Senatvė dviem

2010-04-20 Literatūra ir menas, 2010 04 16
Aktoriai Nijolė Lepeškaitė ir Viktoras Valašinas tais laikais, kai senatvė buvo labai toli. Menų faktūros archyvo nuotrauka

aA

Rūta Jakutytė

Atrodo, kad daugelį teatrų pamažu užvaldė mažytės premjeros: keletas aktorių, kamerinė scena ir salė, kuri visada atrodo artipilnė, o ir turint miniatiūrinį biudžetą galima išsiversti. Sunku priprasti, kad scenos menai šiais scenografijos galimybių ir modernėjančio teatro laikais ne plečiasi, o traukiasi. Iš pradžių atrodė, kad kovo 20 d., atėjusi į Kauno valstybinio dramos teatro Mažąją salę, pamatysiu vieną tokį „gariūninį“ (spektaklių, kaip ir drabužėlių, - vienodų daug, lyg ant pakabos sukabintų...) perliuką su nuspėjama kulminacija, keliais patosiškais salę sudrebinančiais riksmais, siekant dramatiško efekto, ir minimaliu aktorių įdirbiu. Tačiau „Jelena ir Šturmanas“ buvo kitoks. Jei kas klaustų, ką mačiau, sakyčiau - tai profesionaliai perteikta senatvės kankynė, remiantis rusų dramaturgo Dmitrijaus Lipskerovo to paties pavadinimo pjese. Katutės spektaklio režisieriui Sergejui Paciukui ir aktoriui Viktorui Valašinui, po septynerių metų vėl įžengusiam į Kauno dramos teatro sceną.

Pamatęs scenoje Šturmaną - Viktorą Valašiną ir Jeleną - Nijolę Lepeškaitę, supranti, kaip buvai pasiilgęs profesionalios aktorių vaidybos. Atrodo, pastaruoju metu premjeras lyg bandeles kepantys jaunieji šiek tiek užgožia teatro senbuvius. Meistriškumas, lydimas daugiametės patirties, šioje dramoje svarbiausias. Viena pagrindinių spektaklio temų ir problemų - senatvė -­ reikalauja iš aktoriaus brandos, įsijautimo, kurį šis duetas plėtojo savaip -­ Šturmanas - karštakošiams būdingais nuotaikų svyravimais, energingu judėjimu scenoje ir nusivylimu dėl atgyjančių praeities prisiminimų, Jelena - santūria, šalta mimika, saikingais gestais, o kulminacijoje - neviltį pabrėžiančia atvira išpažintimi. Niūrios nuotaikos ir stiprėjanti įtampa nuo pat pirmų akimirkų kuriama, pasitelkiant kompozitoriaus Antano Jasenkos modernią, ambient stilių primenančią muziką.

Scenografija (dailininkė Giedrė Brazytė) padeda atskleisti dviejų senų ir jau vienas kito nekenčiančių žmonių dramą -­­ pirmojoje spektaklio dalyje Šturmanas net nežiūri į savo žmoną, su kuria kalba, ir bendrauja tik su moters jaunystės portretu, pastatytu ant kėdės, tarsi nenorėdamas pripažinti senatvės subjaurotos išvaizdos. Taip dar labiau pabrėžiamas veikėjų atitolimas. O Jelena beveik neišeina į avansceną, tik stovi už dekoracijos prie lango, tvirtai saugodama savo, kaip griežtos ir negailestingos moters, amplua, pabrėždama abiejų sutuoktinių atskirumą. Žydras jos kaspinas atliekamam vaidmeniui suteikia šiek tiek komiškumo.

Suprantama, kad spektaklyje Jelenos ir Šturmano senatvė negalėjo būti pavaizduota tarsi respektabili išminčiaus poza: scenoje pasirodo tik du aktoriai, kurie stengiasi išlaikyti dinamikos ir susidomėjimo siūlą, galintį tuojau pat nutrūkti, O sėdintys susigūžę ir romūs senukai neišlaikytų įtampos ir publikos susidomėjimo - paviršiniai vyksmai paveikesni nei vidinės dramos. Tad Šturmanas šiek tiek primena juokdarį, kai daugelio nelaimių ir meilės žmonai išvargintas seniokas čia šaukia, čia susigraudina dėl menkiausių priežasčių, o konflikto su Jelena metu ir makabriškai šokinėja aplink kėdę ir kartoja: „Nekenčiu!“ Tai net primena ritualinį aborigenų šokį. Tačiau šis gestas sukelia norimą efektą - tai šiurpus, vienišas ir apgailėtinas senatvės pasaulio atspindys. Pažvelgus į aktorių tarpusavio kontaktą ir gestus, kurie yra labiau paveikūs žiūrovo akiai, susidaro įspūdis, kad abu personažai kalba monologais, kiekvienas atskirai.

Spektaklio pabaigoje abu sutuoktiniai apsirengę baltai, basi, bet šis tariamas tyrumas priešinamas išpažintims, kurios atskleidžia nuodėmingus gyvenimus, ir egzistencinėms užuominoms, parodančioms, kad šie žmonės taip ir nerado prasmės, kad visa, kas patirta, senatvėje įgauna fantasmagorines formas, nes jaunystėje išgyventa nežinomybė ir aibės klausimų niekur nedingsta net ir priartėjus mirties šešėliui. Šis epizodas, kaip ir dauguma temų (gyvenimo prasmė, meilė, šiuolaikinė visuomenė, senatvė, ištikimybė, orumas), vos užgriebtų per trumpą valandos trukmės spektaklį, palieka nebaigtumo, neaiškumo įspūdį, fabula išsprūsta, o žiūrovas lieka suglumęs. Tad gal tas kūrėjų maksimalizmas, noras sukurti koncentruotą, bet daug aprėpiančią dramą, viename interviu pastebėtas teatro kritiko Vaido Jauniškio, metams bėgant niekur nedingsta?

LITERATŪRA IR MENAS

 

recenzijos
  • Tiesa apsimetinėjimo mene (1): „Bohema“

    Anželikos Cholinos raktažodis „Bohemos“ spektaklyje neabejotinai yra įtaigiai (ne)sumeluotas jausmas. Kad ir kaip paradoksaliai tai skamba kalbant apie teatrą – melavimo ir apsimetinėjimo meną.

  • abcd prie teatro laužo

    Režisierius Justinas Vinciūnas „Pranašystėje“ eksperimentuoja ir su tekstu, ir su aktoriais. Jis nesistengia akcentuoti nei handkiškų nuojautų, nei aktorių bendrystėje besirandančių blyksnių.

  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.