Skrydžiai tamsoje

Helmutas Šabasevičius 2008-09-22 Menų faktūra
Vienas reginio objektų grafienės Umiastovskos koridoriuose. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Prieš užverdami duris nežinia kiek laiko truksiančiai renovacijai Umiastovskių rūmai, įsikūrę pačioje Trakų gatvės pradžioje, priglaudė keletą renginių, sujungiančių senąsias informacines technologijas su naujausiomis vaizdo ir garso atkūrimo bei sintetinimo galimybėmis. Į svarbiausio Lietuvos teatrinio festivalio „Sirenos“ programą įtrauktas „Spettacolo per camera ottica“ „Bandymas skristi“ vyko salėse, kuriose surengta XIX a. afišų paroda byloja apie turtingą renginių ir reginių įvairovę, tarp kurios apstu buvo ir visokiausių optinių spektaklių.

Po pusantro šimto metų atgyjantis teatro ir kino mišrūnas, puoselėjamas grupės „Otrographe“ ir, kaip byloja renginio informacinis lapelis, remiamas kelių rimtų kultūros programų, buvo parodytas šmėklomis ir vaiduokliais apgyventuose grafienės Umiastovskos apartamentuose. Senojo teatro, muzikos ir kino muziejaus darbuotojos iki šiol prisimena girgždančias duris ir klebenamas rankenas – šiais garsais savo valdas tikrindavo legendinė gražuolė, pas kurią, pasak padavimų, laiptais į antrąjį aukštą raitas užšuoliavo pats Napoleonas Bonapartas.

orto080922d2.jpg
... ir ekrane. Nuotrauka iš www.orthographe.it

Todėl juodu audeklu išmuštame kambaryje laukiant spektaklio pradžios natūraliai kilo prislopintas kikenimų su vaiduokliškomis asociacijomis šurmulys, kurį nutildė po kurio laiko ekrane išryškėję baltų pamėklių kontūrai. Keista vaizdų ir garsų sinestezija, kurios siekė reginio kūrėjai (režisierių grupės vadovai – Angela Longo ir Alessandro Panzavolta) kiek daugiau nei pusvalandį manipuliavo vaizdų ir garsų konstrukcijomis, įgaunančiomis ir biomorfinių, ir antropomorfinių bruožų, tačiau nesiekiančiomis nuoseklaus pasakojimo ir logiškos vaizdinių sekos.

Erdvėje besisukančios asketiškos, pirmapradės augalų formos, keistose erotinėse sampynose nugrimzdę nejaukiai pulsuojantys kūnai, langinės, staiga ir gąsdinančiai atsiveriančios ir vėl pradingstančios tamsoje – keistas potyris, kurį sunku tinkamai aprašyti ir įvertinti. Pasibaigus šiam seansui, žiūrovams sudaroma galimybė pažvelgti į ką tik matytų mistiškų vaizdų radimosi užkulisius – gal vertėjo išdrįsti ir plačiau atskleisti šio reginio kūrimo paslaptis, parodyti, kaip iš tikro sukuriami šie vaizdai, kuo jie skiriasi nuo įprastinių vaizdo projekcijų.

Vienaip ar kitaip, pusvalandinis pabuvimas senuose rūmuose neprailgo, buvo įdomu pamatyti Romeo Castellucci sudominusį reginį-eksperimentą – galbūt kitose grupės programose projektuojamų veiksmų seka, įvaizdžių variacijos taps įtaigesnės, o vaizdo ir garso atkūrimo technologijų sąveika žadins ne vien smalsumą ar regos bei klausos jusles, bet meninio suvokimo receptorius.

Sirenos´08
  • Sirenų giesmių atviliotieji

    Teatre daugiau išlošia tas, kuris lyg musė instinktyviai, be jokio svarstymo ar baimės pasileidžia įkaitusio šviestuvo link. O šiųmetinio tarptautinio teatro festivalio „Sirenos“ organizatoriai, regis, pasirūpino, kad sparnus nusvilti būtų kur.

  • Ką (pri)mena Lietuvos teatras užsienio kritikams?

    Tarptautiniam teatro festivaliui „Sirenos“ besibaigiant į „Meno forto“ palėpę sugužėjo būrys festivalių tinklo „Theatre Festivals In Transition“ jaunųjų teatro specialistų. Kai kurie pasidalino savo mintimis apie festivalyje matytus lietuvių spektaklius.

  • Pagal grafiką – kraujo jūra

    Makabrišku „Tigrinių lelijų“ kabaretu prasidėjęs šiųmetis teatro festivalis „Sirenos“ praėjusią savaitę sukėlė sostinėje tikrą teatrinių formų, aistrų ir įvykių cunamį.

  • „Sirenos“ plėšo pramoginę skaistybę

    Praėjusią savaitę „Sirenų“ teatro festivalis rodė rūsčius spektaklius, kuriuose vaidino ne tik aktoriai, bet ir videoekranai. „Sirenos“ pabrėžia žiūrovams, kad spektaklių žiūrėjimas – nuožmus sielos ir proto darbas, o ne kokia nors atgaiva laisvalaikiu.

  • „Ateik!“ skiriama Allanui Edwalliui

    Daugelis garsių Edwallio dainų skambės norvegų trupės POS Theatre Company spektaklyje-koncerte „Ateik!“. Allaną Edwallį vaidins ir jo dainas atliks Oslo Nacionalinio teatro aktorius Øysteinas Røgeris, vienas geriausių norvegų viduriniosios kartos aktorių.

  • Nukraujavusieji

    „Orestėja“ yra kruvina nė kiek ne mažiau, nei galima buvo tikėtis. Tačiau joje vis tik svarbiausia – ne pats kruvinos krypties pasirinkimas.

  • „Hamletai“: kas aš esu, ir jei esu – kiek mūsų?

    Jaunosios estų aktorių kartos pažiba Juhan Ulfsak vaidins keletą Hamletų, bendraujančių tarpusavyje šiuolaikinių technologijų – video ir kompiuterinės technikos – pagalba.

  • Kruvinoji „Orestėja” – tarp šokiravimo ir prasmės

    Trečiadienį Nacionaliniame dramos teatre buvo parodytas vienas įdomiausių šių metų „Sirenų” festivalio spektaklių – Aeschylus „Orestėja“, kurį režisavo Berlyno „Deutsches Theater” režisierius Michaelis Thalheimeris.