Altruistiško gyvenimo aprašymas

Greta Vilnelė 2022-02-20 7md.lt, 2022-02-11
Akimirka iš spektaklio „Rhesanium“, aktorius Saulius Čėpla, režisierė Saulė Degutytė (Stalo teatras, 2021). S. Šiekštelės nuotrauka
Akimirka iš spektaklio „Rhesanium“, aktorius Saulius Čėpla, režisierė Saulė Degutytė (Stalo teatras, 2021). S. Šiekštelės nuotrauka

aA

Stalo teatras su vadove ir režisiere Saule Degutyte priešaky savo veiklą pradėjo 2004 metais. Teatro repertuaras orientuotas į vaikus ir jaunimą. Spektakliai pasižymi objektų teatrui būdingais principais, gyvai atliekama muzika. Viena naujausių Stalo teatro premjerų - Liudviko Rėzos biografijos motyvais paremtas spektaklis jaunimui „Rhesanium“. Tai pasakojimas apie našlaičio virsmą į didingą, altruistišką asmenybę, palikusią nemenką pėdsaką Lietuvos istorijoje. Pasitelkdama įvairius objektus režisierė sumaniai vaizduoja dinamišką Rėzos gyvenimą. Kiekvienoje scenoje kintanti objektų funkcija susiejama su veikėjo vidiniais išgyvenimais, jo gebėjimu prisitaikyti prie situacijos ir pakreipti ją tėvynės labui.

Jaunimui skirtas spektaklis žadina patriotiškumą, nesavanaudiškumą, moko neteisti žmogaus, kol nežinoma visa jo gyvenimo istorija. Keisčiausia, kad publikos daugumą sudaro suaugusieji ir vos keli lyg per klaidą užsukę paaugliai. Lėtas spektaklio tempas, senovine kalba, vienodu iškilmingu tonu sakomi monologai, nuolat besikartojantis sakinys apie lietuvybės išsaugojimą ir kartais ausį rėžiantys kompozitorės Snieguolės Dikčiūtės atliekami šiurkštūs garsai gali ne sužavėti, bet atbaidyti jaunimą nuo tolesnio domėjimosi Rėza. Kita vertus, tai gana išsamus įvadas į mokykloje aptariamą asmenybę, plečiantis jaunųjų žiūrovų akiratį.

Spektaklio dramaturgiją sukūrė įprastai ironijos nevengianti lietuvių autorė Sandra Bernotaitė. Tai jos antrasis susidūrimas su dramaturgija jaunimui: 2019 m. ji parašė ir režisavo pjesę „Dabar aš esu“. Apie Rėzą nėra išlikę daug informacijos, todėl kūrėjos turėjo apsčiai laisvės savo vizijai. Tačiau šį kartą scenoje aktoriaus Sauliaus Čėplos įkūnijamas personažas pasirodė pernelyg vienpusiškas. Pabrėžiant vien veikėjo kilnumą, tyrumą ir gerumą, dingsta tikroviškumas. Rėza tampa herojumi iš neatmenamų laikų, o ne žmogumi.

Daugiafunkcis spektaklio objektas stalčius (dailininkė Renata Valčik), virtęs įvairiais daiktais, pavyzdžiui, antklode, kūrinio pabaigoje tapo žmogaus vidinės raidos simboliu. Aktorius iš stalčių sudėjo bendrabutį „Rhesanium“, įgijusį prasmę Rėzos biografijoje, - tai jo palikimas kitiems našlaičiams, kad jie, priešingai nei jis, visuomet turėtų namus.

Ne po vieną vaidmenį spektaklyje atlieka ne tik daiktai, bet ir aktorius Čėpla: jis - kunigas, mama ar net bevardis skaitovas, įgarsinantis laiškų turinį. Aktorius kruopščiai atskleidžia tiek moteriškus, tiek vyriškus įvaizdžius. Plunksnomis it virbalais megzdamas ar švelniai dėliodamas ir berdamas smėlio smiltis ant užpustytų Neringos kaimų, jis dėmesingai narplioja Karaliaučiaus universiteto rektoriaus gyvenimo mazgus.

Monospektaklyje liūdnai teisingais atspalviais tapomas ir vienišumo portretas. Neturėdamas kuo pasikliauti, kam pasiskųsti, Rėza, galima sakyti, sau atstojo anksti palaidotus ir motiną, ir tėvą. Šis tarp eilučių paslėptas vienišumas lyg rūkas plaukia per Kišeninės salės grindis, laipteliais kildamas žiūrovų link. Vienintelį gelbėjimosi ratą veikėjui atstojo begalinis troškimas dirbti tėvynės labui. Tad jis sėdasi prie stalo ir plunksna skrebena ketinamus išleisti kitų autorių veikalus, žymiausias iš jų - Donelaičio „Metai“.

„Rhesanium“ teigia viltį: aktorius, iš stalčių sudėliojęs bendrabučio maketą, viename ar kitame „langelyje“ uždega po švieselę, bylojančią altruistiško Rėzos gesto tąsą.

7md.lt

recenzijos
  • Kas būtų, jei nustotų rūgti kopūstai?

    Keistumas meno kūrinyje savaime nėra trūkumas, dažnai net priešingai, bet „Fermentacijoje“ jis tiesiog nuobodus. Siužeto posūkiai ne stebina, o smegenų ekrane įžiebia užrašą KPŠ.

  • Mirtis lietuviškame užmiestyje

    Nurodoma, kad Jasinsko ir Teteruko režisuota „Chroma“ – „pasakojimas apie kalbos, vaizdo ir žmogaus grožio troškimo ribas“, tačiau man spektaklis suskambėjo kaip engtų ir neigtų jausmų prasiveržimas.

  • Komedijos gimimas iš žaidimo dvasios

    Reikia labai įtempti valią, kaip sako spektaklio Kantas, norint įžvelgti pjesės aktualumą. Todėl sakyčiau, kad Koršunovas su Mažojo teatro aktoriais ir komanda iš pjesės ne tik išsiurbė visus vertingiausius syvus, bet ir kilstelėjo ją.

  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.

  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.