Kentauro gundymai

2008-05-24 Bernardinai.lt, 2008 05 20

aA


Liuda Jonušienė

Equus-Firth.jpg
Scena iš pirmojo „Equus“ pastatymo Londono Old Vice su Peteriu Firthu. Nuotrauka iš website-archive2.nt-online.org

Net jeigu ant tavęs griūva lavina įvairiausių meno reiškinių, patirti katarsį yra taip reta, kad tuomet, kai tai nutinka, kai, pamatęs spektaklį, paveikslą, kino filmą, ką nors perskaitęs arba išgirdęs, netikėtai dalyvauji skausmingoje ir drauge šviesioje apsivalymo, pakylėjimo, išganymo šventėje – ilgai negali tuo patikėti. Kitąsyk net neleidi sau patikėti, kad nebūtum suniekintas, apšauktas neišmanėliu ar pernelyg egzaltuotu. „Na ir kas, - tariu sau, - svarbiausia, kad tai nutiko“.

Praėjus beveik dvidešimčiai metų po Peterio Shafferio pjesės „Ekvus“ pastatymo Panevėžio dramos teatre (režisierius Algimantas Pociūnas), tą patį 1973 metais parašytą draminį veikalą „Meno“ teatro scenoje interpretavo režisierius, aktorius, kino dokumentalistas, Dailės akademijos dėstytojas Rimas Morkūnas.

Nemačiau pirmojo pastatymo, tiesą sakant, kažkaip prapuolusio, prasmegusio tuo metu nepaprastą virsmą išgyvenusios Lietuvos realybės akivare, bet nediduką municipalinį miesto teatrą šiomis dienomis galima pasveikinti su puikia premjera. O panevėžiečius – su tuo, kad kažkada kažkam išsprūdęs komplimentas Panevėžiui, kaip teatrų miestui, nebuvo pasakytas tuščiai. Tiesa, gal kiek avansu ir su išlygomis, bet kartais užgauti ambicijas yra labai pravartu.

Dar šio spektaklio žiūrovai ilgam turėtų įsiminti retą ir nuostabų dalyką – naujo jauno talento gimimą. Pagrindinį Alano Strengo vaidmenį jame įspūdingai suvaidino „Meno“ teatro studijos auklėtinis, J. Balčikonio gimnazijos abiturientas Paulius Pinigis. Subtilus, tarsi įelektrintas jo ir jau patyrusio aktoriaus Vidmanto Fijalkausko (psichiatro Daiserto) duetas, visai neprastai padedamas kelių epizodinių veikėjų, kuria įtemptą, jaudinančią ir įtikinančią trijų valandų trukmės akistatą su nenuspėjama žmogaus prigimtimi.

Žirgus nuo vaikystės dievinantis septyniolikametis nei iš šio, nei iš to šešiems iš jų išbado akis. Per iki beprotystės keisto nusikalstamo poelgio psichoterapinį nagrinėjimą kasamasi vis giliau ir giliau: į pirmapradį ryšį su gamta, į šeimos tarpusavio santykius, aistros ir geismo užgimimo paslaptį, Dievo ir meilės absoliuto paieškas.

Galima buvo spektakliui suteikti ir vieną pagrindinę – erotikos spalvą. Jaunuoliui nepavyksta prarasti nekaltybės. Pasekmės klaikios. Gydytojui tenka nelengva užduotis – traukti jauną besiformuojančią asmenybę iš frustracijos ir afekto būsenos. Tačiau gili ir įvairialypė pjesė leido aprėpti kur kas daugiau. Iki pabaigos, kai ne mažiau už savo pacientą sutrikęs Daisertas sako, kad dabar žąslai atsidūrė jo burnoje, drauge su jos herojais nueinamas ilgas akmenuotas kelias.

Gražiausia tame kelyje – romantizuotas, kone sudievintas ekvus (lot. arklys), skausmingiausia – taip ir neatsakyti klausimai: o kurgi yra žmogaus apsinuoginimo, kaltumo be kaltės, pasinaudojimo kitu žmogumi ribos?

Reikia pasakyti, kad nedidelio teatro bandymas prisiliesti prie tokios gelmės, prie tekstų, kuriuos tuo pat metu scenoje imasi realizuoti garsiosios Londono ar Niujorko trupės – gerokai iššaukiantis ir rizikingas poelgis.

Vienadienių pramogų ir šou verslo švelniai prievartaujamame pasaulyje (taip sakau todėl, kad niekas tų pramogų ir šou, laimei, dar nesiūlo mainais už gyvybę) šitaip rizikuoti, eksperimentuoti gali tik šiek tiek avantiūristiški menininkai, kuriems nelabai rūpi to pasaulio reakcija. Kad ir ką kalbėtume, provincijoje tai nėra dažna. Kaip apskritai nėra dažni aukštos prabos universalūs meno reiškiniai. Provincija jų šiek tiek prisibijo. Arba primiršta. Apsivelia pigiu dekoru, inertiškomis akcijomis, grafomanija, nepilnavertiškumo kompleksais. Skausmas, aistra, dvasinės erdvės, jų didingumas ir menkystė, meilė ir atjauta, tiesos paieškos ir išsižadėjimai – visa tai, žinoma, niekur nedingę, kažkur yra, kažkur vyksta, tik tarsi nepriklauso mums. Betgi priklauso.

Nedidele to iliustracija ir savotišku įrodymu laikyčiau keletą po spektaklio nugirstų žodžių. Kažkuris iš įspūdžiais besidalijusių jaunuolių tarė: „Jau dabar žinau, kad norėsiu žiūrėti antrą kartą“...

Viename interviu Rimas Morkūnas yra pasakęs nebijantis pralaimėti, mat tikrasis profesionalumas yra gebėjimas ramiai išanalizuoti klaidas. Ir į Panevėžį padirbėti režisierius, atrodo, užsuko, pernelyg nesibaimindamas. Juo labiau kad analizuoti tenka ir būtina ne tik klaidas. Kentauro gundymai premjera nesibaigė. Režisierius yra įsipareigojęs padirbėti su antrąja „Ekvus“ sudėtimi ir net pasvarsto, ar pačiam kada nors nesuvaidinti daktaro Daiserto...

Bernardinai.lt

recenzijos
  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.