Apsivalyk arba dink!

Andrius Jevsejevas 2011-10-19 lrytas.lt, 2011 10 19
Gabrielė Aničaitė ir Eglė Mikulionytė. Donato Stankevičiaus nuotrauka

aA

Apie skausmingo likimo režisieriaus Jono Jurašo legendą teko daug skaityti - esą dėl jo spektaklių sovietiniams valdininkams plaukai šiaušdavosi.

Jei ankstyvieji buvusio Kauno dramos teatro vyriausiojo režisieriaus J.Jurašo spektakliai bent kiek panašūs į savaitgalį seniausio šalies teatro scenoje pristatytą „Apsivalymą“ arba pernykštę „Antigonę Sibire“, atrodo, kad anuomet J.Jurašas prieš ugnį kovojo ugnimi.

Plaukai piestu stojasi ir šiandien. Ne vien dėl režisieriaus mėginimo kalbėti daugeliui dar ir šiandien skaudžiomis, nemaloniomis temomis. Labiausiai glumina tai, kad menininko režisūrinė retorika šiandien pavojingai priartėja prie agitacinio propagandinio teatro.

Naujam J.Jurašo spektakliui būdingi ir minėto teatro elementai - schemiškumas, personažų, situacijų, scenovaizdžio ir muzikos plakatiškumas, tikslingas sociopolitinės žinutės konkretumas, neslepiamas, net prikišamas tikslas kilstelėti žiūrovo sąmoningumą.

Siūlo atsigręžti į praeitį

Pagal estų kraujo turinčios suomės Sofi Oksanen romaną ir pjesę pastatyto „Apsivalymo“ kūrėjai akcentuoja, kad šiandienei posovietinių kraštų visuomenei būtina dar kartą grįžti prie istorinių ir kultūrinių žaizdų ir pamėginti apsivalyti nuo krašto raidą stabdančios praeities.

Netolimos praeities revizija - pastaraisiais metais viena vyraujančių temų buvusio sovietinio bloko šalių scenose.

Ją narplioja tiek lenkų režisieriai Krzysztofas Warlikowskis, Grzegorzas Jarzyna, tiek lietuvis Oskaras Koršunovas savo „Mirandoje“. Jų kūriniai pasižymi atvirumu interpretacijai ir motyvuotu daugiasluoksniškumu, o J.Jurašo „Apsivalymas“, deja, labiau tiesmukas ir paviršinis.

Spektaklyje lygiagrečiai matome fragmentus iš estės Alydės Trū gyvenimo pokario metais ir dešimtojo dešimtmečio pradžioje, kai Estija atgavo nepriklausomybę.

Eglės Mikulionytės vaidinama jauna Alydė Trū su partorgu vyru Martinu (Egidijus Stancikas) gyvena mediniame name šalies provincijoje. Ji rūsyje slepia už „nacionalistines“ pažiūras į Sibirą ištremtos dukters mylimąjį. Pokario scenas keičia epizodai po pusės amžiaus - tada į Alydės namus ieškoti prieglobsčio nuo besivejančių mafiozų atklysta sesers anūkė jaunutė prostitutė Zara (Elzė Gudavičiūtė).

Fabulos konstravimo principas panašus į tą, kurį J.Jurašas su Aušra Marija Sluckaite naudojo „Antigonėje Sibire“, tik šįsyk kur kas dramaturgiškai tikslesnis ir paveikesnis.

Jei niekšas, tai bukas

Vis dėlto esmine spektaklio, turinčio aktorinį, režisūrinį, dramaturginį, scenografinį potencialą ir galėjusio tapti įdomiu vaidinimu apie dviejų likimo iškankintų moterų likimus, yda tapo režisieriaus pasirinkta forma.

J.Jurašas neleidžia nė akimirkai suabejoti, kurie veikėjai čia teigiami, o kurie - niekšai. Trys rusų saugumo agentai, ant metalu kaustyto stalo, po virš galvų kabančia „plika“ lempa žiauriai tardantys Alydę, vėliau virsta trimis mafiozais, gaudančiais jų bosą pasmaugusią Zarą.

ų bukumas ir primityvumas pabrėžiamas visais spektaklio lygmenimis: scenografės Julijos Skuratovos sprendimu jie susodinti tarp begalvių uniformuotų manekenų, kūno kalba - pabrėžtinai vulgari, ginklai sukišti tiesiai į apatinius, vienam dar įkištas fetišisto botagėlis.

E.Stanciko vaidinamas partorgas Martinas - gyvuliškas nevala. O štai Alydės mintis ir veiksmus scenoje režisierius nė nemirktelėdamas pateisina, jos jausmus sutaurina. Nors tekste užkoduota ne viena priežastis pagrindinę heroję pasmerkti.

Apsivalyk arba nešdinkis

Bene silpniausia spektaklio grandis - schematiška ir plakatiška Tito Petrikio muzika, atskleidžianti visas kortas per pirmąsias dešimt spektaklio minučių.

J.Skuratovos scenovaizdis galėtų kurti papildomas prasmes, bet, atrodo, yra tik pats savaime. Scenoje sustatytos spintos iš triušių narvelių, iki griaučių apnuoginta kėdė scenos viduryje, metalinis stalas, lova.

Visa tai lyg ir kalba apie įkalinimą, poreikį išsilaisvinti. Bet scenovaizdis „neužauga“ kartu su Alydės drama.

Narveliai, kuriuose degtinė, konservuotos daržovės, senas telefonas ir laikrodis tarsi saugo atmintį, taip ir neatsidaro. Neatsidaro ir praeitis. Dėl nepaslankių vizualinių ženklų ir J.Jurašo įkalinamo ideologiškumo pagrindinės „Apsivalymo“ temos lieka paviršiuje, o žiūrovo sąmonė - diktatoriško teatro režisieriaus gniaužtuose: „Apsivalyk arba nešdinkis lauk.“

LRYTAS.LT

recenzijos
  • baigiasi, bet nepasibaigia

    László Krasznahorkai romano „Priešinimosi melancholija“ siaubas braunasi ir į Panevėžio teatro sceną. <...> Bet čia personažų negaila, nes priešingai nei romane, negauname iš arčiau pažinti jų vidinio pasaulio.

  • Lengvai, bet ne prastai

    Aktorius Raimondas Klezys tikslingai kuria ryšį su publika ir sukelia jausmą, kad ši susidūrė su nuoširdžiu ir atviru teatru, kuriame nėra nei vadinamųjų ketvirtųjų sienų, nei deklaratyvių pareiškimų, nei perteklinės dramos.

  • Paskutinis liūdesys dar laukia

    Spektaklyje, rodos, liūdesio vengiama. <...> Nes kai tik atrodo, kad esame kviečiami su spektakliu ir jo veikėjais sustoti, kartu atsidusti, įvyksta kas nors komiško arba veiksmas nutraukiamas pertraukos.

  • Ištrūkti iš ten, kur svajonė įmanoma

    Artūro Areimos režisuoto spektaklio „Lūšies valanda“ prasmės skirtos ne įžodinti, bet išjausti, kaip norma virsta žiaurumu, o už smurto slypi vaikiškai tyra kova dėl svajonės utopijos.

  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.