Išsivadavimas iš marazmiškų santykių

Ramunė Balevičiūtė 2007-02-07 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2007 02 06

aA

Gerokai sukriošę Ilonos Kvietkutės ir Dainiaus Gavenonio seniai

Kaunietė Daiva Čepauskaitė, save laikanti pirmiausia poete, o tik paskui dramaturge ir aktore, praėjusį savaitgalį išėjo nusilenkti sostinės publikai: Oskaro Koršunovo teatras (OKT) parodė spektaklio „Kartu“ pagal poetės pjesę „Pupos“ premjerą.

Tai šiek tiek neįprasta premjera. Ir ne tik todėl, kad programėlėje nėra režisieriaus pavardės. Spektaklio „Kartu“ iniciatoriai ir autoriai scenografė Jūratė Paulėkaitė ir aktorius Dainius Gavenonis savo darbą vadina kūrybinio (o prisimenant neseną skandalą, sukeltą šito spektaklio plakato, – galima sakyti, ir socialinio) eksperimento dalimi.

Šis eksperimentas, ko gero, bus prasidėjęs drauge su Birutės Mar „Grimo opera“. Čia užsimezgusi žmogaus tapatybės, slepiamos po daugybe skirtingų kaukių, tema varijuojama ir naujausiame OKT darbe. Tiktai „Grimo operos“ autoriai daugiausia buvo susitelkę į balso ir vaizdo sugretinimo sukeliamas asociacijas, o šį kartą spektaklio centre atsiduria aktorių kūnų santykis su erdve, personažo ir jo kaukės priešstata.

Tuščioje juodoje erdvėje du Ilonos Kvietkutės ir D. Gavenonio vaidinami gerokai sukriošę seniai komiškai plūkiasi, vilkdami didžiulius pupų maišus. Uždusę taip, kad tuoj, rodos, gaus galą, sugriūva ant pačių užauginto visų metų derliaus.

Ji – ant kelnių užsitempusi gėlėtą suknelę, išryškinančią persirpusios kriaušės formos figūrą, ryšinti skarelę ir avinti sportbačius – kupina kone karinio ryžto pabaigti darbą iki galo ir nugabenti pupas į rūsį. Jis – vos panešantis savo pilvą, apsiseilėjęs nuo išsekimo – priverstas paklusti valdingai žmonai. Sutempus maišus į paties senio sumeistrautą liftą, šitas staiga įstringa.

Persirpusios kriaušės formos jos figūra, jis - vos panešantis savo pilvą. Mariaus Macevičiaus nuotraukos

Buitinė situacija pjesėje tampa pretekstu ne tik komiškiems dialogams, bet ir intymiems atsivėrimams. Spektaklyje atsisakoma bet kokio lyrizmo, per daug nesigilinama ir į psichologinius niuansus, tačiau situacija išsirutulioja į archetipinę istoriją. „Pupų“ siužetas sumaniai supinamas su lietuvių liaudies pasaka „Seniai ir pupa“, ir šis sugretinimas tampa centrine spektaklio ašimi.

Jei spektaklyje nebūtų atsiradę pjesės veikėjų Brigitos ir Alfonso „antrininkų“ – pasakos herojų, kuriuos vaidina Edita Stundytė ir Tautvilas Gurevičius, jis būtų virtęs tiesiog senų žmonių elgesio, marazmiško jų bendravimo karikatūra. Šokėjai vilki įspūdingus kostiumus, vaizduojančius nuogą seno žmogaus kūną. Jie perteikia paralelinį siužetą: senų žmonių, išsilaisvinusių ne iš kūno, bet iš primestų elgesio stereotipų kiauto.

Pasaka apie tai, kaip du seniai savo užsiauginta pupa užlipo į dangų, tris naktis nakvojo Dievo namuose, bet, bobai neišlaikius smalsumo išbandymo, buvo išmesti atgal į žemę, virsta parabole apie tikruosius Brigitą ir Alfonsą – mylinčius, kupinus jaunatviško polėkio ir džiaugsmo. Akivaizdžios ir biblinės asociacijos: šitokį išsilaisvinimą galima suprasti ir kaip sugrįžimą į Rojaus sodą.

Ši istorija pasakojama subtiliai siejant aktorių-kaukių plastiką, šokį, Martyno Bialobžeskio muziką, šviesų (dailininkas Eugenijus Sabaliauskas) ir garso efektus.

Spektaklio pabaigoje, jau pasibaigus pjesės įvykiams, t.y. išsivadavus iš lifto kalėjimo, Brigita ir Alfonsas susitinka savo antrininkus. Prisidega nuo jų cigaretes ir paskęsta dioniziškame siautulyje.

Nors, pavadindami savo darbą kūrybine laboratorija, jo autoriai tartum apsidraudžia nuo griežtesnių vertinimų, vis dėlto sunku nepastebėti, kad lakoniškos formos spektaklį vietomis tarsi „ištampo“ ne visada tokia taupi ir tiksli D. Gavenonio ir I. Kvietkutės vaidyba.

Žinoma, dažnai gelbsti šmaikštus D. Čepauskaitės tekstas, tačiau stinga kietos režisieriaus rankos, kuri padėtų atrinkti vaidybos detales ir pasufleruotų originalesnių išraiškos būdų.

recenzijos
  • Į Skapiškį pro Osvencimą

    „Reforma“ iš tiesų turi karikatūros užuomazgų ir, įtariu, nori eiti jos keliu. Bet visą laiką apmaudžiai lieka kažkur šalia, lyg nuolat skaldytų lėkštą anekdotą ir mėgintų pigiai prajuokinti.

  • „Dalykai“, kurių nepamačiau

    „Dalykuose“, rodos, kūrybinės formos lieka „šalia“ liudijimų, subtiliai bandydamos jų neužgožti, daugiausia – tik iliustruoti. Bet gilesnės metaforos troškimas kankina tarsi deguonies trūkumas.

  • Pasivaikščioti su medžiais

    Gražu stebėti: iš pradžių užverčiantis auditoriją istorijomis, pamažu ekskursijos gidas vis daugiau erdvės palieka gamtai. Brūzgynuose geriausiai girdisi eilėraščiai. Ir spektaklio, ir turbūt gyvenimo.

  • Prisilietimų ir bučinių parkas

    Muzikinė šokio spektaklio „Parkas“ struktūra gali būti vertinama kaip pavyzdys šiuolaikiniams kūrėjams, ieškantiems dialogo su muzikos istorija ir klasikais tapusių kompozitorių kūriniais.

  • Requiem teatro epochai

    „Niekas iš manęs teatro negali atimti. Tik mirtis.“ Ši citata, kaip ir pats „Anos Kareninos“ pastatymas, tapo prasminga ir jautria epitafija Rimo Tumino kurtam teatrui ir sykiu – ištisai teatro epochai.

  • Mažutė Varšuva Argentinos pampoje

    Režisieriaus, dramaturgo Mariano Pensotti spektaklis „La Obra“ privertė susimąstyti, kokiais pasakojimais tikime ir kas padaro teatrinį pasakojimą tokį įtikinamą, kad supainiotum jį su dokumentika.

  • Įstrigti jausminiame rūke

    Kiekvienas etiudas atrodo it gabalėlis dėlionės, kuri tampa vis niūresnė, vis tirštesnė. <...> Juos sieja nesusikalbėjimas ir noras išlieti savyje susipynusius beprasmybės ir meilės neįmanomybės jausmus.

  • Teatre gavau į galvą (ir tai buvo geriausia, kas man galėjo nutikti)

    „Requiem“ čia simbolizuoja ne tik gedulą dėl prarastų nekaltų gyvybių, bet ir gilesnį susimąstymą apie tai, kokią aplinką paliekame ateities kartoms.