Lietuviškas Šarkos buto

Daiva Šabasevičienė 2011-02-23 Menų faktūra
Nuotrauka iš Menų faktūros archyvo.

aA

Apie Beną Šarką gali žinoti daug arba nieko - vis tiek vieną kartą jį pamatęs prisiminsi ilgam. Paskutinysis jo darbas „Vabi Sabi Vasabi“ - neapibrėžto tikrumo mokykla. Tęsdamas savo teatrinio metodo paieškas, Šarka vis griežčiau atsisako žodžio ir naudoja judesį, peraugantį į šokį, kurio elementai atitinka žodžių prasmes.

Benas Šarka - lengvas ir sunkus. Jo spektaklį „skaitai“ kaip filosofijos vadovėlį arba kaip anatomijos atlasą. Juo „dažai“ smegenų pusrutulius, kol rusvų žemės spalvų gamoje išvysti susiformavusią skulptūrą. Šarka, į sceną įžengęs tik su strėnjuoste ir grimo „kostiumu“, pamažu it molio dirbinį suformuoja save - tvirtą, žemiškų jėgų nepažeidžiamą būtybę. Molio miltų skonio jis nejaučia, bet jaučia žiūrovai. Šarka nesuvokiamo pasaulio elementus ne tik puikiai pažįsta - jis jais manipuliuoja tarytum žiniuonis. Todėl jo spektaklis, nors ir nedega ugnyje, bet yra visiškai arti mirties, arti tos būsenos, kada mes, mirusieji, prisikeliame.

Naudodamas medį ir metalą, molį ir vandenį, Šarka tarytum iš molio dulkių suritina savo filosofiją. Šokis tarp peilių yra būdingas jo estetikos ženklas, kurį brėždamas jis nepateikia jokio emocinio santykio. Apskritai Šarka nelenda į žmogaus jausmus. Jam net neįdomu kalbėti apie žmogų. Nepainiodamas judesio su veiksmu, jis nuo pat spektaklio pradžios žongliruoja prasmių simuliakrais. Jam rūpi surasti tuos taškus, kurie daugiausiai simuliuojamame šiuolaikiniame teatre leistų  pajusti tikroviškumo liekanas. Jeanas Baudrillard´as tai, ko gero, pavadintų hipertikrove.

Greitos recenzijos žanras neleidžia pasinerti į Šarkos spektaklio kultūrinių sluoksnių analizę, bet akivaizdu, kad jis seka teatro revoliucionierių pėdomis. Šiame kontekste iškyla ne tik tradicinio japonų teatro opozicionieriai - butoh pasekėjai, bet ir Antonino Artaud figūra - tiek žmogiškasis, tiek filosofinis jo požiūris į teatrą.

Šarkos kūrybai tinkamai įvertinti šiuolaikinio lietuvių teatro kontekstas per skystas. Vadinti jį „keistuoliu“ ar dar kuo nors - neteisinga, nes jis kuria teatro filosofijos pagrindus. Jis prisikelia iš pelenų: sukasi prieš žiūrovą lyg ledynmečio žmogus ir čia pat mūsų akyse vėl pavirsta į dulkę.

Šarkos spektaklio piešinio negali iš anksto numatyti. „Vabi Sabi Vasabi“ forma pirmiausia gimsta dvasiniame turinyje. Spektaklio choreografija taip pat nėra pirminė nuostata: kūno plastika sukuria tam tikrą judėjimo trajektoriją, kuri gali būti pavadinta šokiu. Šarkos kūnas nepripažįsta ramybės: jis taip absorbavęs aplinką, kad regimas jo dvasinis nervas tampa visuotinu. Šarka savo gyvenimą sutapatina su forma, o meninė forma tampa jo gyvenimu. Šių dalykų jis tiesiog negali atskirti. Pasaulio ramybę ir stabilumą Šarka naikina savo kūnu ir kuria istoriją, kuri uždaro pasaulį amžinai judančiame rate.

recenzijos
  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    Režisieriaus D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.

  • Skrosti skausmingą praeitį

    Uršulės Bartoševičiūtės „Savižudybės anatomija“ atspindi šiuolaikinę, individualią ir visuomeninę tendenciją – atvirai skrosti traumines patirtis ir judėti jų įsisąmoninimo link.

  • Pora žodžių apie tai, kaip nustojama kvėpuoti

    Spektaklis „Still Life“ primena komikso žanrą – trumpų kadrų rinkinį, kur kiekviena tema tik trupučiuką pajudinama, bet į ją nesėdama nei ilgiems apmąstymams, nei psichologiškai įsijausti.