Altruistiško gyvenimo aprašymas

Greta Vilnelė 2022-02-20 7md.lt, 2022-02-11
Akimirka iš spektaklio „Rhesanium“, aktorius Saulius Čėpla, režisierė Saulė Degutytė (Stalo teatras, 2021). S. Šiekštelės nuotrauka
Akimirka iš spektaklio „Rhesanium“, aktorius Saulius Čėpla, režisierė Saulė Degutytė (Stalo teatras, 2021). S. Šiekštelės nuotrauka

aA

Stalo teatras su vadove ir režisiere Saule Degutyte priešaky savo veiklą pradėjo 2004 metais. Teatro repertuaras orientuotas į vaikus ir jaunimą. Spektakliai pasižymi objektų teatrui būdingais principais, gyvai atliekama muzika. Viena naujausių Stalo teatro premjerų - Liudviko Rėzos biografijos motyvais paremtas spektaklis jaunimui „Rhesanium“. Tai pasakojimas apie našlaičio virsmą į didingą, altruistišką asmenybę, palikusią nemenką pėdsaką Lietuvos istorijoje. Pasitelkdama įvairius objektus režisierė sumaniai vaizduoja dinamišką Rėzos gyvenimą. Kiekvienoje scenoje kintanti objektų funkcija susiejama su veikėjo vidiniais išgyvenimais, jo gebėjimu prisitaikyti prie situacijos ir pakreipti ją tėvynės labui.

Jaunimui skirtas spektaklis žadina patriotiškumą, nesavanaudiškumą, moko neteisti žmogaus, kol nežinoma visa jo gyvenimo istorija. Keisčiausia, kad publikos daugumą sudaro suaugusieji ir vos keli lyg per klaidą užsukę paaugliai. Lėtas spektaklio tempas, senovine kalba, vienodu iškilmingu tonu sakomi monologai, nuolat besikartojantis sakinys apie lietuvybės išsaugojimą ir kartais ausį rėžiantys kompozitorės Snieguolės Dikčiūtės atliekami šiurkštūs garsai gali ne sužavėti, bet atbaidyti jaunimą nuo tolesnio domėjimosi Rėza. Kita vertus, tai gana išsamus įvadas į mokykloje aptariamą asmenybę, plečiantis jaunųjų žiūrovų akiratį.

Spektaklio dramaturgiją sukūrė įprastai ironijos nevengianti lietuvių autorė Sandra Bernotaitė. Tai jos antrasis susidūrimas su dramaturgija jaunimui: 2019 m. ji parašė ir režisavo pjesę „Dabar aš esu“. Apie Rėzą nėra išlikę daug informacijos, todėl kūrėjos turėjo apsčiai laisvės savo vizijai. Tačiau šį kartą scenoje aktoriaus Sauliaus Čėplos įkūnijamas personažas pasirodė pernelyg vienpusiškas. Pabrėžiant vien veikėjo kilnumą, tyrumą ir gerumą, dingsta tikroviškumas. Rėza tampa herojumi iš neatmenamų laikų, o ne žmogumi.

Daugiafunkcis spektaklio objektas stalčius (dailininkė Renata Valčik), virtęs įvairiais daiktais, pavyzdžiui, antklode, kūrinio pabaigoje tapo žmogaus vidinės raidos simboliu. Aktorius iš stalčių sudėjo bendrabutį „Rhesanium“, įgijusį prasmę Rėzos biografijoje, - tai jo palikimas kitiems našlaičiams, kad jie, priešingai nei jis, visuomet turėtų namus.

Ne po vieną vaidmenį spektaklyje atlieka ne tik daiktai, bet ir aktorius Čėpla: jis - kunigas, mama ar net bevardis skaitovas, įgarsinantis laiškų turinį. Aktorius kruopščiai atskleidžia tiek moteriškus, tiek vyriškus įvaizdžius. Plunksnomis it virbalais megzdamas ar švelniai dėliodamas ir berdamas smėlio smiltis ant užpustytų Neringos kaimų, jis dėmesingai narplioja Karaliaučiaus universiteto rektoriaus gyvenimo mazgus.

Monospektaklyje liūdnai teisingais atspalviais tapomas ir vienišumo portretas. Neturėdamas kuo pasikliauti, kam pasiskųsti, Rėza, galima sakyti, sau atstojo anksti palaidotus ir motiną, ir tėvą. Šis tarp eilučių paslėptas vienišumas lyg rūkas plaukia per Kišeninės salės grindis, laipteliais kildamas žiūrovų link. Vienintelį gelbėjimosi ratą veikėjui atstojo begalinis troškimas dirbti tėvynės labui. Tad jis sėdasi prie stalo ir plunksna skrebena ketinamus išleisti kitų autorių veikalus, žymiausias iš jų - Donelaičio „Metai“.

„Rhesanium“ teigia viltį: aktorius, iš stalčių sudėliojęs bendrabučio maketą, viename ar kitame „langelyje“ uždega po švieselę, bylojančią altruistiško Rėzos gesto tąsą.

7md.lt

recenzijos
  • Kai galimybės nesirinkti nėra

    „Lygiosios trunka akimirką“ – tai ne istorijos muziejus, o gyvas žiūrovo kvietimas ne tik suvokti, bet ir išjausti istorinę traumą. Tai spektaklis ne vien apie Holokaustą, bet ir apie pasirinkimą.

  • Būti kūrinio viduje

    Tai yra kūnų, balsų ir emocinių laukų sąveika, kurioje žiūrovams paskirta vieta kūrinio viduje. Akivaizdu, kad būtent pribloškianti garso choreografija sukuria „Unearth“ vertės esmę, įgalina kūnus veikti.

  • Besivejant gulbę iš padangos

    Spektaklis „Pažadink savo vidinę deivę“ ne pamokslauja, o kviečia kartu juoktis – iš savęs, iš absurdiškų, bet įspūdingai pateiktų praktikų, ir iš visko, kas galbūt pernelyg rimtai pateikiama mūsų kasdienybėje.

  • Pakibęs tarp praeities ir dabarties

    Vilniaus senojo teatro transformacijos – jau atskira tema, tačiau spektaklyje „Toli toli“ paliečiamas įdomus aspektas – kaip tuos pokyčius išgyvena ir supranta aktoriai ir teatro kolektyvas.

  • Nesmurtinė lėlės prigimtis

    Kone pramoginio žanro siausmas, idealiai tinkamas restoranų aplinkai, virsta aktorę transformuojančia terapija, o daugeliui gerokai įkyrėjusi Édith Piaf muzika – artefaktu, kuris leido ištverti baisiausias gyvenimo minutes.

  • Iščiupinėjant, išglostant kūnus

    Čia vyksta intymi pažintis: scenoje šie kūnai turi pakankamai laiko vienas kitą atidžiai apžiūrėti, apčiupinėti ir nuglostyti. Pasitikėjimui sukurti tarp veikiančiojo ir žiūrinčiojo taip pat paliekama užtektinai laiko.

  • Be pauzių

    „When the bleeding stops“: spektaklis čia reikalingas kaip susitikimo forma, atvirumo įrankis. Kol kiekviename kambaryje neįvyks daugiau atvirų, gėdos atsikračiusiųjų pokalbių, dar ilgai šis projektas nenustos būti aktualus.

  • Apie sustojimus, atsisveikinimus ir pažadus

    Spektaklis „Arrivederci“ yra atsisveikinimas. Atrodo, kad režisierius ne tik referuoja, bet ir bando užbaigti kituose spektakliuose („Jona“, „Makbetas“, „Sala, kurios nėra“) pradėtas dramaturgines linijas.