Žydiški milijonai prie sriubos

Iveta Astrauskaitė 2005-11-18

aA

 

Apie žydų verslumą prikurta ir pripasakota daug anekdotiškų istorijų, kurias itin mėgsta prisiminti pagonybės gerbėjai per linksmas šventes, tarkime, per Užgavėnes. Tokias nuotaikas iš „spekulianto“ gyvenimo pažeria Kauno valstybiniame dramos teatre spektaklį režisuojantis Algimantas Pociūnas, tik vietoj blynų pateikdamas sriubą. Lietuvio sąmonėje „žydo apgaviko“ stereotipas formavosi ištisus šimtmečius, tačiau žydų rašytojo Šolomo Rabinovičiaus (1859-1916) pjesėje vaizduojamas anaiptol ne toks žmogus. Sriubos teatro komedijos „Mendelio milijonai“ pagrindinis veikėjas Menachem-Mendelis (Egidijus Stancikas), persisunkęs vaikišku naivumu ir optimizmu, neįtelpa į jokius logikos rėmus ir yra visiška priešingybė racionaliai, stipriai ir išmintingai žmonai Šeinei-Šeindelei (Audronė Paškonytė). Tačiau šie komiškumo pritvinkę charakteriai nėra apgailėtinos būtybės, žmoniškumo karikatūros, silpni ir puolę individai. Čia į žydišką gyvenimą režisierius Algimantas Pociūnas siūlo žiūrėti iš kvailio perspektyvos, artimos pasakiško kvailio prototipui, kuris nuolat leidžiasi apkvailinamas. Tai sukelia agresyvų juoką. 

Komedijos veiksmas plėtojamas laiškuose aprašant vyro ir žmonos potyrius ir išgyvenimus. Veikėjų susirašinėjimas, kitaip tariant, vieno monologo keitimas kitu, daro spektaklį ciklišką, o kartu ir vis komiškesnį. Cikliškumui pasidavę aktorių judesiai ir kalba įsivelia kartu ir į ritualinį žaismingumą, pateisinantį bei įprasminantį pačios istorijos anekdotą. 

Visa tai sąmojinga, juokinga, lengva. Tačiau atsiribojant nuo „plika akimi“ apčiuopiamo lengvumo ir ironijos, vis dėlto ši nuotaika pasirodo esanti apgaulinga, mat spektaklis drauge yra liūdna laimės žiburio siekiančio žmogaus tragedija. Menachem-Mendelis investuoja visas jėgas ir aistrą į sumanymus, kurie ir ištirpdo, ir nuasmenina jį patį: „Ką tik pradėčiau, ko tik besiimčiau, vis jau pačiupsiu, bet tik šmakšt ir pasisuko vėl viskas iš pradžių. Visi kažkaip ūžia pyška, o aš stoviu ir žiūriu, kaip jie varo savo verslą, kaip pinigą pelno. O aš toks svetimas: matau prieš save milijonus, o pasiimti jų niekaip negaliu. Matyt dar savo laimės neradau, reikia ilgai ieškoti.“ Visi sumanymai lieka toli nuo jo, kol galiausiai suyra.

Scena iš spektaklio. Gintaro Česonio nuotraukos

„Mendelio milijonų“ pristatomas XX amžiaus pradžios šeimyninių santykių šmaikštumas sustoja ir užsikerta žmonos Šeinės-Šeindelės veide, kuris raukšlėmis ir sučiauptomis lūpomis pažymi kančią ir mirtiškumą,–  vienintelė emocija, lyg skraistė dengianti žydiškąją išmintį ir išliekanti viso spektaklio metu.

Lietuvių kalba išleistoje Paulo Johnsono knygoje „Žydų istorija“ pateikiamas vertinimas apie žydus iš esmės skiriasi nuo spektaklyje aktoriaus Egidijaus Stanicko sukurto charakterio: „Visa tragiška žydų tautos istorija pavertė juos našiais ir entuziastingais kapitalistais (...). Persekiojimai ir tremtis padarė juos lanksčiais ir racionaliais verslininkais (...)“.

Pats E. Stanickas apie atliktą vaidmenį kalba, jog tai labai šiltas, mielas, komiškas personažas: „Asmeniškai aš gyvenime esu sutikęs ne vieną tokį žmogų, tikintį stebuklingais staigaus pralobimo būdais, norintį susikurti turtingą ir orų gyvenimą sau ir savo šeimai. Pakanka pažiūrėti, kaip azartiškai lietuviai perka loterijos bilietus, ir iškart taps aišku, kad Šolom Aleichemo pjesė labai aktuali ir šiais laikais“,– spaudai kalbėjo aktorius.

Vis dėlto gretinti „Mendelio milijonus“ su lietuviškom spekuliacijom ir apeliuoti į šių dienų aktualumą per daug naivu bei banalu, nes vos prisiminus Trečiąjį Reichą ir Aušvicą, juoktis darosi vis sunkiau.

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.