Vakarų ekspresas

Jūratė Visockaitė 2019-12-08 Literatūra ir menas, 2019-12-05
Giedriaus Kuprevičiaus opera „Prūsai“. Martyno Aleksos nuotrauka
Giedriaus Kuprevičiaus opera „Prūsai“. Martyno Aleksos nuotrauka

aA

Tris dienas praleidau su Klaipėdos teatrais, Vakarų Lietuvos regiono kultūra, kuri pretenduoja aplenkti Kauną ir priartėti prie Vilniaus. (O jeigu dar Klaipėdos meras gudriai susitartų su geležinkeliais bent valanda patrumpinti kelionę!)

Į mūsų Nacionalinę operą jos vadovas Jonas Sakalauskas permetė prieš pusantrų metų Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre jo paties inicijuotus „Prūsus“ (lapkričio 15 d.). Vilniaus publika gerai atliko savo vaidmenį - plojo labiau nei užsienio gast­rolieriams, demonstravo nacionalinio meno poreikį LNOBT, nors KVMT ir neblizga žvaigždėmis. Tas permetimas, deja, šlubavo: programėlių neužteko, girdėjai tik atskirus solistų vyrų žodžius, moterų balsus orkestras užtrenkė, na, žinoma, klaipėdiečių gimtoji salė kitokia, bet gal tuomet reikėjo pasirūpinti subtit­rais „prūsiškam“ libretui?

Bet vienareikšmiškai - čia reikėjo libretisto, o kompozitorius Giedrius Kuprevičius, kadaise (1997 m.) rašydamas muziką operai, pats paliejo ir šios tarsi visų atmintinai žinomos istorijos akvarelę. Užtat dabar viskas vienodai svarbu, Kristina mėlynais bateliais šmėkščioja tai vienoje stovykloje, tai kitoje, kas yra kas, atpažįsti apčiuopomis. Žinoma, svarbiausia operoje yra klausytis asociacijas gimdančios muzikos. Mes klausomės ir girdime „ganėtinai sujaudintą intonaciją“, kaip rašo pats autorius. Pasirodo, šiandien, kai už lango trečiasis nepriklausomybės dešimtmetis, sunku klausytis pirmąjį dešimtmetį parašytos kūrybos. Dramatiškos ir patriotinės, sakyčiau, netgi agresyviai „budinčios prie tautų aukuro“. Kita vertus, gal tą istoriją išties darė ne žmonės, o pakilios masės? Vilniaus premjeroje įspūdingiausiais herojais man tapo Mindaugo Rojaus Herkus Mantas ir keistas, bebalsis, į martinaitišką Kukutį panašus personažas ant pasvirusio juodo bloko sienos finale - elnio ragai, ilgas paukščio snapas, kailinukai, basos kojos.

Režisierius Gediminas Šeduikis, be šios aukštos poezijos, dar sugalvojo puikią užkadrinę sceną, kurioje vorele slenka prūsų šešėliai. Scenografė Sigita Šimkūnaitė, spektaklio pradžioje įvežusi pailgą modernų stalą (kažkur jau lyg matytą, gal pasiskolintą iš kito teatro?) ir biuro kėdes, suteikė mums vilties, kad to moderno bus daugiau. Ne. Muzika nepraleidžia jokios nūdienos. Nors kostiumų dailininkė Sandra Straukaitė, parinkusi įžūlius spalvų derinius ir chorui, ir solistams, irgi linkusi šiuolaikinti, eksperimentuoti. Tačiau pagonys nulinguoja į praeitį.

/ / /

Klaipėdos lėlių teatro judesio ir objektų spektaklis suaugusiems „Meistras“ pagal M. Bulgakovo „Meist­rą ir Margaritą“ (lapkričio 16 d.), deja, netapo nauju talentingosios Gintarės Radvilavičiūtės sceniniu apreiškimu. Po „Smėlio žmogaus“, „Doriano Grėjaus portreto“ išties dieviško bylojimo akimirkų režisierė, manau, pasidavė monospektaklio atlikėjo - šokėjo Taurūno Baužo įtaigai, jo įgeidžiui prisigretinti prie paslaptingo romano. Atsispyręs į vieną suktą Volando (!) sakinį - „Man turbūt nieko daugiau nelieka, tik prisirinkti skudurų ir užkamšyti jais visas miegamojo skyles“ - aktorius mėgina perteikti dalelę „meilės istorijos“. Nėra net dalelės.

Skubiai galima būtų keisti pavadinimą į gogolišką Popryščiną arba į škėmišką žmogėnuką su raudona liftininko uniforma, bet ne, ne, tiksliausiai šiuos judesius ir objektus išreikštų pavadinimas „Artistas“. Kuris, prieš išeidamas į sceną, nuolat turi apsilankyti persirengimo kambaryje...

Tikiu, kad T. Baužo ir teatro lūkesčiai buvo patys didžiausi, geriausi, tačiau ir mūsų, žiūrinčiųjų, - taip pat. Aukštai kilęs, žemai pulsi. Atsiprašau už piktumą, kitaip neišeina.

Drabužių čia per daug, po įžangos su juodu paltu, iš jo ištraukiama atlasine suknele ir šilkiniu apatiniu jie greitai virsta skudurais. Muzika skamba per garsiai. Režisierės genialios autocitatos, kuriose pasitelkus kostiumą iš vieno žmogaus būdavo padaromi du su savo sunkia dvikupryste, dvipusyste, tampa nuobodokais fokusais.

Be to, kalbant apie romano esmę, Meistras juk yra bevardis, pakankamai sąlygiškas, sunkiai detaliai įžiūrimas ir įvaizdinamas personažas. Jis tik nujaučiamas - tiek Margaritos, tiek mūsų.

/ / /

Užtat klaipėdiečių komandos iš popieriaus padarytas grynų gryniausias lėlių teatras vaikams „Namai“ (lapkričio 17 d.) kompensuoja meno stoką.

Mergaitė ir berniukas, tarp jų - stalas, ant stalo - lengvas popierėlis. Jis papučiamas į vieną pusę, į kitą. Ir prasideda amžinasis vaikystės žaidimas pavadinimu „Namai“. Su visais baldais, traukiamais iš dėžutės, su mama, tėčiu ir vaiku. Viens du padaromais iš popieriaus.

Vaikai salėje mėgina prisėlinti kuo arčiau... Štai jums ir reali teatro magija, kuri vėliau kažkur kažkaip dingsta abejose teatro pusėse.

Pabaigoje tas vaikutis „Namuose“ užauga didelis, net labai didelis. Grėsmingas. Yra į ką ir suaugusiems, atlydėjusiems savo godojamas atžalas, pasižiūrėti.

literaturairmenas.lt

Komentarai
  • Plaukimo rankovės

    Ir vis dėlto, kažkas ne taip, kaip visada. <...> Kur kas dažniau šiųmečiame festivalyje „Materia Magica“ teko ne įsisukti į įvairiausių atgijimų, žaidimų, transformacijų sūkurį, o priešingai – sustoti.

  • Mūsų gyvenimas scenoje

    Galima tvirtai teigti, kad Kinija atėjo ir pas mus. Susikaupimo reikalaujančioje ar jau pagavusioje tave scenoje staiga kaip žaibas akis apakina išmaniojo ekranas. Priešais sėdinčiajam būtina tą sceną nufotografuoti!

  • Apie meilę ir muziką

    Kūrinius sieja performatyvaus ritualo momentas: „Broken Hearts Club“ jis buvo gyvas, vykstantis čia ir dabar, o „Vaivorykštės miuzikle“ – surežisuotas ar veikiau kūrybos procese vykusio ritualo rezultatas.

  • Iš bloknoto (54)

    Monodramą suvaidinti gali tik retas aktorius. Brandi asmenybė. Kiek aktoriai bando patys save režisuoti, jiems dažniausiai nepavyksta. <...> Beje, neaišku, kas čia kūrėjai, nejaučiu režisieriaus Koršunovo rankos.

  • Laudacijos „Teksto rakto“ ir „Meno rakto“ laureatams

    Pagerbti – tai Scenos meno kritikų asociacijos kertinis principas, įteikiant apdovanojimus. Pašlovinimą ir kolegų dėmesį šiemet patyrė Rūta Oginskaitė ir Paulius Markevičius.

  • Sezono pusiaukelė

    Kaip ir apie ką šį sezoną pasirinko kalbėti teatrai ir juose kuriantys menininkai? Kas yra svarbiau teatrų programose – veiklos krypties vienovė ar menininkų idėjos, o gal teatro ir publikos dialogas?

  • Ceremonija bėgte

    Nominacijų sąrašai tampa kompasu. Kad ir ką parodytų rodyklė, visi paminėti kūrėjai tampa metų verčiausiais, sugebėjusiais išsiskirti iš nemenko būrio kolegų. Tad kokį vaizdą šiemet atvėrė Lietuvos teatras?

  • Pažvelgti į akis Dionisui

    Ar teatro rampos šviesos gali nušviesti visuomenės traumą, užuot toliau klaidingai nušviesdamos vien pačios save? Nėra aiškių atsakymų, nes teatras egzistuoja ir išlieka būtent dėl neatsakytų klausimų.