Muzikos galia Aleksandro Didžiojo puotoje

Jūratė Visockaitė 2014-07-09 literaturairmenas.lt, 2014 06 27

aA

Kai po „Aleksandro puotos" premjeros (birželio 21 d.) LNOBT, kitos dienos rytą atsisėdau prie švaraus lapo, kas pirmiausia nušvito asmeninėje vaizdo ir garso projekcijoje?

Žinoma, pirmiausia visai ir ne mirštanti, o vis populiarėjanti, netgi džiazą pareguliuojanti baroko muzika, kurią visada drąsiai gali įsijungti ir savo kompiuteryje - jos metodiškai aukštai kalami „vinukai" sutvarko tavo smegenis, priverčia jas dirbti produktyviai ir kryptingai.

Naujosios operos/oratorijos muzikantams ir dirigentui vokiečiui Rolfui Beckui, pakeltiems iš įprastos orkestrinės duobės, manau, buvo ir malonu, ir svarbu groti Händelį šitaip demonstratyviai - jie, tikrasis teatro elitas, pagaliau pasirodo avanscenoje (sakyčiau, kelis solo atlikėjus šiame bendrame paveiksle irgi galima buvo akcentuoti blizgančiu drabužiu ar jo detale).

Antra, atsivėrusi vengrės Evos Szendrenyi scenografija, kuri nuo pat pradžių neslėpė būsimo madų šou projekto ir nutiesė slidžius podiumo kelius herojams - kadaise jais žygiavo vienokia kariauna, nūnai dėsto kojytes visai kitokia... Sužavėjo kybantis milžiniškas, šiltų spalvų Žemės rutulys, kurio paviršiuje netgi sugebėta išgauti vandens raibulius. Nežinau, kaip kitiems balkonų žiūrovams, tačiau man, arčiau sėdinčiai, finalinis tiesmukas rutulio įsiūbavimas nesukėlė jokio virpulio - sferos nesusiliejo.

Plius, žinoma, vengro Laszlo Bordoso vaizdo projekcija. (Niekur dabar nuo jų nepasislėpsi; scenografai greit liks užkulisiuose be darbo.) Ypač pirmoje pastatymo dalyje neįtikino akvareliniai spalvų „šokiai", visokie įcent­riniai siužetą atliepiantys „logotipai", verčiantys būtinai į juos kreipti dėmesį - betgi per daug garbės! Mano akiai „Aleksandro" barokui labiau prie veido tiko ne tie spalvingai besiliejantys moteriški ornamentai, o kontrastuojantis su scena, pilkesnis vyriškas futurizmas.

Kostiumų dailininkas Juozas Statkevičius šiame spektaklyje barokinį kostiumą stilizuoja, kaip čia pasakius, „laisva forma". Bet kadangi baroko muzika ir džiaugsmingasis Händelis, taip pat, kaip ir aukštosios mados kostiumų vernisažai, pasižymi įmantrumu, snobiškumu, balansavimu ant skonio ribos - įžūlus sprendimas pasiteisina. Nulietos pagal kūno linijas Taisijos (gruzinų sopranas Sophie Gordeladzė) ir Taisijos draugės (škotų mecosopranas Catriona Morison) suknelės žvilga it skarda (taip pat atsispindi ir choristės); šv. Cecilija, muzikos globėja, atplaukia dieviškai akinančio rūbo debesyje; vieną baltą modelį demonstruojančios manekenės furijos gerokai išoriškai pilkesnės, kol kas jos nuobodokos, nelabai įsi­paišo į ansamblį.

Gaila, kad skulptūrinėms vyrų balerūnų ir kultūristų figūroms su vynuogių kekėmis ir šalmais suteikiama mažai sceninio laiko. Manekenėms jo duodama daugiau. Du pagrindiniai herojai vyrai šitame barokiniame torte iš viso vizualiai nustumiami į šonus. Pasakotojas Timotiejus (britų tenoras Thomas Walkeris) apvelkamas tradiciniu koncertiniu oratorijos „Aleksandro puota, arba muzikos galia" kostiumu su privalomu baltu dryželiu kišenėlėje.

O Aleksandras Makedonietis išskiriamas tik karoliukais, raudona liemene ir baltom pirštinėm (?). Be to, jo, vienintelio lietuvio solisto - boso Tado Girininko, artistiniai sugebėjimai labai kuklūs, jokia pasaulio užkariautojo aura virš galvos jam nenušvinta. Ir dar be to, režisierius vengras Csaba Kaelis į veik besiužetę abstrakčią oratoriją bando įskiepyti kvailoką ruso oligarcho aliuziją, kas šitą Aleksandrą romųjį dar labiau išmuša iš vėžių.

Žinoma, vietoj Aleksandro pastatymo herojumi - pilnateisiu ir be ironijos - galime vadinti mūsų Juozą. (Beje, prieš trejus metus jau išbandžiusį podiumą Dalios Ibelhauptaitės „Onegine" -­ štai pagaliau ir „nusileido" LNOBT iki bohemiškų Kongresų...).

„Aleksandro puotoje" daugiausia puotauja moterys. Kodėl gi ne? Händelio oratorija buvo parašyta pagal anglų poeto Johno Drydeno eiles, kurios aukštino ne politiką ir karą, o meilę, moterų reguliuojamą moralę ir gyvenimo poeziją. Iš tiesų juk hetera Taisija įsakinėja Aleksandrui. Ir aukštieji operiniai balsai turi čia didžiausią galią. Taigi Händelis ir madų šou - ne nusikaltimas. Tuo labiau nūdieniame niūrių vyriškų karinių šou fone.

 LITERATŪRA IR MENAS

 

recenzijos
  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.

  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.

  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.

  • Nusikaltimas narcizų pievoje, stebint kiškiui

    Kol spektaklis plepa, tikrasis meno kūrinys įvyksta keliuose smulkučiuose momentuose, kurie iš tiesų turi potencialo pakeisti vidinę žiūrovo būseną, o ne tik užsiimti nesiliaujančiu jo informavimu.

  • Tarp scenos ir gyvenimo

    Pablo Larraíno filmas į Callas žvelgia kaip į prisiminimuose skendinčią, kiek sutrikusią figūrą. Pompastikos šiame pasakojime nėra daug, veikiau bandoma atskleisti žmogišką, pažeidžiamą Callas.

  • Tylos garsai

    Nuo Shakespeare’o laikų buvo sakoma, kad scenoje neturi būti kėdžių. Šiais laikais jokios nuostatos neegzistuoja, tačiau kėdėse įkalinti personažai turi būti maži dievai, kad sugebėtų prasmingai įkaitinti atmosferą.