Pabėgti nuo kitų suprojektuoto savęs

Viktorija Sinicyna 2022-11-17 7md.lt, 2022-11-04
Scena iš spektaklio „Edžio pabaiga“, režisierius Naubertas Jansinskas (Valstybinis jaunimo teatras, 2022). Eimanto Paulausko nuotrauka
Scena iš spektaklio „Edžio pabaiga“, režisierius Naubertas Jansinskas (Valstybinis jaunimo teatras, 2022). Eimanto Paulausko nuotrauka

aA

Sakydama, kad skurdą kvaila romantizuoti, netarsiu nieko naujo. Tačiau stebėtina, kaip lengva tarp visų sėkmės istorijų užmiršti tamsiąją pusę, kurioje taip pat gyvena žmonės. Skurdas - purvinas, riebaluotas, įkyraus, visur prasiskverbiančio kvapo, įkalinantis pavienius žmones, šeimas, gimines ir kartas. Šis dusinantis skurdas su jėga prasiveržia jau kelerius metus prancūzų literatūros pirmose eilėse įsitvirtinusio jauno rašytojo Édouardo Louis knygose. Jo raštų kalba paprasta, bet tokia sodri, kad skaitydamas pats jautiesi įstrigęs nešvariais patalais uždengtame lovyje. Louis autofikcija neturi filtro, viskas padėta prieš akis - provincijos skurdas, alinantis darbas, alkoholio liūnas, smurtas, fizinis ir psichologinis kitokio žmogaus žeminimas. Duoną ir žaidimus kaime atstoja butelis anyžinės, televizorius ir apkalbos.

Nenuostabu, kad toks atviras aštrių temų pozicionavimas patraukia ir šiuolaikinio Europos teatro kūrėjus. Net dviejų Louis autobiografinių fikcijų ėmėsi režisierius Thomas Ostermeieris, o režisierius Milo Rau kartu su Louis sukūrė bendrą teatrinį projektą „Tardymas“ (2021). Praėjusį sezoną jaunojo prancūzų autoriaus literatūrinės kūrybos sulaukėme ir mūsų teatre. Lietuvos nacionaliniame dramos teatre režisierius Antanas Obcarskas pastatė monospektaklį su aktoriumi Gediminu Rimeika „Kas nužudė mano tėvą“. Pavadinimas ne veltui be klaustuko gale - taip rašytojas pažymi sociopolitines neteisybes, lėmusias jo tėvo nuopuolį. Šį rudenį Jaunimo teatre Naubertas Jasinskas režisavo pirmuoju Louis romanu paremtą spektaklį „Edžio pabaiga“ (premjera spalio 21, 22 d.), jo dramaturgiją kūrė Maksymas Teterukas.

Sąsajos tarp rašytojo kūrybos ir jo biografijos šiuo atveju svarbios, nes Louis savo literatūrinę misiją supranta kaip socialinį ar net politinį projektą, kurio pagrindas - jo paties patirtos skriaudos ir užribyje paliktų žmonių gyvenimas. Taigi „Edžio pabaiga“ - tai juodo etapo uždanga, išsilaisvinimas iš slegiančios praeities, atsisveikinimas su toksiška aplinka, kurios randai viduje išliks iki pabaigos. Tėvų duotas vardas Eddy Bellegueule nusimetamas kaip pažeista oda ir su ja susijęs senasis gyvenimas. Rašytojas pasikeičia vardą, vildamasis naujos pradžios.

Jasinsko spektaklyje susitelkiama į žmogaus išsilaisvinimą iš gniaužtų, kuriuose jis įkalintas taip seniai, kiek tik save atsimena. Kai žmogui kalama, kad „su tavimi kažkas negerai“, liūdniausia, jog galų gale jis tuo įtiki. Tada bando išgyti nuo to, kas net nėra liga, - nuo savęs paties. Sulaižyti aktorių plaukai nurodo į smerkimą bet ko, kas atrodo kitaip. Edis atrodo kitaip. Jo išsitaršiusios, lengvai krintančios garbanos - vidinės sumaišties atspindys.

Scenoje kuriama reminiscencinė žmogaus išklotinė. Aktoriai Jovita Jankelaitytė ir Matas Dirginčius pasakoja nemalonias Edžio vaikystės ir paauglystės patirtis. Aktoriaus Mato Sigliuko veikėjas - tai Edis iš kūno ir kraujo, jautrios, jo aplinkai nebūdingos pajautos žmogus. Lyginant su kitais, jis, regis, net nevaikšto, o tiesiog sklendžia - toks grakštus ir plastiškas jo judėjimas. Ir kalba jis su didesniu prasmės krūviu nei kiti. Skersai išilgai permąstydamas savo būvį jis vienintelis yra dabartyje, o jį supantys aktoriai - tarsi jo praeities aidai. Balso raiška tampa lemiamu vaidmens kūrimo įrankiu aktorei Viktorijai Kuodytei. Edžio motiną ji kuria suirzusia nualintos moters intonacija, garsiai reiškiančia nepasitenkinimą griūvančiais namais, sūnumi ir apskritai taip sumautai susiklosčiusiu gyvenimu.

Spektaklio estetika, apipavidalinta scenografės Sigitos Šimkūnaitės, šviesos dailininko Dainiaus Urbonio ir kostiumų dailininkės Sandros Straukaitės, švelniai rožiniu tonu panardina į išsvajoto geresnio pasaulio prieblandą. Kamerinė „Salės 99“ erdvė, glaudžiai susaistanti žiūrovą su nedidelės scenos vyksmu, ir čia pat „tekantis“ Edžio judėjimas (judesio konsultantė Agnietė Lisičkinaitė) kuria apdujusios iliuzijos įspūdį.

Skaudulių apnuoginimas pasirodo esantis tik kelionė prisiminimais. Dirginčiaus Édouardas ir Sigliuko Edis - du atskiri žmonės, partneriai, besisvečiuojantys pas Kuodytės vaidinamą leidėją. Šiame spektaklyje Kuodytė ryškiai sužiba kurdama du skirtingus portretus - balsinį, prisiminimuose glūdintį motinos, ir manieringą, stiprios, nuo nieko nepriklausomos verslininkės. Ji nustato kultūros diagnozę: „Pink Floyd'ų“ nebėra, Godard'as mirė - liūdna. Kaip ir dėl to, kad kartais stengiantis pažinti spektaklį viršų ima apie jį susikurta asmeninė fantazija, o ne žiniasklaidoje pateiktas sumanymo pristatymas. Užtat finalinė „Edžio pabaigos“ scena, gęstančios šviesos leidžia tame miraže užsilikti.

Spektaklis „Edžio pabaiga“ išties gražus žiūrėti, panardinantis į save, įdomus apmąstyti ir viliojantis pažinti. Tad tekstą ir palieku kaip švelnų prisilietimą prie šio apgaulingai sapniško sceninio mikropasaulio su žaizdotu vidumi.

7md.lt

recenzijos
  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    Režisieriaus D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.