Spalvoto pasaulio taisyklės

Rūta Oginskaitė 2015-11-17 Menų faktūra

aA

Neįtikėtinai tylų sekmadienio vakarą, kai Trys kryžiai buvo apšviesti mėlynai baltai raudonai, o prie Prancūzijos ambasados liepsnojo žvakės, Menų spaustuvėje į premjerą rinkosi tėvai nešini kūdikiais. Šokio teatras „Dansema“ rodė choreografės Birutės Banevičiūtės „Spalvotus žaidimus“. Kišeninė salė užklota baltu linoleumu, stovi dvi vaikiškos palapinės, žiūrovų šypsodama laukia šokėja Giedrė Subotinaitė. Kas iš atneštųjų norės su ja žaisti, nusiauna batus. O žaisti norės, nesvarbu, kad dar vaikščioti nemoka.

Birutė Banevičiūtė, kurios šiuolaikinio šokio spektakliai vaikams, ypač „Mozaika“ kūdikiams keliauja per pasaulį, žino, kaip svarbu nustatyti žaidimo taisykles. Sau, šokėjams, žiūrovams. „Spalvotų žaidimų“ susitarimas su žiūrovais (jų tėvais pirmiausia) - nepulti žaisti, kol artistė nepakvies. Nežinau, ką choreografė susitarė su artiste, bet matau, kad Giedrė Subotinaitė atvira dialogui - ką čia, žaidimui! - su nenuspėjama kūdikių publika. Pašoksi tu jiems. Spektaklis dar neprasidėjo, o iš visų kampų žmonija jau veržiasi dūkti scenos centre.

Patrauklus tas personažas, kuriuo tampa Giedrė per „Spalvotus žaidimus“. Draugiškas šokantis Namukas basomis kojomis. Mergaitė karalaitė suraitytomis kasytėmis ir pūstu sijonu. Žaidimų bičiulis nykštukas. Ji ne tik šypsosi. Ji dosni. Kiekvienas spalvotas kaspinas, rutuliukas ar sviedinys, kurį artistė traukia iš mažųjų palapinių, bus skirtas ne tik šokti, bet ir pasidalinti, kad visi, kas nekantrauja tėvų glėbiuose, šoktų ir žaistų drauge.

Improvizacija? Taip, pati tikroji. Atsisuka artistė naujam epizodui, o nelauktas partneris jau išdygęs, jau beimąs spektaklio rekvizitą. Vadinasi, teks šokti ne tik su spalvotais lankais, bet ir su keliais vaikais, ištiesusiais rankas į tuos lankus, darančiais savus piruetus ir kūliavirsčius priekyje, šonuose ir už nugaros. Retas ir simpatiškas Giedrės talentas: ji visus vaikiukus pastebi, visus toleruoja, su visais moka kurti bendrą spalvotą vaidinimą.

Su niekuo nesulyginamas džiaugsmas - matyti šitą detektyvinį šiuolaikinio šokio vyksmą, kai siužetą scenoje reguliuoja nesuvaidintas kūdikių poreikis tirti aplinką, lįsti, kur traukia, ardyti surepetuotą piešinį. Vienas ūkiškai nusiteikęs pipiras (kaip vėliau išaiškėjo - panelė Žemyna) šeimininkavo scenoje lyg būtų net ne antraplanis, o pagrindinis veikėjas ir vis veržėsi praplėšti palapinės atvartus, pamatyti artistės sudėtas paslaptis. Sugriaus spektaklį? Tik ne Birutės Banevičiūtės, kuri studijuoja vaikų poreikius ir netgi choreografiją kuria pagal jų judesius. Ir Giedrės Subotinaitės joks atšliaužęs netikėtumas nei nugąsdins, nei sunervins, nei sutrukdys atlikti šokio judesį, netgi akrobatinį. Nori vaikiukas pamatyti, kas toje palapinėje? Žiūrėk: ir palengva pro dureles išrieda didžiulis, didesnis už smalsuolį, geltonas, kvapą gniaužiantis... Kažkas.

Ir dar itin smagu stebėti vis augantį bendrą publikos azartą, nes toji publika - kūdikių tėvai, ir kiekvienam be galo įdomu, išdidu, juokinga matyti, kaip narsiai jų mikroskopinė atžala reiškiasi scenoje ir kaip jie visi, tokie maži ir nepažįstami, dauguma dar nevaikštantys tampa nepakartojamu ansambliu. Neatsimenu, kada ir kuo visas tas vaidinimas baigiasi, juk tai bendras spalvotas siautulys, kurio visai nesinori nutraukti, nes jaukus tas pasaulis su žaidžiančiais vaikais, laimingais tėvais, besišypsančiais artistais. Kol jie žaidžia, atrodo, kad gyveni saugiame pasaulyje ir tiki, kad jis toks ir bus, nors puikiai žinai, kad tą vakarą Trys kryžiai mėlynai baltai raudoni, prie Prancūzijos ambasados  žvakių pašvaistė ir miestas nutilęs, ir tokių nuščiuvusių miestų - gal net visa planeta.

recenzijos
  • baigiasi, bet nepasibaigia

    László Krasznahorkai romano „Priešinimosi melancholija“ siaubas braunasi ir į Panevėžio teatro sceną. <...> Bet čia personažų negaila, nes priešingai nei romane, negauname iš arčiau pažinti jų vidinio pasaulio.

  • Lengvai, bet ne prastai

    Aktorius Raimondas Klezys tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos.

  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.