Kiekviena moteris iš bjauriojo ančiuko nori virsti balta gulbe

Sigita Ivaškaitė 2014-07-07 lrytas.lt, 2014 07 02

aA

Jau spėjusioje pasimiršti „Kultūros naktyje“ vis dėlto įvyko šis tas įsirėžusio į atmintį. Tą vakarą Menų spaustuvės Kišeninėje salėje žiūrovai galėjo išvysti tarptautinį projektą „Pink Cloud Effect“ (liet. „Rožinio debesies efektas“). Spektaklio idėjos autorės ir atlikėjos Simona Biekšaitė (Lietuva), Marit Sirgmets (Estija) ir Kjersti Aas Stenby (Norvegija) pristatė labai moterišką, bet tikrai ne banalų scenos kūrinį.

Visos trys autorės, – Norvegijos teatro akademijos auklėtinės. Tai – mokykla, renkanti bendrus aktorių ir scenografų kursus. Jų metu studentai gilinasi į įvairiausius vizualius meno kūrybos principus bei gauna itin platų teorinį paruošimą. Darbas grupėse, atrodo, yra neatsiejamas šių studijų ir tolimesnių darbų principas.

Dviejų aktorių ir scenografės kūrinys prasideda dar neįžengus į sceną. Visas kūrybinis procesas (spektaklis pirmą kartą rodytas pernai Norvegijoje) yra užfiksuotas inerneto puslapyje http://pinkcloudactivity.wordpress.com/. Čia galima atsekti viską iki pat kūrėjų įkvėpimo šaltinių. Internetinis puslapis tampa dienoraščiu, dokumentavimo vieta, kur publika gali ne tik sekti idėjos ištakas, proceso eigą, bet ir ją nulemti.

Įkvėpimo šaltiniai

Keliais vaizdais ir tumpais video apibūdinama projekto kryptis ir jo atspirties taškai. Jos veidu tampa žinomo olandų menininko Berndnaut Smilde debesies koplyčioje nuotrauka „Nimbus II“.

Paradoksalus vaizdas, erdvės ir objekto santykis, visur sekantis dvilypumas juntamas ir spektaklyje. Taip atrodo ir scena. Į ją „nusileidžia“ muilo burbulų debesis, sukurtas iš perregimų balionų. Čia murkdosi M.Sirgmets ir K.A.Stenby. Iš pradžių atrodydamos lyg tikros paplūdimio muilo operų deivės, jos greitai pavirsta aršiomis ir ašarotomis konkurentėmis, kas sekundę atskleidžiančiomis vis baisesnį savo veidą.

Aktorių vaidyba čia remiasi ne personažo ar vaidmens kūrimu, o formos ir turinio kontrastais. Iš esmės supriešindamos savyje geriausias ir baisiausias moterų savybes, jos, pirmiausia, transliuoja savo nuomonę, poziciją.

S.Biekšaitė čia užima pasakotojos, o kartais ir savotiškos vakaro vedėjos poziciją. Jos monologu pradedamas spektaklis siejasi su kitu įkvėpimu, – žymaus britų menininko ir muzikanto Briano Eno pasakojimu apie žmogaus prigimtį ir tobulybę.

Pastaroji, jo nuomone, yra tai, kas nuobodu ir neturi charakterio. O štai prigimtimi jis vadina norą pasiduoti, būti valdomu, nors kasdien esame tikinami, jog turime viską valdyti savo rankomis.

Įkvėpimo rezultatai

Vos valandą trunkančiame spektaklyje persipina drama, groteskas ir muilo opera. Viliojantys, maudymosi kostiumėliais aprengti kūnai patys save bjauroja. Nuvarvėjęs makiažas dera prie merginų isterijos ir šiurkščių tekstų, sąmoningai nurašytų nuo tikrų serialų scenarijų.

Būtent išsakyti su pykčiu ir pagieža jie suskamba visu savo žiaurumu ir iš muilo tampa tikru drabstymusi purvais.

Čia pat nuskamba ir naiviai nuoširdus monologas ape tai, kaip smarkiai galima mylėti žmogų. Taip, jog pasižadama net nekreipti dėmesio į rytinį partnerio burnos tvaiką...

Stebint nė sekundei neapleidžia dvilypumo jausmas. Erdvė čia ir estetiška, ir atgrasi, merginos, – gražios ir bjaurios, tekstai – paviršutiniškai juokingi, bet visuomet turintys dalelę rimtos tiesos. Visą šį katilą finale matome kaip šiandienos moteriškumo obsesijos atvaizdą. Kiekviena iš bjauriojo ančiuko nori virsti balta gulbe (didžiulis pripučiamas atitikmuo yra ir scenoje). Ir dar svarbiau: kiekviena nori tokia būti vienintėlė.

Vis dėlto viso to siekiama ne dėl savęs, o dėl kitų. Ir čia prisimename žodžius apie pasidavimą bei tobulybę. Ar tik neatsitinka taip, jog visiškai pasidavę aplinkai, pasiekę jų norimos tobulybės, iš tiesų tampame neįdomūs? Taip. Tačiau kūrėjos ir čia randa sprendimą.

Laisvė rinktis

Spektaklio kūrimo interaktyvumas, prasidėjęs, kaip minėta, internetinėje erdvėje, tęsiasi ir salėje. Įpusėjus spektakliui, veiksmas yra stabdomas ir publikai leidžiama balsuoti: kuri iš dviejų aktorių turėtų suvaidinti didijį finalą? Kuri iš judviejų yra arčiau žiūrovo tobulybės?

Balsavimas įvyksta, išrinktoji tampa nuotaka. O kas po to? Kas seka pasiekus šį „tobulą“ tikslą? Kas laukia po holivudinio hapiendo? Mirtis, pabaiga ir nauja pradžia. Žiūrovams suteikta laisvė rinktis iš tiesų yra užprogramuota prievolė teisti. Juk serialai taip paprastai nesibaigia. Vėl laukia susidūrimas su veidrodžiu, kuriame tu vis dar esi tas pats bjaurusis ančiukas.

LRYTAS.LT

 

recenzijos
  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus, su kuriais bendradarbiavo.

  • Vaikystė nevaikiškam spektakliui

    D. Krymovo mintis, jog šis spektaklis – tai requiem gimusiems ir negimusiems vaikams, leidžia priimti jo paveiksliškumą, tačiau kartkartėmis tai primena ne kūrinį, o pamąstymus-etiudus vaikystės tema.

  • Istorijos ir abstrakcijos

    „Legendoje“ kompozitoriaus Antano Jasenkos muzika kuria choreografiją ir šokėjų jausmus įkvepiančią atmosferą, apibendrintą senųjų laikų apmąstymo, prisiminimo nuotaiką.

  • Liūdna LEGENDA

    Mūsų šokio mene, reflektuojančiame istorinius įvykius ar asmenybes, ryškėja liūdesio, simbolių, savirefleksijos, aukštų substancijų, transcendentinis pasakojimas.

  • Sriubos valgymas prieš pasaulio pabaigą

    Kodėl tiek daug kalbu apie vaidmenis? Nes nieko daugiau spektaklyje „Tiesiog pasaulio pabaiga“ nėra. Toks V. Masalskio metodas: apsivalyti nuo visko, kas nereikalinga, palikti tik žmogų.

  • Utopiško(s) ryšio paieškos

    Choreografė Greta Grinevičiūtė savo darbuose ieško nesamų ryšių galimybių, esamiems – įtvirtinimo modelių ir būdų nusikratyti visuomenės primestų ryšių būtinybės.

  • Kaip žmonės kenčia ir kaip mylisi

    Režisierius Jonas Kuprevičius su bendraamžiais aktoriais sukūrė tikslų ir aiškų savo kartos portretą. Pagalvojau, kad kiekvienai kartai reikėtų turėti savo „Shopping and Fucking“.