Eiti savo keliu

Ramunė Balevičiūtė 2020-02-07 menufaktura.lt
Scena iš spektaklio „Miego brolis“, režisierius Adomas Juška. Lauros Vansevičienės nuotrauka
Scena iš spektaklio „Miego brolis“, režisierius Adomas Juška. Lauros Vansevičienės nuotrauka

aA

„Iš literatūros gimęs neliteratūrinis teatras“ - tokia Eimunto Nekrošiaus teatro formulė pirmiausia šauna į galvą apmąstant jo mokinio Adomo Juškos kūrybą. Kurdamas jau trečiąjį spektaklį jaunasis režisierius įkvėpimo ieško ne dramaturgijoje. Galbūt paradoksalu, bet literatūra jam tampa įrankiu tyrinėti teatro prigimtį. Debiutui pasirinkęs Jaroslavo Hašeko romaną „Šauniojo kareivio Šveiko nuotykiai“, teatro žemės tyrinėjimus Juška tęsė skaitydamas ir į teatro kalbą versdamas Jorge Luiso Borgeso „Smėlio knygą“ ir „Fikcijas“. Naujausias jo darbas, sukurtas kaip ir ankstesnieji Valstybiniame jaunimo teatre, remiasi 1992 metais Roberto Schneiderio parašytu romanu „Miego brolis“.  

Kalbėdamas apie savo kūrybą, Adomas Juška dažniausiai nemini savo mokytojo Eimunto Nekrošiaus įtakos. Tačiau akivaizdu, kad jų dialogas tęsiasi. Galbūt net ne dialogas. Juška su mokytoju nesiginčija, neįrodinėja savo tiesų. Bet ir nesilanksto jam, negarbina kaip stabo. Jųdviejų santykiai - veikiau kaip Dante's ir Vergilijaus Nekrošiaus „Dieviškojoje komedijoje“. Svarstydamas, ar gali pasitikėti Vergilijumi, Dante sulygina savo ir jo pėdos dydį. Vergilijus spektaklyje yra vedlys, tačiau jie abu vienas kitam leidžia būti lygiaverčiais kūrėjais. Nors Vergilijus nuolat padeda savo globotiniui, bet nesaugo jo nuo klaidų. Gera įsivaizduoti, kad ir Nekrošius iš Rojaus ramiai stebi savo mokinio darbą. Tikriausiai didžiuojasi. Bent jau dėl Juškos bekompromisio užsidegimo kurti savaip, savarankiškai mąstyti scenoje.

Stebint „Miego brolį“ sunku „išjungti“ reminiscencijų kūrimo mechanizmą, vis atmintyje pažadinantį vaizdinius iš Nekrošiaus spektaklių. Stipriausia asociacija turbūt būtų pabirę kaštonai kaip cukraus gabalėliai „Kvadrate“. Vis dėlto nevadinčiau jų citatomis ar replikomis. Tiesiog Juška naudoja panašų sceninių įvaizdžių kūrimo principą. Kiekvienai pasirinktai romano situacijai ar personažo jausenai jis ieško sceninio atitikmens, naudodamas tik aktorių kūnus ir paprastus daiktus - kėdes, akmenį, tvarstį, medinį vamzdį, jau minėtus kaštonus. Svarbūs sceniniai objektai - knyga, kurios viršelis aiškiai matyti - tai lietuviškasis Schneiderio „Miego brolio“ leidimas, metronomas ir piupitras su gaidomis. Šie scenografijos elementai (scenografijos autorius - pats Juška) simbolizuoja savotišką spektaklyje vykstantį alcheminį procesą: žodinė kūryba per muziką tampa teatru. Muzika „Miego brolyje“ yra ir tema, ir formos elementas, nors kompozitoriaus Vyginto Kisevičiaus muzikos spektaklyje skamba gana nedaug. Tai, kad spektaklio epizodams parinkti muzikinių dalių pavadinimai, nėra taip svarbu (nors aktorių pakeistas metronomo tempas užduoda epizodo nuotaiką) palyginti su pagrindinio veikėjo Elijo, - anot režisieriaus, - „labai jautraus žmogaus“ - vidinio pasaulio išraiška.

Džiugo Grinio vaidinamas muzikantas Johanesas Elijas Adleris apsėstas garsų: garsai - muzika, mylimosios balsas - gyvena jo galvoje, garsus jis girdi ir aplink save. Jam akmuo gaudžia, ir galvos tvarstis virsta kontraboso styga. Su aplinka jis bendrauja irgi ne žodžiais, o garsais, jausmus geba išsakyti tik grodamas vargonais. Žodinės komunikacijos spektaklyje beveik nėra. Veikėjai bendrauja per garsą, prisilietimą. Laiškus mylimieji Elijas ir Elsbeta (aktorė Digna Kulionytė) - nesvarbu, tikrovėje ar vaikino vaizduotėje - vienas kitam rašo ant kaštonų. Elijas su bičiuliu Peteriu (aktorius Aurelijus Pocius) kalbasi pūsdami medinį vamzdį... Kiekvienai būsenai ir situacijai Juška ieško garsinės išraiškos. O galbūt net iš romano pasirenka tas vietas, kurios leidžiasi „įgarsinamos“. Taip pat garsiškai materializuoja Elijo dvasines būsenas. Štai širdies dūžiai - tai basų kojų žingsniai: Elsbetos - darnūs, ritmiški, Elijo - kaip pašėlęs galopas. Kai kurie režisūriniai sprendimai visai paprastučiai, kiti - poetiškai pakylėti. Šiuo požiūriu spektaklis išties regisi išbaigtas ir vientisas.

Kiekvienas „Miego brolio“ epizodas - lyg savotiška sceninė lygtis, kurioje - dažnai net ne vienas nežinomasis. Veiksmas intensyvus, beveik neleidžiantis atsikvėpti. Šiek tiek atsipalaiduoti gali tik tada, kai nepaliaujamą simbolių ir kitų sceninių ženklų šifravimo procesą nutraukia grynojo grožio, kurio nereikia niekaip interpretuoti, įsiveržimai. Arba kai kurio nors ženklo reikšmės skaidrumas sutampa su jausmo intensyvumu. Tokių akimirkų yra Elijo ir Elsbetos scenose, toks yra spektaklio finalas. Arba kai spektaklio rimtį prablaško komiški intarpai, pavyzdžiui, scenose su Alekso Kazanavičiaus Pastoriumi ir keletą personažų vaidinančia Aušra Pukelyte.

Spektaklio aktoriai - dar studentai ir patyrę scenos meistrai - yra tikri režisieriaus suokalbininkai - tai, beje, buvo galima justi ir ankstesniuose Juškos darbuose. Jie susikaupę, tikslūs, energetiškai intensyvūs. Net Andriaus Bialobžeskio personažo - mediumo, nebylaus pasakotojo, stebėtojo - atsiribojimas intensyvus.

Jei Adomo Juškos kuriamą teatro kalbą vertintume šiuolaikinio scenos meno kontekste, galėtume prikišti gręžimąsi į praeitį ir visų „posūkių“ ir „lūžių“ - kūniškojo, vizualiojo, performatyviojo - ignoravimą. Tačiau jaunojo režisieriaus „senamadiškumas“ toks aistringas ir toks kategoriškas, kad negali nekelti simpatijos ir smalsumo - kas toliau?..

recenzijos
  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.