Švyturys horizonto vingyje

Vlada Kalpokaitė 2005-05-22 Literatūra ir menas, 2005 01 28

aA

Erdvė atsiranda, perrėžus ją anglimi, ant pilkšvais tapetiniais ornamentais išmargintos (ne tuščios, ne baltos–ekraninės) plokštumos nubrėžus gyvybiškai svarbaus, būtino horizonto liniją. Nuo jos švyturio gyventojas – jo svajotojas, sapnuotojas, piešėjas demiurgas – pradeda kurti savo pasaulio ribas ir beribystes, jį įkūnijančius daiktus, gyvius, žodžius. Nepiešia kažkur už sienos realiai esančių, skambančių, atsirandančių ir dingstančių ženklų, o vaikiškus piešinius primenančiomis “piktogramomis“ juos tiesiog įkuria čia ir dabar, tarsi sustabdydamas milijardo pasaulio sudedamųjų dalių virtimą trimatėmis, labiau žeidžiančiomis, grubesnėmis struktūromis.


Viskas, kas šiame pasaulyje privalėtų turėti apimtį, – kiek ironiškai, tarsi teatrinių pasaulėlių atributams būtini baldai, – jos sugeba neturėti. Stalas, lova, kėdė atsiranda iš plokštumos ir grįžta į ją. Iš kelių linijų “sukalta“ valtis, kas savaitę atplukdanti dėžes su knygomis, konservais, cukrumi, svajonėmis apie miestus, kalnus, malūnus ir merginas, čia ne ką daugiau realesnė už keletą kiek aptramdytų (išmokus jų tekstinį pavidalą, bet supainiojus vizualiai atitinkantį paveikslėlį) žodžių. Ar kiškio ausis, įžūliai ir drąsiai styrančias už horizonto, tarsi šis sutvėrimas, sugebėjęs paneigti visus kiškiams priskiriamus ribotumus, ėmė ir išties nuplaukė sau per jūras. Teisę į tikrąją apimtį, skonį, garsą, kvapą, švelnumą ar šiurkštumą turi tik vaizduotė. Tai, ką regime, tėra beviltiškai blanki, kupina fantomų vaizduotės visatų projekcija; senoviniuose pasaulio žemėlapiuose su sapnuotomis žemėmis ir pabaisomis daugiau tiesos (ir, be abejo, grožio) nei nuobodžiai išmatuotose schemose. Kuo blankesnė regimybė, tuo daugiau erdvės fantazijos gėlėms žydėti.


Tokia, matyt, galėtų būti viena iš pagrindinių Gintaro Varno režisuoto “Švyturio“ ištarmių, kuri, man atrodo, puikiai skleistųsi ir tuomet, jei T. de Fombelle’io tekstas būtų tik spektaklio priežastis, inspiracija. Vienintelis šio horizontalėje stūksančio švyturio gyventojas (aktorius ir scenografijos autorius) Gytis Ivanauskas jau lyg ir surado vizualų, grafinį, ritminį savo personažo pavidalą, priartėjo prie jo plastikos, gesto, judesio, kvėpavimo tempo, bet vis dar sunkiai randa tinkamų intonacijų žodžiams. Trapumas, sapniška išgalvojusio sau brolį švyturio berniuko prigimtis, rodos, neturėtų skambėti tiesiog infantiliai. Garsinė personažo melodija kartkarčiais “užlūžta“, ausis gaudo milimetrinį netikrumą. Vis dėlto dažnai žodžiai nėra svetimi šiai puikiai sustyguotai ir kitų čia vaidintų spektaklių gyvybę sugėrusiai Kauno dramos teatro Ilgosios scenos atmosferai – ypač tuomet, kai spektaklio prasmes sodrina dramatizmas. Ko gero, Gyčiui Ivanauskui lengviau pripildyti vidinio turinio aštriau, skaudžiau skambančius žodžius ir ribines situacijas, nei dramaturgines “lygumas“ – galbūt ten jį gelbsti ankstesnių vaidmenų patirtis, arba tiesiog šiam aktoriui ekstremumai artimesni. Todėl kol kas sunkiai suvokiama, kur personažas yra vientisas, kur – dvilypis, kada švyturyje vienas brolis, kada – du, kokie jie, ir ar spektaklio statytojams iš viso buvo svarbu akcentuoti dvilypumą, nuolatinį ar punktyrinį. Tačiau Gytis Ivanauskas yra iš tų aktorių, kuriems vaidmenų tobulinimas po premjeros yra aksioma. Jam apsipratus šio švyturio sceninėje vienatvėje, įveikus vieną aukščiausių vaidybos slenksčių – monospektaklio žanrą, pjesės autoriaus troškimas kūryba išvesti svajonę iš vaikystės ir šizofrenijos sferos galėtų būti įgyvendintas.


Praėjusios vasaros Naujosios dramos akcijos metu matėme dar du “Švyturio“ herojus, savo absoliučiu skirtingumu tarsi nubrėžusius du pjesės horizontą įrėminančius polius: Alberto Vidžiūno režisuotas spektaklio eskizas su Eimučiu Kvosčiausku sukūrė perregimą Pjero dvasiukę primenantį pavidalą, prancūzų aktorius D.Lavant’as paleido į laikų sugraužtą “Menų spaustuvės“ Raudonąją sceną (kurios tokios apgraužtos nebepamatysime) tarsi kirviu išskaptuotą, grubų, gyvybingą, kriokiantį veikiau satyro, nei elfo prigimties pavidalą, kuris skandino iš celofaninių maišelių suregztus zuikius kubile, skaitė prancūzų prakeiktųjų poetų ir Vladimiro Vysockio (rusiškai) eiles. Eimučio Kvosčiausko švyturio berniukas – kiek bekraujė elegija, kuriai taip pat netrūko infantilumo ir liguistumo. Gyčio Ivanausko herojus brėžia trečią liniją: jo vienatvė nėra nei agresyvi, nei plevenanti be kūno ir kraujo. Šį švyturį pastatė prigimtis, apsisprendimas rinktis tokią būties kūrybą. Tiksliau – vis dar stato.

recenzijos
  • Neimanių strimelės, aguročiai ir kalendoriai

    Net jei tekstas plūsta iš aktoriaus, kurį be galo įdomu stebėti, lūpų, to neužtenka, kad spektaklis įvyktų, – įvyksta veikiau vaidmuo, o begėdiškai karaliauti vis dėlto paliekama literatūrai.

  • Visi tie vieniši Martino McDonagh fanai

    Spektaklį „Vienišieji vakarai“ (rež. Artiomas Rybakovas) kūrė ambicingi, jautrūs, bet iš saugios zonos išklysti, nuvilti dramaturgą ir apsijuokti prieš žiūrovus nenorintys menininkai.

  • Begalinė kadrų seka

    Spektaklis „Paukščiai“ nekuria Hitchcocko filmų atmosferos. Annai Smolar pavyko sukurti savo paukščius, kurie skraido ir gnybia sulėtintai, primindami ankstesnį jos statytą darbą „Sulėtintai“.

  • Į(si)traukti į paslaptingą žaidimą

    Spektakliu „Antrininkas“ auginama intriga apie (ne)egzistuojantį pjesės autorių Loreną Ipseną. Toks kontekstas galėtų būti laikomas kūrybiniu eksperimentu, bet ar jis iš tiesų praturtina kūrinį?

  • Oskaro fanų klubas

    Spektaklis „Mane vadina Kalendorium“ nėra subtilus, tačiau jautrus. O tai iš esmės atitinka Oskaro pasaulį. Tad spektaklio estetikoje gausu kičo, sentimentalumo ir šiurkštaus šaržo, bet visa tai veikia.

  • baigiasi, bet nepasibaigia

    László Krasznahorkai romano „Priešinimosi melancholija“ siaubas braunasi ir į Panevėžio teatro sceną. Bet čia personažų negaila, nes priešingai nei romane, negauname iš arčiau pažinti jų vidinio pasaulio.

  • Lengvai, bet ne prastai

    Aktorius Raimondas Klezys tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos.

  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.