Lietuviškas Šarkos buto

Skaitomiausi
Daiva Šabasevičienė 2011-02-23 Menų faktūra
Nuotrauka iš Menų faktūros archyvo.

aA

Apie Beną Šarką gali žinoti daug arba nieko - vis tiek vieną kartą jį pamatęs prisiminsi ilgam. Paskutinysis jo darbas „Vabi Sabi Vasabi“ - neapibrėžto tikrumo mokykla. Tęsdamas savo teatrinio metodo paieškas, Šarka vis griežčiau atsisako žodžio ir naudoja judesį, peraugantį į šokį, kurio elementai atitinka žodžių prasmes.

Benas Šarka - lengvas ir sunkus. Jo spektaklį „skaitai“ kaip filosofijos vadovėlį arba kaip anatomijos atlasą. Juo „dažai“ smegenų pusrutulius, kol rusvų žemės spalvų gamoje išvysti susiformavusią skulptūrą. Šarka, į sceną įžengęs tik su strėnjuoste ir grimo „kostiumu“, pamažu it molio dirbinį suformuoja save - tvirtą, žemiškų jėgų nepažeidžiamą būtybę. Molio miltų skonio jis nejaučia, bet jaučia žiūrovai. Šarka nesuvokiamo pasaulio elementus ne tik puikiai pažįsta - jis jais manipuliuoja tarytum žiniuonis. Todėl jo spektaklis, nors ir nedega ugnyje, bet yra visiškai arti mirties, arti tos būsenos, kada mes, mirusieji, prisikeliame.

Naudodamas medį ir metalą, molį ir vandenį, Šarka tarytum iš molio dulkių suritina savo filosofiją. Šokis tarp peilių yra būdingas jo estetikos ženklas, kurį brėždamas jis nepateikia jokio emocinio santykio. Apskritai Šarka nelenda į žmogaus jausmus. Jam net neįdomu kalbėti apie žmogų. Nepainiodamas judesio su veiksmu, jis nuo pat spektaklio pradžios žongliruoja prasmių simuliakrais. Jam rūpi surasti tuos taškus, kurie daugiausiai simuliuojamame šiuolaikiniame teatre leistų  pajusti tikroviškumo liekanas. Jeanas Baudrillard´as tai, ko gero, pavadintų hipertikrove.

Greitos recenzijos žanras neleidžia pasinerti į Šarkos spektaklio kultūrinių sluoksnių analizę, bet akivaizdu, kad jis seka teatro revoliucionierių pėdomis. Šiame kontekste iškyla ne tik tradicinio japonų teatro opozicionieriai - butoh pasekėjai, bet ir Antonino Artaud figūra - tiek žmogiškasis, tiek filosofinis jo požiūris į teatrą.

Šarkos kūrybai tinkamai įvertinti šiuolaikinio lietuvių teatro kontekstas per skystas. Vadinti jį „keistuoliu“ ar dar kuo nors - neteisinga, nes jis kuria teatro filosofijos pagrindus. Jis prisikelia iš pelenų: sukasi prieš žiūrovą lyg ledynmečio žmogus ir čia pat mūsų akyse vėl pavirsta į dulkę.

Šarkos spektaklio piešinio negali iš anksto numatyti. „Vabi Sabi Vasabi“ forma pirmiausia gimsta dvasiniame turinyje. Spektaklio choreografija taip pat nėra pirminė nuostata: kūno plastika sukuria tam tikrą judėjimo trajektoriją, kuri gali būti pavadinta šokiu. Šarkos kūnas nepripažįsta ramybės: jis taip absorbavęs aplinką, kad regimas jo dvasinis nervas tampa visuotinu. Šarka savo gyvenimą sutapatina su forma, o meninė forma tampa jo gyvenimu. Šių dalykų jis tiesiog negali atskirti. Pasaulio ramybę ir stabilumą Šarka naikina savo kūnu ir kuria istoriją, kuri uždaro pasaulį amžinai judančiame rate.

recenzijos
  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.