Pasaulis užtiktasis išmoningas, kaip užmojis svajotojo

Aistė Šivytė 2024-05-10 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Orfėjas“, režisierius Žilvinas Vingelis (Valstybinis Vilniaus mažasis teatras, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Orfėjas“, režisierius Žilvinas Vingelis (Valstybinis Vilniaus mažasis teatras, 2024). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Skaitant vieno svarbiausių XX a. siurrealizmo, avangardo ir dadaizmo srovėms priklausančių menininkų Jeano Cocteau pjesę „Orfėjas“ (kurios šimtmetį galėsime švęsti jau kitąmet) neišvengiamai kyla klausimas „Kaip tai įmanoma atkurti scenoje?“. Pjesės veikėjai netikėtai pakimba ore, vaikšto kiaurai veidrodžius ar tiesiog ima ir pranyksta, o nukirstos galvos pradeda kalbėti. Smagu išduoti, kad sprendimus į šiuos iššūkius balandžio 26 d. įvykusioje Vilniaus mažojo teatro premjeroje „Orfėjas“ rado režisierius Žilvinas Vingelis.

Cocteau „Orfėjas“ lengvai atsiremia į Orfėjo ir Euridikės mitų epizodus ir simbolius – čia, kaip ir ten, rasime keliones į anapusinį pasaulį susigrąžinti mylimosios, prakeiksmą, draudžiantį į ją pažvelgti, ar kalbančias nuo kūno atskirtas galvas – tačiau pjesės autorius šiuos veikėjus perkuria savu žvilgsniu, po jo įsikišimo antgamtiška mitų veikėjų prigimtis ir būtis tampa komiškai buitiška. Orfėją (Tomas Rinkūnas) ir Euridikę (Agnė Šataitė) sutinkame tarsi išblėsusios povestuvinės idilės būsenoje – Orfėjas nežinia iš kur namo parsitempęs Arklį (Greta Šepliakovaitė), visą savo laiką, susižavėjimą ir viltį tapti pripažintu poetu skiria jam, kadangi šis kanopa po raidę geba išbelsti nežemiškas frazes. Tuo metu savo vyro apleista Euridikė daužo namų langus sau dienas praskaidrindama jų keisti ateinančio stikliaus Ertebizo (Kasparas Varanavičius) kompanija.

Tad ir vėliau, kai šeimyninę „idilę“ sudrumsčia netikėtai Euridikę aplankanti Mirtis (Valda Bičkutė), stebime ne tikrosios meilės epą, o siurrealią ir absurdiškai juokingą tarpusavio santykių klampynę: parsivedęs Euridikę iš anapusybės, Orfėjas nė neįpusėjus vakarienei, labiau iš pykčio nei atsitiktinumo pamina Mirties nustatytas taisykles ir pažvelgia į savo žmoną, o gudrusis Arklys sužlugdo Orfėją poetų konkursui nusiųstoje frazėje paslėpdamas įžeidžiantį akrostichą (džiugu, kad kūrybinė komanda pajautė būtinybę koreguoti šių dienų žvilgsniu smarkiai pasenusį Birutės Gedgaudaitės vertimą; jį atnaujino Vincentas Klipčius).

Spektaklio kūrybinė komanda scenoje šią mitinę porą ir ją supančiuosius įkurdina art deco stilistikai simpatizuojančiame interjere (scenografijos ir kostiumų dailininkė Dovilė Gecaitė) – aksomu dengtų sofų, krištolinių taurių, auksu tviskančių kostiumų ir interjero detalių apsuptyje.

Nors dauguma „Orfėjo“ aktorių veikia jiems įprastuose tipažuose, šįkart susidaro įspūdis, kad jų vaidmenys nebuvo palikti savieigai. Rinkūnas puikiai jaučiasi lengvai pasiutusio poeto odoje, Bičkutė – būdama šiek tiek nežemiška dama, Šataitė – dar viename žavios, Marilyn Monroe tipažo blondinės vaidmenyje. Policijos komisaras – tai dar vienas generoliško stoto vaidmuo Arvydo Dapšio biografijoje, o Teismo sekretorius – dar vienas dešimčia sekundžių nuo pasaulio tempo atsiliekantis Tomo Stirnos įkūnijamas veikėjas. Visi jie gyvi, lyg būtų kuriami pirmą kartą, nelydimi negyvo šablono. Puikiai į šią kompaniją įsilieja ir kviestinio aktoriaus Varanavičiaus Ertebizas, cirko šuoliais ir kūlvirsčiais tarsi nuo pat pradžių barstantis užuominas apie nepriklausymą šiam pasauliui. Verti paminėti ir Mirties padėjėjai – Lukas Dirsė ir Robertas Petraitis – nenusakomos, fantasmagoriškos Mirties pasaulio būtybės, o kartu ir saviti vedliai, pristatantys mums nestabilų Orfėjo ir Euridikės pasaulį.

Vingelis pjesės siurrealumą ir sapniškumą scenoje atkuria pasitelkdamas video projekcijas (videomenininkas Rimas Sakalauskas), cirko, iliuzionizmo elementus, balso įrašus persipinančius su aktorių balsais ir nepastebimai juos pratęsiančius. Tad veikėjų šešėliai kartais išduoda realybę, slypinčią už to, ką gebame pamatyti scenoje, o balsai čia gali aidėti net ir už užčiauptų lūpų. Taip kiekvieną spektaklio minutę vis labiau destabilizuodamas scenos realybę Vingelis tolina už salės durų esantį pasaulį ir kviečia mus susitelkti į esantįjį scenoje. Šiai pagundai lengva pasiduoti – kūrybingas ir preciziškas scenos technologijų panaudojimas verčia prisiminti malonumą kone vaikiškai nustebti ir žavėtis vikriomis teatrinėmis apgavystėmis, nė nespėjus suvokti, kaip stiklius netikėtai pakibo ore ar kada ir iš kur žongliruojančio pranešėjo rankose ėmė rastis vis daugiau obuolių.

„Orfėjas“ siūlo smagų vakarą teatre: tiek lengvai snobiškiems avangardo mėgėjams, tiek ir tiems, kurie teatre ieško kokybiškos pramogos ar malonaus pabėgimo nuo kasdienybės problemų. Tai – retas darbas, kuriame, rodos, šios ypač skirtingos publikos gali taikiai koegzistuoti nesiaukodamos ir nedarydamos kompromisų.

Publikaciją finansuoja Lietuvos kultūros taryba

recenzijos
  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį visiškai normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus.