Talentas – išprievartautas

Rūta Oginskaitė 2012-06-12 lrytas.lt, 2012 06 11
D.Meškauskas, A.Sakalauskas ir G.Savickas spektaklyje „Menas”. „Idioteatro” nuotrauka

aA

„Idioteatro" spektaklis „Menas" temperamentingai išbarstė garsios pjesės prasmes ir pasiliko vienintelį tikslą - juokinti žiūrovus.

Aktoriaus Dainiaus Kazlausko režisuotas „Menas" vaidinamas įvairiuose Lietuvos miestuose. Giedrius Savickas net pelnė prizą už geriausią vyro vaidmenį Kaune per „Teatrų pavasario" festivalį.

Sostinėje praėjusią savaitę spektaklis „Menas" buvo suvaidintas Nacionalinio dramos teatro scenoje.

Sezonui pasibaigus ji tapo laisva, tad „Idioteatras" galėjo pasirodyti ne „Siemens" arenos kampe, o miesto centre.

Plojimai aiškiems lūkesčiams

Žiūrėti „Meną" vilioja visi trys jame vaidinantys neeilinio talento ir žavesio aktoriai: Arūnas Sakalauskas, Darius Meškauskas ir jau minėtas G.Savickas.

Spektaklį režisavęs D.Kazlauskas - irgi viena patraukliausių asmenybių Lietuvos teatre. Kaip tik nuo jo vaidinto „Urvinio žmogaus", kurį režisavo Kostas Smoriginas, ir prasidėjo anuomet dar bevardžio „Idioteatro" biografija.

Pjesės autorės prancūzų dramaturgės Yasminos Rezos vardas taip pat gerai žinomas, jos išmintingos ir sąmojingos pjesės noriai statomos ir žiūrimos daugelyje šalių.

Tad šiltą birželio vakarą į „Meno" spektaklį prisirinko pilna salė, o aplodismentai kilo vos pasirodžius pirmam spektaklio spinduliui.

Avansu buvo plojama ritmingai, it popmuzikos koncerte, juolab kad ir muzikėlė skatino.

Peštynės dėl peštynių

Per „Meno" vaidinimą kilo štai koks klausimas: kas čia režisavo - preciziškas artistas D.Kazlauskas ar publika, linkusi ploti į taktą ir nepraleisti progos pasijuokti?

Atrodė, kad D.Kazlausko režisūra - tai savo vaidybos manieros klonavimas, todėl scenoje vaidenosi trys D.Kazlauskai, įgavę trijų aktorių pavidalus. Jie visi - karšto temperamento, išraiškingos plastikos.

Tiesa, išraiškingumas apsiribojo peštukų įvaizdžiu, nors nepasakytum, kad personažai - žmonės iš tarpuvartės. Tai nebuvo gydytojas Seržas, mokslininkas Markas, kiek mažiau gyvenime pasiekęs tekstilininkas Ivanas.

Y.Rezos pjesės personažai diskutuoja apie vertybes. Seržas begėdiškai brangiai nusiperka visiškai baltą paveikslą ir didžiuojasi (išleista suma ar kūrinio lygiu?), Markas netiki, kad Seržas išmano šiuolaikinį meną, jis esą tiktai snobiškai maivosi prieš draugus, o Ivanas tiesiog nenori pyktis, nes gyvenimas ir taip kupinas įtampos.

Kažkas griūva jų, senų draugų, sielose ir jų santykiuose. D.Kazlausko personažai nuo pirmų spektaklio akimirkų pykstasi ir pešasi iki skutų.

Protų mūšį pakeitė gyvuliška kova, inteligentus - ožiai, avinai, kalakutai. Štai kam aukojami geriausių artistų talentai.

Vietoj charakterių ir santykių - pozų choreografija, reakcijų dramaturgija. Apie draugystę? Apie šiuolaikinį meną, kurį galima pavadinti ir šedevru, ir kitu žodžiu iš tos pačios raidės? Dievaži apie nieką.

Taip kuriamų personažų užtektų trumpam skečui, o čia - pusantros valandos peštynės. Spektaklis primena rylą, turinčią vieną trumpą melodiją ir ją vis kartojančią.

Ką herojai kalba, net nesvarbu. Pakanka išryškinti vieną kitą repliką, ir juokas garantuotas. Dar labiau pakanka ištarti žodį „š...". Juoko audra.

Jeigu vyrai šitame „Mene" netyčia imtų kalbėtis kitų pjesių tekstais, suma nepasikeistų. Koks skirtumas, ką švokščia Kazlauskas-Sakalauskas, kai kakta į kaktą stumia Kazlauską-Meškauską, ir ką šis atsako anam, kai stumia jį krūtinė į krūtinę?

Netrūksta beprasmybės kvapo

O štai ir spektaklis spektaklyje, stačiai arija iš kitos operos: G.Savicko uraganiškos plastikos monologas apie artėjančias Ivano vestuves ir giminių santykius.

Vyrų „Mene" atsiranda aibė nepakenčiamų moterų, kuriomis skundžiasi ir kurias vieną po kitos suvaidina įtūžęs Ivanas. G.Savickas - „Meno" favoritas. Ir pelnytai. Jis bent jau suardo spektaklio monotoniją.

Bet argi publika būtų patenkinta, jeigu moterys liktų tiktai pasakojimuose, kaip numatyta dramaturgės?

Režisierius pasirūpino, kad jo „Mene" netrūktų moters kvapo, ypač kojų: nes baltąjį meno kūrinį, kuris juda pagal personažų įnorius ir net dauginasi, juk turi kas nors vedžioti po sceną. Ne kas nors, o baltai aprengta moteris!

Taip, juokinga, kai ji liūdna išlenda iš už paveikslo, apšaukto baltu šūdu. Viskas juokinga. Net ir tai, kad pats spektaklis suformuluoja sau apibūdinimą, užmėto savo „sumanymais" publiką, o ši ploja taip pagerbta ir galbūt patenkinta. Visai kaip Seržas, susimokėjęs du šimtus tūkstančių už baltą drobę su baltais dryželiais.

Aukštyn ar žemyn?

Šitas „Menas" verčia prisiminti amžinąjį klausimą apie meną: ar kūrėjai kviečia publiką aukštyn ir šviesyn, ar prasčiausias publikos skonis tempia kūrinį gyvuliškojo lygio link?

Rytoj „Idioteatras" vėl rodosi Nacionaliniame dramos teatre. Šįkart vaidins Y.Rezos „Karo dievą".

Pjesė išgarsėjusi ir apdovanota. Artistai puikūs. Režisierius tas pats.

O rezultatas? Nuo ko jis priklauso? Nuo idėjos? Nuo tikslo? Nuo kasos?

LRYTAS.LT

 

recenzijos
  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį visiškai normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus.