Sentimentali „Saulėtų dienų“ istorija

Andrius Jevsejevas 2008-11-17 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2008 11 17
Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

aA

Nacionalinis dramos teatras mėgsta nuomoti salę vakarėliams, bet kartais čia įvyksta ir pagal nacionalinės literatūros kūrinį pastatyto spektaklio premjera. Tarkime, „Saulėtos dienos“ pagal A.Škėmą.

Vilniaus gatvelės painokos, tačiau pasiklysti centrinėje miesto gatvėje tarsi neįmanoma. Praradus vieną orientyrų – Nacionalinį dramos teatrą – net labai įmanoma. Nacionalinės dramaturgijos festivalis „Versmė“ pagrindiniam Lietuvos teatrui pagaliau sugrąžino jam numatytas patalpas. O juk dar visai neseniai čia veikė kažkoks naktinis klubas, papuoštas švytinčia iškaba su skaičiais „69“. Nežinia, kas galėjo šauti į galvą šio pastato paskirties nežinančiam naivuoliui, tačiau mes, į teatrą vaikštantys žmonės, juk žinome: čia ponai Glembajai sudarinėja meilės grafikus.

Neplanuoto kankano prasmė

Elito „vakaruškų“ pristabdyti nepavyko nei „Versmės“ rengėjams, nei Antano Škėmos „Saulėtų dienų“ premjerą pristačiusiai Ramunei Kudzmanaitei. Per vienos peržiūrą visa mažoji salė skambėjo nuo fanfarų, sklindančių iš apačios – nuo vakarėliui išnuomotos didžiosios salės.

Paradoksalu, tačiau neplanuotas kankanas retkarčiais net suteikdavo papildomų prasmių gana sentimentaliai „Saulėtų dienų“ nuotaikai. Atrodė, kad čia, tarp griuvėsių ir lūženų, blaškosi siaubo apimti varguoliai, o kažkur už sienos vyksta hedonistinės orgijos.

Šablonai lydi it šleifas

„Saulėtų dienų“ muzika ir garso efektai, kiek jų tąkart pavyko išgirsti, atrodė pernelyg iliustratyvūs. Ar prakalbus apie stepę būtinai turi pasigirsti rytietiški motyvai, o paminėjus arklį – žvengimas? Akordeonu grojantis bolševikas irgi atrodė kiek šabloniškai. Žinoma, tai ir režisierės sprendimas.

Į ganėtinai šabloniškus rėmus buvo įsprausti ir aktoriai. Eimučio Kvoščiausko naivusis Martynukas itin priminė to paties artisto herojus, matytus kitur. Tarkime, teatro „Jaja“ spektaklyje „Gyvenimas dar prieš akis“ ar tam tikra prasme net Kauno dramos teatro „Savižudyje“.

Žiaurūs ir ciniški Algirdo Gradausko (čia vaidinusio Vasilevskį) vaidmenys ar Miglės Polikevičiūtės (čia – Angelas) keista eisena kaip šleifas velkasi jau ne pirmą spektaklį. Angelas, tarsi nuo valerijono lašų apsvaigusi katė, girto žmogaus žingsneliu be perstojo zujo po sceną. Kartais, atrodė, ir be aiškaus tikslo. Tačiau negalima būtų teigti, kad aktoriai savo darbą atliko prastai. Su pasiūlytomis aplinkybėmis neblogai susidorojo visi.

Itin įtikinamas Evaldo Jaro mokytojas Medvedenka. Aistringai mylintis, tačiau neryžtingas tragedijos akivaizdoje jis virsta viskam abejingu, šaltu žmogysta.

Atsisakė apysakos stiliaus

Remigijaus Bučiaus Vileikis balansuoja tarp bailumo ir šeimos galvai pritinkančio tvirtumo. Jis kalba vyrišku balsu, tačiau staiga ima vaikiškai cypti. Šio vaidmens sprendimas buvo bene artimiausias lietuvių avangardistinės literatūros klasiko stilistikai.

Spektaklio kūrėjai valingai ar nevalingai atsisakė A.Škėmos pasiūlytos nuotaikos. Pasakojimą apie nenumaldomą žmogaus norą būti laimingam net šlykštybėje neblogai apibūdina keletą kartų apysakoje kartojami žodžiai: „lyg nusijuokia, lyg atsirūgsta“.

Grotesko link linkstanti A.Škėmos apysaka režisierės R.Kudzmanaitės rankose tapo kiek sentimentalia istorija apie šeimos tragediją bolševikų revoliucijos akivaizdoje.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Kelionė į gestų kalbos šalį

    Įsisąmoninus, kad kurtieji tiesiog bendrauja kita kalba, nepažinus pasaulis atsirakina: tada galima patirti scenoje vykstantį muzikinį žaidimą, grožėtis gestų kalbos sintaksės pantomima, gramatikos subtilybėmis.

  • Tiesa apsimetinėjimo mene (1): „Bohema“

    A. Cholinos raktažodis „Bohemos“ spektaklyje neabejotinai yra įtaigiai (ne)sumeluotas jausmas. Kad ir kaip paradoksaliai tai skamba kalbant apie teatrą – melavimo ir apsimetinėjimo meną.

  • abcd prie teatro laužo

    Režisierius Justinas Vinciūnas „Pranašystėje“ eksperimentuoja ir su tekstu, ir su aktoriais. Jis nesistengia akcentuoti nei handkiškų nuojautų, nei aktorių bendrystėje besirandančių blyksnių.

  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.