Kas yra ir kas nėra barbaras

Jūratė Visockaitė 2023-04-02 literaturairmenas.lt, 2023-03-30
Scena iš spektaklio „Barbarai“, režisierius Árpádas Schillingas (Valstybinis jaunimo teatras, 2023). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Barbarai“, režisierius Árpádas Schillingas (Valstybinis jaunimo teatras, 2023). Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Pasitikrinau: Audronis Liuga, Jaunimo teatrui vadovaujantis nuo 2016-ųjų, uoliai vykdo nusibrėžtą programą „Teatras, kuriantis vertę“ (publikos ir darbuotojų ugdymas, pristatant literatūros interpretacijas). Mažai skaitantis jaunimas ir likusieji, atėję į šį teatrą ir atsisėdę, yra priversti be perstojo laužyti galvą. Kurti savo vertę. Ir netgi fojė nusipirkti knygą „Barbarų belaukiant“.

Atsivertusi jaunimiečių repertuarą randu: Ričardą Gavelį, Winfriedą Georgą Sebaldą, Jonathaną Littellą, Miguelį de Cervantesą, Svetlaną Aleksijevič. Šių autorių opusus net perskaityti sunku, o perkelti į sceną, hm, tiesiog neįmanoma. Tačiau A. Liugos ledlaužis plaukia!

Inscenizuoti ar adaptuoti Johną Maxwellą Coetzee (g. 1940) į Lietuvą vėl buvo pakviestas vengras Arpadas Schillingas („Didis blogis“, LNDT). Jaunystėje išgarsėjęs mocartišku „Kreidos rato teatru“, nūnai jis klajoja po pasaulio scenas jau kiek apsunkęs. Tačiau aktoriams Arpadas tebelieka dangaus mana. Nes šiam režisieriui labiausiai rūpi kūrybos procesas („Man svarbiausia įkvėpti aktorius“). Ak, džiaugiuosi už trupę, už tiesiogine ir perkeltine prasme spektak­lyje „Barbarai“ (vasario 25 d.) besimaudantį Valentiną Masalskį, bet aš pati ilgiausiose pauzėse ne maudžiausi, o susiraukusi sprendžiau algebros uždavinį. 

Knygą skaičiau, 2019-ųjų filmą (kuriame juodais akinukais išsiskyrė Johnny'o Deppo Pulkininkas, spektak­lyje užtikrintai perteiktas Gedimino Storpirščio) irgi mačiau. Dabar per tas 3,5 valandos, laikui įpusėjus, spektaklio lygtyje staiga radau visai naują nežinomąjį (apie kurį vėliau - valio! - perskaičiau programėlės interviu). „Mums svarbus pagrindinio veikėjo Teisėjo santykis su moterimis.“ Taip, tas bjaurus visuomenės nesipriešinimo niežulys sustip­rėja režisūriškai galingose, kai kada net keturplanėse - vonia su tikru vandeniu; kavinės staliukas ir baras su tikru maistu; vienokia ir kitokia muzikinė grupė; kankinimo kamera - mizanscenose. Apsireiškusi luoša barbarė (akt. Viktorija Kuodytė) kietu tylėjimu svarstykles greitai nulenkia į savo pusę, bet pavergta abejinga minia yra būtent moteriškos lyties. Moteriškės vis šlavinėja pripustytą dykumos žemę (man rodos, toji žemė, kaip ir gyva muzika, yra perteklinės, nieko nebylojančios), barbarė ir kavinės padavėja imasi šukuoti plaukus, užjausti viena kitą. Bet tai tik užuominos - tokios jos ir lieka, minčių nesuaudrina, į kažką kita nepersilieja.

Sceną okupuoja V. Masalskio Teisėjas, veikiantis visomis prasmėmis va bank. Jis iš tiesų yra ir viskas, ir niekas. Per Teisėją pasiekia mintis, kad barbarai esame mes patys. Pavojinga ir kvaila baltinti Vakarus ir juodinti Rytus - ir mes galime tapti barbarais, vadinamąja Imperija, jeigu taip kategoriškai skirstysime. Prisiminkime, civilizuotas pasaulis ką tik bandė perauk­lėti Afganistano, Irako barbarus. PAR ir Australijos pilietis J. M. Coetzee, neutralus rašytojas, kadaise ištremtas iš JAV už protestą prieš karą Vietname, kviečia permąstyti visuomenės suformuotas elgesio normas. A. Schillingas jau nė nebelaukia barbarų, nesigailėdamas aprengia savo teisųjį Teisėją moterišku apatinuku - barbaras štai prieš tave ir tavyje.

Didelės žmogaus sąmonės pervartos didelėse knygose sukrečia. Vizualizuotos jos aptrupa, supap­rastėja ir, kad papasakotum tą pačią istoriją, ko gero, reikia tapti... barbaru - sunaikinti istoriją ir prikelti jos atspindį.

-----
Jūratė Visockaitė - teatro ir kino kritikė.

Iš 3765 / 5 žurnalo (2023-03-10)

recenzijos
  • Kita stotelė – pasipriešinimo melancholija

    Aktoriai taip ir neišėjo nusilenkti. Laikosi Juozo Miltinio tradicijų? O gal tiesiog nebėra kam lenktis? Miestas, kuriame prasidėjo ši istorija, jau miręs. Ten traukiniai nebestoja.

  • Kai fermentacija sustoja

    Tiek dramaturginė, tiek aktorinė Martyno Nedzinsko linija – tokia vientisa, išbaigta ir drauge tokia pavydėtinai apgailėtina, kad galėtų tapti vadovėliniu degradavusio, amžinai mitologinę kaltę jaučiančio individo pavyzdžiu.

  • Pažvelgti lakštingalai į akis

    Tai originalus lietuviškos erdvės įveiklinimas, net čia ir dabar kuriama jos personifikacija: juk senos Trakų Vokės dvaro sodybos durys ir grindys taip pat girgžda, o jo erdvės – ne tik istorijos saugykla, bet ir dabartis.

  • Neužrūgęs pasaulis

    Sunku pasakyti, kiek iš tiesų yra sąmoningos „Fermentacijoje“ matomos citatos. Tik aiškiai matyti už jų plytinti tuštuma – taip, kaip už mobilių aikštelių lūkuriuojantis didžiulis scenos erdvės gylis.

  • Pagarbiai, iš tolo, iš garso

    „Sayonakidori“ lakštingala pragysta apie buvimą ikiracionaliame kultūros patyrime, kur užsimerkusi, net sėdėdama Trakų Vokės dvare, galiu tolumoje pamatyti Fudži kalną. Ar bent jo paveiksliuką.

  • Klounada ir Shakespeareʼas

    Režisierius Žilvinas Beniušis yra romantikas, bent jau toks atrodė spektaklyje „Romeo ir Džuljeta“, nutildantis juoką ir aplinkos triukšmą ir leidžiantis skleistis būtent meilės scenoms.

  • Nusikaltimas narcizų pievoje, stebint kiškiui

    Kol spektaklis plepa, tikrasis meno kūrinys įvyksta keliuose smulkučiuose momentuose, kurie iš tiesų turi potencialo pakeisti vidinę žiūrovo būseną, o ne tik užsiimti nesiliaujančiu jo informavimu.

  • Tarp scenos ir gyvenimo

    Pablo Larraíno filmas į Callas žvelgia kaip į prisiminimuose skendinčią, kiek sutrikusią figūrą. Pompastikos šiame pasakojime nėra daug, veikiau bandoma atskleisti žmogišką, pažeidžiamą Callas.