su menininkais meistriškumo dirbtuvėse bei dviejų filmuotų spektaklių peržiūrose. Taip pat rugpjūčio 9-11 d., „El Conde de Torrefiel“ spektaklis „Ultraficcion nr. 1 / Fracciones de tiempo“ bus rodomas Kaune vyksiančiame tarptautiniame scenos menų festivalyje „ConTempo“.
„Sirenos“ šiemet bendradarbiauja su Ukrainos institutu ir Lietuvos kultūros atašė Ukrainoje Tomu Ivanausku ir su dideliu džiaugsmu pristato du spektaklius iš Ukrainos – abu yra režisuoti itin talentingų moterų kūrėjų ir abu kalba apie ukrainiečių tautos stiprybę, jėgą.
Režisierės Yevheniios Vidishchevos spektaklis „Marijos miestas: Apgulties dienoraščiai“ sukurtas remiantis dvynių Annos ir Anastasijos Hretchkinų iš Mariupolio dienoraščiais. Juose seserys atkuria tris savaites praleistas Mariupolyje jo apgulties įkarštyje. Jų autentiškus liudijimus palydi gyvai atliekamos saksofono, būgnų ir elektroninės muzikos bangos, jungiančios įvairius muzikos žanrus ir tradicines ukrainiečių liaudies dainas, tarp jų – ir Donecko srities muziką. Spektaklis bus rodomas spalio 5 ir 6 d., „Menų spaustuvės“ Juodojoje salėje.
Pažintis su šiuolaikiniu Ukrainos teatru bus tęsiama dokumentiniu spektakliu „Šiandien niekas nežuvo“. Ukrainos karių, savanorių ir spektaklio kūrėjų pasakojimais, apmąstymais ir įžvalgomis paremtas spektaklis atveria karo išgyvenimus patyrusių žmonių savijautą – mirties artumo paveiktas vertybes ir jų perkainojimą, nuolatinį nuovargį, gyvenimą svetimose vietose ir savojo identiteto išsaugojimą. Charkivo kūrėjų spektaklį bus galima pamatyti spalio 11 ir 12 d., „Menų spaustuvės“ Juodojoje salėje.
„Sirenų“ užsienio programą užbaigs graikų režisieriaus Dimitrio Kourtakio spektaklis-filmas „Miestas, kurio nėra“. Tai – drąsus eksperimentas, sujungiantis teatro ir kino žanrus bei analizuojantis, kaip miestas gali tapti scena, o jo gyventojai – aktoriais, atliekančiais savo vaidmenį spektaklyje. Šių metų Europos kultūros sostinėje Eleusine, esančiame Atėnų pakraštyje, filmuojamas ir realiu laiku skirtinguose miestuose transliuojamas spektaklis seks neapibrėžtame laike įstrigusius vyrą ir moterį, besistengiančius įveikti netektį skirtingais būdais – renkantis užmarštį arba mylimo žmogaus atminties išsaugojimą. Spektaklį sudaro dvi dalys, kurios bus rodomos spalio 12 ir 13 d.
Be tarptautinės programos, festivalis siūlo pamatyti ir įdomiausius pastarojo sezono lietuvių kūrėjų darbus kasmet organizuojamoje Lietuvos teatro vitrinoje. Šiemet jos programą sudarė teatrologės Kristina Steiblytė ir Alma Braškytė. Peržiūrėti Lietuvos teatrinius procesus pristatančius scenos meno kūrinius susirinks užsienio svečiai bei tarptautinė žiuri, skirsianti prizus įsimintiniausiems spektakliams. Lietuvos teatro vitrinos programa bus paskelbta birželį. Taip pat „Sirenų“ festivalyje šiemet vyks scenos menų tinklo GLEN (Great Little European Network) susitikimas, laukia festivalio klubo, tinklaveikos ir edukaciniai renginiai.
Bilietai ir abonementai į „Sirenų“ festivalio tarptautinės programos spektaklius jau prekyboje. Bilietus galima įsigyti Bilietai.lt kasose ir internetu, nuo rugsėjo bilietai į spektaklius brangs. Informacija apie abonementus www.sirenos.lt
Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba. Festivalį remia Vilniaus miesto savivaldybė. Organizatoriai: VšĮ „Teatro informacijos centras“ ir VšĮ „Vilniaus festivaliai“.
Festivalio „Sirenos“ organizatorių informacija