Dviejuose spalio mėnesį vykstančiuose Rusijos tarptautiniuose teatro festivaliuose vaidinami Eimunto Nekrošiaus ir Rimo Tumino spektakliai.
25-ąjį festivalį „Baltijskij dom“, kuris Sankt Peterburge vyksta spalio 1- 14 dienomis, atidarė Rimo Tumino spektaklis „Minetis“, pastatytas Vilniaus Mažajame teatre, o uždarys Eimunto Nekrošiaus „Borisas Godunovas“.
Spalio 4 ir 5 d. festivalyje „Baltijskij dom“ buvo suvaidintas ir Eimunto Nekrošiaus repetuojamo spektaklio eskizas „Bado meistras“ - „Meno forte“ režisierius jį kuria pagal Franzo Kafkos apsakymą, vieną iš nedaugelio, atspausdintų autoriui esant gyvam.
Festivalį recenzuojanti teatrologė Olga Jegošina svetainėje teatral-online.ru rašė, kad „Baltijskij dom“ prasidėjo „didžiųjų lietuvių gastrolėmis“ ir kad abiejų meistrų spektakliai, atsidūrę greta, tapo nelyg dilogija, kurią jungia tema - meistras peržiūri savo gyvenimą ir profesiją, esminius kūrėjo ir žiūrovo, meistro ir minios santykius. „Bernhardo ir Kafkos herojai ties nebūties slenksčiu atsigrįžta į nueitą kelią, mėgindami suprasti svarbiausia: kam gi buvo atiduotas gyvenimas?“
Olgos Jegošinos nuomone, „aktoriaus pasirinkimas pagrindiniam vaidmeniui tampa režisūrine traktuote. Ir Vladas Bagdonas dosniai dalijasi su savo herojumi asmenybės didumu, neblėstančiu aktoriniu ir vyrišku žavesiu, temperamentu, daug išgyvenusio filosofo išmintimi (...) Gana banaliems samprotavimams apie aktorių tarpininką ir aktorių pamokslininką Vladas Bagdonas suteikia išpažinties jėgą ir testamento gėlą. Su kiekviena minute vis aiškiau, kad tai paskutinieji Nauji metai, paskutinis pokalbis, paskutinis pasmerktas bandymas pasiekti nors vieną širdį...“
Vlado Bagdono vaidinamą Minetį pamatys ir Maskvos žiūrovai, kadangi kaip tik tomis dienomis, kai Vilniaus Mažojo teatro spektaklis buvo rodomas Sankt Peterburge, Rimas Tuminas išleido „Minečio“ premjerą Jevgenijaus Vachtangovo teatre. Minetį premjeroje vaidino Vladimiras Simonovas, kuris parengė vaidmenį pagrečiui su rusiškai vaidinsiančiu Bagdonu.
***
Skaitant Olgos Jegošinos recenziją iš „Baltijskij dom“ galima pažvelgti ir į būsimą Eimunto Nekrošiaus spektaklį pagal Franzą Kafką. Taigi, kaip Nekrošius mato meistro nueitą kelią ir jo prasmę?
„Herojus - Bado meistras, kurio menas yra patyręs pakilimo laikus, traukęs minias, tačiau tuo momentu, kai pats Bado meistras pasiekė galimybių zenitą, žiūrovų jis nebedomina.
Pagrindiniame „Meno forto“ spektalio vaidmenyje - Viktorija Kuodytė (anksčiau vaidinusi Laurą Nekrošiaus „Don Žuane“, Ofeliją, „Trijų seserų“ Iriną, „Makbeto“ vyriausiąją laumę). Čia aktorei iškelta beveik neįmanoma užduotis - suvaidinti sielą, „kuri skamba“ kūne, nuo pastovaus badavimo tapusiame net permatomu. Alegorinės metafizinio Dievo paieškos (taip Thomas Mannas apibrėžė pagrindinę Kafkos temą) Nekrošiaus pastatyme išgyvenamos kaip natūraliausias žmogaus poreikis.
Aplink Bado meistrą šmėžuoja lankytojai, sargai, impresarijai, gerbėjai... Vaidas Vilius, Vygantas Vadeiša, Genadijus Virkovskis pasirodo tai kaip žiopliai su ledų porcijomis, tai užmėto meistrą nuvytusiomis gėlėmis, tai bando nukniaukti gausybę diplomų ir garbingų apdovanojimų (čia režisierius su herojumi dosniai pasidalijo „Meno forto“ sukauptais rėmeliais ir prizais, dar kartą pabrėždamas asmeninį ir lyrinį spektaklio motyvą).
Bet visas šis „pernelyg žmogiškas“ šiukšlynas mažai liečia Bado meistrą, besitraukiantį vis gilyn į savo vidų, į savigraužą, nepasitenkinimą niekuo, kas yra mažiau už tobulybę.
Kūrėjo gėla, nepasitenkinimas savimi, nuolatinės kankinančios tobulumo paieškos - visa tai, akivaizdu, tiek gerai pažįstama režisieriui, kad jis gali žiūrėti į kolegą su švelnia ironija. Ir Nekrošius su herojumi išsisiria (bent jau spektaklio eskize) ne tada, kai visų pamirštas jis miršta ant krūvelės šiaudų, bet tą akimirką, kai Bado meistras pamato žėrinčias vaiko akis, kurių žvilgsnis nukreiptas į jo buveinę. Meistras mato jose viltį, kad atgims poreikis jo įvaldytam menui - įveikti kliūtis, kai ieškai to, kas neįmanoma“.
***
Praėjusį savaitgalį Eimunto Nekrošiaus režisuotas Aleksandro Puškino „Borisas Godunovas“ buvo dukart suvaidintas „Stanislavskio sezone“ Maskvoje. Lietuvos nacionalinio dramos teatro ir „Meno forto“ bendras kūrinys atidarė festivalį.
Vesti.ru skelbia, kad „šitas spektaklis - vienas svarbiausių 11-ojo „Stanislavskio sezono“ įvykių. Rusiškoji premjera. Nekrošius, kuris jau seniai vadinamas pagrindiniu Europos scenos išminčiumi, kaip kalbama festivalyje, yra nuolatinis jo lyderis ir savotiškas talismanas“.
Rusijoje bus parodytas ir filmas „Eimuntas Nekrošius. Nutolinti horizontą“ (autorius - Audronis Liuga), sukurtas spektaklio „Borisas Godunovas“ repeticijų pagrindu. Filmas, kurio paantraštė - „Kelionė į Meistro teatro vidų“, spalio 12 d. rodomas Maskvoje, Gogolio centre, o spalio 14 d. - Sankt Peterburge, naujojoje Aleksandros teatro scenoje, festivalio „Baltijskij dom“ programoje.
Parengė R.N.