Meditacija muziejuje

Kamilė Žičkytė 2015-03-19 lrytas.lt, 2015 03 19

aA

Keistuolių teatrą dažnas vadina teatru vaikams - ne vieną lydi prisiminimai iš vaikystėje matytų spektaklių ir muzikuojančių, juokaujančių, spalvotų ir laimingų žmonių asociacijos. Teatro kūrėjai pastaraisiais metais ypač aktyviai bando nusikratyti šios kaukės ir siekia į savo gerbėjų ratą įtraukti ir suaugusiuosius. Bet vien tik noro neužtenka.

Šiemet Keistuoliai atidarė ir naują salę, kurioje, kaip žadama, vyks teatriniai eksperimentai. Kviestinių režisierių spektakliai, krentantys iš „keistuoliško" konteksto, lyg plūdurai leidžia teatrui nenugrimzti suvienodėjusių lengvai suprantamų, muzikalių ir šmaikščių spektaklių, šaržuotų ir kiek infantilių personažų liūne.

Eksperimentinėje scenoje įvyko Vytauto V.Landsbergio režisuoto spektaklio „Persikūnijimai" premjera. „Gero klausymo, gražaus ir prasmingo vakaro" - į žiūrovus kreipėsi prie stalo prisėdęs ir tekstų lapus rankose laikantis Pasakotojas/Skaitovas (aktorius Justas Tertelis). Būtent toks - meditatyvus ir edukacinis, bet monotoniškas ir ištęstas vakaras teatre ir laukia. Spektaklio forma iš tiesų eksperimentinė, ji greičiau primena radijo vaidinimo transliaciją - aktoriai kuria fantazijos teatrą.

V.V.Landsbergio kūryba (dokumentiniai filmai, proza, poezija, atliekama muzika, kiti spektakliai) išsiskiria pilietine pozicija, samprotavimais apie pasiaukojimą ir garbę, šeimą, švietimą, svarbi autoriui ir tautosaka, mitai. O kartu V.V.Landsbergio literatūroje - absurdo, humoro elementai. Ir „Persikūnijimuose", ir anksčiau Keistuolių teatre kurtuose spektakliuose „Kalėdų bobutės pasaka" (2005) „Pelytė Zita" ir „Išėjau aš stotin" (2009) aiškiai jaučiama režisieriaus pozicija ir švietėjiška auklėjamoji intencija.

Spektaklis „Persikūnijimai" - tarsi 2010-aisias išleistos knygos tuo pačiu pavadinimu tęsinys. Čia pasakojamos jautrios, skirtingais laikotarpiais vykusios istorijos: mažamečio prisiminimai apie išduotus partizanus pokario laikais, istorija apie vikingų laikus, neįgalaus vaiko, tapusio pranašu, epizodas. Pasaka „Eglė - Žalčių karalienė" tampa spektaklio pasakojimo pagrindu, ji padeda aktoriams pradėti žaidimą.

Ne visos vizijos įsimena - dažnai dėmesį „vagia" visiškai iš savo vietos nejudantys, atmosferai sukurti garsus kuriantys/dainuojantys/grojantys ir Pasakotojo pašnekovus atstojantys veikėjai - Vytautas Leistrumas, Judita Urnikytė bei kviestinis teatro trupės svečias Rokas Petrauskas. Istorijas jie skaito, sėdėdami už stalo - visiškai nėra sceninio veiksmo, dėmesys sutelktas žodžiui, garsui ir gyvai atliekamai muzikai. Tik baigęs kiekvieną istoriją, Pasakotojas scenos dešinėje iš šakų, smėlio, akmens pamažu stato tą tobulo grožio gamtos oazę: švyturys, medis, sūpynės, jūra, žemė ir namas.

Objektų ir fantazijos teatre sunkiausia būna žiūrovui - jam pačiam tenka prasklaidyti mistifikacijos šydą ir sudominti save spektakliu. Arba jis atsipalaiduoja, nurimsta ir medituoja, arba muistosi, atsiriboja ir laukia vaidinimo pabaigos. Premjera iš tiesų neįprasta: kūrėjai ignoruoja Keistuolių teatro spektaklių kūrimo tradicijas, nepataikauja šiandienių technologijų, greitų įvykių ir pompastikos sukūryje įstrigusiam žiūrovui, skandina jį sentimentaliuose prisiminimuose.

„Persikūnijimų" esmė - apsivalymas, įmanomas tik įvertinus praeitį ir supratus, kas esi. Taip V.V.Landsbergis ir kūrybinė grupė baksnoja pirštu į žmonių sąvimonę ir siekia sužadinti jų patriotiškus jausmus. Šiandieniniame politiniame kontekste spektaklis galėtų tapti „pilietiniu šaukliu", „tautinės vienybės mokytoju", jei būtų pasirinkti tikslūs įrankiai - apie šiandieną nereikia kalbėti taip, kaip vakar. Teatras gali ignoruoti tradicijas ir štampus, bet ignoruodamas dabartį jis tampa negyvu praeities eksponatu. Ir žiūrovui nelieka pasirinkimo - apkeliavęs ekspoziciją, jis užtrenkia muziejaus duris.

recenzijos
  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.

  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.

  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.

  • Nusikaltimas narcizų pievoje, stebint kiškiui

    Kol spektaklis plepa, tikrasis meno kūrinys įvyksta keliuose smulkučiuose momentuose, kurie iš tiesų turi potencialo pakeisti vidinę žiūrovo būseną, o ne tik užsiimti nesiliaujančiu jo informavimu.

  • Tarp scenos ir gyvenimo

    Pablo Larraíno filmas į Callas žvelgia kaip į prisiminimuose skendinčią, kiek sutrikusią figūrą. Pompastikos šiame pasakojime nėra daug, veikiau bandoma atskleisti žmogišką, pažeidžiamą Callas.

  • Tylos garsai

    Nuo Shakespeare’o laikų buvo sakoma, kad scenoje neturi būti kėdžių. Šiais laikais jokios nuostatos neegzistuoja, tačiau kėdėse įkalinti personažai turi būti maži dievai, kad sugebėtų prasmingai įkaitinti atmosferą.