Meditacija muziejuje

Kamilė Žičkytė 2015-03-19 lrytas.lt, 2015 03 19

aA

Keistuolių teatrą dažnas vadina teatru vaikams - ne vieną lydi prisiminimai iš vaikystėje matytų spektaklių ir muzikuojančių, juokaujančių, spalvotų ir laimingų žmonių asociacijos. Teatro kūrėjai pastaraisiais metais ypač aktyviai bando nusikratyti šios kaukės ir siekia į savo gerbėjų ratą įtraukti ir suaugusiuosius. Bet vien tik noro neužtenka.

Šiemet Keistuoliai atidarė ir naują salę, kurioje, kaip žadama, vyks teatriniai eksperimentai. Kviestinių režisierių spektakliai, krentantys iš „keistuoliško" konteksto, lyg plūdurai leidžia teatrui nenugrimzti suvienodėjusių lengvai suprantamų, muzikalių ir šmaikščių spektaklių, šaržuotų ir kiek infantilių personažų liūne.

Eksperimentinėje scenoje įvyko Vytauto V.Landsbergio režisuoto spektaklio „Persikūnijimai" premjera. „Gero klausymo, gražaus ir prasmingo vakaro" - į žiūrovus kreipėsi prie stalo prisėdęs ir tekstų lapus rankose laikantis Pasakotojas/Skaitovas (aktorius Justas Tertelis). Būtent toks - meditatyvus ir edukacinis, bet monotoniškas ir ištęstas vakaras teatre ir laukia. Spektaklio forma iš tiesų eksperimentinė, ji greičiau primena radijo vaidinimo transliaciją - aktoriai kuria fantazijos teatrą.

V.V.Landsbergio kūryba (dokumentiniai filmai, proza, poezija, atliekama muzika, kiti spektakliai) išsiskiria pilietine pozicija, samprotavimais apie pasiaukojimą ir garbę, šeimą, švietimą, svarbi autoriui ir tautosaka, mitai. O kartu V.V.Landsbergio literatūroje - absurdo, humoro elementai. Ir „Persikūnijimuose", ir anksčiau Keistuolių teatre kurtuose spektakliuose „Kalėdų bobutės pasaka" (2005) „Pelytė Zita" ir „Išėjau aš stotin" (2009) aiškiai jaučiama režisieriaus pozicija ir švietėjiška auklėjamoji intencija.

Spektaklis „Persikūnijimai" - tarsi 2010-aisias išleistos knygos tuo pačiu pavadinimu tęsinys. Čia pasakojamos jautrios, skirtingais laikotarpiais vykusios istorijos: mažamečio prisiminimai apie išduotus partizanus pokario laikais, istorija apie vikingų laikus, neįgalaus vaiko, tapusio pranašu, epizodas. Pasaka „Eglė - Žalčių karalienė" tampa spektaklio pasakojimo pagrindu, ji padeda aktoriams pradėti žaidimą.

Ne visos vizijos įsimena - dažnai dėmesį „vagia" visiškai iš savo vietos nejudantys, atmosferai sukurti garsus kuriantys/dainuojantys/grojantys ir Pasakotojo pašnekovus atstojantys veikėjai - Vytautas Leistrumas, Judita Urnikytė bei kviestinis teatro trupės svečias Rokas Petrauskas. Istorijas jie skaito, sėdėdami už stalo - visiškai nėra sceninio veiksmo, dėmesys sutelktas žodžiui, garsui ir gyvai atliekamai muzikai. Tik baigęs kiekvieną istoriją, Pasakotojas scenos dešinėje iš šakų, smėlio, akmens pamažu stato tą tobulo grožio gamtos oazę: švyturys, medis, sūpynės, jūra, žemė ir namas.

Objektų ir fantazijos teatre sunkiausia būna žiūrovui - jam pačiam tenka prasklaidyti mistifikacijos šydą ir sudominti save spektakliu. Arba jis atsipalaiduoja, nurimsta ir medituoja, arba muistosi, atsiriboja ir laukia vaidinimo pabaigos. Premjera iš tiesų neįprasta: kūrėjai ignoruoja Keistuolių teatro spektaklių kūrimo tradicijas, nepataikauja šiandienių technologijų, greitų įvykių ir pompastikos sukūryje įstrigusiam žiūrovui, skandina jį sentimentaliuose prisiminimuose.

„Persikūnijimų" esmė - apsivalymas, įmanomas tik įvertinus praeitį ir supratus, kas esi. Taip V.V.Landsbergis ir kūrybinė grupė baksnoja pirštu į žmonių sąvimonę ir siekia sužadinti jų patriotiškus jausmus. Šiandieniniame politiniame kontekste spektaklis galėtų tapti „pilietiniu šaukliu", „tautinės vienybės mokytoju", jei būtų pasirinkti tikslūs įrankiai - apie šiandieną nereikia kalbėti taip, kaip vakar. Teatras gali ignoruoti tradicijas ir štampus, bet ignoruodamas dabartį jis tampa negyvu praeities eksponatu. Ir žiūrovui nelieka pasirinkimo - apkeliavęs ekspoziciją, jis užtrenkia muziejaus duris.

recenzijos
  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.