Balso stygose užstrigęs vyšnios kauliukas

Arlekinas iš Karklyno 2022-12-30 literaturairmenas.lt, 2022-12-21
Scena iš Giuseppe‘s Verdi operos „Rigoletas“, režisierius ir scenovaizdžio dailininkas Franco Zeffirelli, režisierius-statytojas Stefano Trespidi (Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras, 2022). Martyno Aleksos nuotrauka
Scena iš Giuseppe‘s Verdi operos „Rigoletas“, režisierius ir scenovaizdžio dailininkas Franco Zeffirelli, režisierius-statytojas Stefano Trespidi (Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras, 2022). Martyno Aleksos nuotrauka

aA

Kristiano Benedikto, arba Kristaus Palaiminto (jis ir Vaidas Vyšniauskas), coming-outas nepavyko. Be asmeninių motyvų, paskatinusių duoti interviu „Lietuvos rytui“, nesunku įžvelgti ir užkulisinę kovą, prasidėjusią dėl Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro vadovo kėdės (2023 m. sausį vyks konkursas). Nežinia, ar interviu nebuvo inspiruotas kieno nors iš šalies, bet artistas, vos po kelių dienų pasirodydamas Minsko scenoje, daugumos akyse taip save diskreditavo, kad jo pokalbyje iškeltos objektyvios teatro problemos pasidarė niekam nebeįdomios.

Užtat rankomis trina teatro vadovas Jonas Sakalauskas. Atrodė, minėtasis interviu gerokai smogs jo reputacijai ir galimybėms būsimame konkurse, bet išėjo visai priešingai. Dabar visų akyse jis tampa tokiu košeriniu teisuoliu, kad net gãli viešai pareikšti: kol vadovausiu teatrui, tol V. Vyšniausko jame nebus nė kvapo! O kai pasigirdo pritariantys net paties Prezidento ir kultūros ministro niūniavimai į taktą - sėkmė konkurse beveik garantuota. Vis dėlto mūsų Nacionalinei operai būtų labai sveika, jei J. Sakalausko vadovavimas, arba jo el fuego, 2023 m. pradžioje jau pasibaigtų. Ir štai kodėl.

Per penkerius J. Sakalausko kadencijos metus teatro naujų operos pastatymų lygis krito. Keli nauji spektakliai buvo „užsukti“ (tiesa, dar per Gintauto Kėvišo kandenciją), o paties J. Sakalausko inicijuotų meniškai reikšmingų pastatymų neatsirado. Geriausias įrodymas: spėkite, ką šiais metais Bydgoščės operos festivalyje Lenkijoje (ar kam nors šis vardas apskritai ką nors sako?) parodė mūsų Nacionalinė opera? Ogi dar G. Kėvišo laikais pastatytą Verdi „Don Karlą“. Tai daug ką paaiškina: vis dėlto dabartinė teatro valdžia supranta, kad naujomis italų parengtomis traviatomis beigi rigoletais net artimiausių kaimynų nenustebinsi, nes, be pretenzijų į „prabangą“, kuria masinama, o tikriau - kvailinama atsitiktinė teatro publika, juose nėra jokių originalesnių režisūrinių sprendimų.

Grįžkime prie V. Vyšniausko interviu iškeltos lietuvių solistų apėjimo problemos. Ji turi du galus. Viena vertus, nereikia manyti, kad lietuviai balsingiausi pasaulyje, antra vertus, jų ignoravimas teatre seniai bado akis, ypač kai kviečiami labai abejotinų balsų užsieniečiai. Ir visa tai dabar tiesiogiai susiję su dabartinio teatro meno vadovo Sesto Quatrini vadybine veikla. Negali sakyti, kad per šiuos penkerius metus neišgirdome gerų užsieniečių balsų. Jų tikrai buvo, bet buvo ir prastų. Santykis - maždaug per pusę.

Pats S. Quatrini susikompromitavo šių metų spalio 12 d., kai skandalingai sustabdė spektaklį ir nukūrė į užkulisius gelbėti padėties. Apie tai Arlekinas iš Karklyno jau rašė... Tokio dalyko Nacionalinėje operoje dar nebuvo. Po šio akibrokšto, rimtų žinovų nuomone, šis dirigentas turėtų apskritai atsisveikinti su profesija, jau nekalbant, kad jo neturėtų likti mūsų Nacionalinėje operoje, nors kol kas jam nė plaukas, tiksliau, skalpas, nenukrito. Ir žinia - kodėl. Juk jis paskirtas paties J. Sakalausko. Todėl jei pastarasis net būtų išrinktas vadovauti antrai kadencijai, teatro direktorių rinksianti komisija turėtų tiesiai šviesiai jam iškelti sąlygą - pirmiausia atsisveikinti su šiuo veikėju.

Kitas opus dalykas - ne tik lietuvių solistų, bet ir režisierių, dailininkų, kitų operos spektaklių kūrėjų ignoravimas koprodukcijose, prasidėjęs dar G. Kėvišo laikais. Akivaizdu, tokiuose projektuose lietuvių menininkams skirtas geriausiu atveju solistų-atlikėjų vaidmuo - neprisimenu nė vienos koprodukcijos, kurios režisierius ar dailininkas būtų lietuvis. Rezultatas - vietiniams jau daug metų maloningai paliekama galimybė Nacionalinėje operoje statyti tik lietuvių kompozitorių operas. Bet ir šiuo atveju J. Sakalausko veikla neatrodo pralenkusi G. Kėvišą. Pastarasis visgi surado savyje ambicijų ir lėšų užsakyti visai naują operą (turiu galvoje Onutės Narbutaitės „Kornetą“), o J. Sakalauskas tik užglaistė vieno korifėjaus nuoskaudą paleisdamas į sceną prieš 40 metų sukurtą kūrinį, apie kurį galima pasakyti tik tiek, kad jei būtų laimingai išvydęs rampos šviesą dar 1983 m., tikrai nebūtų reikėję jo statyti šiemet: nepaisant visų fanfarų apie „Dievo avinėlio“ muziką, žiūrovai balsuos kojomis (tai, beje, ir darė jau po pirmojo veiksmo) ir po premjerinių spektaklių šis opusas - kaip ir dauguma modernių operų - sparčia koja žengs į užmarštį.

O kaip baletas? Dėl specifinio žizelių, gulbių bei klasikinio baleto kulto tarp mūsų baleto gerbėjų, nepaisant visų šios dienos interneto narsuolių bandymų „išrūkyti maskolių muziką“, teatras priverstas kasmet gliaudyti riešutus ir plukdyti minėtas gulbes, nes šie spektakliai be konkurencijos anšlaginiai. Kitas dalykas, kad dėl objektyvių priežasčių jų atlikimo lygis smarkiai kritęs. Šioje situacijoje baleto reputaciją gelbėjančia ranka turėtų tapti modernesnio šokio ir stilistikos baletai. Apie dešimtmetį LNOBT baletą ganęs lenkas Krzysztofas Pastoras kartu buvo ir pagrindinis choreografas statytojas. Sunku pasakyti, ar tai atnešė daugiau žalos, ar naudos. Jau J. Sakalauskui vadovaujant, K. Pastoras savo įpėdiniu paliko lietuvį Martyną Rimeikį, irgi turintį nemenkų choreografo ambicijų. Kai kuriančio menininko galios susipina su valdžios svertais, visada kyla nemenkas pavojus, kad teatro scenoje tarp naujų baletų ims vyrauti vieno choreografo, tegu ir lietuvio, darbai.

Taigi dabartinis LNOBT vadovas jau parodė, ką gali ir ko iš jo laukti. Suėjus dokumentų pateikimo minėtam konkursui terminui, visiems Lietuvos melomanams būtų gerai žinoti, ar neatsirado kitų pretendentų, ar teks rinktis tarp blogo ir blogesnio.

-----
Arlekinas iš Karklyno - operos gerbėjas.

literaturairmenas.lt

Komentarai
  • Mūsų gyvenimas scenoje

    Galima tvirtai teigti, kad Kinija atėjo ir pas mus. Susikaupimo reikalaujančioje ar jau pagavusioje tave scenoje staiga kaip žaibas akis apakina išmaniojo ekranas. Priešais sėdinčiajam būtina tą sceną nufotografuoti!

  • Apie meilę ir muziką

    Kūrinius sieja performatyvaus ritualo momentas: „Broken Hearts Club“ jis buvo gyvas, vykstantis čia ir dabar, o „Vaivorykštės miuzikle“ – surežisuotas ar veikiau kūrybos procese vykusio ritualo rezultatas.

  • Iš bloknoto (54)

    Monodramą suvaidinti gali tik retas aktorius. Brandi asmenybė. Kiek aktoriai bando patys save režisuoti, jiems dažniausiai nepavyksta. <...> Beje, neaišku, kas čia kūrėjai, nejaučiu režisieriaus Koršunovo rankos.

  • Laudacijos „Teksto rakto“ ir „Meno rakto“ laureatams

    Pagerbti – tai Scenos meno kritikų asociacijos kertinis principas, įteikiant apdovanojimus. Pašlovinimą ir kolegų dėmesį šiemet patyrė Rūta Oginskaitė ir Paulius Markevičius.

  • Sezono pusiaukelė

    Kaip ir apie ką šį sezoną pasirinko kalbėti teatrai ir juose kuriantys menininkai? Kas yra svarbiau teatrų programose – veiklos krypties vienovė ar menininkų idėjos, o gal teatro ir publikos dialogas?

  • Ceremonija bėgte

    Nominacijų sąrašai tampa kompasu. Kad ir ką parodytų rodyklė, visi paminėti kūrėjai tampa metų verčiausiais, sugebėjusiais išsiskirti iš nemenko būrio kolegų. Tad kokį vaizdą šiemet atvėrė Lietuvos teatras?

  • Pažvelgti į akis Dionisui

    Ar teatro rampos šviesos gali nušviesti visuomenės traumą, užuot toliau klaidingai nušviesdamos vien pačios save? Nėra aiškių atsakymų, nes teatras egzistuoja ir išlieka būtent dėl neatsakytų klausimų.

  • Iš mūsų vaidybų (XXIV)

    Krystiano Lupos teatras [net iš nufilmuoto spektaklio – vaizdo įrašo „Slėptuvė“] suteikia malonumą lukštenti intelektualias veikėjų pokalbių nuorodas ir sekti subtilius jų santykių bei jausmų niuansus.