„Velnio nuotaka“, į kurią mamas veskitės atsargiai

Rasa Murauskaitė-Juškienė 2025-11-26 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Velnio nuotaka“, režisierius Naubertas Jasinskas, kompozitoriai - Dominykas Digimas, Miglė Palkevičiūtė-Migluma (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, MMLAB, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Velnio nuotaka“, režisierius Naubertas Jasinskas, kompozitoriai - Dominykas Digimas, Miglė Palkevičiūtė-Migluma (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, MMLAB, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

aA

Visuomet jaučiuosi ramiau, kai pažadėtą tekstą esu bent pradėjusi. Todėl recenziją apie naują „Velnio nuotakos“ versiją, kurios Lietuvos nacionaliniame dramos teatre (LNDT) ėmėsi režisierius Naubertas Jasinskas, pradėjau rašyti premjeros išvakarėse, keldama klausimą: kodėl apskritai kažkam šiandien šis kūrinys parūpo? Dalį atsakymo kūrėjai lyg ir pateikė spektaklį lydinčiuose tekstuose, kalbėdami apie kultūrą, apsėstą rekonstrukcijų. „<...> ar rekonstrukcija yra meilė praeičiai, ar nesugebėjimas kurti ir būti dabartyje?“ – vieną, mano akimis, išties šiuolaikinę kūrybos būtį atliepiantį ir spektaklio keliamą klausimą įvardijo pats režisierius.

Vis dėlto galima pasirinkti rekonstruoti bet ką, tad kodėl pasirinkta „Velnio nuotaka“? Šio klausimo laikausi įsikibusi, suvokdama kone sakralų mūsų santykį su šiuo kūriniu, kadaise suvienijusiu talentingiausius menininkus (ne tik Viačeslavą Ganeliną, Arūną Žebriūną, bet ir Sigitą Gedą!), aktorei Vaivai Mainelytei užtarnavusį neblėstančią šlovę ir gebėjusį kalbėti visiems – tiek kultūros profesionalams, tiek kultūros praeiviams. Labai gerai atsimenu, kokia susižavėjusi šiuo muzikiniu filmu buvo net Amerikoje gimusi mano teta, kai gavo dovanų tuomet dar „Velnio nuotakos“ vaizdo kasetę – šis kūrinys jai, augusiai ir brendusiai 7-ojo dešimtmečio Niujorko valstijoje, atrodė ir egzotiškas, ir savas. Todėl, mano manymu, liestis prie tokių kūrinių kaip „Velnio nuotaka“ yra labai rizikinga, bet, žinoma, įdomu. Ar pasiteisino ši Nauberto Jasinsko ir kūrybinės komandos rizika (spektaklis yra LNDT ir MMLAB teatrų koprodukcija)? Nuspręsti paliksiu teatro kritikams, o pati trumpai pasidairysiu po spektaklio garsų pasaulį.

Scena iš spektaklio „Velnio nuotaka“, režisierius Naubertas Jasinskas, kompozitoriai - Dominykas Digimas, Miglė Palkevičiūtė-Migluma (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, MMLAB, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

Viačeslavas Ganelinas, legendinio GTČ trio narys, „Velnio nuotakai“ parašė nepamirštamą muziką – paprastą, tačiau talentingą. Su ja pasivaržyti sunku, bet to daryti abu spektaklio kompozitoriai – Dominykas Digimas ir Miglė Palkevičiūtė-Migluma ir nesistengė. Tik prisipažino, kad Ganelino muzika jiems buvo įkvėpimas ir atspirties taškas. Tad naujojoje „Velnio nuotakoje“, kaip dažnai būdinga įvairioms rekonstrukcijoms, susiduria keli skirtingi garsiniai pasauliai, atliepiantys spektaklio „kultūrinius sluoksnius“. Šioje „Velnio nuotakoje“ – tai Dominyko Digimo tyki, ambientinė, mezzopiano-mezzoforte ribų neperžengianti kompozicija, originalūs Ganelino muzikos fragmentai ir Miglumos reinterpretuotos, išplėtotos, naujai įsivaizduotos „Velnio nuotakos“ dainos.

Dominyko tyki elektronika, skambanti kone visą laiką it nesibaigiantis spengimas ausyse, tarsi įkūnija nejauką, kurios pritvinkusi spektaklio atmosfera. Vis dėlto ji visai priešinga muzikos pasauliui, į kurį spektaklis nukelia. O tai – šiuolaikinė popmuzikos industrija su visais tamsiausiais jos užkaboriais. Būtent taip – tarsi tikras velniškas pragaras, kuriame velniauja ne koks Pinčiukas, o skrupulų neturinti prodiuserė, – ji šiame spektaklyje ir vaizduojama; nepaisant to, kad pirmoje spektaklio dalyje dominuojanti balta spalva tarsi bando apgauti, jog esame rojuje. Tačiau užtenka prisiminti originalią „Velnio nuotaką“, o ir tiesiog senus kaip pasaulis pasakojimus apie pragarą ir dangų – juk dangus ir yra ta vieta, kur puolęs angelas virsta velniu. Šioje „Velnio nuotakoje“ puola Jurgos, vaizduojamos kaip tikra mūsų laikų Jessica Shy, t. y. dainininkė savo populiarumo viršūnėje, mylimasis Girdvainis. Pirmoje spektaklio dalyje paaiškėja, kad jis įsivėlė į skandalingą istoriją – nieko nedarė matydamas, kaip kitame kambaryje jo draugas prievartavo merginą. Pasiruošimo sold out'iniam koncertui fone, ši žinia virsta drama, per kurią gimsta esminiai spektaklio klausimai, svarstantys apie kaltę, atsakomybę, atleidimo ir, galų gale, meilės ribas.

Scena iš spektaklio „Velnio nuotaka“, režisierius Naubertas Jasinskas, kompozitoriai - Dominykas Digimas, Miglė Palkevičiūtė-Migluma (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, MMLAB, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

Šalia visą dramą lydinčios, tačiau ne pernelyg įsimintinos Digimo muzikos, kartas nuo karto įterpiami originalūs Ganelino muzikos fragmentai. Verta pasakyti, kad jie atlieka klasikinį arijų – tiek miuziklinių, tiek operinių – vaidmenį: yra skirti atverti charakterių emocinį pasaulį. Tiesa, šioje „Velnio nuotakoje“ originalaus kūrinio apraiškos švelniai parodijuojamos, pavyzdžiui, imituojant originalios „Velnio nuotakos“ vizualiąją raišką – žirgais jojantį Girdvainį, ar pabrėžtinai žiopčiojant pagal skambantį įrašą, kuriame dainuoja kažkas kitas. Pastaruoju metu man teko dirbti prie kitos rekonstrukcijos analizės – gilinausi į latvių operą-filmą „Baniuta“, naujai žvelgiantį į pirmąją nacionalinę latvių operą. Ten toks parodijos santykis su originalia medžiaga taip pat yra viena esminių kūrybos strategijų ir, matyt, tai yra vienas iš galimų santykių su rekonstrukcijos originalu.

Garsiniu (taip pat ir vizualiuoju) aspektu, antroji spektaklio dalis – koncertas – yra radikaliai priešinga pirmajai. Jurgos dainomis čia virsta Miglumos dekonstruotos ir naujai įsivaizduotos Ganelino „Velnio nuotakos“ dainos. Kas nors kiek žino šios autorės kūrybą, iš dalies gali ją atpažinti, nors, mano manymu, „Velnio nuotakai“ ji sukūrė kiek „popsiškesnę“ savo muzikos versiją, labiau atliepiančią šiuolaikines popmuzikos madas. Sodriai amplifikuotas vokalas – vienas svarbiausių spektakliui Miglumos kurtų dainų elementų – tai nuoroda į šiuolaikybę, „Velnio nuotakos“ istoriją, atsidūrusią kitame laike. Miglumos kūrybinį indėlį galima vertinti iš dviejų perspektyvų, keliant klausimą, koks šios muzikos tikslas: ar panirti ir tarnauti spektaklio idėjai, ar sukurti kažką estetiškai vertingo. Mano manymu, prioritetu buvo pirmasis variantas – Miglumai gana gerai pasisekė atliepti šiuolaikinės popžvaigždės repertuaro stilistiką, tačiau tikintis kūrybos, kuri įsimintų, galima kiek ir nusivilti.

Scena iš spektaklio „Velnio nuotaka“, režisierius Naubertas Jasinskas, kompozitoriai - Dominykas Digimas, Miglė Palkevičiūtė-Migluma (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, MMLAB, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

Viso spektaklio metu svarsčiau, ką iš tikrųjų manau apie šią „Velnio nuotaką“. Pirmas įspūdis nebuvo entuziastingas ir iki šiol galvoju, kad šis spektaklis man įdomesnis ne kaip meninis patyrimas, bet kaip analitinis objektas, kuriame daug sluoksnių ir kultūrinių replikų. Vis dėlto jaučiu, kad esu persisotinusi teatru, kuriame kiek primygtinai brukamos aktualijos, kaip ir šiame spektaklyje – skandalingos klubuose apsvaigintų merginų istorijos. Tikiu, kad kultūra apie tai turi kalbėti, bet vis viliuosi ne tokio tiesmuko, o daugiau metaforinio kalbėjimo būdo. Lygiai taip pat popmuzikos industrijos sutapatinimas vien tik su melu, intrigomis ar tuštybe, man atrodo kiek vienaplanis, o net jei ir artimas tiesai, tuomet jau išsemtas ir stereotipinis.

Ir visgi konceptualiai man buvo gražus Vaivos Mainelytės pasirodymas, sujungęs originalią ir rekonstruotą „Velnio nuotakas“. Jos dialogas su angelu, pamąstymai apie praeitį, dokumentiškai prisimenant ir paties kūrinio užkulisius, nors ir kiek sentimentaliai, tačiau įtikimai sujungė dešimtimis metų atskirtus kūrinius. Tai buvo ir melancholiška aktorės santykio su praeitimi ir dabartimi apraiška. Jaukus buvo ir spektaklyje įvykęs dviejų Jurgų – „tikrosios“ ir „rekonstruotos“ – susitikimas. Galų gale, šviesaus gymio Alvydė Pikturnaitė, įkūnijusi jautrią, trapią, bet gyvenime kiek paklydusią pagrindinę heroję, turbūt buvo vienas vizualiai tinkamiausių pasirinkimų šiuolaikinei Jurgai.

Scena iš spektaklio „Velnio nuotaka“, režisierius Naubertas Jasinskas, kompozitoriai - Dominykas Digimas, Miglė Palkevičiūtė-Migluma (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, MMLAB, 2025). Martyno Norvaišo nuotrauka

Manęs jau spėjo paklausti, ar rekomenduočiau nueiti į šią „Velnio nuotaką“, ar verta nusivesti į šį spektaklį mamą. Prieš vedantis mamą pasiūliau įvertinti, kiek mama yra atvira šiuolaikinio teatro eksperimentams ir labai laisvai originalo traktuotei. Pasiūliau nesitikėti to, ko pirmąkart, išgirdus pavadinimą „Velnio nuotaka“, galėtume tikėtis. O pati grįžusi namo įsijungiau kūrinio originalą ir su malonumu pasiklausiau „Jurgos arijos“ ir kitų iki skausmo pažįstamų „Velnio nuotakos“ dainų.

Akimirkos iš spektaklio „Velnio nuotaka“, aktorės - Vaiva Mainelytė, Alvydė Pikturnaitė; režisierius Naubertas Jasinskas, kompozitoriai - Dominykas Digimas, Miglė Palkevičiūtė-Migluma (Lietuvos nacionalinis dramos teatras, MMLAB, 2025). MF fotomontažas iš Martyno Norvaišo nuotraukų

Projektą „Menų faktūra“, 2025 m. skyręs 34 tūkst. eurų, iš dalies finansuoja Medijų rėmimo fondas

recenzijos
  • Sukeistinti, kad pažintum

    Ir šis susitikimas su svetimu žmogumi per poeziją, net nesuprantant žodžių reikšmės, man yra tikresnis už susitikimą su miestu, nors maršrutai yra gerai apgalvoti ir literatūros tekstai parinkti vykusiai.

  • Iššokti aukščiau bambos

    Spektaklyje „Šarūnas“ aiškiai išsiskiria du uždari pasauliai: fizinis teatras ir draminis pasakojimas. <...> Batutas tampa Šarūno pasauliu – erdve, kurioje jis ir jo pasekėjos patiria išbandymus, vidinius virsmus.

  • Keliauti ar nekeliauti kartu su aisčiais?

    Laimei, esame laisvi rinktis nuostatas ir įsitikinimus, kuriems pritariame arba ne, tačiau vesdami vaikus į teatrą turime teisę žinoti, kokias idėjas siekia perteikti spektaklio „Sakmė apie aisčius“ kūrėjai.

  • Klausytis akimis ir kūnu

    „Mes taip nesitarėm“ – jautrus dokumentinis kūrinys. <...> Kol, regis, tiktai klausomės dainų, vidun smelkiasi kur kas daugiau nei žinojimas. Teatras suteikia ypatingą erdvę pažinti kitą žmogų, kitą kultūrą.

  • Tarp Baricco ir Brazio

    „Jūra vandenynas“: jau ne pirmą kartą kyla klausimas, kodėl spektaklio tekstas iškelia tikslą ne kuo tiksliau ir aiškiau jį interpretuoti ir atskleisti, o priešingai, tampa tarnu režisieriaus pasaulėžiūrai perteikti.

  • Kūrinys, kuris dar nesibaigė

    Įsivaizduotoji Čiurlionio „Jūratė“: tai kūrinys, atliepiantis neišpildytą praeitį ir gana nutolęs nuo dabarties, pakibęs labai poetiškoje laiko neapibrėžtyje; svarbu pažymėti kūrinio „įvykiškumo“ dvasią, kuri net premjerų gausiais laikais nėra dažna.

  • Astrologinėmis trajektorijomis judantys kūnai

    „Kosminiai namai“ tampa liudijimu to, kad reikia mokėti pamatyti kasdienybę su visomis jos detalėmis. Su „brutaliai jos saulės akiniuose atsispindinčia…“. Tada ir kasdiena nebeatrodo tokia banali ar nuobodi.

  • Kaip pasirinkimai kuria pasaulį

    Kūrėjai pasirenka unikalų kelią ekologijos problematikai aiškinti – čia tarša tampa toksišku draugu. „Šiltnamis“ žavi pasitikėjimu net pačiu jauniausiu žiūrovu – spektaklio autoriai nemoko, nemoralizuoja.