Stebuklų šalis vs realybė: kuri neįtikimesnė?

Viktorija Sinicyna 2020-11-16 7md.lt, 2020-11-08
Scena iš spektaklio „Alisa“, režisierius Antanas Obcarskas. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Alisa“, režisierius Antanas Obcarskas. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Vargu ar kokioje santvarkoje egzistuoja teisingumas, kuris būtų tolygiai teisingas visiems. Teisėsauga nėra tobula, jos vingrybėse slepiasi daug trūkumų. Antano Obcarsko režisuotame Lietuvos nacionalinio dramos teatro spektaklyje „Alisa“ (premjera spalio 23, 24 d. įvyko „Menų spaustuvėje“) jauna teisininkė susiduria su vykdomojo teisingumo užkulisiais. Dirbdama garsiai eskaluojamų bylų besiimančio advokato Franko Bertono biure, Alisa patenka į akistatą su jai nepriimtinais kompromisais. Vis dėlto būtinais tam, kad valstybė nepakriktų nuo anarchinės netvarkos, kad žmogus, užuot patyręs staigų minios linčą, turėtų teisę stoti prieš teisėją.

Kaip scenografiją dengia baltas audeklas, taip patį spektaklį užkloja siurrealistinė, tikrovę slopinanti aura. Susipynusią tikrovės ir sapno sąjungą įkūnija fikcinis personažas Alisa (Aistė Zabotkaitė), per kurios požiūrio tašką kūrėjai narsto pasekmes po kruvino 2015 m. lapkričio 13-osios išpuolio Paryžiuje. Interviu režisierius minėjo, kad rinkosi perteikti skaudulius per atpažįstamą pasakos personažą, nes taip „mažiau skauda“. Ir iš tiesų - ji, kaip išgalvotas personažas, scenoje drąsiai gali įgarsinti nepatogias mintis, kurios buvo užklupusios daugelį. Kai apie žiaurius nusikaltimus galime sužinoti vienu mygtuko spustelėjimu, neretai apima įsiūtis, verčiantis širsti: „pirmiausia bausmė, tada nuosprendis“. Naiviai, su idealistinės ambicijos poskoniu apie jos nuožiūra tikrąjį teisingumą užsisvajojusi Alisa atrodo pasiklydusi savo vidinio pasaulio rūke. Alisos personažo teisingumo troškimas susipainiojęs su „akis už akį“ kraštutinumu. Jos kalbėjimą gaubiantis blausumas labai tinka prie iškreiptos realybės ir stebuklų šalies samplaikos įvaizdžio. Vis apsireiškiantis baltasis triušis žmogaus kūnu (Linas Ginaitis) vilioja Alisą sekti paskui jos vaizduotėje susikurto teisingumo išpildymą. Negailestingą, bekompromisį. 

Spektaklio istorijos akordai pradžioje suskamba kaip detektyvas. Su biuro vadovu reikalaujanti susitikti Alisa dvelkia paslaptimi, skleidžia kitoniškos femme fatale versijos žavesį ir švelniai juntamą pavojų. Iš kur ji žino viešai neskelbtą informaciją apie bylą? Suintriguotas Alisos pasirodymo, advokatas Frankas Bertonas (Vytautas Anužis) priima ją, nors visai nepatyrusią, dirbti. Netrukus Alisa atsiskleidžia kaip itin atsakingai žiūrinti ne tik į savo darbą, bet ir į visuomenės likimą. O šios vertingos savybės pamažu išsikreipia į aklą fanatizmą, vedantį į radikalias tiesos paieškas, - už Paryžiaus aukas teisiamasis Salahas Abdeslamas turi sumokėti gyvybe.

Išpuoliui pasirinkta vieta - teatras Paryžiuje. Tačiau smurto proveržis neapsiriboja fizine įvykio vieta, iracionalus pyktis nukreiptas prieš visuomenės konstruktą. Alisa prisiima bendrą žmonijos skausmą neteisybės atžvilgiu. Taip ji įsijaučia į herojės, kuriai skirta didesnė misija, vaidmenį. Paradoksaliai jaunoji kovotoja už teisingumą apleidžia savo sergančią motiną (Diana Anevičiūtė) ir draugą (Giedrius Savickas). Visuotiniu mastu, kai įtiki esąs privalantis skirti save kažkam didesniam už šeimą, už kasdienius rūpesčius, artimieji atrodo smulkmė, neverta laiko ir pastangų.

Spektaklyje persidengia trys dramaturginiai sluoksniai (dramaturgas Laurynas Adomaitis) - faktinė medžiaga apie nutikusią tragediją Paryžiuje, Lewiso Carrollo „Alisos Stebuklų šalyje“ vaizdiniai, Didžiosios Prancūzijos revoliucijos politiniai veikėjai Robespjeras (Vainius Sodeika), Žoržas Dantonas (Savickas) ir to meto Prancūzijos karalienė Marija Antuanetė (Augustė Šimulynaitė). Kiekvienas kovėsi už teisingumą: Dantonas, tuometis teisingumo ministras, ir Robespjeras - už skirtingas sveikos respublikos interpretacijas, Marija Antuanetė - už savo šeimos gerovę. Įvairialypiai jų gyvenimai privedė prie bendros baigties - giljotinos. Pasakyti, kurie buvo teisūs, kurie klydo, - neįmanoma. Tie patys teroro išpuolį surengę žmonės taip pat buvo vedami savų įsitikinimų, savos tiesos.

Obcarsko spektaklyje susipina fikcija, istorija ir šių dienų realybė, neįsakmiai formuojanti mintį, kad savita teisingumo forma nubunda iš asmeninių patirčių, palikusių rėžius sąmonėje. Todėl, kaip sakė Alisa, „teisingumas įmanomas tik sapne“.

7md.lt

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.