„Motina”, bet ne romanas, scenos, bet ne drama

Aurelija Vertelytė 2011-12-12 lrytas.lt, 2011 12 12
Eglė Gabrėnaitė – Vasa Železnova. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Kodėl stebint Rimo Tumino mokinių spektaklius dažnai neapleidžia mintis, kad matai kiek pavargusio penkiasdešimtmečio žmogaus darbą?

Šis klausimas kilo ir žiūrint Kirilo Glušajevo režisuotą Maksimo Gorkio „Motiną (Vasą Železnovą)“, kurios premjera įvyko gruodžio 9-ąją.

Spektaklio pavadinimas kiek klaidinantis - keliantis asociaciją su vyresniajai kartai puikiai pažįstamu romanu. Tačiau premjerinį vaidinimą kūrėjai statė pagal šio pastaraisiais metais Lietuvos teatrų scenose itin dažnai interpretuojamo dramaturgo pjesės „Vasa Železnova“ pirmąją redakciją.

Išaugęs mūsų teatralų dėmesys rusų dramaturgo kūrybai kiek stebina. Kyla klausimas: kas gi šiandienos teatrą skatina grįžti prie M.Gorkio realizmo?

Kuo M.Gorkis, buvusių sovietinių šalių scenose statytas begalę kartų (dažniausiai - pagal „iš viršaus nuleistą“ socrealizmo šabloną), patraukė skirtingų kartų ir mokyklų kūrėjus Oskarą Koršunovą, Aidą Giniotį, Joną Vaitkų ir K.Glušajevą?

Iš visų minėtų kūrėjų, įskaitant dar ir Auksinės kaukės festivalyje matytą maskvietišką Levo Erenburgo režisuotą „Vasą Železnovą“, naująjį M.Gorkio aktualumą skaudžiai ir autentiškai perteikė tik O.Koršunovas, kuriam daugiau nei amžiaus senumo medžiaga tapo pretekstu kalbėti apie savo meninę, visuomeninę ir - svarbiausia - asmeninę tragediją.

O spektaklis „Motina (Vasa Železnova)“ asmenine ar visuomenine K.Glušajevo drama netapo.

Aišku, gretinti O.Koršunovą ir K.Glušajevą - nesąžininga pastarojo atžvilgiu. Kita vertus, juk iš jaunojo teatro tikimės nebūtinai techniškai nepriekaištingo ir meistriško, bet maištingo, atviro, ieškančio teatro.

K.Glušajevas - uolus savo mokytojo R.Tumino studentas.

Sodri spektaklio atmosfera, vis besikeičiantis veiksmo tempas ir ritmas, subtili ironija, kiek egzaltuota vaidyba, kulminuojanti staigiais emocijų protrūkiais, retkarčiais tikslingai prasiveržiantis iliustratyvumas, grupelėmis sliūkinantys personažai.

Tai, prie ko esame pripratę žiūrėdami daugelį R.Tumino spektaklių, matome ir K.Glušajevo „Motinoje“. Sakytum, trūksta tik lagaminų.

K.Glušajevo sukurto spektaklio fragmentiškumą pirmiausia lemia M.Gorkio dramos struktūra. Ne veltui dramaturgas greta pjesės pavadinimo paliko prierašą - „Motina. Scenos“.

Lyg iš pavienių šukių sudėliotoje pjesėje pasakojama Železnovų - turtingos rusų provincijos šeimos - ir jai vadovaujančios motinos Vasos drama. Vyras miršta, palikuonys - nevykę, įmonės likimas kabo ant plono siūlo, o šeimos - ant dar plonesnio plaukelio.

Dramos fabuloje - daug spragų, o režisierius K.Glušajevas, galima sakyti, nei aktoriams, nei publikai beveik nepadeda suvokti daugelio spektaklio niuansų ir pajusti spektaklio visumos.

Aktoriai, net neabejoju, bėgant laikui geriau pajus, apie ką ir kam vaidina. O žiūrovui režisierius galėtų padėti. Kad nekiltų klausimų, kodėl Gintarės Latvėnaitės vaidinama Liudmila pirmame veiksme primena kekšę, geidulingai gundančią Dariaus Gumausko kuriamą Prochoro personažą, o antrame veiksme virsta tikra vienuole.

Kad nereikėtų žodžiais aiškinti, jog scenos gilumoje klaidžiojanti tarnaitė Lipa pasikorė, o dėdė Prochoras mirė.

Tai padaryti galėtų padėti vizualiniai sprendimai, bet režisieriaus K.Glušajevo ir scenovaizdžio bei kostiumų dailininko Marijaus Jacovskio bendru sprendimu vaizdinė dramaturgija iš spektaklio apskritai eliminuojama.

Režisūriniai sprendimai apsiriboja konkrečiomis scenomis. K.Glušajevas, regis, sau net nekelia kokių nors bendresnio pobūdžio uždavinių. Sceniniai ženklai nenugali savo įgimto medžiagiškumo - vanduo ir lieka vandeniu, plunksnos tereiškia tai, kad Prochoras Železnovas augina karvelius.

Scenoje vyrauja iliustracija: scenografija, kompozitoriaus Fausto Latėno muzika, kostiumai lieka tik dekoracija.

Režisierius, regis, nesistengia įveikti chrestomatinio požiūrio į M.Gorkio dramaturgiją ir stato jį tokį, kokį perskaitė. Reiklesniam žiūrovui gali ir pritrūkti paties K.Glušajevo, kaip kūrėjo ir įdomios asmenybės, požiūrio ir konkretesnės pozicijos.

Nepaisant visų trūkumų, spektaklis turi perspektyvų. Šviesią „Motinos (Vasos Železnovos)“ ateitį turėtų garantuoti įstabi Eglės Gabrėnaitės vaidyba, puikūs D.Gumausko, G.Latvėnaitės aktoriniai darbai, itin subtilų ir organišką vaidmenį sukūręs Leonardas Pobedonoscevas, kiti aktoriai.

Būtent darbas su aktoriumi ir yra stipriausia režisieriaus K.Glušajevo profesinė savybė.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Kai galimybės nesirinkti nėra

    „Lygiosios trunka akimirką“ – tai ne istorijos muziejus, o gyvas žiūrovo kvietimas ne tik suvokti, bet ir išjausti istorinę traumą. Tai spektaklis ne vien apie Holokaustą, bet ir apie pasirinkimą.

  • Būti kūrinio viduje

    Tai yra kūnų, balsų ir emocinių laukų sąveika, kurioje žiūrovams paskirta vieta kūrinio viduje. Akivaizdu, kad būtent pribloškianti garso choreografija sukuria „Unearth“ vertės esmę, įgalina kūnus veikti.

  • Besivejant gulbę iš padangos

    Spektaklis „Pažadink savo vidinę deivę“ ne pamokslauja, o kviečia kartu juoktis – iš savęs, iš absurdiškų, bet įspūdingai pateiktų praktikų, ir iš visko, kas galbūt pernelyg rimtai pateikiama mūsų kasdienybėje.

  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.