„Motina”, bet ne romanas, scenos, bet ne drama

Aurelija Vertelytė 2011-12-12 lrytas.lt, 2011 12 12
Eglė Gabrėnaitė – Vasa Železnova. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Kodėl stebint Rimo Tumino mokinių spektaklius dažnai neapleidžia mintis, kad matai kiek pavargusio penkiasdešimtmečio žmogaus darbą?

Šis klausimas kilo ir žiūrint Kirilo Glušajevo režisuotą Maksimo Gorkio „Motiną (Vasą Železnovą)“, kurios premjera įvyko gruodžio 9-ąją.

Spektaklio pavadinimas kiek klaidinantis - keliantis asociaciją su vyresniajai kartai puikiai pažįstamu romanu. Tačiau premjerinį vaidinimą kūrėjai statė pagal šio pastaraisiais metais Lietuvos teatrų scenose itin dažnai interpretuojamo dramaturgo pjesės „Vasa Železnova“ pirmąją redakciją.

Išaugęs mūsų teatralų dėmesys rusų dramaturgo kūrybai kiek stebina. Kyla klausimas: kas gi šiandienos teatrą skatina grįžti prie M.Gorkio realizmo?

Kuo M.Gorkis, buvusių sovietinių šalių scenose statytas begalę kartų (dažniausiai - pagal „iš viršaus nuleistą“ socrealizmo šabloną), patraukė skirtingų kartų ir mokyklų kūrėjus Oskarą Koršunovą, Aidą Giniotį, Joną Vaitkų ir K.Glušajevą?

Iš visų minėtų kūrėjų, įskaitant dar ir Auksinės kaukės festivalyje matytą maskvietišką Levo Erenburgo režisuotą „Vasą Železnovą“, naująjį M.Gorkio aktualumą skaudžiai ir autentiškai perteikė tik O.Koršunovas, kuriam daugiau nei amžiaus senumo medžiaga tapo pretekstu kalbėti apie savo meninę, visuomeninę ir - svarbiausia - asmeninę tragediją.

O spektaklis „Motina (Vasa Železnova)“ asmenine ar visuomenine K.Glušajevo drama netapo.

Aišku, gretinti O.Koršunovą ir K.Glušajevą - nesąžininga pastarojo atžvilgiu. Kita vertus, juk iš jaunojo teatro tikimės nebūtinai techniškai nepriekaištingo ir meistriško, bet maištingo, atviro, ieškančio teatro.

K.Glušajevas - uolus savo mokytojo R.Tumino studentas.

Sodri spektaklio atmosfera, vis besikeičiantis veiksmo tempas ir ritmas, subtili ironija, kiek egzaltuota vaidyba, kulminuojanti staigiais emocijų protrūkiais, retkarčiais tikslingai prasiveržiantis iliustratyvumas, grupelėmis sliūkinantys personažai.

Tai, prie ko esame pripratę žiūrėdami daugelį R.Tumino spektaklių, matome ir K.Glušajevo „Motinoje“. Sakytum, trūksta tik lagaminų.

K.Glušajevo sukurto spektaklio fragmentiškumą pirmiausia lemia M.Gorkio dramos struktūra. Ne veltui dramaturgas greta pjesės pavadinimo paliko prierašą - „Motina. Scenos“.

Lyg iš pavienių šukių sudėliotoje pjesėje pasakojama Železnovų - turtingos rusų provincijos šeimos - ir jai vadovaujančios motinos Vasos drama. Vyras miršta, palikuonys - nevykę, įmonės likimas kabo ant plono siūlo, o šeimos - ant dar plonesnio plaukelio.

Dramos fabuloje - daug spragų, o režisierius K.Glušajevas, galima sakyti, nei aktoriams, nei publikai beveik nepadeda suvokti daugelio spektaklio niuansų ir pajusti spektaklio visumos.

Aktoriai, net neabejoju, bėgant laikui geriau pajus, apie ką ir kam vaidina. O žiūrovui režisierius galėtų padėti. Kad nekiltų klausimų, kodėl Gintarės Latvėnaitės vaidinama Liudmila pirmame veiksme primena kekšę, geidulingai gundančią Dariaus Gumausko kuriamą Prochoro personažą, o antrame veiksme virsta tikra vienuole.

Kad nereikėtų žodžiais aiškinti, jog scenos gilumoje klaidžiojanti tarnaitė Lipa pasikorė, o dėdė Prochoras mirė.

Tai padaryti galėtų padėti vizualiniai sprendimai, bet režisieriaus K.Glušajevo ir scenovaizdžio bei kostiumų dailininko Marijaus Jacovskio bendru sprendimu vaizdinė dramaturgija iš spektaklio apskritai eliminuojama.

Režisūriniai sprendimai apsiriboja konkrečiomis scenomis. K.Glušajevas, regis, sau net nekelia kokių nors bendresnio pobūdžio uždavinių. Sceniniai ženklai nenugali savo įgimto medžiagiškumo - vanduo ir lieka vandeniu, plunksnos tereiškia tai, kad Prochoras Železnovas augina karvelius.

Scenoje vyrauja iliustracija: scenografija, kompozitoriaus Fausto Latėno muzika, kostiumai lieka tik dekoracija.

Režisierius, regis, nesistengia įveikti chrestomatinio požiūrio į M.Gorkio dramaturgiją ir stato jį tokį, kokį perskaitė. Reiklesniam žiūrovui gali ir pritrūkti paties K.Glušajevo, kaip kūrėjo ir įdomios asmenybės, požiūrio ir konkretesnės pozicijos.

Nepaisant visų trūkumų, spektaklis turi perspektyvų. Šviesią „Motinos (Vasos Železnovos)“ ateitį turėtų garantuoti įstabi Eglės Gabrėnaitės vaidyba, puikūs D.Gumausko, G.Latvėnaitės aktoriniai darbai, itin subtilų ir organišką vaidmenį sukūręs Leonardas Pobedonoscevas, kiti aktoriai.

Būtent darbas su aktoriumi ir yra stipriausia režisieriaus K.Glušajevo profesinė savybė.

LRYTAS.LT

recenzijos
  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį visiškai normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus.