Būti dukra poteleviziniame amžiuje

Monika Jašinskaitė 2018-04-23 7md.lt, 2018-04-20
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis dulkių siurbliui ir tėčiui“. Vismantės Ruzgaitės nuotrauka
Greta Grinevičiūtė spektaklyje „Šokis dulkių siurbliui ir tėčiui“. Vismantės Ruzgaitės nuotrauka

aA

Buvimas. „Būti“ teatro žargonu reiškia žinoti, kaip patraukti publiką, turėti neapibrėžiamą savybę, kuri leidžia žiūrovams atpažinti [sukurtą realybę], sukeliant įspūdį, kad esi kitur - amžinoje būtyje. (Patrice'as Pavis, „Teatro žodynas: terminai, sąvokos ir analizė“)

Kovo 29 d. „Menų spaustuvėje“ įvyko Gretos Grinevičiūtės spektaklio „Šokis dulkių siurbliui ir tėčiui“ premjera. Grinevičiūtė yra jauna šokėja, baigusi šiuolaikinį šokį Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje. Ją greičiausiai jau matėte: kaip atlikėją Airos Naginevičiūtės, Jono Tertelio, Vyčio Jankausko kūriniuose, kaip kūrėją spektaklyje „B ir B dialogas“, o gal net blondinės amplua per nacionalinio transliuotojo žinias. „Šokis dulkių siurbliui...“ - pirmas jos pilnametražis solinis darbas, tad šiame tekste iš arčiau pažvelkime į keletą jo elementų.

Interviu. „Šokis dulkių siurbliui...“ sukomponuotas, lyg būtų pats gyvenimas, kitaip sakant, pasižymi atvira struktūra (režisierius Paulius Markevičius). Žiūrovams renkantis į Juodąją salę, mergina, kurią vadinsiu Jaunąja Žvaigžde, patogiai įsitaisiusi ant dulkių siurblio, atsakinėja į kaži kokio gyvenimo būdo žurnalisto klausimus (dramaturgė Kristina Steiblytė). Nors jie ne visada patogūs, atsakymai atrodo labai nuoširdūs. Kūrinys baigiasi Jaunajai Žvaigždei siurbiant sceninio gyvenimo dulkes - iš dangaus nusileidusius blizgučius.

Blizgučiai. Atsakinėdama į klausimus Jaunoji Žvaigždė šviečia - nuo auksinio bikinio atsimušančios prožektorių šviesos tiesiog akina. Vėliau ji vilki dar įspūdingesnį apdarą, supintą iš milijono kabančių auksinių siūlų (kostiumų dailininkė Rūta Kyguolytė). Besileidžiantys iš dangaus blizgučiai dalyvauja ir pačioje gražiausioje spektaklio scenoje (šviesų dailininkas Julius Kuršis), žymėdami spektaklio kulminaciją.

Bash. „Bash“ anglų kalba reiškia linksmybes, vakarėlį ar socialinį įvykį. Tai - spektaklio kompozitoriaus Vlado Dieninio kūrinys, kurį Grinevičiūtė įdainavo kartu su Markevičiumi. Tai - pirmasis atlikėjos šokis, kuris Jaunąją Žvaigždę, ritmingai judančią nuogomis kojomis su aukštakulniais, paverčia pačia Beyoncé. „Bash“ tinka ir spektaklio žanrui apibūdinti, nes šokis - tik viena jo raiškos priemonių.

Telikas. Televizorius - o jų „Šokio dulkių siurbliui...“ scenoje daug - yra patirto, pažįstamo Jaunosios Žvaigždės pasaulio dalis. Ji spokso į jį kaip koks „diedas“, sėdėdama išsidrėbusi fotelyje. Kartu Ji spokso ir į Jį - vyrišką Jaunosios Žvaigždės atitikmenį (veidas Markevičiaus), kuris TV ekrane dėsto apie altruizmą ir kitus rimtus dalykus. Nors matome net du veiksmus vienu metu, tokį spektaklį žiūrėti gana keista - kyla įspūdis, kad mums nieko nerodo!

Ironija. Netrukus ekrane pasirodo ir pati Jaunoji Žvaigždė, tik čia ji su blondinės peruku, kaip pati Grinevičiūtė jos ir Agnietės Lisičkinaitės spektaklyje „B ir B dialogas“. Abi, moteriška ir vyriška, jaunosios žvaigždės vaidina filmuose, kurie žiūrovų dėmesį traukia labiau nei Grinevičiūtės buvimas scenoje. Nepastebimai spektaklis virsta filmu, transliuojamu dideliame videoekrane (videoprojekcijų autorė Saulė Bliuvaitė, operatorė Vismantė Ruzgaitė). Angliškai kalbantys aktoriai įgarsinti iki skausmo pažįstamu Lietuvos televizijos balsu (atlikimas Dieninio ir Markevičiaus), kuris žiūrovams suteikia dar vieną dimensiją.

Alkoholis. Skardinės - o jų „Šokio dulkių siurbliui...“ scenoje daug - yra patirto, pažįstamo Jaunosios Žvaigždės pasaulio dalis. Televizijos reklama išduoda, kad ta sniego baltumo tara - tai alus. Ji geria jį kaip koks „diedas“, sėdėdama išsidrėbusi fotelyje. Tai smarkiai kontrastuoja su žvilgančiu Jaunosios Žvaigždės įvaizdžiu.

Prieštaravimai. Šis elementas teatro meno požiūriu yra vienas svarbesnių. Juk „Šokyje dulkių siurbliui...“ neapleidžia įspūdis, kad spektaklyje „nieko nerodoma“ dažniau nei „rodoma“! Kad tai įvertintume, reikėtų prisiminti, kaip teatro teoretikas Patrice'as Pavis cituoja pasaulinio garso režisierius: „Aktoriui stipriai būti būtyje, bet nieko neparodyti, - tai oksimoronas, tikras prieštaravimas. Tikra aktoriaus būtis - tai aktorius, pristatantis savo paties nebuvimą.“

Tėtis. Jis „Šokyje...“ yra pats svarbiausias aktorius. Kaip veikėjas jis prieštaringas: su Jaunąja Žvaigžde kalbasi telefonu, pagal situaciją ją guodžia arba prašo paskolinti pinigų, taip virsdamas elementu, jungiančiu sceną ir gyvenimą. Tėčiui skiriami ir patys jautriausi (istorija apie nuskrendantį balionėlį), ir patys bičiuliškiausi (karaokė pagal „Whitesnake“) spektaklio epizodai.

Superžvaigždė. Į spektaklio pabaigą Jaunoji Žvaigždė uždainuoja Marilyn Monroe stiliumi. Juk tėtis turi pamatyti, kad jo dukrai sekasi puikiai! Ir čia reikėtų pasakyti, kad Grinevičiūtė stebina. Galinčių ir vaidinti, ir šokti, ir dainuoti, ar bent jau sėkmingai tai darančių, Lietuvos scenoje nėra tiek daug.

Contemporary? Tiems, kuriems patiko šio pavadinimo spektaklis, „Šokis dulkių siurbliui...“ greičiausiai taip pat taps malonumu. Formos bei sprendimų originalumu ir idėjų plėtote Grinevičiūtės solo nenusileidžia vyresnių kolegų trio. Tačiau pradedančios choreografės šokio mizanscenoms kol kas trūksta choreografinio tikslumo ir užkrečiamos energijos. Tai šiek tiek sumažina spektaklio kulminaciją, atlikimas kiek pristabdo šviesomis sukurtą intymų ryšį su žiūrovu.

Spektaklyje „Šokis dulkių siurbliui ir tėčiui“ Greta Grinevičiūtė su komanda scenoje sukūrė erdvę, kurioje gyvena Jaunoji Žvaigždė. Tai galėtų būti jaunos moters kambarys, menininkės studija, svajonių ir realybės supama per gyvenimą keliaujančio žmogaus siela. Kūrinyje dera visuomenėje sklandantys skirtingoms lytims keliami lūkesčiai ir egzistuojantys moteriškumo kraštutinumai. Įdomu, kad šis darbas leidžia dar nematytu kampu pažvelgti į šiuolaikinio žmogaus gyvenimą mūsų krašte. Tėčio personažas spektaklį paverčia intymiu, tačiau kartu ir universaliu, įvairaus amžiaus, gyvenimo būdo ir įsitikinimų žmonėms tinkamu kūriniu.

7md.lt

recenzijos
  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį visiškai normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus.