Festivalio „TheATRIUM“ užsienio programa prasideda spektakliu iš Italijos

2024-05-21 menufaktura.lt
Akimirka iš spektaklio „Bros“, režisierius Romeo Castellucci. Lucos del Pios nuotrauka
Akimirka iš spektaklio „Bros“, režisierius Romeo Castellucci. Lucos del Pios nuotrauka

aA

Šiais metais tarptautinį teatro festivalį Klaipėdoje „TheATRIUM“ itin aktyviai lankantiems žiūrovams nepilnos savaitės pauzė leis atsikvėpti prieš neriant į užsienio svečių programos dalį. Jau šį penktadienį ji prasidės vieno iš labiausiai vertinamų Europos šiuolaikinių režisierių Romeo Castellucci spektakliu „Bros“.

„Bros“

Romeo Castellucci – teatro praktikas ir teoretikas, šiuolaikinio Europos teatro žvaigždė – filosofiškas, estetiškas, šokiruojantis, eksperimentuojantis. Klaipėdoje viešės jo spektaklis „Bros“, pirmą kartą parodytas 2021 m. Šveicarijoje. Castellucci viename iš susitikimų su publika minėjo, jog šio spektaklio inspiracija kilo po to, kai „geltonųjų liemenių“ protesto metu Prancūzijoje atsidūręs protestuotojų minios gretose buvo suimtas policijos: „Susidūrus su uniforma kaltės klausimas nebeaktualus. Esi įtartinas net jei nieko nepadarei. Tokia yra uniformos galia“. Spektaklyje kartu su keliais profesionaliais aktoriais pasirodo daugiau kaip dvidešimt vyrų, nenumanančių, ko iš jų pareikalaus spektaklio kūrėjai. Kiekvienas, norėdamas dalyvauti spektaklyje, turi pasirašyti elgsenos indikacijų sąrašą ir pasižadėti griežtai jo laikytis. Taisyklėse išdėstytos jų, kaip „aktorių“, pareigos. Likus kelioms minutėms iki spektaklio pradžios, kiekvienam vyrui įteikiama policijos uniforma ir ausinių įrenginys. Pakilus uždangai, jie turi kruopščiai vykdyti per ausines duodamus nurodymus. Nurodymai – individualūs. Kiekvienas policininkas savuosius sužino spektaklio metu. Castellucci savo spektakliuose dažnai tyrinėja religinę tematiką, dieviškumo sampratą, šiuo atveju jis imasi beprasmių civilizacijos aspektų, į padėtį be išeities vedančio brutalumo ir teisėsaugos spragų. „Bros“ pasaulyje uniformos suteikiamas anonimiškumas išvaduoja nuo atsakomybės, empatijos ir kaltės.

„La Obra“

Iš tolimiausios šalies atvykstantis festivalio svečias – argentiniečio režisieriaus Mariano Pensotti naujausias spektaklis „La Obra“. Plačiai už gimtosios Argentinos ribų žinomas ir daug gastroliuojantis Pensotti garsėja kaip eksperimentinio teatro meistras. „La Obra“ – ne išimtis. Jo istorija prasideda, kai žydų kilmės lenkas Simonas Frankas 1962 m. atvyksta į mažą Sivorio miestelį Argentinoje. Frankas vienintelis iš savo šeimos išgyveno nacių koncentracijos stovyklą ir tai jį labai paveikė. Praėjus keleriems metams po atvykimo, jis pradėjo statyti keistą statinį savo sklype – scenografinę namo, kuriame gyveno Lenkijoje, rekonstrukciją. Namą jis parodo vietos gyventojams, pasakoja apie savo gyvenimą prieš karą. Sujaudinti sivoriečiai įsitraukia į Franko rekonstrukcijos projektą, sklype gausėja statinių, kol ima dygti ištisi Varšuvos segmentai. Atminties atkūrimo procesas buvo plėtojamas tol, kol 2005 m. Franko nesuėmė federalinė policija – paaiškėjo, kad jo pasakojimas ne visai atitiko tikrovę. Spektaklis „La Obra“ įtraukia žiūrovus į tiesos išlukštenimo procesą.

„Išsirink geresnę versiją“

Narva Estijoje yra pasienio miestas su Rusija. Praėjusių metų rugpjūtį jame buvo pristatytas teatro centro „Vaba Lava“ spektaklis „Išsirink geresnę versiją“. Jį kurdami bendradarbiavo estų, latvių ir ukrainiečių menininkai. Paremtas tikromis spektaklio dramaturgės, ukrainietės Natalkos Blok ir jos draugų patirtimis, latvių režisieriaus Valterio Sīlio statytas spektaklis pasakoja apie pasirinkimus, kuriuos žmonės šiandien turi daryti Ukrainoje. „Mano pagrindinė žinutė, kad tų pasirinkimų daryti nereikėtų, jei Rusija nebūtų atėjusi mūsų žudyti ir naikinti. Tokiomis aplinkybėmis negali būti gerų pasirinkimų. Tai, ką mes darome, yra „pasirinkimas be pasirinkimo“ ir kiekvienas turime rinktis pats“, – pasakojo Natalka Blok „Euronews“ platintame pranešime apie spektaklį.

„Ana Karenina“

Dar festivalio pirmosiomis dienomis bilietai į Rimo Tumino Izraelyje režisuotą spektaklį „Ana Karenina“ buvo išpirkti. Lietuvių režisierius spektaklį kūrė su žydų aktoriais ir beveik vien lietuvių kūrybine komanda – scenografiją kūrė Adomas Jacovskis, kostiumus Olga Filatova, choreografiją Anželika Cholina, spektaklio kompozitorius Giedrius Puskunigis.

Ana Karenina turi gerbiamą vyrą, žavų sūnų, nepriekaištingą socialinį statusą, tačiau vieną dieną ji sutinka gražuolį karininką Aleksejų Vronskį. Ši meilė pradeda kenkti jos sielai ir šeiminiam gyvenimui. Pasitikėjimas prieš išdavystę, rutina prieš kvapą gniaužiantį nuotykį. Spektaklis Izraelyje buvo kuriamas bendradarbiaujant su „Les Gemeaux“ teatru (Prancūzija).

„Graikai“

Paskutinis šių metų „TheATRIUM“ svečias atvyks iš kaimyninės Latvijos. Klaipėdiečių žiūrovų puikiai pažįstamas ir mylimas latvių režisierius Elmāras Seņkovas į festivalį atlydės Liepojos teatre kurtą savo spektaklį „Graikai“. Šiuo kūriniu jis leidžiasi į Vakarų civilizacijos ištakas ir atsispirdamas nuo dievų bei titanų laikų, scenoje prikelia esminius su pasaulio ir žmogaus atsiradimu susijusius Antikos mitus. Jam būdinga ironija ir humoru režisierius kartu su aktoriais svarsto, kokia meno ir teatro reikšmė sudėtingame gyvenime bei kas lėmė šviesos ir tamsos jėgų disbalansą šiuolaikiniame pasaulyje.

Po kiekvieno iš spektaklių (jei jis rodomas du kartus, tuomet jo pirmojo rodymo vakarą) vyks Klaipėdos dramos teatro aktorių vedami pokalbiai su kūrybinės komandos atstovais.

Plačiau apie festivalio programą: www.theatrium.lt

Festivalio organizatorių informacija

Anonsai