Vaizdiniai pravėrė Pragaro vartus

Daiva Šabasevičienė 2009-02-23 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2009 02 23
Romeo Castellucci. „Pragaras”

aA

Italų menininkas Romeo Castellucci tikino siekęs atverti prarają, kad visi, žinodami amžinąsias sąvokas „pragaras“, „skaistykla“ ir „rojus“, teatre pajustų gyvenimo stygių.

Dante „Dieviškąją komediją“ kūrė naudodamas viduramžių literatūros žanrą - „regėjimą“, o jo tėvynainis R.Castellucci vilniečiams pristatė šio kūrinio interpretaciją „Pragaras. Skaistykla. Rojus“. Dante´s kūrinys, pralenkęs savo epochą, buvo ir pirmasis moderniosios italų kalbos grožinės literatūros kūrinys. „Sirenų“ festivalio svečias R.Castellucci, remdamasis šiuo kūriniu, prabilo apie apokaliptines žmonijos nuotaikas.

Atviros erdvės kūrinys

R.Castellucci su trupe „Societas Raffaello Sanzio“ kuria ne teatrą, bet vaizdinių polifoniją. Ji žiūrovams sukelia daugybę asociacijų, kurios kiekvieną veikia kitaip. Ne veltui R.Castellucci yra ypač mėgstamas dailininkų arba plastine kūryba besidominčių žmonių.

Vilniuje matytas režisieriaus „Pragaras“, nors ir pritaikytas teatro dėžutei, vis dėlto yra atviros erdvės kūrinys. Tai akivaizdu net nežinant, kad jo premjera praėjusią vasarą įvyko Avinjono Popiežių rūmų Garbės kiemo scenoje po atviru dangumi.

Garso bei šviesos efektų gausa uždaroje erdvėje akivaizdžiai pranoksta žmogaus biologines galimybes - aštri blykstė ar garsinis čaižus dunksėjimas kai kuriose scenose sunkiai pakeliamas. Aktyvus R.Castellucci sceninis skverbimasis į žmogų, kuris nenori biologiškai jausti veiksmo, žiūrovui gali tapti netgi svetimas.

Imi regėti tarsi kiną

Kadangi pats R.Castellucci yra dailininkas bolonietis, jo mąstymas vaizdiniais ypač tobulas. Veikia net ne vaizdiniai, o jų jungtys: griežtos konstrukcijos scenas menininkas sujungia taip, kad imi regėti kiną.

Iš pastaraisiais metais Lietuvoje matytų reginių „Pragaras“ yra ryškiausias kalbėjimo vaizdinių junginiais pavyzdys, įskaitant ir „Skaistyklos“ bei „Rojaus“ dalis, kurios buvo parodytos kitose erdvėse. „Skaistykla“ buvo tikra skaistykla - į ją pateko tik dalis norinčiųjų, nors į peržiūrą „Meno forte“ nemokamai buvo kviečiami visi. Iškart buvo aišku, kad „Skaistyklą“ reikia demonstruoti arba vaizdo ekrane lauke, arba didelėje erdvėje.

Vilniaus šiuolaikinio meno centre (ŠMC) pristatyta „Rojaus“ instaliacija sukėlė prieštaringų minčių: negalėjai prisiversti pajusti rojaus, matydamas ant šaltų betoninių grindų trepsinčias gležnas pėdukes, vos kyšančias iš po baltų, kiek purvinų užuolaidų. Juo labiau šviesiai nusiteikti nepadėjo ir nemalonus kvapas, pasiekiantis „Rojų“ iš ŠMC tualetų.

Dmitrijaus Matvejevo foto
Dmitrijaus Matvejevo foto

Režisieriui rūpi atjauta

„Pragaras“, parodytas Nacionaliniame dramos teatre, atrodė geriausiai. Techninės galimybės turi būti pakankamos, kad dailininko vizijos pasiektų tuos, kurie pajėgūs jį sekti. Dante´s „Pragaras“, kur kankinasi įvairių nusikaltėlių vėlės, R.Castellucci interpretacijoje dar labiau išsiplečia. Žmogaus atpirkimo motyvas panaikintas. R.Castellucci svarbi atjauta, nors gerklės perrėžimas neišvengiamas kiekvienam iš mūsų.

Šio spektaklio vėlės ryškios ir gyvybingos: pirmasis jų pasirodymas gali priminti žmones vasariškoje gatvėje ar metro stotyje. Bet režisierius juos pakerta. Netikėtai, kaip ir turi atsitikti pasikartojančios mirties akivaizdoje. R.Castellucci, kurdamas asociacijų laukus, technologiškai valdydamas situacijas, vis dėlto nepasiekia to, kas įmanoma tik teatre. Asociacijų siužete veikia ne aktoriai, bet statistai, tarp kurių buvo pusšimtis vilniečių.

Gyvūnai nebuvo kaprizingi

Šalia žmonių pasitelkdamas gyvulius, R.Castellucci vaikšto peilio ašmenimis: niekas negali garantuoti, kad kurtinamai lojančių vilkšunių ruja tvarkingai dings iš salės ar gražuolis baltas arklys nepasibaidys ir nežiebs kanopa kokiai nors ant grindų prigulusiai vėlei. Gerai, kad matytame spektaklyje gyvuliai nebuvo kaprizingi. Bet tai, ką R.Castellucci sukūrė remdamasis Dante´s literatūra, yra tik teatro užuominos, nes didžiausi jo sceniniai atradimai - plokštumų deriniai, jų jungtys, kurios būdingos kinetiniam menui.

„Pragarą“ R.Castellucci vaizduoja kaip atmosferą, kurioje gali itin skaudžiai pajusti savo vienatvę. Į uždarą kubą režisierius prikiša krykštaujančių vaikučių, bet įspėjimo ženklų jiems neleista patirti: jie nejaučia jokios baimės, be kurios, anot R.Castellucci, nėra jokios pasakos. Kurdamas vaizdus, režisierius priartėja prie Pragaro vartų. Jie didingi, iš jų sklinda begalinė tamsa, bet ji sukuriama ne teatro, o tarpdisciplininio meno priemonėmis.

Ragino keisti požiūrį

Ketvirtąja - aiškinamąja - dalimi galima vadinti R.Castellucci susitikimą su žiūrovais. Tai jau filosofinis vakarėlis, kuris turėjo paaiškinti kūrinio potekstes. Bet paties menininko sistemoje tokie paaiškinimai neturi prasmės, nes kiekvieno suvokimo ir išgyvenimų amplitudė skirtinga.

Todėl šio susitikimo metu vieni palaikė kontroversiškai nusiteikusį režisierių Joną Vaitkų, kuris ne be priežasties kabinėjosi prie vakaro herojaus, kiti rimtai klausėsi menininko patarimų, kad „reikia keisti savo požiūrį“.

Teatras - tai kelias į nežinią

Režisierius ir scenografas Romeo Castellucci:

„Kai kurie žiūrovai ateina į teatrą, kad atpažinę patvirtintų žinomus dalykus ir jaustųsi intelektualiai nuraminti. Tačiau atpažinimas to, ką nori matyti, turėtų baigtis dar mokykloje. Toks nusiraminimas tarsi pelkėje užsistovėjęs vanduo panardina į pasyvumą, o teatras turi būti kelionė, kelias į nežinią, nuotykis.“

 

recenzijos
  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.

  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.

  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.

  • Nusikaltimas narcizų pievoje, stebint kiškiui

    Kol spektaklis plepa, tikrasis meno kūrinys įvyksta keliuose smulkučiuose momentuose, kurie iš tiesų turi potencialo pakeisti vidinę žiūrovo būseną, o ne tik užsiimti nesiliaujančiu jo informavimu.

  • Tarp scenos ir gyvenimo

    Pablo Larraíno filmas į Callas žvelgia kaip į prisiminimuose skendinčią, kiek sutrikusią figūrą. Pompastikos šiame pasakojime nėra daug, veikiau bandoma atskleisti žmogišką, pažeidžiamą Callas.

  • Tylos garsai

    Nuo Shakespeare’o laikų buvo sakoma, kad scenoje neturi būti kėdžių. Šiais laikais jokios nuostatos neegzistuoja, tačiau kėdėse įkalinti personažai turi būti maži dievai, kad sugebėtų prasmingai įkaitinti atmosferą.