Sentimentali „Saulėtų dienų“ istorija

Andrius Jevsejevas 2008-11-17 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2008 11 17
Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

aA

Nacionalinis dramos teatras mėgsta nuomoti salę vakarėliams, bet kartais čia įvyksta ir pagal nacionalinės literatūros kūrinį pastatyto spektaklio premjera. Tarkime, „Saulėtos dienos“ pagal A.Škėmą.

Vilniaus gatvelės painokos, tačiau pasiklysti centrinėje miesto gatvėje tarsi neįmanoma. Praradus vieną orientyrų – Nacionalinį dramos teatrą – net labai įmanoma. Nacionalinės dramaturgijos festivalis „Versmė“ pagrindiniam Lietuvos teatrui pagaliau sugrąžino jam numatytas patalpas. O juk dar visai neseniai čia veikė kažkoks naktinis klubas, papuoštas švytinčia iškaba su skaičiais „69“. Nežinia, kas galėjo šauti į galvą šio pastato paskirties nežinančiam naivuoliui, tačiau mes, į teatrą vaikštantys žmonės, juk žinome: čia ponai Glembajai sudarinėja meilės grafikus.

Neplanuoto kankano prasmė

Elito „vakaruškų“ pristabdyti nepavyko nei „Versmės“ rengėjams, nei Antano Škėmos „Saulėtų dienų“ premjerą pristačiusiai Ramunei Kudzmanaitei. Per vienos peržiūrą visa mažoji salė skambėjo nuo fanfarų, sklindančių iš apačios – nuo vakarėliui išnuomotos didžiosios salės.

Paradoksalu, tačiau neplanuotas kankanas retkarčiais net suteikdavo papildomų prasmių gana sentimentaliai „Saulėtų dienų“ nuotaikai. Atrodė, kad čia, tarp griuvėsių ir lūženų, blaškosi siaubo apimti varguoliai, o kažkur už sienos vyksta hedonistinės orgijos.

Šablonai lydi it šleifas

„Saulėtų dienų“ muzika ir garso efektai, kiek jų tąkart pavyko išgirsti, atrodė pernelyg iliustratyvūs. Ar prakalbus apie stepę būtinai turi pasigirsti rytietiški motyvai, o paminėjus arklį – žvengimas? Akordeonu grojantis bolševikas irgi atrodė kiek šabloniškai. Žinoma, tai ir režisierės sprendimas.

Į ganėtinai šabloniškus rėmus buvo įsprausti ir aktoriai. Eimučio Kvoščiausko naivusis Martynukas itin priminė to paties artisto herojus, matytus kitur. Tarkime, teatro „Jaja“ spektaklyje „Gyvenimas dar prieš akis“ ar tam tikra prasme net Kauno dramos teatro „Savižudyje“.

Žiaurūs ir ciniški Algirdo Gradausko (čia vaidinusio Vasilevskį) vaidmenys ar Miglės Polikevičiūtės (čia – Angelas) keista eisena kaip šleifas velkasi jau ne pirmą spektaklį. Angelas, tarsi nuo valerijono lašų apsvaigusi katė, girto žmogaus žingsneliu be perstojo zujo po sceną. Kartais, atrodė, ir be aiškaus tikslo. Tačiau negalima būtų teigti, kad aktoriai savo darbą atliko prastai. Su pasiūlytomis aplinkybėmis neblogai susidorojo visi.

Itin įtikinamas Evaldo Jaro mokytojas Medvedenka. Aistringai mylintis, tačiau neryžtingas tragedijos akivaizdoje jis virsta viskam abejingu, šaltu žmogysta.

Atsisakė apysakos stiliaus

Remigijaus Bučiaus Vileikis balansuoja tarp bailumo ir šeimos galvai pritinkančio tvirtumo. Jis kalba vyrišku balsu, tačiau staiga ima vaikiškai cypti. Šio vaidmens sprendimas buvo bene artimiausias lietuvių avangardistinės literatūros klasiko stilistikai.

Spektaklio kūrėjai valingai ar nevalingai atsisakė A.Škėmos pasiūlytos nuotaikos. Pasakojimą apie nenumaldomą žmogaus norą būti laimingam net šlykštybėje neblogai apibūdina keletą kartų apysakoje kartojami žodžiai: „lyg nusijuokia, lyg atsirūgsta“.

Grotesko link linkstanti A.Škėmos apysaka režisierės R.Kudzmanaitės rankose tapo kiek sentimentalia istorija apie šeimos tragediją bolševikų revoliucijos akivaizdoje.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.

  • Tarsi dar būtų ko tikėtis

    Laukiant metų pabaigos, kasmetinės kelionės pas artimuosius arba pas tuos, kurie turėtų būti artimi, pas biologines ir pasirinktas šeimas, prasminga skaityti Lagarceʼo pasakojimą apie bergždžią bandymą sugrįžti.

  • Draugystė bittersweet

    Atrodo, kad visas Gretos Grinevičiūtės „Šokis…“ yra skirtas ne konkrečiai nurodytam artimajam, o jausmui. Būsenai, kuri mus (o ypač Gretą) ištinka, kai susiduriame su kiekvienu iš jų.

  • Tai spalvinga šventė!

    Režisierės Kamilės Gudmonaitės ir kūrėjų kolektyvo „Šventė“ – tai puikiai atliktas, bekompromisis spektaklis, jautrus ir tikslus darbas, kalbantis apie tai, kaip priimti skirtybes.