Akmuo į kūrėjo daržą

Sigita Ivaškaitė 2012-03-22 Lrytas.lt - Menų faktūra
Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Pjesėje „Akmuo“ vokiečių dramaturgas Marius von Mayenburgas sutalpino į vieną namą skaudžią savo šalies istoriją, o lietuvių teatras tame name jaučiasi visai patogiai. Dabar jau 40-metis M. von Mayenburgas tarptautinį pripažinimą pelnė 1997 m. parašęs pjesę „Ugnies veidas“. Lietuvoje šią pjesę yra režisavęs Oskaras Koršunovas.

„Akmuo“, kurį Lietuvos nacionalinio dramos teatro (LNDT) Mažojoje scenoje pastatė Agnius Jankevičius, M. von Mayenburgui buvo užsakytas Berlyno sienos griūties dvidešimtmečiui. Pjesėje žaidžiama etapiniais vokiečiams metais - 1935, 1953, 1978, 1993. Dramaturgas nesilaiko nuoseklumo, kaitalioja veiksmo laiką, bet ne vietą - namus, kuriuose gyveno ir gyvena kelios skirtingos šeimos, kartos, visos įsitikinusios savo nuosavybės teisingumu.

Scenografija - paveikiausia

Veiksmo erdvę - namą - galima suprasti ir kaip šeimos lizdą, ir kaip pačią Vokietiją ar galų gale Europą. Namą visos pjesės veiksmo metu dalijasi žydų ir vokiečių šeimos, skirtingos jų kartos. Būtent šiame kartų ir tautų susidūrime M. von Mayenburgas išdėlioja skaudžią savo šalies istoriją, susmulkindamas ją iki mažo pasakojimo apie asmenines kaltes ir nuoskaudas.

Visą pjesės istoriją dailininkė Laura Luišaitytė apgyvendino vienoje namo sienoje, karūnuotoje spygliuota viela. Joje trumpai ir aiškiai sudėti pagrindiniai taškai: ant medžio šakos kabančios sūpynės, langas, pro kurį taikantis į žydus skriejo akmuo, senovinis radijo aparatas, virtuvinis stalas su arbatos servizu ir „užmaskuotas“ pianinas. Viduryje - skylė, išgriauta namo dalis, pro kurią matome rododendrų sodą. Dalis sodo persikelia į avanscenoje supiltą žemių kauburėlį, į kurį vis bedamos skirtingų laikotarpių Vokietijos vėliavos nurodo veiksmo metus. Čia pat guli užkastas tas pats akmuo, žuvusio vyro-tėvo-senelio laiškai ir nacių partijos ženkliukas.

Skambant L. van Beethoveno 9-ajai simfonijai ir „The Scorpions“ dainai „The Wind of Change“ šį scenovaizdį būtų galima demonstruoti kaip instaliaciją pagal pjesę „Akmuo“. Daugiau nieko ir nereikia. Gaila, bet nieko daugiau spektaklyje ir neatsiranda. Niekaip nenuvertinant aktorių, kurie atlieka maksimumą jiems skirtomis aplinkybėmis, darbo, spektaklyje neatsiranda dramos, nebent isterija.

Kada paseno režisierius?

Nesiryšiu skaičiuoti, kiek laiko A. Jankevičius, dabar jau sulaukęs 33 metų, buvo ir tebėra tituluojamas jaunu, perspektyviu režisieriumi. Juokinga pasidarė jau senokai, ypač peržvelgus visus jo statytus spektaklius, kurių yra per 20.

Lietuvos nacionalinio dramos teatro vadovų sprendimas pasikviesti A. Jankevičių - logiškas naujojo sezono kontekste. Jis iš tiesų jau yra pasižymėjęs menininkas, turintis teisę gauti erdvę pagrindiniame šalies teatre. Tik gaila, kad per vėlai. Žinoma, būtų absurdiška kaltinti „per vėlai“ į vadovų kėdes sėdusius, kaip ir jaunus kritikus, „per vėlai“ gimusius. Čia galima pasakyti tik tiek, jog per visus Lietuvos teatrus prasiblaškęs Jankevičius jau pavargo, jo susikurtoje sceninėje formoje nebeliko tikros gyvybės, ji tiesiog sustingo.

Matytoje premjeroje vaidino Vaiva Mainelytė, Paulius Tamolė, Agnė Ramanauskaitė, Jurga Kalvaitytė, Gabrielė Malinauskaitė ir Monika Vaičiulytė. Visų aktorių parinkimas buvo taiklus vizualiais tipažais.  Bet jaunieji aktoriai iš V.Mainelytės galėtų paprašyti bent kelių scenos kalbos pamokų, nes jų beriamus tekstus suprasti nelengva. Įdomu ir smagu stebėti J. Kalvaitytę, kuri, kad ir kaip patetiškai tai skambėtų, savotiškai įkūnija visą besikeičiantį LNDT. Aktorė, ilgą laiką vaidinusi tik Adolfo Večerskio režisuotuose spektakliuose, šį sezoną atgimsta. Ją stebėti scenoje iš tiesų malonu, ir dėl to, jog matyti aktorinio darbo išsiilgimas, kita vertus aktorė kas kart įrodo, jog nerepetuodama ji toli gražu netinginiauja, o užsiima savo darbo įrankio - kūno fiziniu lavinimu.

Geru žodžiu būtų galima paminėti ir Agnės Ramanauskaitės sukurtą tyliąją Micę, kurios pagrindinė scena iš esmės yra dramaturgiškai paveikiausia ir vienintelė spektaklyje sukelia bent kokią nors emocinę reakciją. Galbūt čia galėtų atsirasti atsakymas į klausimą, kodėl teoriškai tvarkingai sudėtame scenos vaizdinyje neįvyksta spektaklis.

Bendrauja per publiką

A. Jankevičiaus spektakliuose aktoriai dažniausiai kalba į žiūrovus - per publiką šnekasi su partneriu. Bet tai nebeveikia. Nuo spektaklio vidurio neaišku, ar šis principas išvis toliau naudojamas. O kai naudojamas, pritrūksta prasmės, kurią norima perteikti.

Šiandien visi randa sceninę medžiagą, kuri turi sąsajų su Lietuva. Na, ir kas, kad turi, kad susisieja? „Akmens“ žiūrovai suprato, kad ir pas mus žydus žudė, ir kad kalti jaučiasi, ir kad prisitaikyti reikėjo, ir kad A. Jankevičius ir Europos Sąjungoje kaip laisvės balandis į spygliuotas vielas daužosi, tik štai širdis dėl to nesuvirpėjo.

Forma, kurią režisierius puikiausiai įvaldė, tiko montažo principu sudėliotai pjesei. Matyt, taip tiko, kad kažkuriuo momentu net leido kiek per daug patogiai pasijusti? Nebe jauni žmonės atvirai kalbėdami patogiai jaučiasi.

LRYTAS.LT 

 

recenzijos
  • Virpėti. Iš malonumo

    Stipriausiai „tremolo“ veikia ne faktai ir surinkta medžiaga, bet patys kūnai. Kūrėjos, vis pildydamos kūniškumo kontekstą, pasiekia kulminaciją ir pastato priešais žiūrovus nuogą kūną, jį visiškai normalizuodamos.

  • Aktorystė kaip išsigelbėjimas

    Ar meno jėga stipresnė už psichoterapijos, žino tik pati aktorė. Tačiau akivaizdu, kad didelei daliai publikos „Šventoji“ gali tapti apvalančia, stiprybės ar paguodos suteikiančia patirtimi.

  • Dėmesingumo praktika ir permainingas ryšys

    „Vienudu“ – intymus, daugialypis dviejų vyrų ir jų kūnų susidūrimas aikštelėje. Sukauptais, sulėtintais judesiais jie kantriai dekonstruoja, atveria žingsnelių, šokio kompozicijų pirminį pradą.

  • Kai svarbiausia – teatras

    Ši knyga primena, kad dauguma mūsų, kaip ir Paulėkaitė, į teatrą atėjome iš meilės ir sudievinimo, siekdami, kad jis būtų „ne šiaip poilsio vieta, o tai, ko žmogui būtinai reikia, kad jisai išgyventų“.

  • Paprasta recenzija

    Mildos Mičiulytės „Guliveris nori užaugti“ Vilniaus teatre „Lėlė“ – tai toks paprastumas, kuriuo gera mėgautis. Vientisas ir saugus paprastumas, kuriame gimsta pasitikėjimas meno kūriniu.

  • Tarsi būtume kartu mirę

    Visi „Requiem“ veikėjai pristatomi kaip nesąmoningo troškimo, verčiančio susilaukti vaikų, įkaitai, išpažįstantys visuotinai priimtiną tiesą, skelbiančią, kad vaikai yra nekvestionuojamas gėris.

  • Apie sąžinės kompromisus ieškant gero teatro

    Esu tikra, kad Krymovas stato spektaklius būtent apie Rusiją. Tiksliau, jis stato apie save, tad išvengti to, kame augai, brendai ir išgyvenai visus svarbius kūrybinius etapus, yra neįmanoma.

  • Degantis ir uždegantis teatru

    Skaitydamas Gyčio Padegimo mintis knygoje „Įtariamas Padegimas“ ne sykį pagalvoji, kad režisierius būtų puikus teatrinių portretų kūrėjas, nes labai taikliai charakterizuoja menininkus.