Išsivadavimas iš marazmiškų santykių

Ramunė Balevičiūtė 2007-02-07 Lietuvos rytas / Mūzų malūnas, 2007 02 06

aA

Gerokai sukriošę Ilonos Kvietkutės ir Dainiaus Gavenonio seniai

Kaunietė Daiva Čepauskaitė, save laikanti pirmiausia poete, o tik paskui dramaturge ir aktore, praėjusį savaitgalį išėjo nusilenkti sostinės publikai: Oskaro Koršunovo teatras (OKT) parodė spektaklio „Kartu“ pagal poetės pjesę „Pupos“ premjerą.

Tai šiek tiek neįprasta premjera. Ir ne tik todėl, kad programėlėje nėra režisieriaus pavardės. Spektaklio „Kartu“ iniciatoriai ir autoriai scenografė Jūratė Paulėkaitė ir aktorius Dainius Gavenonis savo darbą vadina kūrybinio (o prisimenant neseną skandalą, sukeltą šito spektaklio plakato, – galima sakyti, ir socialinio) eksperimento dalimi.

Šis eksperimentas, ko gero, bus prasidėjęs drauge su Birutės Mar „Grimo opera“. Čia užsimezgusi žmogaus tapatybės, slepiamos po daugybe skirtingų kaukių, tema varijuojama ir naujausiame OKT darbe. Tiktai „Grimo operos“ autoriai daugiausia buvo susitelkę į balso ir vaizdo sugretinimo sukeliamas asociacijas, o šį kartą spektaklio centre atsiduria aktorių kūnų santykis su erdve, personažo ir jo kaukės priešstata.

Tuščioje juodoje erdvėje du Ilonos Kvietkutės ir D. Gavenonio vaidinami gerokai sukriošę seniai komiškai plūkiasi, vilkdami didžiulius pupų maišus. Uždusę taip, kad tuoj, rodos, gaus galą, sugriūva ant pačių užauginto visų metų derliaus.

Ji – ant kelnių užsitempusi gėlėtą suknelę, išryškinančią persirpusios kriaušės formos figūrą, ryšinti skarelę ir avinti sportbačius – kupina kone karinio ryžto pabaigti darbą iki galo ir nugabenti pupas į rūsį. Jis – vos panešantis savo pilvą, apsiseilėjęs nuo išsekimo – priverstas paklusti valdingai žmonai. Sutempus maišus į paties senio sumeistrautą liftą, šitas staiga įstringa.

Persirpusios kriaušės formos jos figūra, jis - vos panešantis savo pilvą. Mariaus Macevičiaus nuotraukos

Buitinė situacija pjesėje tampa pretekstu ne tik komiškiems dialogams, bet ir intymiems atsivėrimams. Spektaklyje atsisakoma bet kokio lyrizmo, per daug nesigilinama ir į psichologinius niuansus, tačiau situacija išsirutulioja į archetipinę istoriją. „Pupų“ siužetas sumaniai supinamas su lietuvių liaudies pasaka „Seniai ir pupa“, ir šis sugretinimas tampa centrine spektaklio ašimi.

Jei spektaklyje nebūtų atsiradę pjesės veikėjų Brigitos ir Alfonso „antrininkų“ – pasakos herojų, kuriuos vaidina Edita Stundytė ir Tautvilas Gurevičius, jis būtų virtęs tiesiog senų žmonių elgesio, marazmiško jų bendravimo karikatūra. Šokėjai vilki įspūdingus kostiumus, vaizduojančius nuogą seno žmogaus kūną. Jie perteikia paralelinį siužetą: senų žmonių, išsilaisvinusių ne iš kūno, bet iš primestų elgesio stereotipų kiauto.

Pasaka apie tai, kaip du seniai savo užsiauginta pupa užlipo į dangų, tris naktis nakvojo Dievo namuose, bet, bobai neišlaikius smalsumo išbandymo, buvo išmesti atgal į žemę, virsta parabole apie tikruosius Brigitą ir Alfonsą – mylinčius, kupinus jaunatviško polėkio ir džiaugsmo. Akivaizdžios ir biblinės asociacijos: šitokį išsilaisvinimą galima suprasti ir kaip sugrįžimą į Rojaus sodą.

Ši istorija pasakojama subtiliai siejant aktorių-kaukių plastiką, šokį, Martyno Bialobžeskio muziką, šviesų (dailininkas Eugenijus Sabaliauskas) ir garso efektus.

Spektaklio pabaigoje, jau pasibaigus pjesės įvykiams, t.y. išsivadavus iš lifto kalėjimo, Brigita ir Alfonsas susitinka savo antrininkus. Prisidega nuo jų cigaretes ir paskęsta dioniziškame siautulyje.

Nors, pavadindami savo darbą kūrybine laboratorija, jo autoriai tartum apsidraudžia nuo griežtesnių vertinimų, vis dėlto sunku nepastebėti, kad lakoniškos formos spektaklį vietomis tarsi „ištampo“ ne visada tokia taupi ir tiksli D. Gavenonio ir I. Kvietkutės vaidyba.

Žinoma, dažnai gelbsti šmaikštus D. Čepauskaitės tekstas, tačiau stinga kietos režisieriaus rankos, kuri padėtų atrinkti vaidybos detales ir pasufleruotų originalesnių išraiškos būdų.

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.