Ko neišmoko mokykloje

Kamilė Žičkytė 2018-05-14 menufaktura.lt
Eglės Kižaitės spektaklis „Lė-kiau-lė-kiau“. Donato Stankevičiaus nuotrauka
Eglės Kižaitės spektaklis „Lė-kiau-lė-kiau“. Donato Stankevičiaus nuotrauka

aA

Jei žmogaus patirtis - žinios, gautos „gyvenimo mokykloje“, ko tuomet išmokstame per dvylika metų nuo pirmos rugsėjo pirmosios? Vieni kaip tik šiuo metu ruošiasi abitūros egzaminams, kiti, praėjus keliems ar keliolika metų po vidurinės baigimo, vis dažniau gręžiasi į praeitį ir ieško savęs ten. Paauglystės prisiminimai ir jaunatviški išgyvenimai neaplenkia ir teatro scenos. Jauni teatro kūrėjai vis dažniau imasi iniciatyvos aštrinti ir aktualizuoti auklėjimo ir švietimo sistemos ydas, su kurių pasekmėmis baigęs mokyklą turi susidoroti jaunas žmogus.

Aleksandras Špilevojus pjesėje „Neišmoktos pamokos“ išrašė mūsų, bendraamžių, skaudžias ir į gyvenimą įsirėžusias išmoktas ar neišmoktas pamokas, išgyventas mokykloje. Paties Špilevojaus 2016 m. „Menų spaustuvėje“ režisuotas spektaklis - roko grupės „Colours of Bubbles” gyvai atliekama muzika suaustas maištaujančių jaunų žmonių manifestas. Spektaklyje skambančios dramatiškos istorijos yra ne apie mokykloje įgautas teorines kalbos, istorijos, matematikos ir kitų mokslų žinias, o atmintyje užstrigusius skaudžius įvykius. Juk koks skirtumas, kiek bus dukart du, jei mokykloje patyrei seksualinę ar psichologinę prievartą, tapai patyčių ir apkalbų taikiniu, suaugusiųjų nesuvaldyto pykčio ar manipuliacijos statusu auka? Scenoje - Greta Grinevičiūtė, Paulius Markevičius, Greta Petrovskytė, Severina Špakovska, pats Aleksandras Špilevojus, o pastarųjų į mikrofoną išrėkti  tekstai/prisiminimai - priežastys, formavusios šiandieninį tave, retrospektyvi skaudžių ir nebylių praeities įvykių analizė, todėl sentimentali, atvira ir skausminga.

Kartais suaugusieji iš aplinkos eliminuoja temas, jų nuomone, nepatogias vaikams. Tuo tarpu vaikams tenka patiems rasti atsakymus. Būtent tokius paauglius sutinkame režisierės Eglės Kižaitės spektaklyje „Lė-kiau-lė-kiau“, kurio premjera balandžio viduryje įvyko Nacionaliniame Kauno dramos teatre. Spektaklis kurtas pagal Lietuvos miestuose vykdytų moksleivių apklausų metu surinktą medžiagą, anoniminius komentarus internete. Pjesės pavidalą tekstams suteikė Daiva Čepauskaitė. Septyni aktoriai: Eglė Grigaliūnaitė, Neringa Nekrašiūtė, Martyna Gedvilaitė, Goda Petkutė, Andrius Gaučas, Gytis Laskovas, Arnas Ašmonas ir Pijus Narijauskas reprezentavo šiandienių moksleivių kasdienybę. Jie -sėkmingieji, nuskriaustieji, įsimylėję, sugniuždyti, atstumtieji, nesusikalbantys su tėvais paaugliai. Priešingai nei „Neišmoktose pamokose“, šiame spektaklyje buvo perteikta šiandieninių Lietuvos moksleivių kasdienybė, sceną pavertus mokyklos koridoriais, daugiaaukščių stogais, paauglių namais. Erdvėmis, kur išgyvenamos tam tikros „pamokos“ (scenografė ir kostiumų dailininkė - Justė Kondratė).

„Lė-kiau-lė-kiau“ spektaklio kūrėjai, reprezentuodami paauglių kasdienybę, turi socialinį tikslą ir misiją. Telefono, o ne mokyklos skambučio leitmotyvas skiria koliažo principu konstruojamą pasakojimą: kokie jie yra mokykloje, kokie - su tėvais, kokie - su savimi. Nuotaikingas spektaklis „Lė-kiau-lė-kiau“ - mokytojams, paaugliams ir jų tėvams pasakoja apie jaunų žmonių iššūkius: viena per stora, kito - niekas nemyli, trečios vaikiną nuviliojo geriausia draugė ir t.t. ir kviečia dialogui. Banalios, iš amerikietiškų paauglių TV serialų atpažįstamos situacijos bei problemos, naivūs personažai, jaunimo trend´ai, muzika, vaizdo projekcijos veda pagrindinės spektaklio temos link - jie vieniši, nemoka kalbėtis nei su bendraamžiais, nei su suaugusiaisiais. Jų nebesupranta, jie nesugeba pažinti ir patys savęs. Po pramogine ir atraktyvia užsklanda paslėptas ne toks jau ir smagus turinys, kuris gali tapti spektaklyje apsilankiusių mokinių, pedagogų ir tėvų pokalbių tema. O po pirmųjų spektaklio rodymų buvo inicijuotos psichologų diskusijos su žiūrovais.

Eliminuoti paauglių problematikos negalima, tačiau reikia atsakingai atsirinkti, ką ir kaip kalbėti jaunai, augančiai asmenybei. Atsigręžus į pasaulinį kontekstą, privalu minėti kontraversiško vertinimo, diskusijų ir tyrimų sulaukusį 2017 m. kovą pasirodžiusį Netflix serialą apie JAV gyvenančius paauglius „13 priežasčių kodėl“ (pagal rašytojo Jay Asher to paties pavadinimo romaną). Serialo kūrėjai kaltinami skurdžiu scenarijumi, paviršutinišku psichologinių išgyvenimų ir traumų (depresija, seksualinė prievarta, seksualinė tapatybė) vaizdavimu, neišplėtotais charakteriais. Pagrindinė veikėja - vidurinės mokyklos mokinė Hannah Baker, kuri nutraukia savo gyvenimą, palikdama kasetes su įrašais, kuriuose skamba visos trylika priežasčių, lėmusių jos savižudybę. Bet kas iš tiesų yra pagrindinė veikėja? Depresyvi dėmesio išsiilgusi paauglė ar romantikė herojė? Kas kaltas dėl jos mirties? Mokytojai, šeima, merginos nesugebėję išgirsti aplinkiniai? Serialas atveria Z, ar dar kitaip - post-millennials, kartos iššūkius: jie slepiasi nuo realaus pasaulio problemų, ardo socialinius ryšius, vis daugiau laiko praleidžia virtualiame pasaulyje ir vis mažiau kalba apie vidines emocines kovas, tad kritiniuose momentuose lieka vienumoje.

Jaunam žmogui  permainos, susijusios su socialine ir psichine raida, tapatumo, vertybių paieškos, įsipareigojimų priėmimas ir laikymasis, komplikuoti santykiai su suaugusiais kelia stresą. Ir čia kaltė tenka ne tik griūvančiai šeimos struktūrai, socialinei aplinkai, bet ir švietimo sistemai, metų metams įkalinančiai žmogų informacijos labirinte, baimėje pamiršti, nesuprasti ir būti neįvertintam. Dar XIX a. šveicaras Adolphe Ferrière, vienas pagrindinių progresyvaus ugdymo judėjimo vedlių, konstatavo: „Ir tada vaikai išmoko to, ko prie kitų sąlygų niekada neišmoktų: jie išmoko meluoti ir apsimetinėti”. Juk milžinišku greičiu vystantis technologijoms, keistis turėtų ir mokymo-mokymosi sistema. Visgi, jei šiandien kūrėjai imasi iniciatyvos ir teatro ar skaitmeninės TV platformomis kviečia diskusijai, iššaukia skirtingus vertinimus ir kritiką, galbūt dar ne viskas prarasta?

Ar dabar jau galime pasikalbėti?

Komentarai
  • Plaukimo rankovės

    Ir vis dėlto, kažkas ne taip, kaip visada. <...> Kur kas dažniau šiųmečiame festivalyje „Materia Magica“ teko ne įsisukti į įvairiausių atgijimų, žaidimų, transformacijų sūkurį, o priešingai – sustoti.

  • Mūsų gyvenimas scenoje

    Galima tvirtai teigti, kad Kinija atėjo ir pas mus. Susikaupimo reikalaujančioje ar jau pagavusioje tave scenoje staiga kaip žaibas akis apakina išmaniojo ekranas. Priešais sėdinčiajam būtina tą sceną nufotografuoti!

  • Apie meilę ir muziką

    Kūrinius sieja performatyvaus ritualo momentas: „Broken Hearts Club“ jis buvo gyvas, vykstantis čia ir dabar, o „Vaivorykštės miuzikle“ – surežisuotas ar veikiau kūrybos procese vykusio ritualo rezultatas.

  • Iš bloknoto (54)

    Monodramą suvaidinti gali tik retas aktorius. Brandi asmenybė. Kiek aktoriai bando patys save režisuoti, jiems dažniausiai nepavyksta. <...> Beje, neaišku, kas čia kūrėjai, nejaučiu režisieriaus Koršunovo rankos.

  • Laudacijos „Teksto rakto“ ir „Meno rakto“ laureatams

    Pagerbti – tai Scenos meno kritikų asociacijos kertinis principas, įteikiant apdovanojimus. Pašlovinimą ir kolegų dėmesį šiemet patyrė Rūta Oginskaitė ir Paulius Markevičius.

  • Sezono pusiaukelė

    Kaip ir apie ką šį sezoną pasirinko kalbėti teatrai ir juose kuriantys menininkai? Kas yra svarbiau teatrų programose – veiklos krypties vienovė ar menininkų idėjos, o gal teatro ir publikos dialogas?

  • Ceremonija bėgte

    Nominacijų sąrašai tampa kompasu. Kad ir ką parodytų rodyklė, visi paminėti kūrėjai tampa metų verčiausiais, sugebėjusiais išsiskirti iš nemenko būrio kolegų. Tad kokį vaizdą šiemet atvėrė Lietuvos teatras?

  • Pažvelgti į akis Dionisui

    Ar teatro rampos šviesos gali nušviesti visuomenės traumą, užuot toliau klaidingai nušviesdamos vien pačios save? Nėra aiškių atsakymų, nes teatras egzistuoja ir išlieka būtent dėl neatsakytų klausimų.