Teatrinės amplitudės

Laura Šimkutė 2018-07-01 7md.lt, 2018 06 22
Scena iš spektaklio „Mums viskas gerai“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka
Scena iš spektaklio „Mums viskas gerai“. Dmitrijaus Matvejevo nuotrauka

aA

Baigiantis teatro sezonui, kai premjerų nedaug, o ką nors nauja pamatyti norisi, Lietuvos muzikos ir teatro akademija, kaip ir kasmet, išleidžia naują teatro kūrėjų kursą. Šiemet akademiją baigė Jono Vaitkaus vadovaujami vaidybos ir teatro režisūros kursų studentai. Absolventų diplominių darbų buvo daug, o žanrai ir stiliai varijavo nuo absurdo iki dokumentikos.

Baigiamųjų spektaklių rodymą studentai pavadino festivaliu „Viskas“, kuriame vienu iš asmeninių favoritų tapo Juozo Ališausko monospektaklis „Grand Show Millennium“, sukurtas pagal stand-up komedijos principus. Pusvalandžio pasirodyme pavyko sutalpinti su aktoryste susijusius stereotipus, akademijos ir teatro aktualijas, savo vietos nerandančio žmogaus ir depresijos temas. Scenoje juodu kostiumu apsirengusio aktoriaus pagrindinis ginklas - jo paties autorinis tekstas, sukurtas iš įvairių aplinkos klišių. Jau pats spektaklio pavadinimas nurodo nesėkmę patyrusį „Užkalnio Grand Show“ arba niekaip su scena negalinčio atsisveikinti atlikėjo Egidijaus Dragūno „SEL Grand Show“. Juozas Ališauskas, tarsi kempinė sugerdamas informaciją bei aktualijas, jas pateikia komiškai ir palieka vietos apmąstymams. Autoironiškas pasirodymas - pavyzdys, kaip, pasitelkiant žavesį, pastabumą, o trūkumus paverčiant privalumais, galima sukurti įsimintiną, žiūrovui nuobodžiauti neleidžiantį reginį.

Gabrielė Ladygaitė su režisieriumi Agniumi Jankevičiumi parodė monospektaklį pagal Eleanoros Baker pjesę „Mari Kardona“, pasakojančią Albert´o Camus romane „Svetimas“ fragmentiškai pasirodančios pagrindinio veikėjo Merso mylimosios Mari istoriją. Vieniša ir nesuprasta veikėja negeba jausti taip, kaip jaučia kiti. Ladygaitė kuria nuolat įsitempusią Mari, kuri bando būti nuoširdi, tačiau nežino, kaip tą nuoširdumą išreikšti. Ji ieško savęs, tačiau vis nesėkmingai. Aktorė egzistencinio liūdesio kupinam personažui suteikia gyvumo, entuziazmo, iš pažiūros liūdną istoriją paversdama tragikomiška.

Absurdo estetika bandyta remtis dviejuose iš mano matytų diplominių darbų: tai į Lietuvos rusų dramos teatro repertuarą dar žiemą įtrauktas spektaklis „Mums viskas gerai“ pagal lenkų dramaturgės Dorotos Masłowskos pjesę bei Lietuvos nacionalinio dramos teatro dekoracijų dirbtuvėse parodytas „Ubu Rex“ pagal Alfredo Jarry „Karalių Ūbą“.

Eglės Švedkauskaitės režisuotame spektaklyje „Mums viskas gerai“ su absurdu susidoroti pavyko geriau - galbūt todėl, kad pjesės nereikėjo specialiai aktualizuoti. Kūrinys kritikuoja šiuolaikinį beatodairišką vartojimą ir parodo nepasiturinčios visuomenės grupės skerspjūvį. Perteklinėmis priemonėmis pastatytame spektaklyje susitelkiama į aktorių tipažais paremtą vaidybą. Fausta Semionovaitė sukūrė taiklią televizijos laidų vedėjos parodiją, Petras Šimonis -vadinamosios superžvaigždės, aplink save nieko daugiau nematančios, o Giedrė Kederytė įtaigiai persikūnijo į senutę. „Mums viskas gerai“ leidžia per tipizuotus personažus pažvelgti į vartojimo bei televizijos kultūrą.

Uršulės Bartoševičiūtės režisuotas „Ubu Rex“ žadėjo galimybę pažvelgti į tai, kas nutinka, kai valdžia pakliūva į ribotai mąstančių žmonių rankas. Tačiau galų gale to pamatyti nepavyko. Savotiška narkotine pasaka paversta pjesė scenoje išsikvėpė maždaug po pusvalandžio ir spektaklis prailgo. LMTA Teatro ceche per egzaminus rodytas variantas teikė vilčių, tačiau LNDT dekoracijų dirbtuvėse „Ubu Rex“, praradęs savo ritmą, aštrumą ir potencialą, kažkur prapuolė tarp pasenusio rekvizito. Galbūt pjesės absurdas būtų geriau atsiskleidęs ne bandant ieškoti sceninių efektų ar vadinamųjų „fintų“, bet kaip tik situaciją pateikiant realistiškai ir paverčiant Ūbą kad ir spektaklio aprašyme minėtu Donaldu Trumpu.

Sunku iš kelių spektaklių spręsti apie šią naują laidą, nes galbūt pirmoje festivalio „Viskas“ pusėje būta kažko išskirtinio bei įdomaus. Iš to, ką pavyko pamatyti, galiu teigti, kad naujosios kartos aktoriams ir režisieriams trūksta publikos, su kuria jie galėtų užmegzti dialogą, o tai paskatintų ieškoti, eksperimentuoti ir drąsiai kurti. Nors jaunieji aktoriai ir režisieriai turi idėjų ir potencialo, tačiau nėra ko lyginti su pernai metų Gintaro Varno vaidybos kurso diplominių darbų anšlagais: šį kartą likdavo tuščių vietų, ir tai kai ką pasako.

7md.lt

Komentarai
  • Plaukimo rankovės

    Ir vis dėlto, kažkas ne taip, kaip visada. <...> Kur kas dažniau šiųmečiame festivalyje „Materia Magica“ teko ne įsisukti į įvairiausių atgijimų, žaidimų, transformacijų sūkurį, o priešingai – sustoti.

  • Mūsų gyvenimas scenoje

    Galima tvirtai teigti, kad Kinija atėjo ir pas mus. Susikaupimo reikalaujančioje ar jau pagavusioje tave scenoje staiga kaip žaibas akis apakina išmaniojo ekranas. Priešais sėdinčiajam būtina tą sceną nufotografuoti!

  • Apie meilę ir muziką

    Kūrinius sieja performatyvaus ritualo momentas: „Broken Hearts Club“ jis buvo gyvas, vykstantis čia ir dabar, o „Vaivorykštės miuzikle“ – surežisuotas ar veikiau kūrybos procese vykusio ritualo rezultatas.

  • Iš bloknoto (54)

    Monodramą suvaidinti gali tik retas aktorius. Brandi asmenybė. Kiek aktoriai bando patys save režisuoti, jiems dažniausiai nepavyksta. <...> Beje, neaišku, kas čia kūrėjai, nejaučiu režisieriaus Koršunovo rankos.

  • Laudacijos „Teksto rakto“ ir „Meno rakto“ laureatams

    Pagerbti – tai Scenos meno kritikų asociacijos kertinis principas, įteikiant apdovanojimus. Pašlovinimą ir kolegų dėmesį šiemet patyrė Rūta Oginskaitė ir Paulius Markevičius.

  • Sezono pusiaukelė

    Kaip ir apie ką šį sezoną pasirinko kalbėti teatrai ir juose kuriantys menininkai? Kas yra svarbiau teatrų programose – veiklos krypties vienovė ar menininkų idėjos, o gal teatro ir publikos dialogas?

  • Ceremonija bėgte

    Nominacijų sąrašai tampa kompasu. Kad ir ką parodytų rodyklė, visi paminėti kūrėjai tampa metų verčiausiais, sugebėjusiais išsiskirti iš nemenko būrio kolegų. Tad kokį vaizdą šiemet atvėrė Lietuvos teatras?

  • Pažvelgti į akis Dionisui

    Ar teatro rampos šviesos gali nušviesti visuomenės traumą, užuot toliau klaidingai nušviesdamos vien pačios save? Nėra aiškių atsakymų, nes teatras egzistuoja ir išlieka būtent dėl neatsakytų klausimų.