Vargšė Snieguolė

Skaitomiausi
Vija Kalvėnaitė 2018-10-03 7md.lt, 2018 09 28
Saulė Degutytė spektaklyje „Kas pasauly g(a)ražiausia“. Lauros Vansevičienės nuotrauka
Saulė Degutytė spektaklyje „Kas pasauly g(a)ražiausia“. Lauros Vansevičienės nuotrauka

aA

Kartą mano vyro močiutė, visą gyvenimą praleidusi kaime, paėmė už rankos, atvertė delną ir nuščiuvo: „Vaje, vaikeli, bet tu tikra mieščiunka.“ Tokių baltais piršteliais klavišus visą dieną kalenančių tėvelių vaikeliams ir statytas spektaklis „Kas pasauly g(a)ražiausia?“. Jis sukurtas iš įvairiausios paskirties rakandų ir sudarytas iš septynių dalių, pirmadieniui-sekmadieniui priskiriant po įrankį (plaktuką, pjūklą, grąžtą, reples ir kt.). Techniškai spektaklio veiksmo erdvė galėjo būti ir palėpė, ir „Senukų / Ermitažo / Depo“ salė ar nagingo kaupiko pašiūrė. Garažas, matyt, pasirinktas dėl giminingos šaknies su grožiu, mat pagrindinė kova vyko, deja, dėl jo - paprasto, išorinio.

Aktorė Saulė Degutytė charizmatiška ir jai nieko neprikiši. Net per garsiam noise stiliaus muzikiniam fonui (kompozitorė ir atlikėja Snieguolė Dikčiūtė) intensyviai trukdant, ji labai sklandžiai ir simpatingai pasakojo, žaidė bei kalbino mažuosius žiūrovus. Aktorė buvo ir karaliumi, ir pamote, ir Snieguole, o šauniausiai - riteriu. Kelio stulpelis ir puodo dalys virto lėlėmis, statybinė polietileninė plėvelė - išraiškingų klosčių šilko skraiste, o motociklininko šalmas - stebuklingu veidrodėliu, kuriam vis užduodamas tas pavydus klausimas. Kai Degutytė bendravo su veidrodžiu, visi lengvai atpažino asmenukių grimasas (pūstos lūpos, pakeltas antakis, mirktelėjimas), o dabarties narcizai džiaugsmingai reagavo atpažinę save. Socialinė kritika čia ir baigėsi.

Bet juk tai nemirtinga klasika (gražuolės ir jas gelbėjantys riteriai), negi aš noriu, kad kūrėjai ją iškraipytų? Dar ir kaip. Trokšte trokštu, kad ji būtų sąmoningai numarinta. Arba interpretuota. Todėl, kad nors „Ledo šalies“ Elza (pastarojo penkmečio populiariausias pardavimo produktas), treptelėjusi koja, gali pastatyti gražiausią ledo pilį, tiltus ir laiptus, jos liemuo vaizduojamas taip, kad ten nei inkstai, nei kepenys tikrai netilptų. Be to, dar nežinau filmų / knygų herojės, kuri turtinga būtų ne dėl paveldėjimo iš tėvo, o pati. Pigioji leidyba tik tuo ir gyva - gležnomis viliokėmis princesėmis. Iš tikro meno, kuriuo teatrą ir laikau, aš tikiuosi daugiau. Scenografija jau yra daugiau, bet panagrinėkime turinį ir kokia tvarka veikia personažai.

Garažas, įrankiai, kuriais puikiausiai manipuliuoja šaunioji aktorė, man teikė viltis, kad ir Snieguolė bus ne šiaip auka. Tačiau spektaklis prasideda jaudulinga fraze: „Karalius atvyksta!“ Patriarchalinė tvarka savo vietoje. O Snieguolė buvo tik mažytė lemputė su dideliu sijonu, beveik nekalbėjo, tik dirbo gražiai, kirviu kirsti „moteriškai“ pabijojo, apsinuodijo, ją pabučiavo, o po to tėvas atidavė jos ranką. Bent jau ranką galima buvo performuluoti, XXI amžiuje moterį dalinti dalimis (kaip automobilį) - jau nei šis, nei tas. Snieguolė liko pasyvi, lyg pasaka būtų ne apie ją. O galėjo būti gera istorija apie pavydą, baimę senti ar panašiai.

Kodėl taip įsijautę į formą, naujovišką pateikimą, kūrėjai pamiršta esmę - ką vaikas parsineš supratęs? Gerai, kad sužinos, kaip veikia įrankiai, gal net ims žaisti su rakandais, pasitelks vaizduotę, užuot kaulijęs naujo brangaus žaislo, bet turbūt susirūpins ir savo grožiu. Nes laimingoje pabaigoje Snieguolė buvo vėl pasaulyje gražiausia. Įmantri garažo koncepcija kažkur pakeliui nugaravo. Mes nežinome, ar Snieguolė buvo dėl to laiminga, nes tai niekaip neatsiskleidė. Tiesa, ji šauniai pabėgo su princu (išduoti detales būtų nuodėmė), plojant publikai iš princo gavo žiedą... Atleiskit, nesinori, kad taip būtų vaizduojama mergelių laimė - paėmė, davė, kaip ir to, kad per Kalėdas nepažįstamiems senukams ant kelių sėdėtų. Net eilinių įprastų animacinių filmukų kūrėjai jau atsakingiau į lyčių vaidmenis žiūri - ten mergaitės tyrinėja kosmosą, gelbėja draugus, nardo, joja, groja ir daug kalba, ir niekas jų nei dalimis, nei „cielų“ princams nedalina. Jos sprendžia pačios. Snieguolė kalė, gręžė, kirpo, pumpavo - gal kada ir balsą turės, kad žinotume jos nuomonę, jausmus.

Kuriantiesiems dabarties vaikams būtina nueiti į renginį Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje pavadinimu „Tvirta mergaitė. Apie vaikų gyvenimą be rožinių ir žydrų sienų“ lapkričio 5 d. Gal tada ir Snieguolė bus kitokia, ne tik jos aplinka?

7md.lt

recenzijos
  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.