Sentimentali „Saulėtų dienų“ istorija

Andrius Jevsejevas 2008-11-17 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2008 11 17
Dmitrijaus Matvejevo nuotraukos

aA

Nacionalinis dramos teatras mėgsta nuomoti salę vakarėliams, bet kartais čia įvyksta ir pagal nacionalinės literatūros kūrinį pastatyto spektaklio premjera. Tarkime, „Saulėtos dienos“ pagal A.Škėmą.

Vilniaus gatvelės painokos, tačiau pasiklysti centrinėje miesto gatvėje tarsi neįmanoma. Praradus vieną orientyrų – Nacionalinį dramos teatrą – net labai įmanoma. Nacionalinės dramaturgijos festivalis „Versmė“ pagrindiniam Lietuvos teatrui pagaliau sugrąžino jam numatytas patalpas. O juk dar visai neseniai čia veikė kažkoks naktinis klubas, papuoštas švytinčia iškaba su skaičiais „69“. Nežinia, kas galėjo šauti į galvą šio pastato paskirties nežinančiam naivuoliui, tačiau mes, į teatrą vaikštantys žmonės, juk žinome: čia ponai Glembajai sudarinėja meilės grafikus.

Neplanuoto kankano prasmė

Elito „vakaruškų“ pristabdyti nepavyko nei „Versmės“ rengėjams, nei Antano Škėmos „Saulėtų dienų“ premjerą pristačiusiai Ramunei Kudzmanaitei. Per vienos peržiūrą visa mažoji salė skambėjo nuo fanfarų, sklindančių iš apačios – nuo vakarėliui išnuomotos didžiosios salės.

Paradoksalu, tačiau neplanuotas kankanas retkarčiais net suteikdavo papildomų prasmių gana sentimentaliai „Saulėtų dienų“ nuotaikai. Atrodė, kad čia, tarp griuvėsių ir lūženų, blaškosi siaubo apimti varguoliai, o kažkur už sienos vyksta hedonistinės orgijos.

Šablonai lydi it šleifas

„Saulėtų dienų“ muzika ir garso efektai, kiek jų tąkart pavyko išgirsti, atrodė pernelyg iliustratyvūs. Ar prakalbus apie stepę būtinai turi pasigirsti rytietiški motyvai, o paminėjus arklį – žvengimas? Akordeonu grojantis bolševikas irgi atrodė kiek šabloniškai. Žinoma, tai ir režisierės sprendimas.

Į ganėtinai šabloniškus rėmus buvo įsprausti ir aktoriai. Eimučio Kvoščiausko naivusis Martynukas itin priminė to paties artisto herojus, matytus kitur. Tarkime, teatro „Jaja“ spektaklyje „Gyvenimas dar prieš akis“ ar tam tikra prasme net Kauno dramos teatro „Savižudyje“.

Žiaurūs ir ciniški Algirdo Gradausko (čia vaidinusio Vasilevskį) vaidmenys ar Miglės Polikevičiūtės (čia – Angelas) keista eisena kaip šleifas velkasi jau ne pirmą spektaklį. Angelas, tarsi nuo valerijono lašų apsvaigusi katė, girto žmogaus žingsneliu be perstojo zujo po sceną. Kartais, atrodė, ir be aiškaus tikslo. Tačiau negalima būtų teigti, kad aktoriai savo darbą atliko prastai. Su pasiūlytomis aplinkybėmis neblogai susidorojo visi.

Itin įtikinamas Evaldo Jaro mokytojas Medvedenka. Aistringai mylintis, tačiau neryžtingas tragedijos akivaizdoje jis virsta viskam abejingu, šaltu žmogysta.

Atsisakė apysakos stiliaus

Remigijaus Bučiaus Vileikis balansuoja tarp bailumo ir šeimos galvai pritinkančio tvirtumo. Jis kalba vyrišku balsu, tačiau staiga ima vaikiškai cypti. Šio vaidmens sprendimas buvo bene artimiausias lietuvių avangardistinės literatūros klasiko stilistikai.

Spektaklio kūrėjai valingai ar nevalingai atsisakė A.Škėmos pasiūlytos nuotaikos. Pasakojimą apie nenumaldomą žmogaus norą būti laimingam net šlykštybėje neblogai apibūdina keletą kartų apysakoje kartojami žodžiai: „lyg nusijuokia, lyg atsirūgsta“.

Grotesko link linkstanti A.Škėmos apysaka režisierės R.Kudzmanaitės rankose tapo kiek sentimentalia istorija apie šeimos tragediją bolševikų revoliucijos akivaizdoje.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.