Kelias per kartas

Sigita Ivaškaitė 2023-10-27 dance.lt, 2023-10-27
Grėtė Šmitaitė. Francesco Rufini nuotrauka
Grėtė Šmitaitė. Francesco Rufini nuotrauka

aA

Šiemet Naujajame Baltijos šokyje savo darbą „Įskilimai“ pristačiusi Grėtė Šmitaitė spalio 8 d. sugrįžo į „Menų spaustuvę“. Šį kartą ji atliko du savo kūrinius.  Po pavasarį šokio žiūrovams jau matyto „Įskilimo“ buvo galima išvysti „Laukymės“ premjerą. Stebint pasirodymus psichikos sveikatos menų festivalyje „Ryšiai“, be noro giliau pažinti šią jauną kūrėją, buvo labai malonu matyti visiškai kitokią publiką ir suprasti, kaip svarbios socialinės temos ir šokio menas persipina žiūrovo pasaulyje, leisdami vienas kitam atsiverti.

Kalbant paprasčiau, visuomet tikiu, kad šokio, fizinio teatro formos mums leidžia scenos meną pajusti universaliai. Kūno kalba, gebanti būti čia pat abstrakti ir ypatingai konkreti, skaitoma nepaisant kalbos barjerų. Net jei šiandien šokio spektakliuose kartais galima rasti žymiai daugiau teksto, šokėjo žodžiai ateina iš jo kūno, įsižemina, dažniau tampa apčiuopiama būtinybe nei perdėtai sureikšminama poezija. Tokiu būdu šis scenos menas per juslines mūsų pajautas geba tikslingai komunikuoti, paliesdamas ir subtilias bei jautrias psichologinės sveikatos kaip emocinės būsenos temas.

Trumpesniuose nei pusvalandžio Šmitaitės darbuose taip pat dominuoja kalba. „Įskilimuose“ Grėtė kalbasi su mirusiu seneliu, bandydama apčiuopti meilės suvokimą ir jos reprezentavimą. Čia fizinis skirtumas atsiranda tarp tvirtos pozos sėdint už stalo ir kilnojant skaidrius tosto stikliukus bei unikalaus judesio pagal visiems atpažįstamus meilės hitus. Būtent kūrėjos šokis yra jos savastis, jos meilės išraiška, pasiklydusi ir nerandanti atitikmens nei senelio, nei ją supančiame šiuolaikiniame pasaulyje. Reikia pastebėti, kad Šmitaitės kūriniams labai tinka mažesnės pasirodymų erdvės, kaip tą vakarą užimta Kišeninė salė. Dalis žavesio čia kuriasi ne iš tolimesnės pozicijos stebint atlikėją, bet iš arti jaučiant jos įtraukų, tačiau ir sunkiai apibūdinamą bekompromisinį judesio materialumą.                                                                                                                      

Įdomu, kad būtent antrajame darbe „Laukymė“ (ne)tyčia atrandama ta savita išraiška, meilė ir identitetas, taip ieškotas „Įskilimuose“. Spektaklis, prasidedantis monologu Vakarų Europai, kurį dažnas mūsų paskutiniuosius du metus bandome išsakyti, o gal kartais ir išsakome. „Kaip galėčiau drįsti galvoti, kad jūs nesuprasite?“, - beveik tobula klausimo formuluotė. Joje telpa mums bandytas įdiegti susismulkinimas prieš „didžiąsias“ Vakarų valstybes, noras būti išgirstam, o kartais ir ironija, bandant blaiviai žvelgti į situaciją.

Iš tiesų - kaip galėtume mes drįsti sakyti žmonėms, nuspręsti už juos, jog jie niekada nesupras mūsų patirčių, skausmo, keliaujančio iš kartos į kartą. Kaip mes galime drįsti teigti, jog jie negali įsiklausyti ir būti empatiškais? Išskyrus tą faktą, kad, na, atrodo, jog jie iš tiesų vis dar nesuprato. Taip, ne visi, bet šiandien daugelis labai stipriai žinome tą bejėgystės jausmą, šaukiant pasauliui apie Ukrainos skausmo validumą. Dažnai neriame į beviltiškumo gylį, tačiau vis susiimame, nes kad ir koks artimas bei atpažįstamas šis skausmas, dabar - ne metas būti jo auka. Dabar metas būti jo gyva atmintimi.

Būtent per atmintį Grėtė pasirenka savitą ir paveikų kelią, šokiu nukeliaudama į savo šeimos žemes. Akivaizdžiai skirtas užsienio auditorijai, spektaklis „Laukymė“ iš galva į sieną besidaužančio monologo virsta jautriu pasakojimu apie penkis skirtingus apsilankymus laukymėje, kažkada buvusioje namais. Kiekvienam, patyrusiam Sovietų sąjungos režimo traumą, senelio istorija labai atpažįstama: buvo žemė ir namai, tada atėjo rusai, viską atėmė ir ištrėmė. Nors šiandien žemė vėl priklauso šeimai, fiziškai ji tuščia, čia niekas negyvena, bet nereiškia, jog joje niekas neauga.

Susikoncentruodama į asmeninę patirtį, Šmitaitė subtiliai, daugiasluoksniai, nors, atrodytų ir taip paprastai nupasakoja tautos ir šeimos namų atminties istoriją. Prisimindama apsilankymus, Grėtė atkartoja vaikiškus, paaugliškus, bręstančius ir ieškančius, - savo augančius judesius gimtojoje žemėje. Gražu stebėti ir perkelti juos į „Įskilimų“ choreografiją, galvojant apie tai, kaip mus formuoja šalies kraštovaizdžio patyrimas. Kaip vaikiškas šokinėjimas šaltoje upėje ir bandymas sūpynėse pasiekti dangų vėliau tampa meilės kalbos dalimi. Supranti, jog dalis jos ieškojimų ir bandymų atrasti savo išraišką ar susitapatinti su aplinka, kyla iš tos tuštumos, iš atimtos istorijos dalies, kurioje negalėjo įvykti tiesioginė tąsa tarp skirtingų kartų gyvenimų. Ir tai nėra „populiarūs“ kartų skirtumai - tai mūsų kolektyvinė trauma.

Nei piktai, nei įžeidžiančiai, bet nesu iš tų, kurie tiki meilės jėga. Tačiau Grėtės pasirinkimu meile bandyti pasiekti tuos, kurie dar gali jausti empatiją, patikiu. Svarbu, jog tai netampa manipuliacija. Kūrėja pasakoja apie save ir senelį bei tuščiais laukais tapusius namus, pasitikėdama publika. Ji tiki atpažįstamumu ir žmogaus jausmų universalumu. Iš to gimsta pagarba ir lygiavertis emocijų dialogas. Tuo tarpu mums, žinantiems, kad skirtingose šalyse turime per kartas besitęsiančios traumos atmintį nešančius kūrėjus, atgimsta viltis būti išgirstiems.

dance.lt

recenzijos
  • Eižėjantys luobai

    „Stand-up’as prasmei ir beprasmybei“ leidžia atsiskleisti aktorių Vitalijos Mockevičiūtės ir Karolio Kasperavičiaus meistrystei, parodyti komišką, psichologinę ir net tragišką savo pusę.

  • Geras oras, jei nežinai ką pasakyti

    Kūrėja Kristina Marija Kulinič siūlo kalbėtis. Bet per pusantros valandos išnagrinėti tiek klausimų – neįmanoma. Vietoje to, kad pasirinktų vieną ir nertų giliau, siekė aprėpti viską. Tad spąstai užsidarė.

  • Būsenų „Kartoteka“

    Varnas sukūrė bendrą spektaklio konstrukciją, o visa Herojaus vidinė kelionė priklausė tik nuo Svobono kūrybos. <...> Jis – regimas veiksmo režisierius, ir kuriantis save, ir valdantis visą situaciją.

  • Krystiano Lupos pėdsakai „Užburto kalno“ teritorijoje

    Režisierius ištobulino liupiškojo teatro požymį – savo paties buvimo tarp žiūrovų įgarsinimą. <...> Lupos čia ir dabar kuriamas „garso takelis“ ir žavėjo, ir trukdė.

  • Prapjauti tamsą

    Greičiausiai nesijuokiu todėl, kad ėjau žiūrėti juokingo spektaklio. Pavadinime įrašytas stand-upʼas kuria labai konkretų lūkestį. Žiūrovai mato jautriai gedulą apmąstantį spektaklį, kuriame yra ir humoro.

  • Bananai – minkščiausi vaisiai

    Atlikėjai skendo švelniai gelsvoje šviesoje ir atrodė it nužengę tiesiai iš „Paskutinės vakarienės“. Vis tik miniatiūros „Šokti 1000 metų“ nuotaika labiau panašėjo į gyvenimo šventės pradžią, o ne pabaigą.

  • Taisyklių rėmai

    Nacionalinio Kauno dramos teatro spektaklyje „Atidaryk duris“ minimos durys buvo pravertos, bet toliau nežengta: formalus bendradarbiavimas įvyko, tačiau pristigo kūrybinės sinergijos.

  • Septynerius metus matuotis temperatūrą

    Būtent keistai bėgantis laikas ir sukuria pretekstą spektakliui pasinaudoti galimybe vos ne visą darbo dieną išlaikyti žiūrovą teatro kėdėje – kad šis galėtų visu kūnu pajusti sustojusį laiką.