Švyturys horizonto vingyje

Vlada Kalpokaitė 2005-05-22 Literatūra ir menas, 2005 01 28

aA

Erdvė atsiranda, perrėžus ją anglimi, ant pilkšvais tapetiniais ornamentais išmargintos (ne tuščios, ne baltos–ekraninės) plokštumos nubrėžus gyvybiškai svarbaus, būtino horizonto liniją. Nuo jos švyturio gyventojas – jo svajotojas, sapnuotojas, piešėjas demiurgas – pradeda kurti savo pasaulio ribas ir beribystes, jį įkūnijančius daiktus, gyvius, žodžius. Nepiešia kažkur už sienos realiai esančių, skambančių, atsirandančių ir dingstančių ženklų, o vaikiškus piešinius primenančiomis “piktogramomis“ juos tiesiog įkuria čia ir dabar, tarsi sustabdydamas milijardo pasaulio sudedamųjų dalių virtimą trimatėmis, labiau žeidžiančiomis, grubesnėmis struktūromis.


Viskas, kas šiame pasaulyje privalėtų turėti apimtį, – kiek ironiškai, tarsi teatrinių pasaulėlių atributams būtini baldai, – jos sugeba neturėti. Stalas, lova, kėdė atsiranda iš plokštumos ir grįžta į ją. Iš kelių linijų “sukalta“ valtis, kas savaitę atplukdanti dėžes su knygomis, konservais, cukrumi, svajonėmis apie miestus, kalnus, malūnus ir merginas, čia ne ką daugiau realesnė už keletą kiek aptramdytų (išmokus jų tekstinį pavidalą, bet supainiojus vizualiai atitinkantį paveikslėlį) žodžių. Ar kiškio ausis, įžūliai ir drąsiai styrančias už horizonto, tarsi šis sutvėrimas, sugebėjęs paneigti visus kiškiams priskiriamus ribotumus, ėmė ir išties nuplaukė sau per jūras. Teisę į tikrąją apimtį, skonį, garsą, kvapą, švelnumą ar šiurkštumą turi tik vaizduotė. Tai, ką regime, tėra beviltiškai blanki, kupina fantomų vaizduotės visatų projekcija; senoviniuose pasaulio žemėlapiuose su sapnuotomis žemėmis ir pabaisomis daugiau tiesos (ir, be abejo, grožio) nei nuobodžiai išmatuotose schemose. Kuo blankesnė regimybė, tuo daugiau erdvės fantazijos gėlėms žydėti.


Tokia, matyt, galėtų būti viena iš pagrindinių Gintaro Varno režisuoto “Švyturio“ ištarmių, kuri, man atrodo, puikiai skleistųsi ir tuomet, jei T. de Fombelle’io tekstas būtų tik spektaklio priežastis, inspiracija. Vienintelis šio horizontalėje stūksančio švyturio gyventojas (aktorius ir scenografijos autorius) Gytis Ivanauskas jau lyg ir surado vizualų, grafinį, ritminį savo personažo pavidalą, priartėjo prie jo plastikos, gesto, judesio, kvėpavimo tempo, bet vis dar sunkiai randa tinkamų intonacijų žodžiams. Trapumas, sapniška išgalvojusio sau brolį švyturio berniuko prigimtis, rodos, neturėtų skambėti tiesiog infantiliai. Garsinė personažo melodija kartkarčiais “užlūžta“, ausis gaudo milimetrinį netikrumą. Vis dėlto dažnai žodžiai nėra svetimi šiai puikiai sustyguotai ir kitų čia vaidintų spektaklių gyvybę sugėrusiai Kauno dramos teatro Ilgosios scenos atmosferai – ypač tuomet, kai spektaklio prasmes sodrina dramatizmas. Ko gero, Gyčiui Ivanauskui lengviau pripildyti vidinio turinio aštriau, skaudžiau skambančius žodžius ir ribines situacijas, nei dramaturgines “lygumas“ – galbūt ten jį gelbsti ankstesnių vaidmenų patirtis, arba tiesiog šiam aktoriui ekstremumai artimesni. Todėl kol kas sunkiai suvokiama, kur personažas yra vientisas, kur – dvilypis, kada švyturyje vienas brolis, kada – du, kokie jie, ir ar spektaklio statytojams iš viso buvo svarbu akcentuoti dvilypumą, nuolatinį ar punktyrinį. Tačiau Gytis Ivanauskas yra iš tų aktorių, kuriems vaidmenų tobulinimas po premjeros yra aksioma. Jam apsipratus šio švyturio sceninėje vienatvėje, įveikus vieną aukščiausių vaidybos slenksčių – monospektaklio žanrą, pjesės autoriaus troškimas kūryba išvesti svajonę iš vaikystės ir šizofrenijos sferos galėtų būti įgyvendintas.


Praėjusios vasaros Naujosios dramos akcijos metu matėme dar du “Švyturio“ herojus, savo absoliučiu skirtingumu tarsi nubrėžusius du pjesės horizontą įrėminančius polius: Alberto Vidžiūno režisuotas spektaklio eskizas su Eimučiu Kvosčiausku sukūrė perregimą Pjero dvasiukę primenantį pavidalą, prancūzų aktorius D.Lavant’as paleido į laikų sugraužtą “Menų spaustuvės“ Raudonąją sceną (kurios tokios apgraužtos nebepamatysime) tarsi kirviu išskaptuotą, grubų, gyvybingą, kriokiantį veikiau satyro, nei elfo prigimties pavidalą, kuris skandino iš celofaninių maišelių suregztus zuikius kubile, skaitė prancūzų prakeiktųjų poetų ir Vladimiro Vysockio (rusiškai) eiles. Eimučio Kvosčiausko švyturio berniukas – kiek bekraujė elegija, kuriai taip pat netrūko infantilumo ir liguistumo. Gyčio Ivanausko herojus brėžia trečią liniją: jo vienatvė nėra nei agresyvi, nei plevenanti be kūno ir kraujo. Šį švyturį pastatė prigimtis, apsisprendimas rinktis tokią būties kūrybą. Tiksliau – vis dar stato.

recenzijos
  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus, su kuriais bendradarbiavo.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.